بازدید 44416
پیمانه اقتصادی

کارکنان با این شرط، منتظر واریز حقوق باشند/ واکنش اردوغان به سقوط آزاد لیر/ جواب رد کره‌ای‌ها به درخواست نفتی کاخ سفید/ رئیس جمهور: اجازه نمی‌دهیم تولید در کشور دچار وقفه شود

این پیمانه تیتر‌هایی همچون راهکاری برای شناسایی حقوق‌های نجومی، شاهد نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری هستیم، بازدهی منفی برای بورس به ثبت رسید، سقوط قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته، عقبگرد دلار در بازار تهران، جریمه و تشویق مصرف‌کنندگان گاز نهایی شد و دومین افت متوالی دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱ 19 November 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون راهکاری برای شناسایی حقوق‌های نجومی، شاهد نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری هستیم، بازدهی منفی برای بورس به ثبت رسید، سقوط قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته، عقبگرد دلار در بازار تهران، جریمه و تشویق مصرف‌کنندگان گاز نهایی شد و دومین افت متوالی دلار در معاملات جهانی را در بر دارد.

کارکنان با این شرط منتظر واریز حقوق باشند

طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی، در راستای اجرای تکلیف قانون بودجه و شفاف‌سازی پرداخت حقوق کارکنان، از آبان ماه برای هر دستگاهی که نسبت به ورود اطلاعات مربوطه در سامانه حقوق و مزایا و کارمند ایران اقدام نکرده باشد، واریز حقوق انجام نخواهد شد.

کارکنان با این شرط منتظر واریز حقوق باشند/ واکنش اردوغان به سقوط آزاد لیر/ جواب رد کره‌ای‌ها به درخواست نفتی کاخ سفید/ رئیس جمهور: اجازه نمی دهیم تولید در کشور دچار وقفه شود

عبداله میرزایی، رئیس  امور مدیریت ‌مشاغل و نظام پرداخت‌های سازمان اداری و استخدامی، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تکلیف ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و الزام تبصره ۲۰  قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت که دستگاه‌های اجرایی مکلف بوده‌اند از خردادماه سال جاری، تمامی پرداخت‌ها اعم از مستمر و غیرمستمر به کلیه کارکنان خود از محل اعتبارات هزینه‌ای و از منابع عمومی و اختصاصی را صرفا پس از ثبت اطلاعات آنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) و سامانه ثبت حقوق و مزایا پرداخت کنند، در حالی که در دولت قبل به این موضوع جدی پرداخته نشده و اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان دستگاه های اجرایی، کامل و دقیق در سامانه های مذکور وارد نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای استقرار دولت سیزدهم و با تاکید رئیس جمهوری، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌های اجرایی ملزم به ثبت کامل اطلاعات مورد اشاره از شهریور ماه سال جاری شده‌اند که مجددا موضوع از سوی ایشان در جلسات هیات دولت پیگیری و به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا از ابتدای آبان ماه تایید پرداخت حقوق صرفا پس از درج کامل اطلاعات انجام شود. میرزایی با اشاره به هماهنگی سه جانبه بین سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه  و سازمان خزانه داری کل کشور گفت: بر این اساس آن دسته از دستگاه‌هایی که تاکنون اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان دستگاه متبوع را در سامانه ثبت حقوق و مزایا وارد یا تکمیل نکرده‌اند، متعهد می‌شوند طی دو هفته نسبت به ثبت حقوق و مزایای خود در سامانه اقدام کنند، این موضوع  منوط به امضای تفاهم و تعهد با بالاترین مقام اجرایی دستگاه است.

راهکاری برای شناسایی حقوق‌های نجومی

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر اینکه پرداخت حقوق کارمندان در آبان مشروط بر ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه کارمند ایران، توسط دستگاه مربوطه است، گفت: از آنجا که براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت مکلف است از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تمامی پرداخت‌ها اعم از مستمر و غیرمستمر به تمامی کارکنان خود از محل اعتبارات هزینه‌ای و از منابع عمومی و اختصاصی را صرفا پس از ثبت اطلاعات آنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) و سامانه ثبت حقوق و مزایا پرداخت کند، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باید با ابزار‌های در اختیار خود، این قانون را اجرایی کنند. وی افزود: همه دستگاه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند و در صورتی که سازمان یا نهادی نسبت به این موضوع استنکاف کرد، دولت باید با به کارگیری سیاست‌ها و سازوکار‌های مناسب، آن‌ها را به ثبت حقوق و دستمزد کارکنان در سامانه مذکور ملزم کند. وی درباره ثاتیر ثبت حقوق و دستمزد کارکنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری، توضیح داد: با ثبت حقوق و دستمزد در این سامانه، سازوکار پرداخت حقوق‌ها شفاف شده و حقوق‌های نجومی شناسایی خواهد شد. نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با تاکید بر اینکه در عمل به قانون نباید کوتاهی صورت گیرد، ادامه داد: با درج اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد، اگر تفاوتی بین واقعیات و آنچه باید پرداخت شود، وجود داشته باشد، دستگاه‌های نظارتی به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

رئیس جمهور: اجازه نمی دهیم تولید در کشور دچار وقفه شود

دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از ظهر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه روغن نباتی جهان بازدید کرد و گفت: خط تولید این کارخانه تقریبا تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهرا سرپا نگه داشته شده است. رئیس جمهور افزود: من به خوبی کارخانه روغن نباتی جهان را می شناسم. قبلا وقتی به این کارخانه آمده بودم به استاندار(وقت) گفتم این کارخانه را راه بیندازید و در مدت کوتاهی راه اندازی شد. دکتر رئیسی با اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران با لباس های کارگری معطل ایستاده اند و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: ما اجازه نمی دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.

رئیسی با اشاره به اینکه کسی که کارخانه روغن نباتی جهان را در اختیار دارد، تعدادی دیگر از این کارخانه ها را هم در کشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیر داخلی کارخانه خاطرنشان کرد: به کسی که این کارخانه را دارد، بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند. رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های کشور تصریح کرد: از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبه روست و این معطل ماندن قابل تعقیب و پیگیری است. آیت الله رئیسی با تاکید به مدیران استانی مبنی بر پیگیری بازگشایی واقعی کارخانه روغن نباتی جهان و استفاده حداکثری از توان کارگران آن، گفت: شرط واگذاری کارخانه ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد. این ظاهرسازی ها نمی‌تواند ثروت های بزرگ کشور را معطل کند. الان باید ۸۰۰ کارگر اینجا باشند، نه اینکه با ۸۰ کارگر ظاهر سازی کنند.

شاهد نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری هستیم

مسعود میرکاظمی ظهر پنجشنبه در جمع معاونین سازمان برنامه و بودجه زنجان، گفت: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور باید شکاف بین منابع و مصارف دولت به حداقل برسد. وی ادامه داد: مدیران استانی باید نگرش ملی به مباحث توسعه‌ای داشته باشند و پاسخگوی تحقق اهداف استانی در برش شهرستان و حتی بخش خود در جهت رسیدن به رشد ۸ درصدی باشند. میرکاظمی اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز بودجه ۱۴۰۱، غیر متمرکز، ساده، قابل فهم و هدفمند که اهداف کلان کشور را پشتیبانی می‌کند و مدیران ملی و استانی در کاهش هزینه‌ها و درآمدهای حاصله پاسخگو باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: با وجود ذخایر طبیعی غنی متأسفانه شاهد کاهش سطح درآمد خانوار و نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری هستیم. میرکاظمی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی انجام گرفته و برگزاری جلسات ستاد بودجه در آینده نزدیک، شاهد تحرک و تغییر ریل اقتصادی به سمت دولت اقتصاد محور و برنامه‌محور خواهیم بود. وی افزود: ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در استان‌ها و تفویض اختیار به استانداران در تجهیز منابع از محل فروش فضای‌های مازاد اداری و درآمدهای مالیاتی در راستای ایجاد بهره‌وری و توسعه بنگاه‌های اقتصادی در استان‌ها، از اقدامات مهم دولت است.

بازدهی منفی برای بورس به ثبت رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۶ آبان ماه) با ۴۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید؛ بنابراین، افت شاخص کل در هفته جاری ۳.۲ بود. همچنین در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

سقوط قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته

قیمت بیت‌کوین تا سطح ۵۵ هزار و ۷۰۰ دلار پایین آمد. این رقم پایین‌ترین قیمت بیت کوین از ۲۳ مهر است. بیت کوین اکنون با قیمتی حدود ۵۶ هزار و ۲۵۰ دلار معامله می‌شود که افتی ۵ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته و افتی ۱۳ درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده است. /صداوسیما

دومین افت متوالی دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی برابر ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۵۶۲ واحد بسته شد.

عقبگرد دلار در بازار تهران

معاملات بازار ارز هفته گذشته با افت نسبی نرخ‌ها به ویژه دلار و یورو همراه بود. به گونه‌ای که در شش روز فعالیت صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا با افت حدود هزار تومانی به رقم ۲۶۸۶۹ تومان رسید. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، در پایان هفته به میانگین قیمت ۳۰۷۰۴ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به مدت مشابه هفته پیشین، بیش از هزار تومان افت داشته است.

واکنش اردوغان به سقوط آزاد لیر

خبرگزاری ترکیه: رجب طیب اردوغان در گردهمایی حزب حاکم این کشور با انتقاد مجدد از نرخ بهره بالا گفت: آن هایی که طرفدار افزایش نرخ بهره هستند حق انتقاد از اوضاع کنونی را ندارند. من نه می خواهم و نه می توانم کنار آنها قرار گیرم. اردوغان با اشاره به اینکه دستور خداوند در مورد نرخ بهره مشخص است گفت: ما به این موضوع ( نرخ بهره) بر طبق دستورات دینی نگاه می کنیم و اقداماتمان را بر این اساس انجام می دهیم. رییس جمهور ترکیه که به دلیل دخالت هایش در تصمیمات بانک مرکزی و اصرار به کاهش نرخ بهره مورد انتقاد شدید مخالفان قرار گرفته است، با پافشاری بر مواضع قبلی خود گفت: تا زمانی که من رییس جمهوری هستم، تا آخرین نفس به مبارزه با تورم و نرخ بهره ادامه می دهم. نرخ بهره علت و تورم معلول این مشکل است.

بانک مرکزی ترکیه ماه قبل و پس از روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، در تصمیمی شوکه کننده برای بازار تصمیم گرفت نرخ بهره را دو درصد کاهش دهد. از آن زمان به بعد بود که دومینوی ریزشی لیر آغاز شد و تا امرو نیز ادامه یافته است تا جایی که هر دلار ابتدا کامل از سد هشت لیر و سپس ۹ لیر و حالا ۱.۵ لیر گذشته است. تا پایان ماه اکتبر تورم ترکیه ۱۹.۸ درصد اندازه گیری شد که این رقم هرچند ۰.۳۱ درصد بیشتر از ماه قبل است، واضحا فاصله قابل توجهی از تورم ۱۱ درصدی اکتبر سال قبل دارد.

جواب رد کره‌ای‌ها به درخواست نفتی کاخ سفید

واشنگتن طی روزهای گذشته از کشورهای عمده مصرف‌کننده نفت در جهان خواسته تا همزمان ذخایر نفت استراتژیک خود را آزاد کنند تا جلوی بالا رفتن بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی گرفته شود. واشنگتن ابتدا این موضوع را با چین مطرح کرد و حالا خبر می‌رسد، کاخ سفید در این زمینه سراغ کره‌ایی‌ها هم رفته است. با وجود آنکه طرف چینی با نگاه نسبتاً مثبت به پیشنهاد آمریکایی‌ها نگریسته، سیگنال کره‌ایی‌ها به درخواست طرف آمریکایی منفی بوده است.

دولت کره با تأیید درخواست آمریکایی‌ گفت‌ بالا رفتن قیمت نفت دلیل کافی برای باز کردن انبارهای استراتژیک نفت این کشور نیست. وزارت صنعت کره طی بیانیه‌ای اعلام کرده که ما پیشنهاد طرف آمریکایی را مدنظر قرار دادیم اما نمی‌خواهیم به خاطر بالا رفتن قیمت نفت از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنیم.

ژاپن و هند هم از جمله کشورهایی هستند که آمریکا این موضوع را با آنها مطرح کرده است.  رویترز اخیراً‌ گزارش داده که طرف ژاپنی موافق این اقدام است. در حال حاضر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به خاطر بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی در این کشور تحت فشار باز کردن ذخایر نفتی استراتژیک این کشور قرار دارد. اوپک پلاس هم که شامل اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان عمده نفت در جهان می‌شود نیز به درخواست بایدن برای افزایش عرضه نفت به بازار جهانی پاسخ منفی داده است. /فارس

جریمه و تشویق مصرف‌کنندگان گاز نهایی شد

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بازدید از نمایشگاه محصولات دانش بنیان در خصوص شکسته شدن رکورد مصرف گاز در روز گذشته اظهار کرد: دیروز بالغ بر ۵۴۰ میلیون متر مکعب بخش حوزه خانگی و صنایع غیر عمده و تجاری مصرف شده که اصلاً در فصل پاییز این مقدار مصرف سابقه نداشته است. وی افزود: از همه مشترکین خواهش می‌کنم، در بحث بهینه سازی مصرف گاز نهایت کمک کنند و ان‌شاءالله با تدابیر خوبی که در بخش بالا دستی و پایین دستی صنعت نفت، اندیشیده شده است، تلاش می‌شود مردم دچار مشکل نشوند. اوجی ادامه داد: آن دسته از مشترکینی که بهینه مصرف می‌کنند، تشویق می‌شوند و آن دسته از مشترکینی که بد مصرف هستند با مصوبه دولت به طور قطع جریمه خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
اگه ۱۰ درصد کاهش ارزش پول ترکیه سقوط ازاد است
پس ۹۰۰ درصد کاهش ارزش پول ایران اسمش چی بود
پاسخ ها
وحدت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
سقوط دولتی غیر ازاد!!
از اردوغان تشكر مي كنيم با همين دست فرمون جلو بره گند زده تو اقتصاد...
اقای رییسی با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود نمیگذارید در تولید وقفه ایجاد شود امکان پذیر نیست قانون شما این کار را میکند با بانگداری که با 24 در صد وام میدهد
کارمندان خدوم (!) دولت اصلا نگران نباشند، کمافی‌السابق حقوق کاملشان بابت زحمات شبانه‌روزی به حسابشان واریز خواهد شد!
شاخص بورس از ۸۰۰ هزار تا هم کمتره، این شاخص ۱۴۱۰ کاملا ساختگی است . ...
سرمایه کشوری مثل ترکیه با تورم شدیدش و بی ارزش شدن هر روزه پولش کاملا از دست میره و این بهترین روش استعمار جدید برای کنترل کشورهای در حال توسعه است افرادی مثل اردوغان باید در ترکیه باشند ...
شناسایی نمیخواد اول ازهمه برید سراغ حقوق بازنشستگی اون کسی که گفته میشه رکورد تاریخی حقوق بازنشستگان ایران را شکسته !!!! چیزی که مردم را از همه بیشتر زجرمیده فقر نیست دیدن اینهمه بی عدالتیه
کسانی که دنبال شفاف سازی حقوق و مزایا هستند

چرا اول از خودشان شروع نمی کنند که
حقوق ومزایای شان را ثبت کنند تا مثل همه قابل مشاهد باشند
جناب رئیس جمهور ....یه فکری هم برای توان خرید مردم بکنید ...تولید هست ، مردم پول ندارند که بخرند ..همه کارخونه ها در حال تعطیلی بعلت نبود بازار فروش
دولت نمی تواند بدون مصوبه مجلس تغییرات در تعرفه ایجاد نماید.اوجی باید مصوبه مجلس را اخذ کند.
ببخشبد، حقوق مدیران هم ثبت میشه یا این قانون فقط بدای مردم عادیه و اونا باید محرمانه باشه
شکی نیست که یکی یکی سازمانهایی که حقوق های نجومی پرداخت میکنند با پارتی بازی و آوردن توصیه نامه از آقایان،از درج حقوق در سامانه معاف خواهند شد .دولت هم هیچ کاری نمیتواند بکند.
تولید داخلی هم‌ مگه داریم؟
درباره اداره کشور جز شعار و دیگر هیچ.........
در کشور تولیدی وجود ندارد
اردوغان بیاد ایران تا روش حفظ ارزش پول ملی رو از بانک مرکزی ما یاد بگیره.
به جای مجازات کسانی که اطلاعات نمیدن دارید کار کند ان را مجازات میکپید؟؟؟؟؟
قبل از شفاف سازی حقوق کارمندان بیچاره که تمام حقوقشان قانونی بوده و قادر به دریافت وجهی خارج از چهارچوب تعیین شده نیستند. بهتر است اموال و دارایی های مسئولین و بستگان درجه یک آنها قبل و بعد از قبول سمت بررسی شوند. آنها هستند که تمام بودجه و امکانات در اختیارشان است ...
این قانونا فقط برا قشر کارگر و کارمتد است نه برا مدیرا وحقوق نجومی بگیرا اونا یک تبصره بهش مبدند باران بیاد وای به کلوخه برف هم بیاد وای به کلوخه
پول نیست وگرنه اوایل ماه بایستی اینکار میکردن نه سر برج کارگر و کارمندان بدبخت که بر عکس سایر کشورها مستاجر و بدهکارن باید از خجالتی زن و بچه بمیرن خیال کردن همشان مثل خودشان پول دارن مسئول عزیز گذشته خودتو فراموش کردی کدام مسئول آقا و آقا زاده ها قبلا خانزاده یا تاجر زاده بوده اند
سلام چرا وزارت کشاورزی طلب کارکنان باز نشده رانمیدهد اول سال میشد یه کار نصفه نیمه انجام داد ولی هنوز خبری از پرداخت طلب ها نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان