بازدید 6714
در آستانه از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌ها؛

دور جدید سفر نماینده آمریکا در امور ایران به غرب آسیا

رابرت (راب) مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از امروز پنجشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) دور جدید سفر منطقه‌ای خود به غرب آسیا را با تداوم رایزنی‌های واشنگتن درباره تهران در آستانه از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در وین آغاز می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰ 11 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که راب مالی از ۱۱ تا ۲۰ نوامبر (۲۰ تا ۲۹ آبان) به امارات متحده عربی، سرزمین‌های اشغالی، عربستان سعودی و بحرین سفر می‌کند تا با شرکای خود رایزنی و در یک سری تعاملات منطقه‌ای شرکت کند.
وزارت خارجه آمریکا در ادامه اتهام پراکنی‌ها و هراس از نفوذ منطقه‌ای ایران مدعی شد این مقام آمریکایی در سفر خود رویکرد واشنگتن را در قبال طیف وسیعی از نگرانی‌ها درباره ایران از جمله رفتار‌های بی ثبات کننده و هفتمین دور گفتگو‌های پیش رو برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام را هماهنگ خواهد کرد.
این در حالی است که علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز به کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان سفر کرده و تاکنون با مقامات بلند پایه دو کشور فرانسه و آلمان دیدار کرده است.
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، این دیدار‌ها را مشروح، صریح، جدی و سازنده ارزیابی کرده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است: این روزها، باقری مشغول مذاکرات موفقیت آمیز در اروپا است.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران در میز مذاکره در وین آماده ارائه یک توافق خوب است، خاطر نشان کرد: بازگشت تمام طرفین به تعهداتشان یک اصل پیشرو و مهم است.

دور بعدی مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌ها قرار است هشتم آذر (۲۹ نوامبر) برگزار شود. موضوع اصلی گفتگو‌ها «پیامد‌های ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام است که این پیامد‌ها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.»
پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفتگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی‌های آمریکا درباره لغو تحریم‌ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است، به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده، اما همچنان می‌گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.
ایران بار‌ها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل