بازدید 5598
با اشاره به عدم تحویل «اف-۳۵»؛

چاووش اوغلو: گزینه خرید سوخوهای روسی مطرح است

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که واشنگتن یا باید «اف-۳۵» به ترکیه تحویل دهد و یا محصولی جایگزین آن کند، در غیر این صورت، آنکارا جنگنده های سوخو از روسیه خریداری خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ 28 October 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از آناتولی، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا یا باید جنگنده های «اف-۳۵» را که ترکیه بابت شان پول پرداخت کرده است، تحویل دهد یا محصولی دیگر به جای آنها بدهد.

چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: چنانچه آمریکا نمی خواهد مسئله «اف-۳۵»ها را حل کند یا چنانچه کنگره آمریکا جلوی آن را می گیرد، ترکیه گزینه های دیگری از جمله خرید جنگنده های «سوخو-۳۵» یا «سوخو-۵۷» ساخت روسیه را در نظر خواهد گرفت.

اظهارات وی در حالی بیان می شود که پیشتر یازده نفر از نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور، خواستار جلوگیری از فروش جنگنده های «اف-۱۶» به ترکیه شدند.

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا در حالی رسانه ای شده است که پیشتر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود که این کشور روند خرید جنگنده های اف-۱۶ را از آمریکا به جای اف-۳۵ ها آغاز کرده است.

ترکیه پیشتر نیز گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی آمریکا، می‌تواند جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ از روسیه خریداری کند.

«رجب طیب اردوغان» پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ که نهایتا منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، گفت که واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده‌ها، برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از ایالات متحده استفاده کند، مطلبی که بعدا توسط آمریکا رد شد.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود آمریکا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی