بازدید 41058
یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک

سه سناریوی پیش روی برجام؛ از برجام بهتر از برجام روحانی تا گریز هسته‌ای صفر/ ایران چه تضمین‌هایی از آمریکا و اروپا می‌خواهد؟

ایران بیش از هر زمانی و با توجه به تجارب بدعهدی‌های آمریکا و اروپا در برجام، خواستار ارایه تضمین‌هایی برای منتفع شدن از مزایای برجام و جلوگیری از ادامه بدعهدی‌ها شده است؛ مطالبه‌ای که از نظر برخی تحلیلگران غیرواقع بینانه و ناشدنی است و از دیدگاه برخی دیگر طرف‌های مقابل ایران به ویژه آمریکا اگر اراده لازم را داشته باشند، می‌توانند تضمین‌هایی به ایران بدهند.  
کد خبر: ۱۰۸۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 05 November 2021

سه سناریوی پیش روی برجام؛ از برجام بهتر از برجام روحانی تا گریز هسته ای صفر/ ایران چه تضمین هایی از آمریکا و اروپا می خواهد؟

بین الملل تابناک: علی باقری کنی، مسئول پرونده هسته‌ای در وزارت خارجه ایران در توییتر خود نوشت: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در هشتم آذرماه در وین موافقت شد. در واقع، قرار است هشتم آذرماه دوئل بزرگ دیگری بر سر پرونده هسته ای ایران آغاز شود. 

ایران بیش از هر زمانی و با توجه به تجارب بدعهدی‌های آمریکا و اروپا در برجام، خواستار ارایه تضمین‌هایی برای منتفع شدن از مزایای برجام و جلوگیری از ادامه بدعهدی‌ها شده است؛ مطالبه‌ای که از نظر برخی تحلیلگران غیرواقع بینانه و ناشدنی است و از دیدگاه برخی دیگر طرف‌های مقابل ایران به ویژه آمریکا اگر اراده لازم را داشته باشند، می‌توانند تضمین‌هایی به ایران بدهند.

در همین رابطه، تابناک در گفت‌وگو با دکتر «حیدر علی مسعودی» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل آمریکا و سیاست خارجی به این موضوع پرداخته است. اینکه سناریوهای پیش روی برجام کدامند، چرا ایران تضمین می خواهد و تضمین هایی که ایران می تواند مطالبه کند، چه هستند؟

تابناک: سناریوهای پیش روی برجام چه هستند؟

دکتر مسعودی: سناریوهای پیش روی برجام را باید در قالب سه سناریو از سناریوهای خوشبینانه تا سناریوهای بدبینانه در نظر گرفت. 

خوشبینانه ترین سناریو؛ برجام بهتر از برجام روحانی 

 خوش‌بینانه ترین سناریوهای ممکن از میان این سه سناریو، سناریوی برجام بهتر از برجام روحانی است؛ یعنی اگر مذاکرات دولت آقای رئیسی شروع بشود و حالت خوشبینانه برایش اتفاق بیفتد، یک توافق بهتر از آنچه در زمان آقای روحانی اجرا شد، می شود. این توافق بهتر البته به معنای یک توافق جدید نیست، بلکه در عمل به معنای تعهدات واقعی و ملموس و در واقع عملی آمریکا برای اجرای همان تعهدات آمریکا در برجام است؛ یعنی تعهدات عملی آمریکا برای اجرای همان برجام قبلی که آمریکا در آن قرار داشته.

سناریوی دوم؛ توافق موقت 

سناریوی دوم که بدبینانه است سناریوی توافق موقت است. اگر مذاکرات فرسایشی بشود و دو طرف با خواسته‌های حداکثری و با موضع بدون تغییر و موضع سختگیرانه وارد این مذاکرات بشوند و بعد از یک نشست، دو نشست یا چند نشست معلوم شود توافقات و مطالبات حداکثری قابل تعدیل شدن و قابل تغییر نیستند، آن وقت سناریوی دوم این هست که یک توافق موقتی بشود و براساس این توافق موقت، ایران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را بخصوص آن بخش‌های هسته‌ای حساس خود را متوقف کند؛ یعنی آن نگرانی‌های فزاینده آمریکایی‌ها و کشور‌های دیگر را تا حدودی کم کند و در مقابل بخشی از تحریم‌های آمریکا ضد ایران تعلیق شود و یکسری معافیت‌های صادراتی برای نفت ایران در واقع صادر و اعطا شود. این معافیت‌ها و شکل موقت توافق تا یک بازه زمانی ادامه پیدا کند تا نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲ مشخص شود و بعد اگر نهایتا تمایلی از سوی دوطرف بود، مذاکراتی برای تمدید این توافق یا توسعه این توافق انجام و دنبال شود.

سناریوی سوم؛ گریز هسته ای صفر 

سناریوی سوم که سناریوی کاملا بدبینانه ای هست و من طبیعتا احتمالش را کم می بینم، سیاست گریز هسته ای صفر برای چانه زنی بزرگ است؛ یعنی ایران سرعت برنامه هسته ای و کیفیت برنامه هسته ای را به گونه ای بالا ببرد و افزایش دهد که عملا فاصله ایران با بمب اتم فاصله یک تصمیم سیاسی شود که این را من سیاست گریز هسته ای صفر می‌گویم. یعنی ایران اگر تصمیم سیاسی بگیرد می‌تواند در واقع یک بمب هسته ای را آزمایش کند که این برای چانه زنی بزرگ بین ایران و آمریکاست.  

تابناک: ایران از آمریکا و اروپا خواسته برای عمل به تعهدات خود در برجام ضمانت هایی بدهند؛ ضمانت های مورد نظر ایران کدامند؟ 

دکتر مسعودی: یک فرضیه این هست که این ضمانت هایی که ایران مطالبه می‌کند درواقع درمقابل و در واکنش به خواسته های فرابرجامی آمریکا باشد، چون آمریکایی ها تلاش می‌کنند در بیانیه احیای برجام چند جمله را بگنجانند و براساس این جملات، ایران برای مذاکرات در حوزه های موشکی و مسائل منطقه ای اعلام آمادگی کند. لذا ایران در واکنش به خواسته‌های فرابرجامی آمریکا درخواست تضمین را مطرح کرده است. 

 به هر صورت آنچه در خواسته‌های ایران مطرح است، دو ضمانت است؛ یکی ضمانت عدم تحریم دوباره‌ و دیگری ضمانت عدم خروج آمریکا از برجام در آينده که من در رابطه با هر یک از این ها نکاتی را عرض می‌کنم.

 در رابطه با ضمانت عدم‌ تحریم دوباره آنچه‌ در عمل قابل تحقق است- باتوجه به وضعیت حقوقی و سیاسی داخل آمریکا - این است که دولت فعلی آمریکا چندکار را در راستای این خواسته ایران انجام دهد. یکی اینکه به نوعی آمریکا در آن بیانیه احیای برجام یا بیانیه بازگشت آمریکا به برجام تضمین کند که افراد و نهادهایی که مطابق با برجام تحریم هایشان لغو می‌شود این ها دوباره تحت تحریم دولت آمریکا قرار نمی‌گیرند. در واقع آمریکا تضمین کند، شرکت‌ها، نفتکش‌ها و همه آن مجموعه افراد حقوقی و حقیقی دخیل در مبادلات تجاری ایران، فعالیت های هسته ای و حتی برنامه های غیر هسته ای دوباره تحت تحریم های آمریکا قرار نمی‌گیرند. این بنظرم یک خواسته معقول و قابل تحققی هست که ایران می‌تواند دنبال کند و طرف مقابل هم می‌تواند این خواسته را تاحدودی عملی کند.

دوم اینکه آمریکا در بیانیه بازگشت به برجام تعهد دهد که اجرای قوانین تحریمی ایران را به گونه ای متوقف کند که ایران بتواند از منافع و مزایای برجام بهره مند شود. یعنی اگر قرار است که آمریکا به برجام برگردد اما دولت آمریکا قوانین تحریمی ایران مثل قانون تحریم کاتسا، قوانین مربوط به مساله تهدید ایران و حقوق بشر و این ها را هم اجرا کند و اجرای آن ها مانع منتفع شدن ایران از برجام شود؛ عملا یعنی ایران هيچ منفعتی از بازگشت آمریکا به برجام نخواهد برد؛ بنابراین، به نظرم این تضمین هم قابل تحقق هست. در واقع تضمین توقف اجرای قوانین تحریمی ایران به گونه ای ایران بتواند از منافع برجام منتفع شود.

مساله بعدی که در رابطه با همین ضمانت عدم تحریم دوباره است، تعهد دولت آمریکا به وتوی تحریم های احتمالی کنگره آمریکاست که این به نظر می رسد کمی نسبت به آن دو تعهد و ضمانت دیگر در هاله ای از ابهام قرار دارد که واقعا دولت آمریکا بتواند چنین تعهدی را بدهد یا نه؟!

به رغم اینکه حتی در شرایط فعلی که یک وضعیت توازن قدرت بین جمهوری خواه ها و دموکرات ها در سنای آمریکا برقرار است، وتوی تحریم های کنگره آمریکا و بصورت خاص سنای آمریکا برای دولت این کشور و شخص بایدن دارای هزینه سیاسی بسیار زیادی است. چرا که به هرحال مخالفین برجام در سنای آمریکا- بین جمهوری خواهان و حتی برخی دموکرات ها مانند سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا- نفوذ دارند. اینکه دولت آمریکا حاضر باشد هزینه سیاسی سنگینی را بدهد برای اینکه این را وتو کند، منطقا غیرممکن و غیرعملی نیست؛ یعنی به لحاظ حقوقی این کار امکان‌پذیر است، ولی با توجه به انتخابات پیش‌روی کنگره آمریکا (انتخابات میان دوره ای آمریکا در سال آینده) در سال ۲۰۲۲ و با توجه به شرایط سیاسی شکننده ای که در داخل آمریکا به جهت کاهش محبوبیت بایدن و بیماری وی وجود دارد، شرایط دشوار خواهد بود. از سوی دیگر، نشانه هایی وجود دارد مبنی براینکه در انتخابات ميان دوره ای کنگره در سال آینده ممکن است، حتی اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا از دست برود و همچنین وضعیت سنای آمریکا هم از این وضعیت کمابیش متوازنی که وجود دارد به هم بخورد.

بنابراین به لحاظ سیاسی وتوی تحریم های احتمالی کنگره تاحدودی سخت است ولی به لحاظ حقوقی امکان‌پذیر است. آن ضمانت دومی که ایران مطالبه می‌کند ضمانت عدم خروج آمریکا در آینده است. یعنی ضمانت عدم خروج آمریکا تا آینده کوتاه‌ مدت یعنی تا سال ۲۰۲۴ که دولت بایدن بر سر کار است و یا حتی فراتر از او در هر دولتی در آینده نظام سیاسی آمریکا این تعهد یا این ضمانت داده شود. آن وجه اول، یعنی این خواسته ایران که آمریکا متعهد شود و تضمین کند که حداقل دولت آقای بایدن دولت مستقر در آمریکا از برجام خارج نمی‌شود به نظر می‌رسد که این هم قابل تحقق است؛ یعنی هم به لحاظ سیاسی و هم حقوقی در بیانیه بازگشت آمریکا به برجام دولت بایدن می‌تواند متعهد شود تضمین و ضمانت کند که حداقل تا زمان اجرای تعهدات از سوی ایران آمریکا هم در برجام خواهد ماند. این چیزی بود که ظاهرا در خبرها هم داشتیم که آقای بایدن این را در اجلاس گروه ۲۰ هم به نوعی مورد تاکید قرار داده بود.

پس این هم تعهد و ضمانتی است که قابل تحقق است؛ اما آن که دولت آقای بایدن تعهد حقوقی یا حتی تعهد ظاهری و لفظی دهد برای عدم خروج آمریکا از برجام در دولت های آينده آمریکا، مساله ای است که فکر می کنم هیچ دولتی این را نمی‌دهد؛ بنابراین، دولت فعلی هیچ ضمانتی در این زمینه نمی‌تواند بدهد و به هر حال گویا ایران می تواند روی همان بحث برهه زمانی دولت آقای بایدن تأکید کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲۲
تحلـــــیل گران حرفــــهایی میزنند که به مــــذاق و میـــل آقایــــــون خوش بیاد

مهم مــــردم ایــــران هســـتند که حرف آخــــر را خواهنـــد زد

و تصمیــــم مردم ایران هم مــــذاکره و دوســــتی با آمریــــکا و افتـــتاح مجدد ســـفارت دو کشـــور است

خیلی شک دارید، جرات دارید در این زمینه رفراندوم با نظارت سازمان های بین المللی برگزار کنید خخخخ!!

به احتمال 90 درصد هرگونه توافق با آمریکا، را دولت بعدی آمریــــکا که دولت ترامــــــپ خواهد بود را در روز اول ریاســـت جمهوری اش، پــــاره خواهد کرد

و باز تاریخ تکرار خواهد شد و شما توان پاســـــخ به امریــــکا ابـــر قدرت اقتــــصادی جهان را نخواهیــــد داشـت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
برو رای های همتی رو بشمار یا میزان محبوبیت روحانی
والی
| Japan |
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
قضیه اینجاست که روابط بین ایران و امریکا بدلیل مخالفت روسیه وچین عادی نخواهد شد و ضمنا اگر سفارتخانه ها باز شوند خیلی ها باید بذارن برن از ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
بله تصمیم مردم ایران بر مذاکره هست؛ اما مذاکره ای که قرارداد بسته شه و قراردادی که تضمین داشته باشه نه قراردادی که باد هواست و هر وقت خوسات پاره اش کنه. سفارت آمریکا هم زمانی باز میشه که حداقل به یک قراردادش عمل کنه نه اینکه فقط خیانت و دخالت و کودتا و لانه جاسوسی
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
پس اینهمه شهدا و انقلاب و زحمت ما که تا اینجا ما دهه 50ها زحمت کشیدیم چی میشه الان که داریم یواش یواش قدرتمند میشیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
کدام آمریکا را میفرمایی آمریکایی که زیر توافقاتش بزنه و توقع داشته باشه ما تمام تعهداتمان را انجام بدیم این یعنی پول کالایی را به فروشند مغازه بدی ولی کالا تحویل نگیری چون مغازه دار دوست داره زور داره و بعد شما خرید بعدیت را هم بری اونجا که عاقلانه نیست فکر نکنم برای خودت و با پول توی جیبی خودت هم اینکار ار بکنی
اگر آمریکا مثل یک طرف خوش عهد باشه و مسئله اسرائیل را هم از خودش جدا (که اگر جدا میکرد تا حالا با ایران اینقدر مشکل نداشت و خیلی زودتر به توافق میرسید)بله همه میخوان ببینید بحث اسرائیل اگر حتی از نظر بین الملل هم نگاه کنیم این اسرائیل نیست جولان سوریه و شبعای لبنان و ... وخیلی موارد دیگر ا در اشغال داره وحمله کنند به اکثر کشورها مثل عراق سوریه و لبنان و ... بوده و هست هیچ عقل سلیمی همچی کشوری را نمی پذیره و ایجاد جامعه بین الملل و سازمان امنیت هم برای مقابله با چنین کشوری بوده نه اینکه به بهانه سلاح شیمیایی حمله بشه به عراق و ..
وقتی کلی نگاه کنیم و یه کم فکر می بینیم چند مطلب تقریبا محال است و کار مشکلی است پس بهترین راه حل ساخت بمب اتم و خروج از ان پی تی است تا تقریبا دست از سر کشور بردارند که اونم ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
كافر همه را به كيش خود پندارد!
ضمنا آمريكا ديگر ابرقدرت اقتصادي نيست و روز به روز در حال ضعيف شدن پيش مي رود.
برجامتون درخت گلابی بود

برجام بعدی تون هم احتمالا بوته خیار و بادمجان خواهد بود که هیچگاه ثمر نخواهد داد
پاسخ ها
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
اکثرا سیاستمدارهای ایران کوته فکر و بیسواد هستند ویا کر هستند فرمایشات مقام معظم رهبری را نمیشنوند حضرت اقا دریک کلام گفتند این برجام که راه انداختند نان و اب برای ملت نمیشه یک تله اقتصادی است گوش ندادند هشت سال کشوررا با برجام معظل کردند باز افتادید دنبال برجام خاک بر سرتان که حیا ندارید روزگار ملت را نمیبینید شماهم 8سال معطل برجام خواهید بود
چی مخالفان مذاکره با امریکا سازش کار شدند جدیدا

سیاست خرید وقت برای ساخت بمب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
روسیه دارای ۵۰۰۰ بمب و موشک قاره پیمای اتمی بود

که کل دنیا را می توانست نابود کند

ولی چه شد ؟؟؟

هیچی !!! دقیقا تمام ثروت و وقت کشورش و مردمش

را برای رقابت تسلیحاتی با امریکا هزینه کرد

و پس از ۷۰ سال ، به یک کشور فقیر و

ورشکسته و کشوری عقب مانده تبدیل شد
و سقوط کرد

حالا ما چرا در ۳۰ سال گذشته داریم در همان مسیر

خطای روسیه می رویم ،؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
گند ماليهاي سازشكاران را جمع مي كنند
متاسفانه مردم ایران می دانند که شما فقط دنبال بمب هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
رهبری چند سال پیش گفتن به هر حمله ای در همان سطح پاسخ خواهیم داد، و منم یک جمله اضافه کنم بمب هسته ای رو هم میشه خرید یا دزدید، آمریکا الکی از ایران نمیترسه، و الا مثل عراق و افغانستان به ایران هم حمله میکرد
بی دانش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
نگران نباش اگر داشته باشیم همه تا کمر دولا خواهند شد. فقط بمب اتم ما رو از این بدبختی نجات خواهد داد نه برجام ساده خدا خدا کن آنوقت خواهی دید چ باجی خواهند داد ای خدا کمک کن بمب اتم را رو کنیم ی نگاه به پاکستان و هند و چین کن
شهروند مسئول
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
مگه ما جیمون کمتر از اسرائیله که نداشته باشیم ؟!
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
هرکشوری ارزو داره صاحب قدرت بشه خوب بمب داشته باشیم توچرا میسوزی بنفع کشور است جوجه ها بمب دارند شیر نداشته باشد
از آرمان ژاپن اسلامی تا تبدیل ایران به کره شمالی!!!


البته کره شمالی بدون بمب هسته ای و موشک خخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
بخاطر اینکه مثل کره شمالی به آمریکا اعتماد کردیم درحالی که باید مثل ژاپن باهاش میجنگیدیم ولی باید ما زودتر از اون سلاح استفاده میکردیم
فرق ما با کره شمالی چیست>>>؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
یک اشتراک داریم و اونم بخاطر دشمن مشترک هست، خودتو اذیت نکن باج نخواهیم داد تا دوباره دلار ۸ برابر بشه، عملکرد دولت رو هم که دیدیم حدود ۳ ماه هست دلار فیکس شده و در آینده هم ثابت خواهد بود و با ثابت بودن دلار، قیمت بقیه اجناس هم کم کم به تعادل با نرخ جدید خواهد رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
فرق اینکه ما در خاورمیانه هستیم بمب اتم نداریم تا نداشته باشیم همین کاسه است اگر برای آینده نگرانی خدا خدا کن بمب اتم رو کنیم آنوقت خواهی دید ترامپها ا تا کمر تا خواهند شد راه نجات همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
متاسفانه تا دو سه سال دیگه باید افسوس زندگی مردم کره شمالی را هم بخوریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
چند سال در كره شمالي زندگي كن تا متوجه بشي
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
خیلی فرق هست در کره شمالی وقتی دانه درشت ها فساد داشته باشند با خانواده اعدام می شوند در کره شمالی حجاب اجباری وجود ندارد در کره شمالی آزادی های اجتماعی ممنوع نیست در کره شمالی زنان به راحتی به ورزشگاهها می روند و با لبس استاندارد جهانی مسابقه می دهند
سلاح هسته ای برای هیچ کس رفاه و آسایش نیاورده و نخواهد آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
ولی چطور امریکا و روسیه و چین و فرانسه و شدن همه کاره جهان و دارن برای ما تصمیم میگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
پس چرا همه قدرتهای جهانی رو با هسته ای می شناسند کشوري که بمب اتم نداشته باشه با زرشک يکيه نمونه افغانستان .عراق.سوریه و کشور اتم چپ نمیشه نگاه ش کرد نمونه پاکستان هند و چین ساده دل اگه بد بود مهم نبود کی داره کی نداره دعوا نداشت اگه داشته باشی تا کمر خم میشن فقط اتم ما رو نجات میده بشین تماشا کن خدا خدا کن بمب داشته باشیم
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
پس اینطوریه اول آمریکا خلع سلاح بشه
ar
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
پس چرا اسراییل دارد و اصرار به داشتن آن می کند و دول غربی روسیاه هم با تمام توان از آن حمایت می کنند اگر سلاح هسته ای بد است اول آمریکا و غرب و روسیه کنار بگذارند بعد برای بقیه نسخ بپیچانند. این شد حرف حساب
این تحلیل گران رو تابناک از کجا پیدا میکنی؟؟

که رسما دنبال بمب هسته ای و نسل کشی بشر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
بیست و چهار هزار بمب هسته ای در جهان وجود داره بذار چند تا هم بهش اضافه بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
چه كسي به دنبال بمب هسته اي است؟ اين بنده خدا سناريوها را پيش بيني كرده
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
شبها موقع خواب دررا میبندی که مبادا دزد بیاد نمیخواهی کشور بمب داشته باشد با این همه دشمن
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
اینا تحلیل گر نیستن
بمب هسته ای = مخالفت با انسانیت
لطفا اینم بگید وضعیت مردم ( تورم) در هرسناریو چه خواهد شد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
وضعیت مردم که ربطی به تحریم و برجام بی جام نداره
سه سال دیگه ممکنه ترامپ بشه رییس جمهور آمریکا. تا اونموقع باید چند تا بمب بسازیم تا ترامپ جرات ماجراجویی علیه ما پیدا نکنه.
پاسخ ها
شهروند مسئول
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
یکی کافیه که تلاویو هدف بگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
بعد اون موقع در روز اول ریاست جمهوری ترامپ ایران درگیر جنگ اتمی خواهد شد. و مورد حمله ابر قدرت نظامی جهان قرارخواهد گرفت

ظاهرا شما اطلاع نداری که ایران هیچگاه توانایی ساخت این تکنولوژی پیشرفته را نخواهد داشت

در ساخت یک واکسن درمانده اند هم فکران شما
تنها تضمین توافق این میتونه باشه که آمریکا ببینه با خروج ضرر میکنه. اما برجام دقیقا برعکسه! به نفع آمریکاست که هی وارد توافق بشه و خارج بشه. اینجوری هم برنامه هسته ای ایران عقب نگه داشته میشه و هم اقتصاد ایران!
مرگ یکبار و شیون یکبار باید هر چه زودتر از برجام خارج بشویم و از ان پی تی هم خارج بشویم و راهی که کره شمالی رفت را در پیش بگیریم هر چه زودتر توان ساخت سلاح را پیدا کنیم تا آمریکا واقعا هیچ غلطی دیگر نتواند بکند و انقلاب تصمیم بشود. مدتی هم باید پای اعتقاد و انقلابمان بایستیم و سختی هایش را تحمل کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
40 سال هر کاری دلتون خواسته کردید انگار ارث پدریتون ، کافیه دیگه
غلامحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
نفست از جای گرم میاد یا نمی فهمی فرض کن 1000عدد بمب و موشک هسته‌ای دارید الان می خواهی چکار کنی تازه یک کشوری میشی مثل کره شمالی که مردمش بدبخت تر از ما هستند فکر کردی بمب اتم داشته باشید هر چی ما بگیم دنیا میگه چشم زهی خیال باطل دنیا امروز دنیا رابطه هست دنیا چنگ و دندون نشان دادن به هم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
تحریم کره شمالی یک چهارم ماست
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
ما ملت اگر نخواهیم پای اعتقاد شما بایستیم و هزینه آرمانگرایی شما را بدهیم باید چکار کنیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
سختی هاش شاید برای شما نخریدن لباس های برند باشه ولی برای برخی ها برابر مرگ عزیزان بیمارشون هست
مخلص کلام آیا چیز جدید و مفیدی از توافق اسفندماه دولت قبل حاصل خواهد شد و یا فقط همان توافق با چندین ماه تاخیر صورت خواهد پذیرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
مخلص کلام اینکه وارد توافقی نمیشویم که نهایت ۳ سال عمر داشته باشه و اقتصاد رو بعد از سه سال دوباره تحریک کنه
سناریوی سوم؛ گریز هسته ای صفر
الان هم ایران می‌تواند با مخلوط کردن فیوم سیلیکا و اورانیوم ۶۰٪ بمب هسته ای بسازد.
به همین سادگی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
ایران از ساخت واکسن کرونا در مانده چه برسه به بمب

چقدر شما مردم زود باورید

فعلا کارت ملی رو بسازید
توافقات انجام شده فقط امضا مانده،؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
اون برای گذشته بود که طرف مذاکره میکرد ولی متن توافق آماده بود و آخرسر همون رو امضا میکرد
هیچ تاخیری در برجام بوجود نمی اید
یا مردم را احمق حساب می کنید یا از مردم و جامعه دور هستید . اگر روحانی اختیار داشت برجام به نتیجه رسیده بود و شما کیفش را میکرذیذ . زمانیکه برچامم در بالا دستی مطرح و تصمیم گیری میشود چرا ان را به روحانی یا رئیسی ارتباطمیدهید. حال فهمیدید که چرا مردم را احمق تصور میکنید؟
پاسخ ها
دانش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
نتیجه برجام چندساله داریم میبینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
احمق جان روحانی با تمام وجود امضا کرد و اجرا کرد ولی طرف مقابل اجرا نکرد، مملکت رو هم با این وضع تحویل داد، یکمی هم چشماتون رو باز کنین ضرر نمیکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
احمقانه تر از اين نظر نديدم!روحاني اگر مي خواست عزت و شرف و استقلال كشور را دودستي تقديم كند ديگر روحاني نبود بلكه يك نفر مشابه پمپئو بود!
روحاني قرار بود كه در يك چارچوب برنده-برنده مقداري از دستاوردهاي هسته اي را فدا كند تا تحريمها برداشته شود منتها غافل از اينكه طرف مقابل را منصف فرض كرده بود نه دغلكار
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
احمق خودتی که هیچی نمییدانی برجام تله روحانی و امریکا بود که کشوررا به این روز انداختند
اقای مسعودی خودش هم نمیدونه چی میگه کاش یکبار گفته های خودش را از عینک مردم بخونه و خودشو ارزیابی کنه انوقت مفهمه که چی فته
پاسخ ها
رحیم
| Switzerland |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
اینقدر ضعف و ذلت مثل این دیدگاه آقای مسعودی ندیده بودم
بهترین نوع بر جام برای ملت پایان دادن به دشمنی با امریکا است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
آی کیو، چجوری؟ میشه بیشتر توضیح بدین شاید حرفاتون قابل درک بودو مفید برای ملت ایران، البته هر تحلیلی باید رفتار طرف دیگر رو هم لحاظ کنه
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
چه طوری؟
هسته ای تعطیل کنیم؟
تولید تجهیزات دفاع از خودمان را کنار بذاریم؟
آیا هیچ کشور عاقل دیگه ای این کارها رو می کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
چشم!
همين امروز مي رويم دستها را بلند مي كنيم و مي گوئيم غلط كرديم كه انقلاب كرديم، بفرمائيد كشور ما را هم بچاپيد، ما هم گاو شيرده شما!
بایدن به دلیل کهولت سن و بخصوص به دلیل گندی که در افغانستان زد قدرت مانور زیادی ندارد.یک درصد هم احتمال برداشته شدن تحریم های ایران وجود ندارد.به نظرم بیشتر به دنبال این هست که اروپایی ها رو به این متقاعد کنه که بازگشت به برجام به دلیل سرکشی های ایران ممکن نیست.پرونده ایران با مکانیسم ماشه به شورای امنیت برمی گرده.ایران سال‌های سختی پیش رو خواهد داشت.
دولت آمریکا ثابت کرد که به هیچ تعهدی وفادار نمی ماند.

شاید تنها راهی‌ که بتوان آمریکا را در بد عهدی مجدد متوقف کرد اضافه کردن جریمه در قرارداد جدید برای آمریکا باشد.

مثلا، یکی‌ از محدودیت‌های کلیدی برجام برای ایران با بدعهدی آمریکا حذف شود.
آقا بمب را بسازیم و رو نمایی کنیم و خلاص بعد ببینیم آمریکا چه می خواهد بکند ؟؟ میاد به پای ما می افته که اسرائیل نزنیم و حالا نوبت ما هست که قدرت جهانی بشیم و تحریم کنیم
با برجام چی گیر آمریکا میاد؟
هر گونه کالای آمریکایی ممنوع خواهد شد،هر گونه ارتباط با آمریکا ممنوع خواهد شد،دستکش های چدنی و مخملی فریاد زده خواهد شد،مرگ بر آمریکا طنین انداز خواهد شد و هر روز برنامه افول آمریکا روی آنتن خواهد رفت،نه؟!
جمع کنید این بساط موش و گربه بازی مضحک رو!
سرمایه گذاری در بخش هسته ای به میلیاردها دلار میرسد، اما جز بدبختی و فقر عایدی تا کنون نصیب ملت ایران نشده است،
خواهيم ديد
اينده حقيقت بهتر روشن خواهددشد
منتظر برجامي بدترازقبل باشيد
وذلتي بيشتر
آمریکایی ها تلاش می‌کنند که در بیانیه احیای برجام چندجمله را بگنجانند و براساس این جملات، ایران برای مذاکرات در حوزه های موشکی و مسائل منطقه ای اعلام آمادگی کند. لذا ایران در واکنش به خواسته‌های فرابرجامی آمریکا درخواست تضمین را مطرح کرده است.
برن فارسی صحبت کردن یاد بگیرن مذاکره پیشکش...
دو قرون بده آش، به همین خیال باش
مگه ما تضمین میدیم؟ دفعه پیش یادتونه چند روز بعد از بعد از برجام‌ چه اتفاقی افتاد؟
اگر ایران وارد مذاکرات بشه و چیزی شبیه به همون برجامو سریعا بپذیره بشرط راستی آزمایی کافیه چون ۳ سال کم نیست و برداشته شدن تحریمها باعث میشه همه طرفها بهش عادت کنن و اگر کسی مثل ترامپ بیاد همون کشورهای دیگه وکیل مدافع ایران میشن و کلا امکان بازگشت تحریمهارو آمریکا فراموش میکنه چون منتج به سقوط شدیدتر آمریکا میشه و ایران بلعکس قدرتمندتر میشه
تضمین می خواهید ؟با چی تضمین می خواهید؟ کدام مولفه قدرت را دارید؟
رفاه و رضایت مرمی!!!
عدالت اجتماعی !!
اقتصاد قوی !!!!
دوستان منطقه ای و بین المللی !!!!
شاخص های توسعه !!!!!!
آزادی های سیاسی و اجتماعی مردم !!!!

شما اصلا در عدد هم حسابتان نمی کنند و می گویند ۵+۱ یعنی پنج عضو شورای امنیت و آلمان بعد تضمین می خواهید؟
برجام به هیچ وجه به نتیجه نمیرسه زیرا
امریکا تضمین نمیده
امریکا اجازه راستی آزمایی نمیده
امریکا بحث گام به گام رک مطرح میکنه
ایران سطح غنیرسازی رو زیر ۲۰ درصد دیگه نخواهد آورد
ایران اجازه نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته رو نمیده
ایران میدونه شمشیر تحریم ها کند شده
امریکا هم دیگه قدرت قبل رو برای ائتلاف نداره
چین اجازه قدرت نمایی به غرب رو نمیدن با خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران
انرژی هسته ای نیاز اصلی کشور تو شرایط امروزه
فشار تحریم ها دیگه برای مردم عادی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
تو دنیای موازی زندگی می کنی؟
همه سناریو ها به شرطی بدون زیان خواهند بود که ملت پشتیبان حکومت باشند . در غیر این صورت با گذشت زمان همگی مخرب خواهند بود .
مساله بسیار مهمتر اینکه هر گونه اتکا به چین و روسیه برای مقابله با آمریکا جز زیان به استقلال ‌و منافع بلند مدت کشور ، ثمری نخواهد داد
قطعا روسیه اجازه توافقی بهتر را نخواهد داد..
برجام روحانی با زحمت فراوان به نتیجه رسید و با دخالت مستقیم روسیه در حمایت از ترامپ،،به سرعت نابود شد..
من با سناریو های پیش رو کاری ندارم ولی این بی توجهی مسئولین با آثار مخرب تحریمها بدلیل سهیم نبودن مسئولین در تحریمها، برگشت ناپذیر و پشیمان کننده خواهد بود گذر زمان موید این موضوع می باشد
ملت‌ بزرگ‌ و اصالتمند‌ ایران‌ شایستگی‌ داشتن دولتی‌ توانمند‌ و مدبر‌ و پارلمانی‌ با صلابت‌ و اندیشمند که با همیاری‌ و همفکری‌ راه رشد تعالی این ملت را فراهم بیاورد را دارد ولی جناحبندی های‌ فعلی‌ و انسدادهای‌ کنونی‌ چه داخلی و چه خارجی‌ چندین ساله‌ که ایت‌ امر را غیر ممکن‌ ساخته‌ است .
هشت سال جنگ و دفاع‌ غیورانه‌ ملت‌ بهر شکلی به سر انجام رسید‌ و جا داشت‌ بعد از ان‌ مسئولین‌ با یپلماسی‌ عزتمندانه‌ و تعامل با دنیا‌ فرصت‌ زندگی راحتی را برای ملت فراهم کنند‌ و اما...
و اما‌ تا حال‌ هیچ‌ آینده ای روشنی برای‌ کشور متصور نیست .
بیست سال عمر مارو تلف کردین برای هیچ.
نه بمب میخواین و نه کاربرد دیگه ای براتون داره این انرژی هسته ای نیم بند.
خوب این که شد همون برجام قبل.

به نظر من ما باید با این فرض که آمریکا چند سال دیگه از هر توافقی خارج میشه جلو بریم.
حالا مسئله اینجاست که اگر بعد از توافق فرضی ما غنی سازی رو به 3-4 درصد برسونیم برگشت به 60٪‌ حال حاضر سخت و بسیار هزینه بر خواهد بود ولی تحریم مجدد ایران برای آمریکا آسان و تقریبا بدون هزینه.
با این حساب تنها راه درست برای مذاکرات جدید باید از همین 60٪‌باشه و نه کمتر.
نکته های جالب والبته بیسابقه ای در مصاحبه ایشان به چشم میخورد :
آمریکایی ها تلاش می‌کنند که در بیانیه احیای برجام چندجمله را بگنجانند و براساس این جملات، ایران برای مذاکرات در حوزه های موشکی و مسائل منطقه ای اعلام آمادگی کند. لذا ایران در واکنش به خواسته‌های فرابرجامی آمریکا درخواست تضمین را مطرح کرده است.
سناریوی سوم که سناریوی کاملا بدبینانه ای هست و من طبیعتا احتمالش را کم میبینم سیاست گریز هسته ای صفر برای چانه زنی بزرگ است. یعنی ایران سرعت برنامه هسته ای و کیفیت برنامه هسته ای را به گونه ای بالا ببرد و افزایش دهد که عملا فاصله ایران با بمب اتم فاصله یک تصمیم سیاسی شود که این را من سیاست گریز هسته ای صفر می‌گویم. یعنی ایران اگر تصمیم سیاسی بگیرد می‌تواند در واقع یک بمب هسته ای را آزمایش کند که این برای چانه زنی بزرگ بین ایران و آمریکا است.
برجام = تسلیم = خفت
فقط بمب هسته ای
یک راه وجود داره برداشتن تحریم ولا غیر درغیر اینصورت برای چه مذاکره بشه
۱- هیچ تعهدی غیر قابل شکستن نیست
۲- گریز صفر منجر به کوتاه اومدن آنها نمی شود فقط سطح خواسته ها را بالا می برد مثل موقعیت کره شمالی
۳- مساله هسته ای بهانه است. اصل دشمنی است و هیج فرد عاقلی به دشمن خود اجازه رشد و قدرت گرفتن نمی دهد
۴- برجامی بهتر از برجام روحانی وجود ندارد. چون بسیاری از محدودیت هایش رو به پایان است و این چیزی نیست که غربی ها انتظارش را داشتند. چون در زمان امضای برجام روحانی این وعده را به آنها داده بود که به موازات ادامه برجام سطح دشمنی و تنش با غرب کاهش می یابد در حالیکه اینطور نشد.
انشالله برجام به نتیجه نرسه و پولی گیر شما نیاد. همانطور که مردم از پول نفت بی نصیب موندن شما هم هیچی نصیبتون نشه
بحث ماشه چی؟
برداشته شدن تحریم یعنی تجارت و وابستگی بیشتر به دنیا و خود این باعث میشه که اگر بعد از مدت کوتاهی دوباره تحریم بشیم ضربه شدیدتری بخوریم. بنابراین رفع تحریم تنها وقتی به سود اقتصاد ماست که مدت طولانی ادامه داشته باشه.
تا تیر ماه ۱۴۰۰ مذاکره با غرب و آمریکا فروختن ناموس و شرف ایرانیان بود و مذاکره کنندگان آدم ها بی ناموس و بی شرف و بی غیرت و نفوذی بودن امروز آقایان زبان دراز دیروزی لال و کر و کور شدن
سناریو جدید گرفتن کشتی نفتی و قدرت نمایی ایران و برخورد آمریکا و شیوه همراهی آن در این باره, سناریویی برای شروع گفتگوهای برجام می باشد.
زهی خوش خیالی و خود فریبی
بابا شما چی از سرِ کچل روحانی میخاین؟ حالا خودتون برین در مورد برجام مذاکره کنید تا ببینیم چه گلی به سر مردم میزنین
بهترین راهکار دوستی و صلح پایدار با آمریکاست
به دشمنی با بلوک غرب و خوش خدمتی به بلوک شرق پایان بدین همه چیز درست میشه و دیگر نیازی به برجام ها نیست.
ایران باید بمب اتم داشته باشد تازمانی که این امر محقق نشده مذاکره بی فایده است باید قدرت داشته باشی نداشته باشی باختی ما چندسال سختی وگشنگي را داشتیم و داریم چه با برجام چه بی برجام فوائد برجام بدستت هیچکدام از این ملت نخواهد رسید نتیجه برجام را فراموش کنید فقط بمب اتم میخواهیم و این کمک به آیندگان است بس
بهترین گزینه برای ایران رها کردن مسائل فلسطین با اسراییل قاصب را به خود اعراب بی غیرت چون معیشت مردم ایران را فدای اعراب نکنید دفاع از حزب‌الله حق مسلم ماست ولی با فلسطینیان هیچ صنفیتی نداریم وهسته ای وموشکی همش بهانه است چون دنیا وامریکا در دست سهیونیستهاست
امریکا هم مثل روسیه وچین باید سود ببرد ان هم دراقتصاد ایران جایی سرمایه گذاری داشته باشد بهتر است .مثله به احتمال زیاد حل بشه .اون ناراحت اینه چرا باید فقط روسیه چین بخورند.باید با دیپلماسی درستی این مثله را برای همیشه حل کرد با تمام دنیا میشه با امریکا نمیشه دیپلماسی کرد چرا میشه
این چرت پرت ها چیه تحویل مردم می دهید طرف دارد علنا می گوید اگر باید توافق کند ما پاره می کنیم اگر آمریکا مایل به برجام است باید چوبش را کنار بگذارد
این کسانی که چندین روزسرملت رادررابطه بااین کشتی آزادشده !ازدست استکباربردندبیاییدفکرکنیم اگرماانقدردرمقابل باامریکااقتدارداریم پس دیگه چرازورمیزنیم تحریمهارابرداردو ازاین مفلس تضمین بگیریم کجای کارمی لنگه!؟
باید به برجام بازگشت ,,پایان دوره بایدن زمان مشکلات هسته ای ونظارت همه جانبه هم زمانش پایان یافته,است ...چاره ای جزبازگشت به برجام انهم سریعتر وجودندارد,بایداستفاده کردودرمدت زمان بایدن نوع قراردادها باشرکتهای طرف قرارداد چین روسبه اروپا کره ژاپن گونه ای منعقدکردکه تحت هیچ شرایطی حق ترک ایران ندارندوبایدخسارت به ایران بدهند,,نه مثل توتال باشد بدون ذاذن خسارت بارراببندد
اگر همین فردا پراید پانصد میلیون بشود مسلما مردانی از سرزمینم هستند که آنرا پیش خرید کرده و با فروش به دیگر مردان سرزمینم به سودی هنگفت میرسند. از ماست که بر ماست
خانه پر اینکه تصور کنیم برجام نهایتا بر طبق خواسته ایران نهایی شود آیا درمانی برای اینهمه فساد کسترده و رانت خواری نهادینه شده خواهد بود
اجازه بدید اونا اول حرکت کنند.
هر حرکت تهدید آمیز نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران ممکن است با رویدادهایی غیر منتظره به ضرر خودشان باشد.
مثلا اگر در جریان حمله آنها ذخایر غنی سازی شده ایران مفقود شود دیگر ایران هیچ تعهدی در مقابل آنها نخواهد داشت.
اگر دید مسئولین این است بهتراست از همین الان با میز مذاکره علنا خداحافظی بکنند که نه ملت را سر کار بگذارند وهم اقتدار ایارن اسلامی حفظ شود
یعنی ما بیاییم علم هسته ای موقتا بزاریم کنار زمانی که اونا سه سال از برجام خارج شدن و کلی خسارت مادی به کشور زدن و باعث طلاق ها بدبختی ها شدند بازم میخواهید جیب ژ ن های خوب در خارج پول کنید بهتر همون گریز هسته ای صفر بریم جلو حداقل در علم هسته ای به یک نقطه خوبی میرسیم
دوستانه که فکر میکنند میشه با غرب کنار اومد کاملا در اشتباهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
اين دوستان تازه واردين به اين دنيا هستند!
دوستانه که فکر میکنند میشه با غرب کنار اومد کاملا در اشتباهند. طرف مقابل با هدف تضعیف و تسلیم ملت ایران پای میز مذاکره میاد. با همچین آدما بی نمیشه با نیت عدم تخاصم برخورد کرد . سابقه تاریخی ما با غربیها در قرن گذشته گواه این مطلب هست. مخلص کلام اگر کوتاه بیاییم دیگر یه لیوان آب خوش هم از گلویمان پایین نخواهد رفت. یک دور بی پایان تحریم و مذاکره
غیراز کنار اومدن با جهان ازاد هیچ راهی نداریم. شک دارید به وضعیت فلاکت کره شمالی و کوبا و زیمباوه و... و امثالهم نگاه کنید
اگر ایران شرطی بگذارد که هر موقع آمریکا مجددا از توافق خارج گردد ایران در صورت صلاحدید رهبری این حق برایش محفوظ باشد که میتواند اقدام به ساخت سلاح هسته ای نماید دیگر هیچ رئیس جمهور بعدی به خودش این اجازه را نمی‌دهد که بخواهد از برام خارج شود .مگر قصدش جنگ باشد . که ایران بایستی همواره در تقویت نیروی نظامی خود برای جلوگیری از این فکر در آمریکا تلاش مظاعف بعمل آورد .
کاش در زمینه مذاکره شفافیت بیشتری برای مردم وجود داشت
سلام: ضمن دعوت به هوشیاری و دوراندیشی تیم جدید مذاکره کننده نسبت به نقشه ها و حیله های جدید غرب، مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا( اگر ایران خواستار لغو قطعی و همیشگی همه انواع تحریم ها نشود وآمریکاهمه انواع برچسب های تحریم علیه ایران را بطور دائمی لغو نکند)براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت در توسعه وپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم و تجزیه کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه واز بین بردن قدرت کشور ها و غارت منابع آن است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ،صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
7- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و ترروریست و در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم منفعل مذاکره کننده قبلی ایرانی آقایان ظریف و عراقچی، از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و بدلیل عدم رقابت پذیری باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 100نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از 11 میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت بی تدبیر، شیفته و تشنه مذاکره با آمریکاوغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
متاسفانه تحلیل های کارشناسی رادر قالب کامنت پخش نمی کنید
از سوی دیگر برخی رسانه های داخل کشور که نگران تسلیم دولت رئیسی و تیم ضعیف مذاکره کننده آن با چراغ خاموش در وین هستند، با افسوس نوشته اند که مذاکره کننده ای با توان و ابتکار ظریف در کنار رئیسی نیست! و این درحالی است که به درست یا غلط اعلام شده امیرعبدالهیان وزیر خارجه دولت رئیسی از هفته گذشته بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه است و درمحل کارش حاضر نیست. باید دید که او واقعا گرفتار کرونا شده و یا گرفتار برخی اختلافات نظرات. دومی محتمل تر از اولی است زیرا، با پیشگیری و واکسیناسیون تمام مقامات بعید است وزیر خارجه ناگهان در روزهای تصمیم گیری برای اعلام زمان مذاکرات که قطعا دستور کار آن نیز تدوین شده کرونا گرفته باشد.
از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که غنی سازی اورانیوم 20 در صدی را تا 25 درصد افزایش داده و اکنون 125 کیلو هم از آن ذخیره شده است. با دو هدف این ارقام رسما اعلام شده است. ابتدا برای "توپ" در کردن و فشار روانی جهت گرفتن امتیازها و از دستور خارج کردن فعالیت های موشکی و دوم برای قبولاندن همین موقعیت اتمی به طرف های مذاکره. دومی محتمل تر است در عین حال که منطقی تر!
ما به فضل الهی با ظهور آقا امام زمان, آمریکا رو نابود میکنیم....!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
ما دنبال نابود کردن هیچکس نیستیم. فقط میخوایم از خودمون دفاع کنیم
فعلا کارت ملی رو بسازید
ساخت کارت ملی که خیلی ساده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار