بازدید 12750

قم بیش از ۴۰۰ امام‌زاده دارد

قم دارای ۲ هزار موقوفه و بیش از ۴۰۰ امام‌زاده است که ۱۹۷ مورد از آنها در بانک اطلاعات اداره‌کل اوقاف‌وامور خیریه این استان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ 02 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، همزمان با بزرگداشت روز قم جمعی از خبرنگاران‌ و عکاسان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف روز دوشنبه با شرکت در تور قم‌گردی از فعالیت‌های عمرانی پنج امام‌زاده شاخص این استان بازدید به عمل آوردند.

اصحاب رسانه قم ابتدا با حضور در آستان امام‌زاده سید علی (ع) از نوادگان نخستین امام شیعیان از طرح احداث مجتمع فرهنگی این بقعه متبرکه بازدید کردند.

غلامرضا بخشی مسئول امور عمرانی اداره اوقاف ناحیه یک شهرستان قم با بیان اینکه این طرح در زمینی به وسعت ۹ هزار مترمربع و در چهار طبقه در حال اجرا است افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح فوق بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال است، که هم اکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن تامین شده، و برآورد ما این است که طی مدت ۲ سال تکمیل و راه‌اندازی شود.

همچنین در ادامه خبرنگاران در جریان طرح‌های عمرانی انجام شده در این بقعه امام‌زاده ابواحمد از نوادگان حضرت علی (ع)، از جمله طرح پنج میلیارد ریالی همسان‌سازی قبور و طرح ساختمان دانشکده علوم قرآنی که با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال در پیرامون آن به بهره‌برداری رسیده قرار گرفتند.

حضور در آستان امام‌زاده موسی مبرقع (ع) از فرزندان بلافصل امام جواد (ع) و چهل امام‌زاده مدفون در این مکان موسوم به چهل اختران و غبارروبی ضریح و زیارت سرداب و محل واقعی دفن این امام‌زاده واحب التعظیم از دیگر برنامه‌های این تور قم‌گردی بود.

مسئول امور عمرانی اداره اوقاف ناحیه یک قم با اشاره به اجرای طرح توسعه امام‌زاده موسی مبرقع خاطرنشان کرد: طرح یاد شده یکی از طرح‌های ملی و از مصوبه‌های سفر سال ۸۹ رهبر معظم انقلاب به استان است که در ۸۰۰ مترمربع توسط اداره‌کل راه‌وشهرسازی و شهرداری قم به اجرا گذاشته شده است.

غلامرضا بخشی با اشاره به اختصاص ۱۳۰ میلیارد ریال برای آزادسازی محیط پیرامونی این امام‌زاده طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیان داشت: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن تملک اراضی موجود در مجاورت این طرح با مشکل مواجه شده، که تامین اعتبار لازم از طریق استانداری در حال پیگیری است، و اداره اوقاف نیز توسعه این امام‌زاده را در دستور کار دارد.

حضور در امام‌زاده احمد بن قاسم و خواهرش فاطمه از نوادگان امام صادق (ع) از دیگر مقاصد تور قم‌گردی بود، که طرح ساماندهی شبستان این امام‌زاده با ۴۰۰ مترمربع مساحت و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مورد بازدید قرار گرفت.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم در حاشیه این بازدید خاطرنشان کرد: طرح جامع اوقاف استان از سوی سازمان اوقاف کشور ابلاغ شده و همه اقدام‌های عمرانی مطابق این طرح صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام عطاءالله جباری با تاکید بر اینکه امکان خرید و فروش قبور واقع در صحن امام‌زادگان به هیچ وجه وجود ندارد یادآور شد: مبلغی که به هنگام دفن اموات در امام‌زادگان دریافت می‌شود صرفا به عنوان حق‌الدفن است، و کسی نمی‌تواند به واسطه هزینه‌ای که انجام می‌دهد، ادعای مالکیت داشته باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیر ناحیه یک شهرستان قم نیز طی سخنانی اظهار داشت: متاسفانه در تامین و وصول منابع مالی اوقاف حاشیه‌های زیادی وجود دارد، ما نیازمند این هستیم که رسانه‌ها با توجه به ارتباطی که با مردم دارند، این مسائل را تبیین کنند.

سید سجاد موسوی قیداری در ادامه با بیان اینکه وقف به عنوان یک سنت حسنه نبوی برای نهادینه کردن امور خیریه و ایثار در جامعه دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است افزود: باید به اشاعه فرهنگ وقف نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه خیلی از مسائل و مشکل‌های جامعه از این طریق حل می‌شود و در بسیاری از بحران‌ها نیز به کمک می‌آید.

وی همچنین تصریح کرد: در موقوفه‌های متصرفی استان که فاقد متصدی هستند و اداره اوقاف تصدی آنها را بر عهده دارد، حتی یک موقوفه برای ترویج فرهنگ و مفاهیم قرآنی نداریم، و مِلکی که توسط واقف، وقف این امر شده باشد نیز وجود ندارد و موقوفه شیخان تنها موقوفه‌ای است که با نظریه اداره تحقیق سازمان اوقاف برای این امر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیداری با یادآوری اینکه در بین موقوفه‌های متصرفی هیچ موقوفه‌ای که مختص امر تهیه جهیزیه برای محرومان باشد، نیز نیست افزود: موقوفه‌های استان پاسخگوی مطالبه‌ها و نیازمندی‌های جامعه نمی‌باشد، از این رو افرادی که توانایی مالی دارند، موقوفه‌هایی را ایجاد کنند، تا اوقاف نیز بتواند در خدمتگزاری و انجام وظایف ذاتی خود به خوبی عمل نماید.

در بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه قم از آستان امام‌زاده عبدالله ابیض از نوادگان امام سجاد (ع) در ناحیه ۲ شهرستان قم نیز رئیس اداره اوقاف و امور خیریه این ناحیه گفت: اقدام‌های عمرانی متعددی در این امام‌زاده انجام شده، که احداث شبستان یکی از موارد آن است که امسال به بهره‌برداری رسید.

حجت الاسلام فیض الله اسدپور مساحت شبستان امام‌زاده مذکور را ۳۰۰ مترمربع ذکر کرد و افزود: بیش از پنج هزار مترمربع از محوطه این امام‌زاده به همت شهرداری منطقه ۲ و مشارکت خیران سنگفرش شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۲۳ امام‌زاده در ناحیه ۲ شهرستان قم افزود: پراکندگی امام‌زادگان ناحیه ۲ قم، روستاهای مختلف از جمله بخش‌ سلفچگان و شهرستان جعفریه و بخشی از بخش مرکزی را شامل می‌شود.

اسدپور در ادامه افزود: علاوه بر امام‌زاده ابیض، امام‌زادگان دیگر مانند امام‌زاده عبدالله روستای قلعه‌چم، امام‌زاده جعفر روستای زواریون که در مسیر ورودی بسیاری از زائران و مسافران از اقصی نقاط است، امام‌زاده جمال‌الدین در ابتدای جاده قم - اراک، امام‌زاده ابراهیم، امام‌زاده سید معصوم و امام‌زاده جعفر شهید نیز از شاخص‌ترین امام‌زادگان این ناحیه از استان هستند.

وی با اشاره به طرح توسعه بقاع متبرکه این ناحیه افزود: مسجد حضرت ابوالفضل یکی از مساجد مقدس و مورد علاقه مردم و زائران و مسافران به شمار می‌آید، که در این مکان، یک شبستان جدید با ۲۶ میلیارد ریال اعتبار احداث شد.

وی در خاتمه یادآور شد: عمران و آبادانی امام‌زاده‌ها و اقدام‌های فرهنگی در آستان‌ها چه در حوزه مناسبت‌های مذهبی و چه در حوزه برنامه‌های قرآنی و سایر برنامه‌هایی که تامین‌کننده نیازمندی‌های فرهنگی بقعه‌ها است، و همچنین اجرای امینانه نیت واقفان نیز بخشی از فعالیت‌های اوقاف این ناحیه به شمار می‌آید.

قم دارای ۲ هزار موقوفه و بیش از ۴۰۰ امام‌زاده است که ۱۹۷ مورد از آنها در بانک اطلاعات اداره‌کل اوقاف‌وامور خیریه این استان به ثبت رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۱۰
زیاد نیست؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
تعداد امامزادگان شجره نامه دار و معتبرخیلی کمه، بقیه اش که امام زاده نیست
جالبه بدونید :
قم حتی یک پارک ( شهر بازی ) درست و حسابی برای تفریح نداره .
پارک سالاریه قم که محل تفریح مردم بود خراب شد و برای ...............خانه سازی کردند .
فقط یه سالن درب و داغون سینما داره . سالن تئاتر نداره . سیستم حمل و نقل عمومی شهری فاجعه است .
یه راه آسفالت شهری درست و حسابی نداره . زنده هارو ول کردیم چسبیدیم به ...............
چقدر کم !!!!
ان شالله عقلانيت را در تمام امور سرلوحه كارهايمان قرار دهيم
مواظب سوء استفاده ها باشيم
چرا ایران این همه امامزاده داره مگه ایمه همه توایران زندگی میکردن ؟
این همه فقر و نداری در محله های حاشیه شهر قم . برای اونها هم فکری بکنید.
متاسفم
تا وقتی سطح تفکرات مردم ما رشد نکنه که نباید پول خرج این مزارها شود.همین فقر و بیچارگی گریبان گیر ملکت هست
خرج کردن برای اینقدر امامزاده در سطح ایران به چه کاری میاد آخه
چقدر عایدیشونه ؟از کی باید مجوز ساخت امام زاده بگیریم ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار