بازدید 23062
تابناک اقتصادی بررسی کرد

«حجم نقدینگی» از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان هم گذشت!

بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان نقدینگی در آخرین ماه تابستان امسال، به بیش از ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریورماه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ 09 November 2021

نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان هم گذشت/ تغییر مسیر ضریب فزاینده نقدینگی بر خلاف مرداد!

براساس داده‌های آماری بانک مرکزی میزان نقدینگی در آخرین ماه تایستان امسال به بیش از ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان شهریورماه ۱۴۰۰، جدیدترین تغییرات در حجم نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده را اعلام کرد.

بر این اساس، حجم نقدینگی در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ با رشد ۴۰.۵ درصدی نسبت به شهریورماه سال گذشته، به رقم ۴۰ هزار و ۶۷۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.
 
این حجم نقدینگی در پایان تابستان سال جاری نسبت به پایان سال گذشته، ۱۷ درصد بیشتر شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این تغییرات در مردادماه امسال (نسبت به مرداد ۹۹ و اسفندماه ۹۹) به ترتیب ۳۹.۱ و ۱۲.۸ درصد بوده است که نشان از روند صعودی در شهریورماه دارد.

در حالی حجم نقدینگی در شهریورماه ۱۴۰۰ به یک رکورد تاریخی رسیده که آمار‌ها، نشان می‌دهد در ایستگاه پایانی تابستان امسال، ضریب فزاینده نقدینگی (خلق نقدینگی توسط بانک ها) به عدد ۷.۸۳۹ رسیده که نسبت به شهریورماه سال قبل و پایان سال گذشته، به ترتیب ۰.۷ و ۳.۵ درصد افزایش یافته است؛ هرچند باید یادآور شد که این تغییرات در ماه قبل از این گزارش یعنی مردادماه ۱۴۰۰، بیانگر رسیدن ضریب فزاینده نقدینگی به عدد ۷.۶۰۱ بوده که نسبت به مردادماه ۹۹ و پایان سال قبل، به ترتیب کاهش ۲.۱ و افزایش ۰.۳ درصد را به ثبت رسانده است.

از سوی دیگر، آمار منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان شهریورماه امسال، حجم پایه پولی به بیش از ۵۱۸۹ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم نسبت به شهریورماه سال گذشته، ۳۹.۵ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۹، ۱۳.۱ درصد افزایش داشته است، در حالی که این آمار در مردادماه امسال، (نسبت به مرداد ۹۹ و اسفندماه ۹۹) به ترتیب ۴۲.۱ و ۱۲.۴ درصد بوده است.

اجزای تشکیل دهنده نقدینگی بیش از ۴ هزار هزار میلیاردی 

بررسی جزئیات آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان شهریورماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومانی شامل دو بخش پول و شبه پول است، به گونه‌ای که در بخش پول، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، بیش از ۷۲۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۲۱.۳ درصد بیشتر شده است.
 
همچنین در این بخش (پول)، حجم سپرده‌های دیداری با رشد ۳۷.۵ درصدی نسبت به پایان تابستان سال گذشته، به بیش از ۷۴۳۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. در مجموع، حجم اسکناس و سپرده‌های دیداری در شهریورماه امسال، به بیش از ۸۱۶۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۳۵.۹ درصد افزایش دارد.

اما در بخش دوم یعنی شبه پول، بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهریورماه ۱۴۰۰، حجم شبه پول که شامل مواردی همچون سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز، کوتاه مدت و ...، به بیش از ۳۲۵۱۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۴۱.۶ درصد بیشتر شده است.
 
نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان هم گذشت/ حجم اسکناس بیشتر شد/ تغییر مسیر ضریب فزاینده نقدینگی بر خلاف مرداد!
«حجم نقدینگی» از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان هم گذشت!
 

تاثیر ناترازی برخی بانک‌ها در رشد نقدینگی

در کنار عواملی همچون کسری بودجه، کارشناسان اقتصادی به عامل مهمی به نام ناترازی بانک ها در افزایش حجم نقدینگی در سال های اخیر اشاره می کنند؛ موضوعی که در دوره جدید ریاست بانک مرکزی، از مسائل اصلی سیاست گذاری پولی است.
 
در این باره، صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، عصر دیروز در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک ها، با اشاره به ناترازی برخی بانک ها، تأکید کرد: بانک مرکزی نسبت به موضوع اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، همواره حساسیت داشته و رفع این مشکل که درخصوص برخی بانک ها، به ناترازی مزمن تبدیل شده، در دستور کار دارد و در این زمینه، اهتمام ویژه بانک‌های ذیربط ضروری است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
بعد به احمدی نژاد ایراد می گرفتید که فلان؟ هشت بابر اون موقعش پول چاپ شده.
میشه هر خانواده تقریبا یک میلیارد تومان نقدینگی!
پاسخ ها
 
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
تقریبا 47 میلیون تومن... نه یک میلیارد تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
هر دونفر اشتباه کردیدسهم هر ایرانی حدود
4,780,000,000
چهار میلیاردو هفتصد و هشتاد میلیون تومان می شود.
مشکلات ساختاری اساسی ای وجود دارد که باعث خلق پول میشود.
۱- درامد های کلان بادآورده که ناشی از انحصار (پزشکان، اجاره های نجومی مالکان در نقاط گران شهر وسایر رانت ها) ، حقوقهای نجومی و اختلاس و رانت در وام گیری یا تسهیلات دولتی که بخش بزرگی از این موارد هم به خارج از کشور منتقل میشود و خرج زندگی های لاکچری میشود.
۲- کم بودن درامد های مالیاتی دولت منجر به چاپ پول میشود که نوعی مالیات هست بعنوان مالیت تورمی. دولت باید حتما مالیات بر املاک (چه پر و چه خالی البته چند برابر برای خانه خالی) و عایدی سرمایه را اجرا کند و البته درست و شفاف خرج کند.
۳- وجود تعداد بسیار بسیار زیادی کارمند و سایر حقوق بگیر ها که سربار بخش خصوصی هستند و درامد های مالیاتی بخش خصوصی و همچنین دست در جیب مردم کردن از ایجاد تورم صرف پرداخت این افراد میشود که ۷۵ درصد پرسنل حقوق بگیر از دولت، اضافه هستند. دولت باید تعهد استخدام رسمی را ملغی کند (که به ضرر مردم بخش خصوصی است) و پرسنل اضافه را باز خرید و نهادها و سازمان های اضافه و زائد را تعطیل کند.
۴- راحتی فرار سرمایه در کشور بالا هست و در کشورهای دیگر خیلی سخت و مشکل است که پول را از کشور خارج کنند و هر کسی صاحب پول هست فقط در کشور خودش صاحب آن است و دولت اجازه انتقال راحت آن را نمیدهد و مالیات های سنگین و مجوز سختی را تحمیل میکند. انتقال پول به خارج باید بشدت سخت و طاقت فرسا بشود.

اگر این چهار مورد حل نشود صد در صد کشور فروپاشی اقتصادی را تجربه خواهد نمود.
خب وقتی بدون پشتوانه پول چاپ کنی و به جامعه تزریق کنی نتیجه اش این میشه دیگه
ما در همه امور شاخصيم ، ما الگوي جهان هستيم ، ما ميخواهيم نحوه صحيح زمامداري را به دنيا ياد دهيم ، ما .....
علی برکت الله !!!
فاتحه
اونوقت این ملت ساده لوح دنبال دلار 20 هزار تومنی میگردند ...
دلار با این حجم از نقدینگی ریالی و در کنار اون نقدینگی بالقوه مردم با این قیمتهای نجومی املاک و مستقلات و سرقفلی که در دست دارند ، باید همین حالا هر دلار 250 هزار تومن باشه ...
متاسفانه همه دارند سر هم رو شیره میمالند و فشارش در آینده نه چندان دور روی 80 درصد از اقشار مردم میاد ..
نرخ برابری دلار در ایران و در سبزه میدون یا بانک مرکزی تعیین نمیشه و اینو مردم نمیفهمند !!!
وقتی دلار نرخش واقعی میشه که نرخ برابری ریال ایران در همه فرودگاههای دنیا و بانکهای دنیا روی تابلو بیاد و به هر مقدار و به هر شکل قابل تبدیل باشه ...
و این یعنی همین الان هر دلار 250 هزار تومن !!!!!!!!
اونایی که میفهمند من چی میگم میدونن اوضاع از چه قراره ..
سرقفلی یه روسری فروشی الان یک میلیون دلاره ؟؟!!!
آپارتمان در شمال شهر متری 5000 دلاره ؟!!
مگه تهران و یا حتی ایران چیه که کسی بخاطرش این پول رو بخواد هزینه کنه !!!؟؟؟
هر وقت خارجی ها اومدن و ریختن تو ایران مغازه و آپارتمان خریدن ،اون موقع میشه گفت که قیمت دلار واقعیه ..
البته منظورم اونایی نیست که میان و زمین توی شمال ایران میخرند ..
منظورم سرقفلی ها نجومی و آپارتمانهای شمرونه !!

ممنونم
روحانی همه چیز ده برابر کرد طرفدارم دار انقد این ملت ساده لوحن
کمربندها را محکم ببندید
داریم برای انفجار آماده میشویم
ای کاش با این تورم نقدینگی حداقل یه پنج میلیون نفر خونه دار میکردید تا بیست میلیون ادم سرپناه داشته باشند ولی ملت مگه می فهمنننن
به جای هزارمیلیارد بنویسید تریلیون. دیگه همه معنی تریلیون رو میدونند.حجم نقدینگی درشهریوربه چهار هزاروشصت وهفت تریلیون تومان رسید.این خیلی ساده ترازعبارتی است که درمتن است.یا 4067 تریلیون
عدد زیادی نیست در مقیاس اقتصاد جهانی
چیزی حدود 150 میلیارد دلار

اگر دولتی توانمند باشه به راحتی قابل کنترل و استفاده‌ هست.

فقط آمریکا برای مرحله اول بودجه اضطراری تقویت اقتصادش حدود 1100 میلیارد دلار قصد هزینه داره

واقعیتش اینه که ما مدیر توانمند نداریم که بتونه از این حجم نقدینگی استفاده مفید بکنه.
به جای عمل فقط ادعا دارن و توییتر
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
عدد درستش 3 تریلیون یا همون 3000 میلیارد دلاره برای آمریکا که اونم برای نجات اقتصادش بود به خاطر فروپاشی اقتصادیش
4 هزار تریلیون تومان
پاسخ ها
 
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
آفرین دقیقاً ... یا به عبارتی 4 کا تریلیون تومان.؛
هیچ راهی غیر از لغو تحریم نیست و ورود ارز به کشور نیست. در کنار ان باید خصوصی سازی شود و دولت کوچکتر شود و سرمایه گذاران بین المللی جذب ایران شوند و جلوی چاپ پول گرفته شود.
با این حجم از نقدینگی اگر اهداف بالا نادیده گرفته شوند ظرف یک دهه چیزی از اقتصاد کشور باقی نخواهد ماند.
تابناک چرا امروز دو خودروساز غیر قانونی افزایش قیمت دادن و شورای رقابت این اعمال را غیر قانونی نامید اما شما روزه سکوت گرفتید
وقتی شما از اعداد سر در نمیآوری تیتر نزن. ۴ هزار و ۶۷ هزار
اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که از شروع به کار دولت جدید نه استقراضی ارز بانکها داشتیم و نه پول چاپ کردیم . معلوم شد این سخن درست نیست
با این نقدینگی و با این دلار سرکوب شده و ارزانی که مفت و مجانی به ملت میدهید، منتظر باشید که هر چه بیشتر و بیشتر سرمایه ها از مملکت خارج شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار