بازدید 3871
۳

چرا فوتبال لبنان و سوریه VAR دارد اما ایران ندارد؟

کد خبر: ۱۰۸۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵ 26 October 2021

تیم ملی فوتبال ایران در هفته پنجم و ششم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۵ آبان ۱۴۰۰ مهمان تیم ملی لبنان و سوریه است؛ مسابقاتی که تیم‌های میزبان از کمک داور ویدیویی (VAR) برای رعایت پروتکل‌های برگزاری مسابقات و کاهش اشتباهات داوری بهره خواهند بود.

استفاده لبنان و سوریه از VAR در دیدار با ایران در شرایطی است که فدراسیون فوتبال در آخرین دیدار ایران و کره‌جنوبی، با وجود اجاره و وارد کردن این سیستم، مجوز استفاده از آن را نداشت و در نهایت از این سیستم به صورت آفلاین برای آموزش دو داور بین المللی بهره برد.

در نهایت در همین بازی برخورد مدافع کره جنوبی با مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی ایران در داخل محوطه جریمه که مشکوک به پنالتی بود، با اعتراض کادرفنی و هواداران تیم ملی همراه بود، اما به علت نبود VAR، این صحنه از چشمان داور دور ماند.

تیم ملی ایران در بازی سوم خود مقابل امارات هم بیشترین بهره را از این سیستم برد. در حالی که داور شجاع خلیل زاده را به علت خطا روی مهاجم امارات اخراج و یک ضربه ایستگاهی خطرناک به نفع حریف اعلام کرده بود، در نهایت داور با بررسی تصاویر، این تصمیم را ملغی کرد و آفساید مهاجم اماراتی را گرفت تا در ادامه بازی ورق به نفع تیم اسکوچیچ برگشت.

با این اتفاقات و الزام کنفدراسیون فوتبال آسیا، تمام کشور‌های حاضر در انتخابی جام جهانی از جمله لبنان و سوریه که با مشکلات امنیتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند از این سیستم بهره خواهند برد، ولی هنوز خبری از این سیستم در ایران نیست.

* چرا لبنان و سوریه برخلاف ایران از VAR استفاده می‌کنند؟

مدت‌ها قبل از آغاز انتخابی جام جهانی، فیفا و AFC برای بهبود کیفیت مسابقات و بهره بردن از تکنولوژی کمک داور ویدیویی در مسابقات این قاره، اعلام کردند این سیستم را به صورت پرتابل و برای برگزاری مسابقات در اختیار کشور‌های فاقد VAR قرار خواهند داد.

در همان زمان، امیدواری‌هایی هم در ایران شکل گرفت که VAR بالاخره به ایران می‌آید و تیم ملی در بازی با سوریه از این سیستم بهره می‌برد، ولی در آخرین روز‌های باقی مانده تا دیدار با سوریه، فدراسیون فوتبال مدعی شد که «کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال اعلام کرده به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند VAR را به تهران بفرستد.»

با توجه به همین مشکلات و محدودیت‌های تحریمی، فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه اخیر خود اعلام کرد: «اینکه در مسابقه بین تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم ملی فوتبال سوریه یا کره­ جنوبی از VAR استفاده نشده، به منزله عدول AFC از رعایت الزامات مربوط به VAR در مسابقات آتی تیم ملی فوتبال ایران نبوده و عدم استفاده از VAR در آن مسابقه، به­ دلیل امتناع شرکت طرف قرارداد با AFC چند روز قبل از مسابقه مذکور از بیم اعمال عواقب نقض تحریم ­های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا بوده است.»

با این حال، کشور‌های لبنان و سوریه از این مشکل برخوردار نیستند. با وجود تمام مشکلات امنیتی و مالی، لبنان می‌تواند این سیستم پرتابل را که توسط شرکت هاک آی (Hawk Aye) تولید شده برای بازی‌های خانگی خود داشته باشد. همچنین سوریه که در کشور اردن از رقبای خود میزبانی می‌کند، مشمول هیچ مشکل و محدودیتی نیست و در بازی با لبنان در هفته چهارم انتخابی جام جهانی از این فناوری بهره برد و در دیدار هفته ششم با تیم ملی ایران هم هیچ محدودیتی برای استفاده از این سیستم ندارد.

در واقع طبق ادعای فدراسیون فوتبال در حال حاضر فقط ۱۵ شرکت خارجی لایسنس فیفا برای اجرای سیستم کمک داور ویدیویی را در جهان دارا هستند که از این تعداد فقط دو شرکت حاضر به همکاری با ایران بودند. از این بین فدراسیون به اجاره سیستم VAR از شرکت "سیمپلی لایو" روی آورد که در بازی با کره جنوبی از سوی AFC پذیرفته و اجرا نشد تا در نهایت به علت اختلافات و حواشی موجود، شرکت مذکور در نامه نگاری با فیفا خواهان قطع همکاری با ایران شود.

منبع: ایسنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چون اونها از پول ملت ما اینها را میخرندچراغی که خانه رواست به مسجد حرام است
نمیدونی؟
چون مسئولین لبنان و سوریه درآمد کشور را صرف مردم خودشان می کنند ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر