بازدید 10291
۵
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

نام عادل فردوسی پور دوباره به ترند گوگل تبدیل شد/ جمعه سیاه چیست؛ در صدر جست و جوهای مردمی/ آیا بغداد بونجاح بارسلونایی می شود؟/ نایاب شدن داروی «جید نیو»، تالاسمی را ترند کرد

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «اموال تملیکی چیست؟»، «جمعه سیاه چیست؟»، «بیماری تالاسمی»، «خاویار»، «بغداد بونجاح»، «عادل فردوسی پور» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 24 November 2021

زلزله و سونامی؛ دو واژه پرتکرار فضای مجازی ایران در ساعات گذشته/ نگرانی کاربران بخاطر وضعیت سلامتی سجاد رزمجو/ شباهت عجیب شقایق دهقان را ترند کرد/ اموال تملیکی چیست و چرا ترند شده است؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «اموال تملیکی چیست؟»، «جمعه سیاه چیست؟»، «بیماری تالاسمی»، «خاویار»، «بغداد بونجاح»، «عادل فردوسی پور» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

اموال تملیکی چیست؟

شاید بار‌ها از طریق رسانه‌ها و اخبار نام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به گوشتان خورده باشد؛ برای مثال تعدادی کالای قاچاق کشف شده در اختیار سازمان قرار گرفت و به دنبال آن این سوال در ذهنتان مطرح می شود که منظور از سازمان اموال تملیکی دقیقا چیست؟ آیا فقط وظیفه کشف و جمع آوری کالا‌های قاچاق را بر عهده دارد و یا به وظایف دیگری نیز می‌پردازد؟ و یا اینکه پس از ضبط این اموال، سرنوشتشان چه می‌شود؟ آیا به مزایده گذاشته می‌شوند؟ و… منظور از اموال تملیکی، کالا‌ها و اموالی است که به موجب قانون، به تصرف، تملک، توقیف یا مدیریت دولت درمی‌آید؛ از قبیل کالا‌هایی که از طریق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف و یا اموال و کالا‌هایی که به موجب احکام قضایی ضبط و مصادره می‌شود.

عزم جدی سه قوه برای ساماندهی اموال تملیکی - تابناک | TABNAK

در قوانین گذشته، وظیفه جمع آوری و تعیین تکلیف در خصوص این اموال و کالا‌ها بر عهده گمرک قرار داشت، ولی پس از آن، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و دادستانی کل کشور این وظیفه را انجام می‌دادند. تا اینکه با تصویب قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری، نگهداری، اداره و فروش اموال تملیکی در تاریخ ۱۳۷۰/۱۰/۲۴ در سال ۱۳۷۱ سازمان، تشکیل شد.

این قانون دارای چهل و پنج ماده و چند تبصره است و با توجه به انتقادات فراوان به دولت مبنی بر انبار شدن حجم انبوهی از کالا‌های تملیکی در گمرک و پایانه‌های مرزی، اخیراً هم وزیر اقتصاد و هم رئیس جمهور در این رابطه دستورهای قاطع برای تعیین تکلیف این اموال صادر کرده اند.

همین اتفاق حالا سبب شده تا در بسیاری از استان‌های مرزی کشور، موضوع تعیین تکلیف اموال تملیکی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده و به ترند گوگل نیز تبدیل شود؛ بنابراین، به تازگی اعضای هیات مدیره سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، موضوع راه اندازی حراج الکترونیکی و برگزاری مجدد مزایده حضوری (حراج) را مورد بررسی قرار داده و اجرای آن را به تصویب رساندند.

بر این اساس، زمان‌بندی شرکت در مزایده‌های حضوری (حراج) سازمان اموال تملیکی از طریق وبگاه این سازمان به نشانی www.Tamliki.ir اعلام خواهد شد.

توضیح بیشتر و جدیدتر اینکه در پی ورود جدی دستگاه قضائی به ساماندهی اموال تملیکی، روز یکم آذرماه اولین مزایده حضوری (حراج) سازمان اموال تملیکی در سال جاری با حضور نمایندگان قوه قضائیه برگزار شد.

قاسم رسولی فاضل، نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی درباره جزئیات برگزاری جلسه مزایده حضوری گفت: در این جلسه مزایده، یازده استان حضور داشته‌اند و ۲ هزار و ۱۱۴ ردیف کالا در قالب ۲۷۳ پارتی به ارزش کارشناسی پایه ۵۵۲ میلیارد تومان به فروش گذاشته شد.

رسولی فاضل در ادامه با بیان اینکه از مجموع ۲۷۳ پارتی، ۹۳ پارتی به فروش رفته است، گفت: ارزش ریالی کالا‌های فروش رفته تا این لحظه از سوی سازمان اموال تملیکی اعلام نشده است. نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به اینکه در این حراج کالا‌های متنوعی وجود داشته است، تاکید کرد: حجم ورودی کالا‌ها به سازمان اموال تملیکی با خروجی از این سازمان مطابقت ندارد و می‌توان گفت به ازای ورود سه کالا به انبار‌های این سازمان، یک کالا خارج می‌شود و این موضوع دلایل مختلفی دارد که می‌توان رسوب کالا را یکی از این موارد نام برد.

 

بیشتر بخوانید

جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه، یکی از معروف‌ترین رویدادهایی است که در آن برندها و فروشگاه‌های مختلف، تخفیف‌های زیادی روی محصولات خود اعمال می‌کنند و خریداران می‌توانند از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را به قیمت مناسبی خریداری کنند.

این رویداد در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شده و حراج آن به این صورت نیست که قیمت محصولات را اول افزایش دهند و بعد روی آن تخفیف اعمال کنند، بلکه روی قیمت واقعی کالا تخفیف‌های 50 درصدی و حتی بیشتر اعمال می‌گردد.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

تاریخچه جمعه سیاه به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد یعنی حدود ۶۰۰ سال پیش! وقتی که آمریکا درگیر بازسازی کشور خود پس از جنگ‌های داخلی بود و انحصار طلا برای مدتی از دست دولت خارج شد و به دست دو تن از سودجویان افتاد. در این شرایط دولت امریکا برای ایجاد تعادل در بازار و ثابت کردن قیمت به وارد کردن مقدار زیادی طلا اقدام کرد، بدون این که متوجه شود انحصار طلا در دست سودجویان می‌باشد. این باعث شد که مردم زیادی در کشور آمریکا ورشکسته شوند و این روز به جمعه سیاه نام گذاری شد. در سال ۱۹۵۰ مردم فیلادلفیا بعد از روز شکرگزاری شورشی به پا کردند و پلیس این شهر اصطلاح جمعه سیاه را برای آن روز به کار برد. در این روز تعداد زیادی از خریداران و گردشگران برای دیدن بازی فوتبال به مرکز شهر سرازیر شدند و نیرو‌های فیلادلفیا نه تنها به مرخصی نرفتند بلکه به ساعات کاری آن‌ها نیز افزوده شد.

با نزدیک شدن به ۲۶ دسامبر (۵ آذر) موعد جمعه سیاه حالا این روز دوباره به ترند گوگل تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

بیماری تالاسمی

تالاسِمی از بیماری‌های ژنتیکی و یک اختلال خونی ارثی بوده که در آن، تعداد هموگلوبین‌ها و گلبول های قرمز در بدن فرد مبتلا به این بیماری از حالت نرمال کمتر است. هموگلوبین پروتئینی در گلبولهای قرمز است که آن‌ها را قادر به حمل و انتقال اکسیژن می‌سازد.

شمار پایین هموگلوبین و سلول‌های خونی، می‌تواند موجب کم‌خونی شود. هموگلوبین بخش انتقال‌دهنده اکسیژن در گلبول‌های قرمز خونی است. هموگلوبین شامل دو زیرواحد مختلف به نام‌های آلفا و بتا است.

اگر بدن شخص توانایی تولید کافی از هر نوع زیرواحد را نداشته باشد، سلول‌های خونی کامل شکل نمی‌گیرند و توانایی انتقال اکسیژن بدن کاهش می‌یابد. در نتیجه نوعی کم‌خونی ایجاد می‌شود که تالاسمی نام دارد. هر چند تالاسمی یک اختلال منفرد نیست، یک گروه اختلالات از طرق مشابه بدن انسان را درگیر می‌کند.

عکسهایی با هدف جلوگیری از تالاسمی - تابناک | TABNAK

تقریبا چهار ماه است که زمزمه نبود ارز دولتی برای واردات داروی «جید نیو» که شرکتی ایرانی آن را در داخل کشور بسته‌بندی و توزیع می کند شنیده شده و اکنون در نیمه سال بیماران تالاسمی سراسر ایران با مشکل عدم توزیع داروی یاد شده روبه رو هستند و همین موضوع بیماری تالاسمی را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

یکی از اعضای انجمن تالاسمی در همین رابطه پیشتر به رسانه ها گفته بود: سال ها پیش در آخرین توافق صورت گرفته با مسئولین وزارت بهداشت تصمیم بر این شد که بیماران تالاسمی در مراکز درمانی که خود مسئولین مشخص کردند و تحت نظر پزشکانی که مورد وثوق مسئولین آن زمان بوده اند داروهای تولید داخل را مصرف کنند و در صورت بروز مشکل و واکنش با تایید پزشک اسامی آنها در لیست دریافت کنندگان و نیازمندان داروهای وارداتی قرار بگیرد که متاسفانه امروز همان افراد نیز از دسترسی به داروهای خود محرومند که ثمره این وضعیت چیزی نیست جز افزایش روزافزون آمار مرگ و میر بیماران و این چیزی است که قابل کتمان نیست.

بیشتر بخوانید

خاویار

خاویار تخم ماهیان خاویاری و از گران‌ترین خوراکی‌های جهان است. دریای مازندران به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان، بیش از ۱۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند.

وضعیت قرمز برای جایگاه خاویار روسیه در جهان - تابناک | TABNAK

فیل‌ماهی، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

اخیراً خبر رسیده است که خاویار گیاهی یا کینوا که در واقع گونه ای مقاوم به شوری کم آبخواه و با ارزش غذایی بالاست در کویر ایران پرورش یافته است.

توضیح اینکه طول گیاه کینوا بسته به نوع آن تا دو متر هم می‌رسد و دوره کاشت تا برداشت آن هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز است. تنها چند دانه از این گیاه که سرشار از آهن، اسید فولیک، کلسیم و اسید‌های امینه است، در سال ۱۳۹۳ از کشور‌های آمریکای جنوبی وارد یزد شد و با تلاش و کار تحقیقاتی محققان مرکز ملی شوری، انواع مختلفی از دانه‌های آن تکثیر شده است. تحقیقات صورت گرفته در مرکز ملی شوری یزد بر روی این گیاه همه موفقیت آمیز بوده و نوید بخش گسترش کاشت آن در کشور است. معرفی دو رقم جدید از این محصول در سال جاری و مهمتر از آن، معرفی گونه‌های شیرین کینوا که به فرآوری نیاز نداشته باشد از مهمترین دستاورد‌های تحقیقاتی مرکز ملی شوری کشور در یزد به شمار می‌آید.

همین موضوع حالا خاویار گیاهی و یا همان کینوا را به ترند گوگل تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید

بغداد بونجاح

بغداد بونجاح متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۹۱ و بازیکن فوتبال اهل الجزایر است. او هم‌اکنون در تیم السد قطر بازی می‌کند.

او همچنین سابقه بازی در تیم ملی فوتبال الجزایر را دارد. بغداد بونجاح در سال ۲۰۱۸ با به ثمر رساندن ۱۳ گل در صدر جدول برترین گلزنان لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت.

با پیوستن ژای هرناندز به عنوان سرمربی در تیم بارسلونا حالا خبرهایی مبنی بر علاقه او برای به خدمت گرفتن بونجاح در بارسلونا شنیده می شود.

نشریه معتبر و اسپانیایی اسپورت دیشب با انتشار گزارشی مدعی شد آبی اناری پوشان که در این فصل با بحران آسیب دیدگی در خط حمله از جمله مصدومیت هایی طولانی مدت برای مارتین بریتویت و سرخیو آگوئرومواجه شدند، در پنجره نقل و انتقالات ژانویه به دنبال تقویت بخش هجومی ترکیب خود باشد و نام بازیکنانی چون کریم آدیمی، فوروارد ردبول سالزبورگ و پیر امریک اوبامیانگ، کاپیتان آرسنال هر دو به عنوان اهداف احتمالی این باشگاه ذکر شده اند.

بغداد بونجاح:می خواهیم پرسپولیس را درآزادی حذف کنیم - تابناک | TABNAK

اما به نظر می‌رسد نام بغداد بونجاح، مهاجم گلزن تیم السد نیز در لیست خرید بارسلونا قرار گرفته است. نشریه اسپورت مدعی شده ژاوی به همکاری مجدد با بغداد بونجاح فوروارد الجزایری اش در السد که عملکردی درخشان در قطر داشته فکر می‌کند. ملی پوش الجزایری تیم السد در ۱۵۳ بازی برای تیم قطری موفق شده ۱۵۹ گل به ثمر برساند و ۴۴ پاس گل نیز به نام خودش ثبت کند. همچنین بونجاح در ۴۹ بازی برای الجزایر ۲۲ بار توپ را وارد دروازه حریفان کرده است.

بیشتر بخوانید

عادل فردوسی پور

ماجرای بازگشت عادل فردوسی پور به رسانه ملی و ازسرگیری برنامه های او نظیر برنامه نود، یکی از گره های کوری است که برخی امید دارند رئیس جدید صدا و سیما آن را باز کند.

جبلی، رئیس جدید صدا و سیما پیشتر گفته بود که در بازگشت فردوسی پور به صدا و سیما منعی وجود ندارد و اخیراً نیز بر همان گفته ها تأکید کرده و همین به ترند شدن نام فردوسی پور منجر شده است.

برنامه نود با عادل فردوسی پور به تلویزیون بر می‌گردد

جبلی رئیس جدید صداو سیما بعد از قبول این پست اعلام کرد مشکلی برای بازگشت عادل فردوسی پور به آنتن تلویزیون ندارند. بعد از این اظهارنظر اکثر رسانه ها گمانه زنی کردند و نوشتند عادل در آستانه بازگشت به شبکه سه قرار دارد و به زودی کارش را آغاز می کند. در این مدت اما اتفاقی رخ نداد.

آذر جبلی وقتی دوباره با این سوال ه شد که آیا فردوسی پور بازمی گردد، جواب داد: «در مورد بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی پور به آنتن رسانه ملی هم پاسخ همان است که از قبل اعلام کرده‌ام.»

بیشتر بخوانید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
از کشف آمریکا 530 سال می گذرد آن وقت شما تاریخ جنگهای داخلی را 600 سال پیش عنوان کرده اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
من هم به هم ریختم از این تحریف تاریخی ولی وقتی فوتبال و 1950 را می بینی معلوم میشه اشتباه چاپی
به نظرم عادل فردوسی پور شرایط خودش رو داره برای تهیه برنامه که اقایون در صدا و سیما دوست ندارند . مثلا اینکه عادل مخالف اینه که مجری و یا گوینده هر دو دقیقه یکبار تبلیغ فلان سایت رو بکنه که واقعا هم به حق هست ‌. مردم حالشون از این کار مجری ها به هم میخوره که گدایی کردن رو به یاد ادم می‌ندازه. صدا و سیما با اینهمه بودجه دولتی و درآمد های دیگه زشته که اینجوری خودشو میفروشه به صاحبان این سایتها .
پاسخی بسیار دو پهلو
پاسخی بسیار دو پهلو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر