بازدید 11399

دوربرگردان اردوغان از تهدید اخراج ۱۰ دیپلمات خارجی

رجب طیب ارودغان رئیس جمهوری ترکیه که پیش از این در واکنش به بیانیه مشترک سفیران ده کشور غربی در حمایت از یک شخصیت سیاسی در زندان، آن‌ها را تهدید به اخراج کرده بود، از موضع خود عقب نشینی کرد.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷ 26 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "فرانس ۲۴" دوربرگردان اردوغان پس از انتشار بیانیه از سوی سفیران آمریکا و چندین کشور غربی دیگر مبنی بر احترام به کنوانسیون سازمان ملل و عدم دخالت در امور داخلی کشور میزبان، اتفاق می‌افتد.

اردوغان پس از دیدار چند ساعته با کابینه خود با موضوع تنش دیپلماتیک با کشورهای غربی اعلام کرد: سفرا درس خود را آموخته‌اند و از این به بعد احتیاط بیشتری خواهند کرد.

وی در پیامی تلوزیونی گفت: هدف ما مطلقاً ایجاد بحران نیست، بلکه هدف ما محافظت از عزت، غرور و حقوق حاکمیتی ترکیه است.

رییس جمهوری ترکیه روز شنبه گفت که دستور اخراج سفیران ۱۰ کشور را که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» از مخالفان دولت آنکارا شده بودند، صادر کرده است.

سفیران ۱۰ کشور آلمان، نیوزلند، نروژ، دانمارک، فرانسه، هلند، کانادا، سوئد، فنلاند و آمریکا دوشنبه پیش (۲۶ مهر) در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از مخالفان دولت ترکیه شده بودند.

به گفته تحلیل گران در صورت اخراج این سفیران، روابط ترکیه با سایر کشورهای عضو ناتو با تنش زیادی مواجه می‌شد.

در همین حال، روز دوشنبه لیر ترکیه که در روزهای اخیر در مقایسه با دلار ارزش خود را از دست داده بود، به اخبار کاهش تنش دیپلماتیک ترکیه با کشورهای ترکیه واکنش مثبت نشان داد.

کاوالا که منتسب به یک خانواده مشهور و ثروتمند است در اصل متهم است که یکی از صحنه گردانان رخدادهای موسوم به "گزی" در سالهای قبل در دوران نخست وزیری طیب اردوغان و ریاست جمهوری عبدالله گل است. به گفته بسیاری ناظران این تظاهرات که از سوی دولت وقت سرکوب شد یک نقطه شکست در ارتباط حاکمیت حزب عدالت و توسعه و در راس آن طیب اردوغان با گروههای مختلف از جمله گروه فتح الله گولن بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۳
اراردوغان مرد شومن .
تابناک لطفا تیتر خبر را اصلاح کنید در اصل کشورهای اروپایی به غلط کردن اقتادن بعدش اردوغان از تصمیمش برگشته.اینطور بنویسید ((عقب نشینی ده کشور اروپایی از دخالت در امورات داخلی ترکیه))
بگذارید این بی عقل با کله بره توی چاه!
ترکیه هرگز منافع اقتصادی خود را فدا نمی کند
سفارت آمریکا و سایر سفرای دخیل قبل از این موضع اردوغان در سایت رسمی سفارتشان عنوان کردند بعد از این در امور داخلی ترکیه دخالت نخواهند کرد. لطفا خبر را کامل نشر دهید.
جفاظت از غرور ملی یعنی این احسنت بر رییس جمهور مقتدر
احترام به کنوانسیون سازمان ملل رو اینجوری یادتون میدن این کشورای غربی فکر کردن خیلی حالیشونه
خیلی جالبه. اخبار رو نصف و نیمه میگید
اون ده کشور تو امور داخلی ترکیه خالت کرده بودن. اردوغان سفیرها رو تهدید به اخراج کرد. اون کشورها معذرت خواهی کردن. ترکیه هم گفت یکم با احتیاط عمل کنید و میتونید بمونید. شما فقط دومی رو میگید که یعنی شکست خوردن ترکا.
خیلی جالبه.
فقط یده اخبار شما رو بخونیم مشخصا دچار اشتباه میشیم
برادر گرامی خبر كذب نزنید، امریكا و بقیه كشورها با استناد به ماده 41 پیمان بروكسل تعهد دادند دیگه دخالت نكنند تو كار تركیه.
اردوغان شارلاطان از همان قمپز چی های عهد عثمانی است.در عهد عثمانی توپ بزرگی ساخته بودند که گلوله نداشت و فقط موقع شلیک صدای مهیبی می داد تا دشمن را بترساند دشمنان هم که فهمیده بودند موقع شلیک می گفتند چیزی نیست قمپز در می کنند.تو اگر شارلاطان نبودی با اسرائیل بزرگترین دشمن جهان اسلام رابطه برقرار نمی کردی و و در عهد ادعای اسلام گرایی ترکیه را مهد تمدن فاسد غربی نمی کردی نمی گویم ایران می شدی که راه ما هم خطاست اما حداقل مالزی و پاکستان می شدی
از اول هم قرار نبود . مگر جرات داره . آنا بدهی ترکیه را طلب خواهند کرد
سیاستمداری قهار و زیرک
بعد از بیانیه ده کشور و اعلام عدم دخالت آنها در امور داخلی ترکیه از اخراج آنها صرف نظر کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار