بازدید 6728
۲

بازتاب گسترده اعلام ازسرگیری مذاکرات وین

اظهارات دیروز (چهارشنبه) «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل درباره ازسرگیری مذاکرات برجامی در وین تا پیش از پایان ماه نوامبر، بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در بسیاری از رسانه‌های جهان داشت.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ 28 October 2021

به گزارش تابناک، ایرنا نوشت: رسانه‌های غربی هم سو با سیاست‌های آمریکا بدون اشاره به تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی و اینکه کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم‌های ظالمانه اقدام کنند، فاز جدیدی از تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه‌انداخته و ادعا کردند که معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران حاضر به دیدار و گفت‌ وگو با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام نشده است؛ ادعایی که بلافاصله از سوی منابع آگاه و سپس توسط وزیر امور خارجه تکذیب شد.

دیشب خبرگزاری «رویترز» از قول یک دیپلمات فرانسوی نوشت که «معاون وزیر خارجه ایران دعوت مقام‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه عضو اروپایی توافق برجام، را برای ملاقات در بروکسل رد کرده است. این در حالی است که به گفته دیپلمات فرانسوی، مقام‌های سه کشور یاد شده اعلام آمادگی کرده بودند تا با علی باقری کنی پیش از ترک بروکسل دیدار کنند».

رویترز به نقل از این منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشت: «فرانسه، انگلیس و آلمان از امتناع علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایرانی از دیدار با نمایندگان خود در اروپا ابراز تاسف می‌کنند».

«رادیو فرانسه» با انتشار مطلبی در رابطه با اعلام از سرگرفتن مذاکرات پیش از پایان ماه نوامبر نوشت: «هر چند علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاریخ دقیقی برای مذاکرات ارائه نکرد، اما اعلام زمان تقریبی از سرگرفتن آنها، گشاینده چشم اندازی در برابر طرفین دیگر برجام است».

در ادامه گزارش رادیو فرانسه ادعا شده که ازسرگیری مذاکرات وین هنگامی صورت می‌گیرد که طرفین دیگر برجام و از جمله چین و روسیه نیز نسبت به تاخیر ایران در این زمینه ابراز ناخرسندی می‌کردند! رادیو فرانسه افزود: «تهران طی هفته‌های اخیر با بکار بردن عبارت "مذاکرات نتیجه محور" لغو تحریم‌ها را نتیجه مذاکرات می‌داند».

«صدای بیروت» هم در وبسایت خود با ارائه گزارشی به اظهارات علی باقری در رابطه با ازسرگیری مذاکرات وین پرداخت و تیتر «مانور تهران در مذاکرات هسته‌ای» را برای گزارش خود انتخاب کرد.

«الجزیره» هم در گزارشی نوشت: «مذاکرات وین - که از طریق میانجیگری انجام می‌شود – پیشرفت چندانی قبل از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران نداشت و پس از انتخاب دکتر رئیسی هم متوقف شد و در چهار ماه گذشته به حالت تعلیق درآمد. اکنون اختلافات بر سر میزان اعمال محدودیت‌های برنامه هسته ای ایران و نوع تحریم‌های آمریکا است که باید علیه تهران برداشته شود».

شبکه خبری «اسکای نیوز» در وبسایت خود با انتشار مطلبی در این باره گزارش داد: «مذاکره کننده ارشد ایران از بازگشت به مذاکرات تا پایان نوامبر خبر داد؛ نشانه‌های مثبت بسیاری از اروپا و ایران در مورد بازگشت مذاکرات هسته‌ای در وین وجود دارد».

شبکه خبری «یورونیوز» ضمن بازتاب درخواست مقامات آمریکایی از ایران پس از تأکید ایران بر ازسرگیری مذاکرات وین نوشت: «آمریکا روز چهارشنبه از ایران خواست که در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای «حسن نیت» خود را نشان دهد».

شبکه آلمانی «دوویچه‌وله» در گزارش خود صرفا به ترجمه خبرهای مربوط به ازسرگیری مذاکرات وین پرداخت و نوشت: «علی باقری کنی معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام، پیش از پایان نوامبر شروع و تاریخ دقیق آن به زودی مشخص می‌شود. جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این سخنان گفته است: منتظر تایید اتحادیه اروپا در این زمینه خواهیم ماند. مذاکرات وین باید روی نکات باقیمانده در پایان دور ششم متمرکز شوند. آمریکا هم‌چنان به ادامه مسیر دیپلماسی در رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران متعهد است».

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب در راس هیاتی دیپلماتیک وارد بروکسل شد تا مذاکراتی را که با "انریکه مورا" هماهنگ کننده جلسات کمیسیون مشترک برجام، در تهران آغاز کرده بود به سرانجام برساند.

او پیش از سفرش گفته بود که به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور است، اما باید مشخص شود که «آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟»

وی عنوان کرد که ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری نمی‌تواند موانع پیش روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
جام زهر هسته ای
چقد محتاجین به مذاکره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان