بازدید 17429
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

ارز ۴۲۰۰ توان رقابت را از تولیدکننده داخلی گرفت/ راهکار مناسب؛ یارانه نقدی یا کارت اعتباری؟

احسان ارکانی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ باید در دستور کار قرار بگیرد، چون فایده‌ای جز ضربه زدن به تولیدکننده نداشت. در واقع به واسطه واردات بی رویه برخی از کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰، برای تولیدکننده، تولید یک محصول و رقابت با جنس وارداتی نمی‌صرفید. همه راهکار‌های ارائه شده مانند یارانه نقدی یا کارت اعتباری بهتر از اعطای ارز چندنرخی است.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 13 November 2021

ارز ۴۲۰۰ توان رقابت را از تولیدکننده داخلی گرفت/ راهکار مناسب؛ یارانه نقدی یا کارت اعتباری؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست ارز ۴۲۰۰ با وجود اینکه بیش از سه سال است در ردیف سیاست‌گذاری‌های دولت جا خوش می‌کند، از همان ابتدا مشکلات عدیده‌ای بر سر راه معیشت قشرهای آسیب پذیر ایجاد کرده است که می‌توان به عدم بهره‌مندی دهک‌های پایین از این یارانه ارزی اشاره کرد؛ لذا به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، چاره‌ای جز حذف آن و جایگزین کردن راهکار‌های حمایتی نمانده است. البته در این مسیر، برخی افراد نگرانی‌هایی بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند که به نظر می‌رسد اگر حذف ارز ۴۲۰۰ اصولی انجام شود، تبعاتی نخواهد داشت.

در همین رابطه احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: ارز ترجیحی سبب شد، اختلاف قیمتی بین ارز‌ها ایجاد شود که خود این مساله سرمنشأ فساد شد. در حقیقت این اختلاف قیمت با ارز آزاد، پدیده‌هایی مانند قاچاق معکوس را در کشور ایجاد کرد و از سوی دیگر، برخی سودجویان با بهره جویی از این اختلاف قیمت، کالا‌های وارداتی خود را به قیمت آزاد به دست مصرف کننده نهایی می‌رساندند.

وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد، چون فایده‌ای جز ضربه زدن به تولیدکننده نداشت. در واقع به واسطه واردات بی رویه برخی از کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰، برای تولیدکننده، تولید یک محصول و رقابت با جنس وارداتی نمی‌صرفید و عملا در کالا‌های اساسی، کشور با مشکل کمبود تولید داخل مواجه شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به لزوم بهره گیری از یک راهکار حمایتی به جای سیاست ارز ترجیحی، گفت: ارز ترجیحی باید متناظر با یارانه نقدی اعطایی به مردم حذف شود. در حقیقت اگر از یک سو ارز ترجیحی، تدریجی حذف شود و از طرف دیگر یارانه نقدی ناشی از تک نرخی کردن ارز به مردم برسد، مردم نسبت به وضعیت کنونی بسیار راضی‌تر خواهند بود و قدرت خرید مردم نیز حفظ خواهد شد. البته کارشناسان در خصوص راهکار‌های حمایتی، راه‌های دیگری مانند استفاده از کارت معیشت را مطرح کرده‌اند؛ اما گویا اعطای یارانه نقدی به قشرهای مختلف مردم به ویژه قشر کم درآمد، راهگشاتر باشد، البته همه راهکار‌ها بهتر از اعطای ارز چندنرخی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: برخی از بهانه‌ها برای جلوگیری از حذف ارز ۴۲۰۰ جالب نیستند. افرادی که این بهانه‌ها را عنوان می‌کنند، باید بدانند که ارز ۴۲۰۰ سبب شد، قاچاق معکوس برخی از اقلام مانند اقلام دارویی صورت بگیرند. در واقع علت کمبود انسولین در مقطعی از سال گذشته، همین مساله بود. نگاهی به آمار‌ها نشان می دهد که آمار واردات برخی از اقلام دارویی با آمار مصرف آن‌ها در داخل کشور، یکی نیست.

ارکانی در پایان تاکید کرد: از دولت انتظار می‌رود که روز‌های آینده ارز ترجیحی را با یک برنامه ریزی دقیق و منظم حذف کند و تا تولید از شر این ارز چند نرخی آزاد شود و به این فضای رانت و فساد در اقتصاد کشور خاتمه بخشد. از سوی دیگر، جهت بالا بردن قدرت خرید مردم، از راهکار‌های حمایتی مانند واریز یارانه به شکل بازتوزیع بهره گیرد.


پیش از این نیز سجاد پادام، کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به پرداخت یارانه نقدی یا ارائه بن کارت خرید کالا به عنوان راهکار جایگزین حذف ارز ترجیحی گفته بود: پرداخت یارانه نقدی یا کارت اعتباری خرید کالا به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی منوط به میزان قدرت شناسایی از افراد جامعه است؛ بنابراین، اینکه مشخص شود به چند نفر از افراد جامعه باید یارانه پرداخت شود، با شناسایی آنها، پرداخت یارانه در قالب‌های مختلف تفاوت زیادی نمی‌کند.
 
پادام با بیان اینکه در موضوع پرداخت یارانه، مساله مهم اصابت کردن آن به هدف است، افزود: پرداخت نقدی و ارائه بن خرید کالا اهمیت زیادی ندارد، چون مهم تامین سبد کالا‌های اساسی است؛ حالا به هر طریقی. مهم این است که دولت این تشخیص را داشته باشد که به چه کسانی باید یارانه به ازای ارز ترجیحی بدهد. بعد از عبور از این مرحله درباره اینکه یارانه آموزشی، نقدی یا اعتباری پرداخت شود، تصمیم گیری می‌شود، زیرا عده‌ای از افراد یارانه آموزشی، بعضی یارانه دارو و بخشی یارانه اشتغال لازم دارند که باید شناسایی شوند.
 
کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان سخنانش بیان کرد: وقتی گام‌های یک و دو با دقت کامل اتفاق افتاد، در گام سوم جزئیات دقیق تری وجود دارد که باید در مورد آن‌ها تصمیم گیری کرد و آن اینکه یارانه به چه عضوی از خانواده پرداخت شود بهتر است. آیا باید به مادر داده شود یا پدر؟ این موضوع با توجه به دلسوزانه‌تر و صحیح‌تر خرج کردن مادران برای خرید کالا مطرح می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
نود درصد تولیدکننده های داخلی ما یه سری دلالای ابن الوقتن که خیلی از به هم ریختگیهای بازار توسط همین به اصطلاح تولیدکننده ها انجام میشه بعد ارز 4200 تومنی که فقط به دارو و مواد غذایی اختصاص داشته چطوری توان رقابت اونارو گرفته؟ مگه اصلا واردات انجام میشه که تولیدکننده ما با چیزی رقابت کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
ایا باج دادن به خودرو ساران و جان دادن ۴۳ ساله مردم در جاده ها و خیابانها کافی نیست ؟

اگر روسیه در ۷۰ سال تولید کالای انحصاری نامرغوب و عقب مانده و اجبار مردم ، پیروز شدند

پس شما همچنان دنباله روی کنید !!!!!؟
قربونت بشم تولید کنندگان ما مثلا چه کسانی هستند؟ خودرو سازان و سازندگان لوازم خانگی . خیلی هم تولیدهای استانداردی دارند؟
نه یارانه نه کارت بلکن ارزانی ومهار تورم
دست بردارید از این حرفها چرا در این وضعیت میخواهید یک شوک گرانی عظیم به ملت وارد کنید یارانه قبلا امتحان خودش را پس داده اگر راست میگوئید ارزش پول ملی را زیاد کنید که احتیاجی به این کارها نداشته باشیم اگر دزدی از خانه های مردم شد باید دزد را گرفت نه اینکه خانه هارا خراب کرد وصورت مسئله را پاک کرد
تولید کننده داخلی به فکر مردم که نیست منتظر یه اشاره هست تا قیمتا ببره بالا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
ما عملا چند ساله تولید کننده صنعتی مستقل نداریم

و عملا آشغالهایی بی کیفیت چینی و هندی را وارد میکنند

و با نام کالای ایرانی مونتاژ بسیار بی کیفیت میکنند

بس کنید ایهمه فشار و فریب به مردم را
خدا میدونه چه خوابی برای مردم بدبخت دیدین
قیمت دلار را بکنید 50هزار تومان تا قشنگ توان رقابت پیدا کنند و مصرف کننده هم نابود بشه !
ارز 4200 فقط صرف مواد اولیه جهت تولید دارو و مواد خوراکی میشه در صورت قطع آن نتیجه اعتراضات گسترده خواهد بود. که اینبار چون ترامپ نیست و ایران فرصت بازگشت به برجام داشت و برنگشت حمایت اروپا و کشورهای دیگه از این اعتراضات و در نهایت جنگ داخلی خواهد شد.
هیچکدام. مهار قیمت ها
این حرف مفته. قیمت ارز پایین تر از این حرفا است. عوامل داخلی به جهت فشار بر مردم با شعار جدایی اقتصاد از نفت این بدبختی را بر ملت وارد کردند.
استثمار نوین در قابل اقتصاد نماها نسخه ویرلنی ایران را پیچیده اند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
اخر برادر محترم ارز قیمتش پایین‌تر از ۴۲۰۰ است ان وقت پراید چرا ۱۷۶ میلیونه؟؟
دوست دارید خودت را گول بزنی؟؟؟؟
لب تاپ چرا ۷۰ تا ۱۰۰ میلیونه؟؟؟
واقع بین باش تا حرف غیر منطقی نزنی.
دوست داشتن من و شما یک موضوعه و واقعیت اقتصادی فعلی کشور و ذخایر خالی و چاپ پولهای بدون پشتوانا فراوان و حجم
نقدینگی های حاصل بحث دیگر
اسامی همه این افراد و تایید کنندگان طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت میشه و از آنجا که عرضه کنترل بازار و اقتصاد را ندارند در آینده منفور مردم خواهند شد.
نه بخداقسم یارانه نقدی تورم زاوفقرآوراست چرامثل کشورهای پیشرفته بن ارزاق وکوپن برای رفع نیازهای ضروری مردم نمیدهید که ایجادتورم وگرانی نکند همه بدبختی های مادراموراقتصادی اظهارنظرها وعمل به اظهارنظرهای ظاهرفریب ودرعمل مخرب است مامثل اینکه حتی یکنفرکارشناس
اقتصادی دوراندیش ودوربین نداریم همه نزدیک بین شده اند
تولید کننده داخلی یا رانتخور داخلی؟ اون از وضع خودرو، اونم از تولید کننده های لوازم خانگی که تا گفتن واردات ممنوعه جنسای بنجلشون رو گرون کردن. توو این اقتصاد بسته و انحصار، کارهای شما فقط باعث گرونفروشی و ظلم به خریدار میشه. خودتون هم میدونین ولی از منفعتتون نمیگذرین
از یک طرف میگین دلار ۴۲۰۰ رو به قیمت ازاد فروختن و یک مقداریش هم به ایران برنگشته. از یک طرف میگین توان رقابت رو از تولید کننده داخلی گرفت. بهانه پشت بهانه. تولید کننده ایرانی عادت کرده به تولید بنجل و سود بالاتر.
هروقت میخواهید کاری بکنید هزار و یک دلیل می‌آورید تا آن کار بشود مثلا گران‌کردن بنزین که قاچاق میشود و در گینه بنزین گرانتر از ایران است و..... حالا هم همینطور ...
این همه طرح های بی اساس از کجا می آید؟ یکی از اقوام من چندین سال است به خارج از کشور مهاجرت کرده ولی یارانه اش هنوز واریز می شود و نقل محفل جوک هایشان شده!! در حالیکه اقشار روستایی و عشایری که تولید کننده واقعی این کشورند باید هدف اساسی این گونه مساعدت ها باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
سومدیریت ها حدومرزی ندارند
اگر واقعا به فکر مستضعفین هستید یارانه را دلاری بدید .
تولید کننده داخلی با ننه من غریبم در آوردن داره دولت و مردم رو فریب میده تا از واردات جلوگیری بشه و خودش تا میتونه مردم رو غارت کنه
از تولید کننده لوازم خانگی و خودرو بگیر تا بقیه
مگه اینا نمیگفتن دولت جلوی قلاچاق و واردات رو بگیره خودمون با کیفیت ترین جنس رو با قیمت مناسب تحویل مردم میدیم. چی شد؟؟؟؟
یه مشت دلال شدن تولید کننده. جنس بنجل چینی میارن و به اسم تولید داخل هم وام میگیرن هم تولید کننده برتر میشن و با مقامات عکس میگیرن و با همون عکس ها کاسبی میکنن.
تولید کننده واقعی و خداشناس به تعداد انگشتان دست هم نیست. همه دلال و همه دنبال چاپیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
دهها سال حمایت بی دریغ از تولید داخل باعث شده در هیچ کالایی قدرت رقابت با کالای خارجی را نداشته باشیم فقط صنایع ای که انرژی مجانی میگیرند می‌توانند صادرات داشته باشند آنهم تقریبا مواد خام
اجازه بدین خیلی با زبان ساده توضیح بدم که برداشتن ارز 4200 یعنی چه....مثلا قرار است که 110 هزار تومان به 60میلیون یارانه ماهیانه بدهند..البته کسی امار در دست نداره و شفاف هم نیست..شاید به 40 میلیون نفر دهند...اما اما و اما از طرف دیگه یک سری اقلام بخاطر واردات مواد اولیه شان با ارز آزاد به تناوبن نیز قیمت افزایش پیدا میکنه مثلا مرغ کیلوی بین 100 تا 150 هزار....گوشت کیلوی بین 300 الی 400هزار تومان ..تخم مرغ دانه ای بین 5 الی 7 هزار تومان ..مسلما با افزایش این اجناس تورم به اجناسی که حتی به ارز ارتباطی ندارند گرانتر خواهد شد..دوستانی که گفته ان ابر تورمی در راه است یعنی همین..منتها همانند یارانه برق و اب ..هر ساله قیمتهای گفته شده بالا می روند و 110 هزار تومان باقی خواهد ماند..البته ببخشید که من قیمت مواد لبنایتی رو ننوشتم..چون واقعا درد داره..البته اگر کسی هم مخالف این گرانی ها باشه در پاسخ داری یارانه اش رو میگیری خواهد بود...مثل امروزه پول برق و گاز و آب..
پس زمان تعیین ارز 4200 تومانی دست اندرکاران و مسئولان چه میکردند این شد روش اداره کشور؟
تنها راه دایمی ومنصفانه برداشتن تمام کمک های دولت وتقسیم مساوی ان برای همه مردم ایران است
سلام دوستان
ببینید طرح تخصیص ۴۲۰۰ مانند هرطرحی شاید با یک اجرای صحیح و بی نقص نتایج گوهر باری داشت ولی در ساختار اقتصاد دلالی و سراپا فساد ما جواب رضایتبخشی نداشته است. باور کنید کسانی را می شناسم که با این ارز جنس وارد کرده اند که شیطان را درس می دهند بیشتر از این نمی شود موضوع را باز کنم و خود آقایان بهتر می دانند.
اقای سید ابراهیم رییسی،حاج محسن رضایی بزرگوار ،شما که به خوبی در زمان جنگ همه مسایل و مشکلات را درک کرده اید و خوب می دانید که با عرضه کالاهای مختلف به صورت کالابرگ یا کوپن تورم یک رقمی بود.والا به پیر به پیغمبر این راهی که روحانی رفت به ترکمنستان بود،شما ان را ادامه ندهید.شما که می دانید در حال حاضر کارت سوخت چه حمایتی از هر حیث به جامعه می کند که البته خالی از ایراد نیست و شاید بتوان در فرصتی مناسب ،توزیع سوخت را هم عادلانه کرد و عیوبش را برطرف نمود،اما خدا وکیلی این نحوه توزیع کالا و این بریز و بپاشی که دوستان به نام تولید کننده راه انداختند و خراب کردند و رفتند،ادامه اش هیچ حاصلی جز فلاکت مردم تنگدست نخواهد داشت .شما ارزاق وچند قلم کالای اساسی مردم را عادلانه به دستشان برسانید،که این وضع پایان یابد.بهترین روش در زمان جنگ های مختلف از جمله جنگ وحشتناک حال حاضر،توزیع کالابرگ بوده و هست،حال چرا و به چه علت این راه تجربه شده و مفید فایده برای عده ای معدود مضر می باشد،باید از ایشان پرسید که تا کجا خمره های خراب شده خود را می خواهند از مال فقیر و فقرا پر
کنند؟؟؟؟ اما همه مردم خوب می دانند که تقریبا همه اقتصاد دان های با تجربه کشور به حسن روحانی گفتند ،راهی جز کوپن ندارید!!!!اما جه فایده؟؟؟ اگر میلیون ها تن کالای اساسی وارد کشور شود و در طرفه العینی در انبار های دلالان احتکار گردد ،به حال مردم چه سود؟حسن رو حانی می گفت در بازار کالا به وفور یافت می شود ،اما هرگز نگفت ،ایا نود درصد مردم قدرت خرید این کالاهای وارداتی با ارز یارانه ای ،که حال با دلار ازاد به فروش می رسد را دارند؟خدا وکیلی حساب تولید کننده (خوب یابد) از کالاهای مورد نیاز مردم محروم کاملا جداست،اما عده ای گردن کلفت که مانند افعی در همه جا فقط شغلشان در قالب ها و لباس های مختلف بلعیدن خون مردم این مرز و بوم بوده ،مکرر با شیطنت و دروغ و دغل بازی ،نان شب مردم را با کار تولید گره زده تا با ارز یارانه ای کاخ های خود را ابادتر و بر تعداد کوخ ها بیفزایند.راه دولت قبل را ادامه ندهید .
تولیداتی که ۸۰ درصد آنها جنس داخل نیستند و برای هزینه گمرکی کمتر بصورت مجزا وارد می‌شوند و در ایران سوار شده و بعنوان تولید داخل بفروش میروند و خون مردم زا در شیشه میکنند!
ضمنا ارز ۴۲۰۰ تومان برای اقلام اساسی است که مستقیم در اختیار مردم باشد نه برداری و ازش قیر و شکلات درست کنی و صادر کنی و بریش مردم بخندی.
واضح بگید ملت بدونن! بالاخره این ارز 4200 تومانی قضیه اش چیه؟!
آیا بهانه تان این است که با این ارز کالا بدست مردم نمی رسه که واقعاً هم نمی رسه! یا بهانه تان این است که ارز این به تولید داخل صدمه زده و رقابت را برای چاپیدن بیشتر مردم از شما گرفته؟!
الان که اصلاً با این ارز چیزی بدست مردم نمی رسه و خوب با گران گردن کالاها با هم رقابت می کنید!
هر کاری میخواین بکنین ولی تو را بخدا ملت را گدا فرض نکنین با یارانه دادنتون اینکارو یه بار کردین و نتیجشو دیدیم جز بدبختی برای ملت و گرفتاری برايه خودتون نداشت یه بار کاری بکنین که بعد خودتون و دولت بعدی هی نق نزنه فکر کنم اینجا جائیه که اقتصاددان های با تجربه و مجلس رو میطلبه والا مملکت قحط الرجال نیست و ملت ما هم ملت کوچکی نیست.
فقط کارت اعتباری اگر می‌خواهید مردم دچار فقر وفلاکت بیشتر نشوند و غارتگران بیت المال بیشتر مردم را فقیر ودر مانده نکنند، و ........
هیچ کدام
دقیقاً ، وقتی یه ضد یخ ترک 50و ایرانی 75هزار تومان یعنی حمایت از کالای ترک
با محاسبه بر مبنای شروع از سال ۱۳۹۰ و در نظر گرفتن تورم ایران و آمریکا از آن زمان، قیمت واقعی دلار در حال حاضر ۱۲۰ هزار تومان خواهد شد.
وجود دلار 4200 موجب پایین بودن هزینه خانوار است و نباید حذف گردد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اگر این ارز برای سفره های مردم است چرا نیایند ۷ تا تک تومانی اش کنند تا لااقل سفره ها پر تر شود؟؟؟؟
ارز ۴۲۰۰ نسبت به ارز بازار فقط باعث فساد میشود
اقای نویسنده و گزارشگر تابناک اقتصادی:
ما از پشت کوه نیامده ایم لطفا" بفرمایید ارز 4200 را چه کسانی گرفته اند اگر تولید کنند نگرفته ؟؟؟؟؟
ایران آباد رو به چه روزی انداختین
مافيا واردات از رانت ٤٢٠٠ استفاده ميكند
نظرمااینه.که به جای کارت اعتباری. یارانه نقدی بدن..خیلی بهتره..چون شدیدابه پولش نیازداریم..البته ایناهمش بهونه است که چیزی به مردم ندن..بعدش بگن بفرمایید...ملت خودشون نمیخوان...سه ماهه که به مردم قول دادید..ولی سه هزاربارحرف تونوعوض کردید...کواضاف کردن ها...اگه اضاف کن بودید..همون اول اینکارومی کردید..کی راداریدگول می زنید..فکرکردیدمردم نمی فهمند.داریدچکارمی کنید...فکرکردیداین مبلغ بی ارزشی که میخوایداضاف کنید..ایادردی ازمردم دوامی کنه...هرگز..هرگز..پول دوکیلوسیب زمینیه..فکرکردیدخیلی زیاده..نه باباجون..هیچ ارزشی نداره...هنوزاضاف نشده..قیمت ها صدبرابرشده..ومردم تمام این بدبختی هاراازشمامی دونندکه الکی قولی دادیدولی نتونستیدعملی اش کنی ..پس چرامردموتودردسرانداختید..جواب خداراچه میخوایدبدید..
تولید کننده ای که اینهمه گرانی و بی ثباتی در مملکت ایجاد کرده و هنوز هم نتوانسته دست از یغمای خود بردارد دم از حذف ارز 4200 تومان می زند که به تولید ضربه زده است .
این قدر بدی دلار 4200 را می گویند که اصلا فراموش کرده ایم با کسانی که از این ارز سوء استفاده کرده اند باید برخورد شود نه این که آن را حذف کنیم . با گرانی سرسام آور موجود و فزاینده نباید باعث ایجاد مشکلات جدیدی برای مردم شویم .
تولید کننده داخلی اگر محصول خوب تولید کند ، طبعا مردم برای حمایت از کارگران و نام کشور از آن خرید و مصرف می کنند . نه این که ورودی را ببندیم و هر محصول نامرغوبی را با هر قیمتی به اسم تولید داخلی به خورد مردم دهیم . خودروهایی که با این قیمت گزاف تولید می شوند به حدی بدنه آن ها را نازک کرده اند که با فشار معمولی دست موج بر می دارد ، این چه محصولی است ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار