بازدید 17501

بیژن پرواز به خاک سپرده شد

بیژن پرواز نوازنده سه‌تار در ۵۰ سالگی و براثر سکته مغزی درگذشت و صبح امروز جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در قطعه نام‌آوران بهشت سکینه به خاک سپرده شد.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱ 05 November 2021

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بیژن پرواز از سال ۱۳۶۷ نزد استادانی نظیر داریوش طلایی، حسین علیزاده، مسعود شعاری، محمود تاج بخش و محمدرضا لطفی به یادگیری موسیقی و نوازندگی سه‌تار پرداخت.

حسین پرنیا آهنگساز و نوازنده سنتور، درباره جایگاه هنریِ بیژن پرواز می‌گوید: بیژن پرواز از برجستگان نوازندگی سه‌تار بود. شیوه بسیار ملیح و دلنشینی در نواختن سه‌تار داشت. تقریبا همان شیوه عبادی را پیش گرفته بود اما تلاش کرده بود تا زبان روزگار خودش را در نوازندگی سازش جاری کند.

پرنیا ادامه می‌دهد: بیژن پرواز از بهترین‌های نوازندگی سه‌تار بود. اگر نوازندگی سه‌تار را به چند بخش تقسیم‌بندی کنیم یک بخش به نوازندگی خانواده فراهانی مربوط می‌شود که آخرین بازمانده آنها استاد احمد عبادی بود. بخش دوم کسانی بودند که از ردیف نوازی به حالت مشق کردن موسیقی رسیده‌اند. بخش سوم هم نوازندگان کم هویتی هستند که سرگردانند و موسیقی ملل دیگر را قاطی سه تارنوازی می‌کنند. بیژن پرواز سبک عبادی و شیرینی ذوالفنون را داشت. به بیان خاص خودش رسید و از برجستگان این ساز بود.

پرنیا تاکید می‌کند: بسیاری از نام آوران موسیقی اهل قیل و قال نیستند. چندی پیش هم حسین یارا را از دست دادیم که او هم مانند بیژن پرواز صاحب سبک بود. این نوازندگان از بُعد معرفتی به جایی رسیده‌اند که خلوت را برای خود برگزیده‌اند.

این آهنگساز می‌گوید: در دو سال گذشته که جامعه درگیر مبارزه با ویروس کرونا بود، بیژن پرواز سختی‌های بسیاری را تحمل کرد. در دوران کرونا این عزیزان بیشترین و بدترین آسیب را دیدند. کسانی که از جبر زمان به انزوا کشیده شدند. این هنرمندان مناعت طبع داشتند و هیچ بسته حمایتی هم از جایی به آنها نرسید. مشکلات مالی و استرس‌های این دوران برای هنرمندان آنقدر زیاد شد که شاهد هستیم این عزیزان یکی یکی از دست می‌روند.

پرنیا خطاب به دستگاه‌های مسئول در حوزه فرهنگ و هنر می‌گوید: دستگاه‌های ذی‌ربط چرا از این عزیزان که بُعد معرفتی موسیقی را دنبال می‌کنند، به خوبی حمایت نمی‌کنند. با بیژن بیش از دو دهه رفاقت داشتم و در کنسرت‌های بسیاری ما را همراهی کرد، به حق باید بگویم که هر زمان در کنسرتی بیژن تکنوازی می‌کرد، به شدت مورد استقبال قرار می‌گرفت. آن زمان بود که مردم می‌فهمیدند که فرق هنرمندی با اصالت و با درایت و با شجاعت هنری با کسانی که اهل قیل و قال هستند چیست.

پرنیا در پایان تاکید می‌کند: خانه موسیقی پیگیر وضعیت بیژن پرواز بود. واحد موسیقی اداره ارشاد کرج هم شرایط خاکسپاریش در قطعه نام آوران بهشت سکینه را فراهم کرد.

پیکر بیژن پرواز صبح امروز جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در قطعه نام آوران بهشت سکینه به خاک سپرده شد. قرار است به زودی مجلس یادبودی برای این هنرمند برگزار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر