بازدید 5555

وعده رئیس بنیاد مسکن درباره بازسازی روستاهای قوچان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از وقوع زلزله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خراسان رضوی رأسا وارد بازسازی این واحدها شد و در حال حاضر با گذشت کمتر از ۲ ماه، اسکلت ۵۵ واحد بر پا شده و سقف هشت واحد ساخته‌ شده نیز ظرف ۲ ماه آینده پایان خواهد یافت.
کد خبر: ۱۰۸۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹ 20 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اکبر نیکزاد در حاشیه بازدید از روستاهای زلزله‌زده ۲۲ شهریور ماه شهرستان قوچان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ۸۰۰ واحد مسکونی در زلزله ۵.۲ ریشتری قوچان آسیب دید که باید تخریب و بازسازی می‌شد. همچنین ۳۰۰ واحد مسکونی در این شهرستان به دلیل آسیب‌های ناشی از زلزله نیاز به تعمیر دارد.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در حوزه ساخت و بهسازی واحدهای آسیب‌دیده در زلزله‌های اخیر کشور توجه ویژه‌ای دارد. به دلیل تأخیر پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض دولت به خانوارهای آسیب‌دیده در زلزله‌های اخیر کشور تا زمانی که تسهیلات بلاعوض توسط سازمان برنامه‌ و بودجه تخصیص داده شود، بنیاد مسکن موظف است اقدامات لازم جهت کاهش اضطراب و جلوگیری از مختل شدن زندگی مردم را انجام دهد. طی چند روز آینده تسهیلات و کمک بلاعوض دولت به بانک‌ها اختصاص خواهد یافت و به موازات این موضوع بنیاد مسکن نیز باید تشکیل پرونده واحدهای آسیب‌دیده را به‌ سرعت انجام دهد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به افزایش قیمت مصالح در کشور گفت: با ارزیابی‌های انجام‌ شده و گزارش کارشناسان خبره از برآورد نرخ مصالح به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت منازل مسکونی در روستاها ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شود. در حال حاضر این موضوع در جلسه شورای عالی مسکن به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور ایمن است، تصریح کرد: ۵۰ درصد باقی‌ مانده نیز باید بازسازی و نوسازی شود. به این منظور مصوبه‌ تسهیلات واحدهای مسکونی تصویب شده است تا به متقاضیان ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله و سود پنج درصد با ضمانت سفته‌ای سه نفر تعلق گیرد که قسط این ۲۰۰ میلیون تومان در هر ماه یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

نیکزاد با انتقاد از برخی بانک‌های عامل که برای ضمانت تسهیلات روستایی وسواس به خرج می‌دهند و به‌ جای ضمانت سفته از متقاضی چک و ضامن کارمندی تقاضا می‌کنند، گفت: اگر این واحدهای مسکونی به‌ سرعت نوسازی نشود و زلزله‌ها در کشور ادامه پیدا کند، ممکن است پس از بروز حادثه‌ای حجم خسارت آن‌قدر بالا باشد که پشیمانی فایده نداشته باشد؛ لذا باید تسهیلات به‌ صورت روان به روستاییان پرداخت شود تا بتوانیم در پایان سال ۱۴۱۰ جشن پایان نوسازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم روستایی را در سطح کشور برگزار کنیم.

وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نوسازی و تعمیر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را طبق برنامه در تعهدات هر سال خود مد نظر دارد که این موضوع طبق روال سنوات گذشته در حال انجام است. در حال حاضر با توجه به عملکرد خوب بنیاد مسکن مسئولیت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن داده‌ شده است.

نیکزاد اضافه کرد: جلساتی در همین خصوص با وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و در جلسه اخیر شورای عالی مسکن مقرر شد در چند روز آینده تسهیلات ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن به بانک‌های عامل ابلاغ شود و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز اداره راه و شهرسازی زمین برای ساخت به بنیاد مسکن تحویل می‌دهد. در حال حاضر ثبت‌ نام برای این موضوع در این شهرها آغاز شده که آمار آن باید پالایش شود و بر اساس نیاز سالی ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افق ۱۰ ساله برخی از طرح‌های هادی در روستاها به پایان رسیده گفت: به همین جهت باید بازنگری در این طرح‌ها صورت گیرد۰ با توجه به اینکه تأمین اعتبارات دولتی در این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو بوده و نیز با توجه به بلاتکلیفی ساکنان روستاها برای افزایش بافت مفید روستاها و تأمین مسکن جوانان طی ۲ هفته گذشته دستورالعملی را به اداره کل‌های بنیاد مسکن در سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم که در هر روستایی که افق ۱۰ ساله‌ آن‌ به پایان رسیده، موضوع بازنگری این طرح‌ها آغاز شود تا اگر این اعتبارات از منابع دولتی تأمین نشد، از منابع اعتباری داخلی بنیاد به مشاوران پرداخت شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما معتقدیم که عمران روستایی و رسیدن به معابر مناسب روستایی و بردن امکانات به روستاها در راستای اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یعنی حرکت بر اساس توانمندی داخلی. در راستای تحقق این شعار با توجه به اینکه روستاییان تولیدکننده هستند، ما باید امکانات خوبی را فراهم کنیم تا سکونت در روستاها و تولید در این مناطق ادامه پیدا کند.

وی افزود: بنیاد مستضعفان در مناطق زلزله‌زده مسئولیت تأمین سیمان مورد نیاز را بر عهده گرفته و به هر واحد هشت تن سیمان هدیه کنند. در حال حاضر بنیاد مستضعفان برای تأمین سیمان و تحویل آن به مردم مشکلی ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار