بازدید 4447

تایوان: چین اگر حمله کند آمریکا به کمک ما می‌آید

رئیس‌جمهوری تایوان با تایید حضور نظامیان آمریکایی در این جزیره خودگردان گفت که تعداد اندکی از نیروهای آمریکا برای تمرین با سربازان تایوانی در تایوان به سر می‌برند.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷ 28 October 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش‌ها میان تایوان و چین در هفته‌های اخیر شدت یافته و پکن بر فشار سیاسی و نظامی افزوده است.

تسای اینگ‌-ون، رئیس‌جمهوری تایوان در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان که امروز پنج‌شنبه منتشر شد، گفت: ما طیف گسترده‌ای از همکاری با آمریکا با هدف افزایش قابلیت دفاعی خودمان داریم.

او در پاسخ به اینکه چه تعداد نظامی آمریکایی در تایوان مستقر شده‌اند، گفت "آنقدر که مردم فکر می‌کنند، زیاد نیست."

او گفت: تهدید پکن "هر روز" در حال افزایش است. اینجا یک جزیره ۲۳ میلیون نفری است که هر روز سخت تلاش می‌کند تا از مردم و از دموکراسی خود محافظت کند و اطمینان حاصل شود که مردم از آزادی که شایسته آن است، برخوردار هستند.

تسای از شرکای دموکراتیک منطقه‌ای از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا خواست تا به حمایت از جزیره کمک کنند. او گفت: زمانی که رژیم‌های اقتدارگرا تمایلات توسعه طلبانه را نشان می دهند، کشورهای دموکراتیک باید گرد هم آیند تا در برابر آنها بایستند. تایوان در خط مقدم است.

وی تصریح کرد: دولت باید ارتش خود را برای دفاع از یک جزیره کوچک به جای یک نیروی رزمی معمولی، بهتر طراحی کند. ما سیستمی داریم که از چین به ارث رسیده است، که کشوری بسیار متفاوت است... روشی که شما از یک قطعه زمین بزرگ دفاع می کنید با روشی که از یک جزیره کوچک محافظت می کنید متفاوت است، بنابراین ما باید تفکر سنتی را تغییر دهیم. یک ارتش باید ساختار یافته باشد.

وی با این حال تصریح کرد که احتمال بهبود روابط با پکن را رها نمی‌کند و گفت که در صورت تمایل، حاضر به گفتگو با رهبر چین است.

تسای گفت: او را تشویق می‌کنم تا با دولت و مردم اینجا در تایوان گفتگوی بیشتری داشته باشد و احساس بهتری نسبت به وضعیت تایوان داشته باشد... و البته، ما از نظر درک وضعیت، کارهای بیشتری انجام خواهیم داد. ما بارها و بارها گفته‌ایم که می‌خواهیم با چین گفت‌وگو کنیم و این بهترین راه برای جلوگیری از سوء تفاهم، اشتباه محاسباتی و قضاوت نادرست در مدیریت روابط بین تنگه‌ای است.

تسای در خصوص سخنان بایدن که قول داده بود "در صورت حمله چین آمریکا از تایوان حمایت کند"، گفت: مردم تفسیرهای متفاوتی از آنچه رئیس جمهور ایالات متحده گفت، دارند. با این حال معتقدم با توجه به روابط بلندمدت ما با آمریکا، اگر تایوان مورد حمله چین قرار گیرد، ایالات متحده و سایر دموکراسی‌های منطقه به کمک آن خواهند آمد.

وی با اشاره به نقش رهبری جزیره گفت: تایوان تنها نیست زیرا ما یک دموکراسی هستیم، ما به آزادی احترام می گذاریم و دوستدار صلح هستیم. ما ارزش های مشترکی با اکثر کشورهای منطقه داریم و از نظر جغرافیایی دارای اهمیت استراتژیک هستیم. در زنجیره تامین جهانی نیمه هادی‌ها و افزودن قدرت‌های منطقه‌ای "نفع مشترک" در ایمن نگه داشتن جزیره است

تسای در پاسخ به این سوال که آیا تایوان می تواند بدون کمک نظامی از خود دفاع کند یا خیر، گفت که جزیره تا زمانی که بتوانیم از خود دفاع خواهد کرد...اما اجازه دهید تکرار کنم، مهم است که ما از حمایت دوستانمان و همچنین کشورهای همفکر خود برخوردار باشیم. دفاع از تایوان فقط مستلزم قدرت نظامی نیست. از مدت‌ها پیش سیاست همه طرف‌ها در تایوان این است که این جزیره نقش بیشتری در سازمان ملل داشته باشد. ما می‌خواهیم بخشی از سیستم سازمان ملل باشیم؛ چین داستان خود را دارد، جامعه بین‌المللی باید قضاوت کند.

با این حال، تسای گفت که معتقد است دو دولت هنوز هم می‌توانند با وجود اختلافات در سیستم‌های سیاسی خود در صلح با هم زندگی کنند.

او گفت: ما باید بنشینیم و در مورد اختلافات خود صحبت کنیم و سعی کنیم به طور مسالمت آمیز همزیستی کنیم، من فکر می کنم این انتظار مردم ما در اینجا و مردم چین و همچنین مردم منطقه است. زمان آن است که حزب کمونیست چین تصمیم بگیرد که چه نوع رابطه‌ای با منطقه و با بقیه جهان داشته باشد. آیا شی می‌خواهد با همه در منطقه یا جهان رابطه مسالمت آمیزی داشته باشد یا می‌خواهد در یک موقعیت مسلط باشد تا همه به حرف او گوش کنند، به حرف چین گوش دهند؟ ا

طبق قانون، تسای تنها می‌تواند دو دوره خدمت کند، اما تنها دو سال و نیم از سمت خود باقی مانده تا در ژانویه ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، او هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. اولویت های او شامل اتصال تایوان به جهان و حمایت از جامعه آن در برابر تلاش های دولت های دیگر برای تجزیه آن است. تسای گفت که امیدوار است از او به عنوان رهبری یاد شود که مردم خود را "متحدتر" ترک کرد. او گفت: "امیدوارم آنها از من به عنوان کسی که نهایت تلاش را برای محافظت از این مکان، برای امن تر کردن و انعطاف پذیرتر کردن این مکان انجام داد، یاد کنند."

در واکنش به اظهارات تسای، وزیر دفاع تایوان به خبرنگاران گفت که تعاملات نظامی این جزیره خودگردان با آمریکا "تقریبا زیاد و بسیار مکرر" است و مدت‌هاست این چنین است. او گفت: در جریان این تعاملات، هر موردی می‌تواند مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

با این حال وزیر دفاع تایوان در پاسخ به یک قانونگذار که گفته بود اگر چنین استقرار نیرویی وجود داشته باشد، آن وقت بهانه‌ای به دست چین برای حمله به این جزیره می‌دهد، گفت تسای اینگ-ون نگفت که نیروهای آمریکایی به صورت دائم در تایوان مستقر هستند. او افزود: هیچ ارتباطی میان تعاملات شخصی و استقرار نیرو وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر