بازدید 20221
دکتر جعفر قادری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

دلار ۴۲۰۰ باید حذف شود/ امکان افزایش یارانه نقدی قشرهای خاص تا ۲۵۰ هزار تومان به راحتی وجود دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: سیستم کنترل توزیع کالا در کشور به گونه‌ای است که شما نمی‌توانید از ابتدا تا انتهای فرآیند واردات کالا به کشور و توزیع آن بین مردم را رصد کنید؛ لذا ضمن خروج ارز از کشور، این کار روی معیشت مردم نیز تاثیری ندارد. از طرفی ارز اختصاص یافته به متقاضیان واقعی که مردم هستند، نمی‌رسد و عملاً زمینه رانت و فساد را به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۸۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵ 10 November 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی پس از موج جدید تحریم‌ها در سال ۹۷ و با هدف حمایت از معیشت مردم، به خصوص دهک‌های درآمدی پایین شکل گرفت. حالا پس از گذشت حدود سه سال از در پیش گرفتن این سیاست، پر واضح است که ارز چند نرخی، نه تنها کمکی به معیشت مردم نکرده، بلکه باعث کوچک شدن سفره و کاهش قدرت خرید مردم نیز گشته‌ است. علاوه بر آن، عواید این سیاسیت، بیش از آن که برای قشر کم درآمد باشد، نصیب دهک‌های درآمدی بالا شده‌ است.

ارز چند نرخی به علت اختلاف بسیار با ارز آزاد، باعث ایجاد فساد‌های فراوان و افزایش رانت شده‌ است. از طرف دیگر، این اختلاف قیمت باعث از بین بردن توان رقابت تولید داخل گشته و ضربه مهلکی بر پیکره تولیدکنندگان وارد کرده است. از مضرات دیگر این سیاست، می‌توان به افزایش واردات و خروج ارز از کشور و از بین بردن خودکفایی در محصولات حیاتی، چون گندم و دارو اشاره کرد.

نبود نظارت کافی بر این سیاست هم باعث شد تا کالا‌های وارداتی با این ارز، به قیمت ارز آزاد توزیع شود و سود هنگفتی را به واردکننده و فشار سنگینی را بر مستضعفین جامعه وارد کند. علاوه بر این موارد، این سیاست حتی نتوانست به هدف خود یعنی جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی دست یابد.

در این خصوص در مصاحبه‌ای با دکتر جعفر قادری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی به گفت‌وگو درباره این موضوع پرداخته‌ایم.

قادری درباره عملکرد کلی ارز ترجیحی از سال ۹۷ تا به امروز و نقش آن در وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: زمانی که شرایط ارزی کشور به گونه‌ای است که ارز کافی در اختیار دولت قرار ندارد. وقتی که قیمت ارز، در سطح پایین‌تری نسبت به بازار تعیین شود، قیمت ارز آزاد شدیدا افزایش پیدا کرده و این تفاوت ارز ترجیحی با ارز آزاد، زمینه را برای فساد در سیستم مالی کشور به وجود می‌آورد و تقاضا برای ارز دولتی را شدیداً افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر، باعث می‌شود که تولید کنندگان داخلی هم امکان رقابت با کالا‌هایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند را نداشته باشند.

وی افزود: بنابراین هم به تولید داخلی لطمه می‌زند و هم زمینه را برای فساد فراهم می‌کند و هم تقاضا را برای ارز دولتی افزایش می‌دهد، به گونه‌ای که برای مثال، در سال جاری برآورد‌ها این بود که با ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی مشکل کشور حل شود، در صورتی که اکنون برآورد‌ها نشان دهنده این است که کشور برای رفع نیاز‌های خود، حداقل دو برابر این میزان به  ارز نیاز دارد؛ بنابراین، دولت توانایی اعطای همه این ارز‌ها به شکل ارز ترجیحی را ندارد.
 
دلار ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود/ امکان افزایش یارانه نقدی اقشار خاص تا ۲۵۰ هزار تومان به راحتی وجود دارد
قادری اضافه کرد: افزایش تقاضای واردات کالا خارج از تصور، نشان دهنده مشکلات اساسی در سیاست ارز ترجیحی است. از طرف دیگر، اسرافی که در کالا‌های وارداتی با ارز ترجیحی به وجود می‌آید هم خود زمینه دیگری است که باعث ایجاد مشکل می‌شود. مجموعه این عوامل باعث می‌شود، اهدافی که از اختصاص ارز ترجیحی داشتیم، محقق نشود و کشور را به بیراهه ببرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اثر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر معیشت مردم، به خصوص دهک‌های کم درآمد جامعه اظهار داشت: سیستم کنترل توزیع کالا در کشور به گونه‌ای است که شما نمی‌توانید از ابتدا تا انتهای فرآیند واردات کالا به کشور و توزیع آن بین مردم را رصد کنید؛ لذا ضمن خروج ارز از کشور، این کار روی معیشت مردم نیز تاثیری ندارد. از طرفی ارز اختصاص یافته به متقاضیان واقعی که مردم هستند، نمی‌رسد و عملاً زمینه رانت و فساد را به وجود می‌آورد.

جعفر قادری درباره وابستگی کشور به بعضی کالا‌ها و از بین رفتن خودکفایی در کالا‌های حیاتی به ویژه گندم تصریح کرد: گندم هم مثل بقیه کالا‌هایی که ارز ترجیحی به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، هم مصرف این کالا‌ها زیاد می‌گردد، چون قیمت پایین است، بخشی از این گندم برای تعلیف دام‌ها، سر از دامداری‌ها درمی‌آورد. از طرفی دیگر تولید هم برای تولیدکننده داخلی مقرون به صرفه نیست و نمی‌تواند با گندمی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود رقابت کند؛ لذا تولید کننده داخلی نیز از چرخه تولید خارج می‌شود.

وی ادامه داد: پس از یک طرف تولید کاهش و از طرف دیگر مصرف افزایش پیدا می‌کند و ریخت و پاش و اتلاف در مصرف این کالا‌ها انجام می‌گیرد که باعث افزایش بسیار تقاضا و عرضه بسیار پایین شده و سبب تداوم وابستگی کشور به گندم وارداتی می‌شود. 

نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص توزیع کالا‌های وارداتی با ارز ترجیحی و توزیع آن‌ها با قیمت ارز آزاد، اظهار داشت: معمولاً، چون سامانه توزیع کالا تحت کنترل دولت نیست، واردکننده نهاده‌هایش را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کند، ولی کالایش را به قیمت ارز ۲۴ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌کند؛ که این خود مصداق رانت است که برای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود. این فسادی است که بسیار وجود دارد و طبیعی است، زیرا وقتی که ارز به کالا‌هایی اختصاص می‌شود که قابل کنترل توسط دولت نیست و توزیع آن در سامانه کنترل نمی‌شود، این فساد‌ها یک امر طبیعی است.
 
این عضو کمسیون اقتصادی مجلس درباره قاچاق کالا‌هایی که با ارز ترجیحی وارد کشور شده‌اند، بیان کرد: خوب طبیعی است. به طور مثال، بعضی افراد با ارز ترجیحی، کالایی مانند گندم را وارد کرده و آن را تبدیل به کالایی می‌کنند که امکان صادرات آن وجود دارد و از این اختلاف قیمت بین کالای تولید شده و بازار خارج از کشور استفاده می‌کند. یا با استفاده از نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد شده، اقدام به تولید گوشت کرده و با توجه به اینکه در خارج از کشور قیمت بالایی دارد، از محل قاچاق آن به سود هنگفتی دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: این موارد زیاد و طبیعی‌اند، زیرا همه افراد دنبال منافع اقتصادی خود هستند و هر جا سیاست اقتصادی مسیر درستی را پیش بینی نکند، زمینه سوء استفاده و ترجیح منافع فردی این افراد بر منافع جمعی وجود دارد و باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود.  

قادری درباره سیاست جایگزین ارز ترجیحی گفت: من فکر می‌کنم که الان همه نگاه‌ها به این سمت و سو است که ما دامنه تخصیص ارز ترجیحی را خیلی کوتاه کنیم و به مواردی که در سیستم دولت قابل کنترل است، مانند گندم و دارو‌ها اختصاص دهیم و به کالا‌هایی مانند نهاده‌های دامی که قابل کنترل نیستند و توزیع آن‌ها به علت‌هایی مانند تاخیر در تحویل به دامداران و مرغداران، همراه با مشکل است و بر روی تولید آن‌ها تاثیر سوء می‌گذارد؛ ارز ترجیحی تخصیص داده نشود؛ بنابراین بهترین شکل آن است که ما ارز را به اقلامی که زنجیره توزیع آن‌ها تحت مدیریت دولت است، تخصیص دهیم.
 
وی در رابطه با مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی از کالا‌ها تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر ارز آزاد به این کالا‌ها اختصاص داده شود؛ بلافاصله تولید داخلی تقویت شده و یا تولید کالا‌های جایگزین آن شروع می‌شود و می‌تواند وابستگی ما را به واردات این کالا‌ها کم کند. علاوه بر آن در مصرف این کالاها، مردم به سمت مصرف کالا‌های جایگزین رفته و تکنولوژی‌های مرتبط با تولید آن کالا فعال می‌شود و وابستگی کشور در آن حوزه پایان می‌یابد.

این نماینده مجلس درباره افزایش یارانه نقدی تا ۲۵۰ هزار تومان، درصورت حذف سیاست ارز ترجیحی گفت: این کار شدنی است. من فکر می‌کنم اگر کشور، گروه‌های با درآمد بالا را از پرداخت یارانه حذف کرده و بیشتر گروه‌های کم درآمد را برای پرداخت یارانه مورد هدف قرار دهد؛ می‌توان فشار وارده بر گروه‌های کم درآمد را کاهش دهد. از طرف دیگر، جلوی اسراف این کالا‌های وارداتی را گرفته و بتواند باعث جلوگیری از صادرات مجدد این کالا‌ها بشود و بتواند تولید داخل را فعال کرده و فساد موجود در سیستم را از بین ببرد.

قادری درباره انواع روش‌های پرداخت این یارانه گفت: اینکه از طریق کارت اعتباری یا از طریق شیوه‌های دیگر، مانند پرداخت مستقیم یا سایر روش‌ها از قدرت خرید گروه‌های کم درآمد جامعه، در نتیجه حذف ارز ترجیحی حمایت شود، هدف من نیست و بحث جدایی است؛ اما اصل قضیه این است که یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود، به کالا‌هایی پرداخت می‌شود که نباید پرداخت شود و به قشر‌هایی پرداخت می‌شود که نباید پرداخت شود و در سیستمی قرار می‌گیرد که امکان کنترل آن وجود ندارد و افراد دیگری را منتفع کرده و به تولید داخل لطمه می‌زند.
 
بیشتر بخوانید:

 

 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
تا حالا که هر کاری کردین به ضرر مردم بوده و روز به روز فقر و فلاکت را بیشتر حاکم کردین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
این پروفسور نگفتند که بازنشستگان تامین اجتماعی

که ۴ میلیون تومان می گیرند

و یارانه شان قطع شده است ، چه خاکی بر سرشان کنند
ناشناس
| Canada |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
در امار رسمی 5 ماهه اول کشور میزان افزایش نقدینگی روزی سه تریلیون تومن بوده که سهمگین هست. ولی مسئولان تیم اقتصادی دولت جدید با تبلیغات فراوان فرمودند که ما توانستیم بودجه کشور در ماههای شهریور و مهرماه را بدون چاپ پول تامین کنیم. ولی امار نقدینگی شهریور نشان می دهد که میران افزایش نقدینگی در شهریور به رقم اعجاب اور و وحشتناک 5 تریلیون تومن در روز افزایش یافته. اگر حل مسایل اقتصادی یک کشور در دنیای معاصر مانند صفر کردن صوری چاپ پول با کار حسابداری امکان اجرایی شدن داشت دیگر چه کاری است که ژاپن و المان و کره جنوبی و امریکا و.... مردمش مانند تراکتور کار می کنند و درس می خوانند؟ طبیعی است که همه انها و مسئولان اقتصادی لبنان و ونزویلا و کره شمالی و کوبا و خود دولت قبل از مسئولان ایرانی یاد می گرفتند و مسئله کسری بودجه و سالها تلنبار کردن مشکلات را با این کارهای حسابداری حل می کردند. متاسفانه با این دست فرمون در ششماه دوم با انفجار نقدینگی و کسری بودجه و ابر تورم مواجهه خواهیم شد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
معمولا در زمان انجام برخی اقدامات مثل یارانه یا همین کاری که قراره بشه بد نیست ولی با گذشت اندک مدتی طوری میشه باعث لعن مردم بخاطر فشاری که از اون اتفاق افتاده میشه
یه کاری انجام بشه حداقل مردم کمتر آسیب ببینند هر کاری کردید با گذشت اندک مدتی دیدین پدر مردم درآمده چرا برای اینکه قدرت برخورد با چند نفر نورچشمی را ندارید میایید اصل طرح را دگرگون میکنید
چند تا بحث که اگر انجام بشه به حتم پدر مردم درمیاد
یکی گران کردن بنزین و گازوئیل
ودیگری حذف سوبسید کالاهای اساسی به بهانه دادن یارانه بیشتر
بیاییئد یارانه 45را قطع کنید فقط قیمتها را نصف زمانی که یارانه را شروع کردید کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
جالبه دولت چون نمی خواهد یا نمیتواند با رانت و فساد ارز 4200 مبارزه کند دنبال پاک کردن صورت مسئله است و بجای اینکه دنبال توزیع و نظارت درست بر هزینه کرد این ارز باشد کلا ارز 4200 رو به نام همایت از قشر آسیب پذیر حذف کرد
حذف ارز ۴۲۰۰ باعث گرانی و انقلاب می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
فکر کن از اول نبود فوقش کپن میدن به ملت رانت برای ک عده ایجاد کرد
ناشناس
| Romania |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
۱۷:۰۸
دنبال فروش ارز به قیمت بالاتر هستند وگرنه همان ارز ۴۲۰۰ را کنترل می کردند
قبل از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، حقوق مردم را بدل‌تر بپردازید در غیر اینصورت تورم خانمانسوز مردم را زجرکش میکند.
ضمنا لیستی از امثال این آقا تهیه کنید که در صورت افزایش تورم ، همه آنها را اعدام کنید که حرف مفت و بی مسوولیت نزنند.
اینها خود طراح دلار ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل دلار ۷ تومانی به ۲۸۰۰۰ تومانی هستند و حال نگران حذف رانت شده اند؟
در بنای اقتصاد فاسد شما حذف دلار ۴۲۰۰ تنها درآمد دولت و دارنده دلار را افزایش می‌دهد و درآمد مردم و اندوخته های ریالیشان بی ارزش ترین میشود.
قبل از چنین رهنمودهای خانمانبرانداز :
ریال مردم را با دلار ۴۲۰۰ به دلار تبدیل و بمردم بدهیدو حقوق مردم را بدلار بدهید.
با شعور مردم بازی نکنید و پایه های فساد خودساخته را با دولت خود و اموال خود اصلاح کنید نه از جیب مردم.
چه کردید با این کشور .

خسته نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
خداقوت قهرمان
آفرین به این درایت شما که با افزایش نقدینگی به تورم دامن می زنید و خجالت هم نمی کشید
دلار هر روز گرانتر می شود و کسی پاسخگو نیست
حقوق و یارانه ما رو به دلار بدهید ما خودمان تبدیل به ریال میکنیم
کسانی که خودشان حقوق چند ده میلیونی میگیرند نمی توانند برای کسانی که زیر ۱۰ میلیون درآمد دارند تصمیم درست بگیرند و خبر از سفره و خرج مردم ندارند...
خوش بحال آغازاده ها که کالاهای اساسی را احتکار کرده اند و با بالا رفتن قیمت به سودهای کلان می رسند
برادر من یارانه 250 تومنی نمی تواند جایگزین حذف دلار 4200 بشه. فقط شما قیمت نان را در نظر بگیرید. اگر ارز 4200 حذف بشه حداقل 5000 تومن گران می شود. اگر هر فرد روزی یک نان بخورد میشود ماهی 150 هزارتومن افزایش هزینه زندگی. یعنی با این 250 تومن که می فرمایید فقط باید 150 تومن را بدهد بابت افزایش قیمت نان. بقیه بماند.
کاش حداقل حساب و کتاب بلد بودید
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
به مولا اگر بفهمند
اگر واقعا قصدتان خیر است. ارز 4200 را که حذف کردید جایش کوپن بدهید و ما یحتاج زندگی شامل گوشت و برنج و روغن و غیره را بتواند به قیمت دولتی تهیه کند. اینطوری رانت و این مسائل هم از بین می رود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
دفترچه بسیج اقتصادی رد هنوز که هنوزه دارم و میخواستم به نوه هام نشون بدم ولی مثل اینکه به زودی خودشون رؤیت خواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
اون زمان که کپن میدادن جمعیت ایران زیر ۴۰ میلیون بود نه الان که ۸۰ میلیونه. بعدم دزدی و رانت داره بیداد میکنه کپن هم بدن فقط به دست یه سری معدود افراد میرسه .
حذف دلار ۴۲۰۰ موجب گرانی و اینبار از گرانی بنزین هم بدتره
با سلام واحترام
بدیهی است که حذف ارز ۴۲۰۰ تنها برای تامین کسری بودجه دولت از جیب ملت است. بجای اینکار باید با مذاکره تحریم ها را لغو کنید. زیراهر روز تحریم. حدود ۱۰۰ میلیون دلار به مردم ضرر می زند.
همین الان همه چیز را با ارز ۲۷میخریم کجای کارید

فقط جیب دلال دارید با بیت المال پر کنید
این ارز 4200 تومانی تون به کدوم کالاها تعلق گرفته؟! الان هر روز مردم دارن کالاها رو با نرخ آزاد می خرن!
گوشت که با ارز 4200 تومانی باید بطور متوسط 27000 تومان بدست مردم برشه بیش از 160 هزار تومان قیمت دار! روغن 6 هفت برابر قیمت است و همینطود قند و شکر و غیره! چطور ممکنه ارز 4200 تومانی به کالائی تعلق بگیره ولی در عمل چندین برابر ارز 4200 تومانی بدست مردم برسه؟! این ارز رو چطور حساب می کنید که هر روز قیمت کالاها با اون گرون و گرونتر میشن؟! مگه ارزشش ثابت نیست؟!
کشور با این‌همه ثروت و مردم اینطور در مضیقه و سختی
فاز بيچاره كردن مردم دوباره شروع دزدان ارز ٤٢٠٠ را نتوانستيد مجازات كنيد چون گردن كلفت بودن
با سلام
خبر را خواندم و بسيار خوشحال شدم
همه چیز را برای خود بردارید همین الان هم دلار مورد نظر به جیب افراد خاص میرود حساب بکنی همه چیز با دلار آزاد بدست مردم میرسد تنها راهکار شما برای تثبیت قیمت ها همان حرفهای تکراری گذشته است که دردی از بار مشکلات مردم حل نخواهد کرد بنظرم باید برای مردم شرایط کار وتولید فراهم شود سرمایه گذاری در بخش های کوچک وکارگاههای زود بازده انجام شود بدون در نظر گرفتن رفع بیکاری تحصیل کردها ودیگر اقشار وتولید کنندگان امکان رفع معضل اقتصادی وتورم نیست بنده نمی دانم برداشت این آقایان که راهکار این چنینی وسطحی برای کشور میدهند از علم اقتصاد چیست وآیا آگاهی وسواد کافی برای رفع بحران اقتصادی را دارند ؟تجربه نشان داده تمام دادهای این چنینی جواب نداده وسرمنشا بحرانهای اقتصادی وتورم شده است
آقایان اگر اقتصاد دانان واقعی و بدون سهمیه را قبول دارید آنها نسبت به برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار جدی می دهند اگر هم قبول ندارید منتظر عواقب آن باشید در هر صورت برداشت ن این ارز جنبه سیاسی دارد و در مخالفت با دولت قبل
این مبلغ احمدی نژاد سال 96 میخواست بدهد، اون موقع که همه شما مسخره اش میکردید، باید یارنه هر فرد 2.5 میلیون تومان باشد
باسلام
با یارانه 45 تومان باعث شد که یک عده دست از کار بکشند و بسنده کنند به این یارانه و باعث شد در روستاها تولید کم بشود و همین کار هم همینطور می شود و تولید کن و قعطی در کشور حکم فرما و بعد تورم . نکنید این کار را شما دارو را به شکلی توضیع کنید که باعث قاچاق یا دیگر اقلا مثلا بنزین را گران و همان موقع که بنزین زد پول توسط پمپ پرداخت شود و کسی که بیشتر زد بنزین 15 هزارتومان یا بیشتر یا کمتر حساب شود و کسی که سهمیه خودرا زد همان 1500 باشد یا دارو را در همان داروخانه پرداخت شود به اندازه احتیاج و ارز 4200 باشد چون باعث تورم بلایی می شود در کشور و به هیچ عنوان یارانه پرداخت نشود چون بدبختی برای مردم بالا می اورد
گزارشتون یک تناقض فاحش دارد
لطفا مسئولین به این تناقض توجه فرمایند


از یک طرف گفته اید بدلیل ورود اجناس خارجی توان رقابت از تولید کنندگان احلی گرفته شده
چه موقع توان رقابت گرفته میشود؟؟!
وقتی جنس خارجی با قیمت پایین به دست مصرف کننده برسد

از طرف دیگر می گویید انها که با ارز 4200 جنس وارد کرده ان. با قیمت ازاد به دست مصرف کننده رسانده و مصرف کننده سودی نبرده است

این تناقض است
و بیشتر توجیه است برای حذف دلار 4200
همانطور که ان موقع توجیه میکردند که ارز 4200 خوب است
حالا توجیه میکنید که بد است

خوب یا بدش را کار نداریم

فقط توجه شما ر ابه این تناقض جلب میکنیم
دولت هر کاری میکنه به ضرر مردم است . اغلام کرده که برای حدود 2 درصد از مردم برق مجانی میشود به جاش برق 95 درصد از مردم 4 برابر شده
فقط حرفشو میزنن، همین باعث گرون شدن همه چی شده. اینا خودشون از دلار ۴۲۰۰ منفعت دارن.
مافیای خودرو مسکن همچنان درکشورجولان میدهد
یک اشتباه را چند بار نباید تکرار کرد پرداخت یارانه نقدی فقط هزینه های دولت را افزایش میدهد وهیچ تاثیری در رفاه مردم ندارد مگر پرداخت یارانه فعلی تاثیر داشته است با مبلغ یارانه در حال حاضر یک بسته آدامس هم نمیدهند
تخصیص یارانه نقدی به هر میزان که باشد با توجه به تورم ساحتاری موجود در کشور بعد مدت کوتاهی دوباره ارزش خود را از دست میدهد ودولت مجددا مجبور است یارانه را اضافه کند چون منابعی به جز افزایش پایه پولی در اختیار دولت نیست مجددا منجر به تورم شده نیاز به افزایش یارانه خواهد بود واین دور تسلسل کماکان ادامه خواهد داشت
از برکت سیاست های مجلس و دولت بیش از 50 درصد ملت ایران شده اند قشر خاص فقط عضو کمیته امداد و بهزیستی نیستند. شما آقای نماینده فکر می کنید همین مددجوی کمیته امداد قشر خاص هستند.
"باید" رو گذاشتن واسه حذف دلار

"شاید" رو گذاشتن واسه یارانه 250 تومنی!
ماکه میدونیم قراره چیکار کنید،بیایید تو تلویزیون رک و شفاف بامردم حرف بزنید.میخواهیدبگویید ساعتها بانخبگان و اندیشمندان کاره کارشناسی کردید.بله درسته حق باشماست.به قول ما مازندرانیها گردن نازک ما و طناب کلفت شما
سال آغاز یارانه هر ایرانی ۴۳ دلار یارانه می گرفت حال به در نظر گرفتن تورم هر ایرانی باید بالای یک میلیون یارانه بگیرد
پرداخت يارانه فقط گدا پرورى و از بردن نيروى كار مملكت و نياز روزافزون كشور به واردات مي باشد
بی سوادترین افراد هم می دانند توزیع پول نقد فقط موجب تورم بیشتر می شود ولی مسئولین ما نمی دانند؟
واقعیتها را به مردم نمیگویید.
مطمئن باشید ، طرحتان اجرایی نیست.
زیر خط فقری هایی هستند که به دلایلی یارانه نمی گیرند ، روی خط فقری ها و بالای خط فقری هایی هم هستند که باز به دلایلی یارانه می گیرند ، تکلیف اینها چیست ؟
در لابلای صحبت ها از جملات شرطی استفاده شده ، یعنی هنوز به نتایج این طرح خوش بینی و قطعیت وجود ندارد ، آقایان مبادا به جایی رسید که عصایتان، کوزه ی عسلتان را بشکند !
خیلی از طرح ها، خوب و بجا بوده ولی خوب اجرا نشده ، آقایان بیایید این نقص را برطرف کنید !
واقعا چه کردید با این کشور
حذف ارز ۴۲۰۰ تومان ، آغاز دوباره آبان ۹۸ و ادامه آن در آبان ۱۴۰۰ !!!!
250 هزار تومان بدهید از بغلش حدا قل 10 میلیون به مخارج مردم بدبخت اضافه میشه ........
چنان خراب کرده اید که درست شدنی نیست هرچه بکنید خراب تر خواهد شد
شما بجای اینکه مالیات از اقشاری مثل پزشکان، دلالان، وکلا و ... بگیرید و مملکت را اداره کنید دارید دست می کنید توی جیب ملت.
آقا در سال 84 زمان دولت احمدی نژاد همینکار را انجام دادید و به اسم اینکه پول یارانه را میدیم به خودم مردم یارانه ها را حذف کردید. نتیجه اش چی شد؟ از سال 84 همان 45 هزار تومان را میدید به یک دهم مردم و هر سال تورم افسار گسیخته تر میشود.
اگر حرف و عمل تان یکی بود که الان اون 45 هزار تومن باید به یک میلیون تومن میرسید.
باز هم باید بدبخت تر بشیم .با حقوق کم جهاد سازندگی یارانه ام را قطع کردید.حال بار دیگر عده ای خواهند گرفت و ما باید گرانی شدید آن را به دوش بکشیم.
مردم را قشر بندی نکنید اگر از بیت المال می پردازید مثل حضرت علی (ع) بطور مساوی پرداخت کنید تا جامعه به آرامش برسد ( از از افراد دارای درآمد بیشتر مالیات بیشتر بگیرید تا عدالت اجرا شود)
بر فرض محال که گفته شما در مورد یارانه 250 هزار تومانی درست باشد و عملی گردد . آیا مشکل مردم که متاثر از مشکل اقتصادی کلان مملکت است اجاره خواهد داد که این قشر کم توان ، به راحتی نسبی برسند ؟
پاسخ روشن است ، خیر
به محض این اتفاق و بالا رفتن قدرت خرید ، قیمت ها هم رشد خواهند کرد . زیرا عرضه و تقاضاست که قیمت را کنترل می نماید
باز بر خواهیم گشت به سر خط
مشکل در انحصار و ندادن فرصت به همه است که سبب شده عده ای در حاشیه بمانند
وقتی سرمایه مملکت به نوعی در انحصار مراکز قدرت و افراد صاحب نفوذ باشد ، فقط آنها به دلخواه خود منتفع خواهند شد و بدتر از آن در رده های پایین هرکسی به خود اجازه خواهد داد که از موقعیتش در جهت کسب درآمد نامشروع استفاده نماید ، چرا که ناظر رفتار قدرتمندان هستند و می بینند
بهتر است سلامت را به اداره امور اقتصادی باز گردانیم و اولین جاهایی که باید اصلاح شوند مراکز قدرت مطلع از تصمیمات هستند.
ما در مملکتی زندگی می کنیم که نمایندگانش در مورد اعلام دارائی هایشان حاضر به تبعیت از قانون نیستند
با چاپ پول بدون پشتوانه و از بین بردن ثروت مردم با ایجاد تورم ، یارانه 250 میلیون تومانی هم قابل پرداخته چه برسه به یارانه 250 هزار تومانی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: سیستم کنترل توزیع کالا در کشور به گونه‌ای است که شما نمی‌توانید از ابتدا تا انتهای فرآیند واردات کالا به کشور و توزیع آن بین مردم را رصد کنید؛ لذا ضمن خروج ارز از کشور، این کار روی معیشت مردم نیز تاثیری ندارد. از طرفی ارز اختصاص یافته به متقاضیان واقعی که مردم هستند، نمی‌رسد و عملاً زمینه رانت و فساد را به وجود می‌آورد.

.....................................................

سوال اینه که تو که نمی تونی طبق گفته خودت که در بالا آوردم سیستم استفاده از ارز 4200 تومن ونحوه توزیع کالای مربوطه در بین مردم را رصد کنی چطور می تونی اظهار نظر کنی که یارانه رقمش بشه چقدر ؟
اصلا این بازی یارانه مبلغش رو بزراین کنار چرا دولت را هر ماه بدهکار مردم می کنید؟
شما نظام درآمد مردم را بر مبنای نرخ جهانی ارز دربیارید همه چی درست میشه نمی خواد تز یارانه ومبلغ جدید بدید
قیمت سوخت و نرخ درآمد مردم بر مبنای نرخ جهانی ارز باشه تمام مصائب و مشکلات مردم حل میشه
بسیاری از سازمانهای زیان ده و هزینه ساز دولت حذف میشه ،چیزی به اسم ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و کالا و ارز وجود نداره .گمرکات و لابی ها و رانت ها حذف میشه و فقط گمرک به کار تخصصی نوع کالای وارده می پردازه نه منع واردات کالا .خرید کالا از منزل از هر جای دنیا صورت می گیره
این هیاهو ها الکی دولت ها تمام میشه و همه در راستای خدمت و منفعت عموم حرکت می کنیم
تشخیص دهک پایین و دهک بالا چه جوریه
حذف ارز 4200 یعنی چند برابر کردن فقر همینجریش هم نمی تونید مملکت رو اداره کنید وای اگر بخواهید ارز 4200 رو حذف کنید
تموم کارخونه ای تولید ورشکست میشن چون مردم توان خرید ندارند ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار