بازدید 4911

رابرت مالی: برجام در مرحله حساسی قرار دارد

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران پس از پایان سفر به اروپا و منطقه غرب آسیا به خبرنگاران گفت که برجام در مرحله حساسی قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۸۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷ 25 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مالی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران ادعا کرد که شرکای آمریکا نسبت به سرعت و مسیر پیشرفت فعالیت‌های اتمی ایران نگرانی عمیق و فزاینده‌ای دارند. وی بدون اشاره به اینکه ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد مدعی شد که بی تابی‌ها نسبت به از سرگیری مذاکرات برجامی در حال افزایش است.

این اظهارات را لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال که در بروکسل مستقر است در توئیترش منتشر کرده است.

مالی به نقل از این خبرنگار آمریکایی، با بیان اینکه پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد افزود که ایالات متحده همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی هنگام پیگیری سایر گام‌های ضروری، ادامه خواهد داد.

نماینده آمریکا بدون اشاره به اینکه کدام کشور با خروج از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باید گام‌های عملی بردارد مدعی شد که این مساله به این معنا نیست که پنجره از سرگیری اجرای برجام برهمیشه باز است. او ادعا کرد که در این نقطه، یافتن توضیح منطقی برای علت طولانی شدن [بازگشت به مذاکرات برجامی]دشوار است

مالی عنوان کرد که ایالات متحده در این باره که اگر ایران به گفتگو‌های وین بازنگردد، زیاد فکر کرده است. وی افزود؛ ما ایده‌هایی داریم و درباره آن‌ها با شرکا در خصوص اینکه چه کار‌هایی درصورت از سرگرفته نشدن گفتگو‌ها باید انجام شود، گفتگو کرده‌ایم.

این دیپلمات آمریکایی عنوان کرد که برجام ازنگاه دولت جو بایدن «پایان تعامل دیپلماتیک نبوده» و آغاز مسیری برای تعامل دیپلماتیک جامع‌تر است. برجام به گفته او باید سکویی برای کمک به بازگشایی در برای مذاکرات بیشتر، دیپلماسی بیشتر برای حل اختلافات با ایران باشد.

مالی درباره ادعای باز بودن پنجره دیپلماسی برای از سرگیری اجرای برجام توضیح بیشتری ارائه نداد.

این درحالیست که ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بار‌ها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیشتر اظهار داشت که روز چهارشنبه، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهد کرد تا گفتگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه_محور ادامه دهیم.

وی توئیتی بیان داشت: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

باقری تصریح کرد: مسئله این است که آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان