بازدید 3982

تظاهرات علیه بحران زیست محیطی در گلاسکو

ده‌ها هزار تن از فعالان زیست محیطی روز شنبه در ششمین روز از همایش جهانی آب‌وهوایی گلاسکو (کاپ۲۶)، دست به تظاهرات زده و با سردادن شعار‌هایی خواستار تعهدات بیشتر کشور‌های جهان به انجام اقداماتی شدند که روند گرم شدن زمین را کاهش دهد.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۱ 07 November 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، شرکت کنندگان که در هوای بارانی گلاسکو راهپیمایی می‌کردند در شعار‌های خود اعلام کردند که نشست کاپ ۲۶ شکست خورده و سیاستمداران اراده کافی برای جلوگیری از روند گرمایش زمین و بحران اقلیمی ندارند.

تظاهر کنندگان در چارچوب مراسم «روزجهانی اقدام برای عدالت اقلیمی» ابتدا در منطقه کلوین‌گرو در شرق گلاسکو تجمع کرده و سپس به سمت محل برگزاری اجلاس تظاهرات کردند. آن‌ها در این حرکت اعتراضی پارچه نوشته‌ها و شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که بر لزوم توجه فوری به بحران اقلیمی هشدار داده شده بود.

هم زمان تظاهرات مشابهی در حدود صد شهر انگلیس و دیگر کشور‌های جهان از جمله کنیا، ترکیه، فرانسه، برزیل، استرالیا و کانادا علیه تغییرات آب و هوایی برگزار شد. در گلاسکو که به دلیل میزبانی اجلاس کاپ ۲۶ کانون توجه رسانه‌های جهان است، شماری از سلبریتی‌های زیست محیطی از جمله گرتا تونبرگ در تظاهرات شرکت کردند.

تونبرگ دیروز در سخنانی اجلاس کاپ ۲۶ را یک "شکست" توصیف کرد. او در تجمع معترضان آب و هوایی تصریح کرد که باید "سریع و جدی" برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای اقدام شود.

وی گفت: این بر کسی مخفی نیست که کاپ ۲۶ یک شکست بود. باید مشخص شده باشد که ما یک بحران را نمی‌توانیم با همان روشی که به دامش افتاده‌ایم، حل کنیم. افراد قدرتمند می‌توانند به زندگی داخل حبابی که هستند ادامه بدهند. حبابی با فانتزی‌هایی مثل رشد نامحدود در سیاره‌ای محدود و راه‌حل‌های فناوری‌محور که ناگهان معلوم نیست از کجا آمده و قرار است همه مشکلات را حل کند. اما جهان با آتش در حال سوختن است و مردم رنج گرمایش زمین را بر دوش می‌کشند

این فعال زیست محیطی اجلاس گلاسکو را جشنی دو هفته‌ای برای تجارت توصیف کرد که اراده‌ای برای حل بحران اقلیمی وجود ندارد.

تظاهرات امروز در حالی برگزار شد که مقامات ارشد کشور‌های جهان در کنار کارشناسان زیست محیطی از دوشنبه گذشته در شهر گلاسکو گردهم آمده‌اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات پیمان اقلیمی پاریس که در آن کشور‌ها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند، بحث و تبادل نظر کنند.

توافق آب و هوایی پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است که از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

یکی از محور‌های مهم این پیمان، محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای جو زمین به کمتر از ۲ درجه سانتیگراد و به طور عمده تلاش برای حفظ دما در سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان این قرن است، در غیر این‌صورت متوسط دمای جو زمین در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن به بیش از ۳ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

از جمله اهداف مهم این پیمان، اجرای پروژه‌هایی برای توقف هرچه سریعتر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در کشور‌ها و اجرای برنامه‌هایی است تا بتوان در نهایت در سال ۲۰۵۰ میلادی بین میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و جذب دوباره آن تعادلی ایجاد کرد و پس از آن، میزان انتشار دی اکسید کربن را بتدریج به صفر رساند.

برای اینکه به کشور‌های کمتر برخوردار در اجرای اهداف این تفاهم نامه فشار وارد نشود مقرر شد کشور‌های کمتر توسعه یافته برای انطباق دادن خود با تعهدات این توافقنامه از کمک‌های مالی برخوردار شوند. بر این اساس کشور‌های ثروتمند باید از سال ۲۰۲۰ میلادی، سالانه مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار به کشور‌های فقیر بپردازند. اما طبق گزارش‌ها این وعده تاکنون محقق نشده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته در سخنرانی رسمی خود اظهار داشت که جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند و شکست اجلاس گلاسکو، در حد گزینه نیست بلکه حکم مرگ بشر است. وی با بیان اینکه کشور‌های ثروتمند و فقیر به یکدیگر اعتماد ندارد تصریح کرد که دستیابی به توافق بین تمام کشور‌ها برای کاهش دمای زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد خیلی دشوار است.

کارشناسان نشست کاپ ۲۶ را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می‌دانند. این اجلاس قرار است تا ۲۱ آبان ادامه یابد، اما انتظار می‌رود که بحث‌ها تا چند روز بعد ادامه پیدا کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل