بازدید 4297

بهداشت جهانی: تیگرای تحت محاصره سیستماتیک است

تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت با هشدار به اینکه مردم در تیگرای اتیوپی به دلیل گرسنگی و عدم دسترسی به دارو با خطر مرگ روبرو هستند، گفت که منطقه جنگ زده تیگرای در اتیوپی در "محاصره سیستماتیک" است.
کد خبر: ۱۰۸۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 13 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "الجزیره"، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: به دلیل نبود دارو، مردم در منطقه تیگرای در حال مرگ هستند. سازمان جهانی بهداشت نمی‌تواند به این منطقه دارو ارسال کند زیرا در محاصره قرار دارد و این محاصره سیستماتیک است.

سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد که از ماه گذشته تاکنون هیچ کامیون حامل کالاهای امدادی و دارو نتوانسته است وارد تیگرای شود و هم اکنون ۳۶۴ کامیون کمک‌های امدادی در منطقه افار گرفتار شده‌اند.

تدروس آدهانوم در این خصوص گفت: کمک‌های سازمان جهانی بهداشت به این منطقه متوقف شده است. بنابراین به دلیل نبود دارو، غذا، سوخت و سایر کالاهای ضروری مردم تیگرای را با خطر انزوا و مرگ مواجه ساخته است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین از بازداشت سراسری مردم تیگرای در سرتاسر اتیوپی انتقاد کرد.

پیش از این سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده بود که حداقل ۱۶ کارمند و وابسته این سازمان در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی بازداست شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دولت اتیوپی به دنبال تهدید «جبهه آزادیبخش تیگرای» مبنی بر پیشروی به سوی «آدیس آبابا» پایتخت این کشور در سراسر اتیوپی اعلام حالت فوق‌العاده کرد.

جبهه آزادیبخش تیگرای دو شهر اصلی در استان «أمهره» در شمال کشور را به تصرف خود درآورده است.

از سوی دیگر اهالی «کومبولشا» در شمال اتیوپی از شدت گرفتن نبرد در حومه این شهر راهبردی میان نیروهای اتیوپی و جبهه آزادیبخش تیگرای سخن به میان آوردند.

کومبولشا و دیسی در مجاورت أمهره در جنوب تیگرای دو شهر راهبردی هستند و در فاصله تقریبا ۴۰۰ کیلومتری شمال آدیس آبابا پایتخت اتیوپی قرار دارند.

در واقع به اثبات رسیدن تسلط نیروهای جبهه مزبور بر کومبولشا به عنوان یک مرحله اصلی جدید در نبرد استمرار یافته ظرف یک سال گذشته به شمار می‌رود.

شورشیان می‌گویند بالاخره ظرف چندماه و حتی چندهفته، پایتخت را تصرف خواهند کرد.

اخیراً کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی، همه طرفین درگیری در اتیوپی را به نقض حقوق بشر و حتی ارتکاب جنایت بشری متهم کرده است.

درگیری در تیگرای که از نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد از ماه ژوئن گذشته بار دیگر از سرگرفته شد. این در حالی است که آبی احمد ارتش را به منطقه تیگرای به منظور سرنگون کردن جبهه یاد شده گسیل داشت که حاکمیت بر امور در این منطقه را برعهده دارد.

آدیس آبابا به عنوان پایتخت دومین کشور بزرگ آفریقا از نظر شمار جمعیت مرکز دیپلماتیک منطقه‌ای به شمار می‌رود و مقر اتحادیه آفریقا و کمیساریای عالی اقتصادی سازمان ملل در آفریقا را در خود جای داده است.

آدیس آبابا همچنین مرکز خطوط هواپیمایی مسافربری برای انتقال مسافران به کشورهای آفریقا، آمریکای شمالی، آسیا و خاورمیانه به شمار می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست