بازدید 8360
آثار انحصار در مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کافی نیست / مردم با مشکل صف‌های طولانی و معطلی‌های زیاد مواجه هستند

شلوغی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در برخی شهر‌ها به دلیل این بود که در دی ماه سال ۱۳۹۸ به دستور رئیس وقت قوه قضاییه، افزایش دفاتر متوقف و همین موجب شد تا برآورد پیش‌بینی شده برای افزایش دفاتر محقق نشود. شهر تهران، یکی از نقاط شلوغ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و مردم برای دریافت خدمات با مشکل صف‌های طولانی و معطلی‌های زیاد مواجه هستند.
کد خبر: ۱۰۸۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰ 25 October 2021

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، با اشاره به فعالیت یک‌هزار و ۱۳۵ دفتر خدمات الکترونیک قضایی، ‌تعداد این دفاتر را ناکافی دانست و گفت: اکنون این تعداد دفتر کفایت نمی‌کند، زیرا باید در کمترین زمان ممکن، خدمت شایسته و مناسب به مردم ارائه شود.

به گزارش «تابناک»؛ علی اصغر تدین در گفت وگویی درباره ملاک تعیین تعداد این دفاتر افزود: نیازسنجی تعداد دفاتر در مناطق مختلف توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه انجام می شود و نحوه محاسبه دفاتر مورد نیاز به این ترتیب است که تعداد خواسته‌ها، شکایات، لوایح و به طور کلی خدماتی که در دفاتر ارائه می شود، از طریق سامانه ارزیابی و با توجه به درآمدی که برای دفاتر محاسبه شده، تعداد آنها در هر حوزه مشخص می شود.

وی ادامه داد: سعی شده تعدد دفاتر تا جایی که امکان دارد در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد و اگر به هر دلیل، دفتری تعطیل شد، دفتر جایگزین در آن منطقه باشد.

تدین اظهار داشت: اکنون ۱۱۳۵ دفتر خدمات الکترونیک قضایی فعالیت دارند و این دفاتر ممکن است به دلیل انصراف برخی مدیران یا راه‌اندازی دفاتر جدید، کمتر یا بیشتر شوند، ولی واقعیت این است که تعداد دفاتر کنونی کفایت نمی‌کند، زیرا باید در کمترین زمان ممکن، خدمت شایسته و مناسب به مردم ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: در ارزیابی سال ۱۳۹۷، تعداد دفاتری که پیش‌بینی شده بود، بسیار از دفاتر موجود بیشتر است.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: شلوغی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در برخی شهر‌ها به دلیل این بود که در دی ماه سال ۱۳۹۸ به دستور رئیس وقت قوه قضاییه، افزایش دفاتر متوقف و همین موجب شد تا برآورد پیش‌بینی شده برای افزایش دفاتر محقق نشود.

تهران یکی از نقاط شلوغ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است

تدین تصریح کرد:‌ شهر تهران یکی از نقاط شلوغ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و مردم برای دریافت خدمات با مشکل صف‌های طولانی و معطلی‌های زیاد مواجه هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نوبت‌دهی الکترونیک برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به شهروندان توصیه کرد به منظور صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از معطلی و ایجاد ازدحام در دفاتر، قبل از مراجعه نوبت الکترونیک دریافت کنند. البته برخی خدمات از جمله احراز هویت برخط یا ثبت سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک) نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارد و مردم می‌توانند از طریق نرم‌افزار «عدالت همراه» استفاده کنند.

تجهیز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به اتاق‌های دادرسی و ملاقات الکترونیک

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، با اشاره به فعالیت خدمات الکترونیک قضایی در دوران شیوع بیماری کرونا افزود: دفاتر در این دو سال اخیر همچنان در سنگر خدمت بودند و بر خلاف اینکه در دستگاه‌های دولتی محدودیت‌هایی ایجاد شد و حتی بعضا تعطیلی‌هایی به دلیل کرونا و کمبود انرژی پیش آمد، دفاتر همچنان فعالیت خود را ادامه دادند.

وی ادامه داد: در این دوره زمانی، بسیاری از پرونده‌ها از طریق خدمات قضایی پیگیری و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به اتاق‌های دادرسی و ملاقات الکترونیک مجهز شدند.

تدین با بیان اینکه تعداد دفاتر مجهز به اتاق‌های الکترونیک رو به افزایش است، اظهار داشت: توسعه ارتباط تصویری برای ملاقات و دادرسی الکترونیکی در دستور کار کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار دارد.

گفتنی است، همزمان با ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در قوه قضائیه ـ که وی از آن به عنوان "تحویل گرفتن خرابه‌ای" یاد کرد ـ دفاتر خدمات الکترونیک قضائی راه‌اندازی شدند تا همگام با ایجاد دولت الکترونیک، مردم بتوانند با حضور در این دفاتر اولین گام خود را در خصوص انجام برخی اقدامات حقوقی و قضائی خود از جمله تشکیل پرونده بردارند.

در ادامه و در زمان ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی، اخذ کد ثنا برای تمامی ارباب رجوع ها در دستگاه قضا الزامی شد و خوب است بدانید که این کد ثنا، فقط از سوی دفاتر خدمات الکترونیک ارائه می‌شود.

در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی نیز گستره فعالیت‌ها خدمات این دفاتر افزون گشت و علاوه بر آن، با تحمیل شرایط خاص بر روند اداری و دیوانی کشور با شیوع بیماری کرونا، نقش‌های بیشتری به دفاتر خدمات قضائی الکترونیک اعطا شد. این رویه در دوره کنونی و با ریاست حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای بر قوه قضائیه همچنان ادامه دارد؛ اما آنچه در خصوص این دفاتر اهمیت دارد، محدود بودن تعداد دفاتر برای ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۴
انحصار در همه مجوزها بیداد میکند. انتظار میرود دولت انقلابی انحصار و رانت را در بخشهای مختلف بشکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
دولت انقلابی چه صیغه ایه؟؟ میگه تو سال ۹۸ یعنی وقتی حضرت دکتر آیت الله رئیسی تو قوه ی قضائیه بوده با افزایش این دفاتر مخالفت شده
اگربه دنبال دولت الکترونیک هستیم باید انحصار شکسته شود وتعداددفاتر افزایش یابد.
مشکل در تعداد دفاتر قضایی نیست بلکه تعداد شکایات که عموما مالی هستند زیاد شده که آن هم وابسته به اوضاع نابسامان اقتصادی ست
از قیمت مصوب هم فراتر دریافت می کند. هرمبلغی که توی قبض دریافتی نوشته سه برابرش را باید کارت بکشیم
باید گفت چرا باید تعداد اینگونه دفاتر زیاد شود؟ آنقدر برای مردم مشکلات و بدبختی آفریدید که بجای افزایش مکانهای تفریحی و شادی آور دنبال افزایش تعداد دفاتر قضایی و رسیدگی به دعاوی بین مردم هستید، که بیشترین عامل اصلی آن مسئولین ناکارامد در راس امور بوده است.
رانت مشاغل دفاتر خدماتی و وکالت و داروخانه فقط از طریق برداشتن محدودیت راه اندازی حل میشود شاغلین فعلی باقدرت پای ندادن مجوزهای جدید ایستاده اند؟؟؟
من همین هفته قبل یکی از دفاتر اصلیش توی تهران رفتم، گرچه همکاری کارمنداش مناسب بود ولی به خاطر تعداد زیاد مراجعین معطلی تقریبا زیادی داشتم. ولی چیزی که خیلی ناراحتم کرد این بود که از سیستان و بلوچستان و خوزستان هموطنانی اومده بودن تهران برای پیگیری کارهای اداری شون و مجبور شده بودن توی این دفتر یه بخشی از پیگیری مسائل حقوقی شون رو انجام بدن و کلی هم معطل شدن ولی بخاطر عدم درک متقابل کارشون انجام نشد....
چیزی که ارزش نداره وقت و عمر مردمه
این دفاتر الکترونیک قضائی را جمع کنید که خود مانع بزرگی در شکایت هستند و اکثراً راهنمائی های گمراه کننده ای می کنند!
حداقل اگر جمع نمی کنید اختیاری باشد و هر کسی نیاز دارد با آنها مراجعه کند. دریافت شکایات هم بصورت حضوری و هم بصورت اینترنتی صورت گیرد و افرادی که خود توانائی دارند از طریق اینترنت شکایت یا لوایح خود را ارسال نمایند.
سلام به علت شلوغی زیاد پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشه وضمنا اکثر خانمها با ناخنهای بلند لاک زده آرایش وموهای رنگ شده که روسری فقط مقداری از آنها را پوشش داده در دفاتر خدمات قضایی مشغول انجام وظیفه هستند خوب است مسئولین دفاتر به خاطر شان قوه قضاییه به ایشان تذکر دهند تا حجاب وشئونات اسلامی را رعایت کنند.
تعدادی قابل توجه متقاضی ایجاد دفاتر حدمات قضائی هستند ولی گرینش نورچشمی ها بیسار مشکل است و هر کدام که انتحاب میکنند سایر مقامات اعتراش دارند چرا توصیه من جا ماند .
ماشالله به مملکت ..خسته نباشید
سلام
شهر اهواز هم بشدت این مشکل را دارد . دفاتر را زیاد کنید .مخصوصا منطقه کیان پارس و کیان آباد اهواز.ممنون
سلام
شهر اهواز هم بشدت این مشکل را دارد . دفاتر را زیاد کنید .مخصوصا منطقه کیان پارس و کیان آباد اهواز.ممنون
باید برای مردم امضای الکترونیک تعریف بشه تا خودشون حداثل بتونن لایحه و اعتراض و این موارد ثبت کنند و مثلا برا ثبت اولیه برن دفتر خدمات اینهمه پرونده رسیدگی قضان هم با وقتی که میزارن خیلی سطحی هست
بنده يه بار به خاطر كتك خوردن رفتم كلانتري شكايت كنم به من گفتن بايد بري دفتر خدمات الكترونيك قضايي ،منم رفتم ديدم اينقدر شلوغه ..پشيمون شدم ..اين چه مسخره بازي ايه
فقط انحصار وکالت را شکستند ولی قادر به شکستن انحصار دفاتر خدمات قضایی دفاتر اسناد رسمی دفاتر ازدواج و دفاتر طلاق که دوباره به همان کسی که دفتر ازدواج دارد تقدیم می شود . نمی باشند
به جای زیاد کردن دفاتر که البته در کوتاه مدت حتما باید انجام شود . به نظرم کمیته ای باید ایجاد شود و بررسی کند که چرا اینقدر مردم مشکلات حقوقی دارن و درگیر دادگاهها هستند؟!!! من دادگستری برخی کشورها را که دیدم . بسیار خلوت بوده و عمدتا مردم درگیری حقوقی ندارند و افراد درگیر خیلی کم هستند . اینجا از جلوی دادگستری ها و دادسراها که رد می شوی . متاسفانه عین جریان رودخانه مردم در حال وارد و خارج شدن از این ساختمانها هستند که اصلا با کرامت انسانی یهمخوانی ندارد
تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر اردبیل کم است و باعث شلوغی در این دفاتر شده است بهتر است این دفاتر افزایش یابد
سوالی که با مطرح شود این حجم عظیم پرونده در دادگاه برای چه؟
چرا کشور ما باید نسبت به جمعیت بیشترین پرونده در دادگاه را در دنیا داشته باشند؟
تجربه من این است که سازمانهای دولتی به وظایف خود بدرستی عمل نمیکنند با وجودی که قانون گذار اختیارات کامل را به نهادهای دولتی داده ولی مشکل مردم را حل نمی‌کنند و آنها مجبور هستند به دادگاه مراجعه کنند بازرسی کل کشور باید در این ارتباط بررسی لازم را انجام دهد
چرا واقعا این همه پرونده قضایی در ایران تشکیل می شود؟؟؟ واقعا چرا؟؟ مشکل کجاست؟ چرا مردم بیچاره ایران راهی دادگاه ها می شوند؟؟؟
تعداد سربازها را زیاد کنید کار راه بیفته که در صف نمونن
دفتر پول اجاره اش به سختی تهیه میکنه ،پول حقوق کارمنداش به مصیبت تهیه میکنه برای خودش که هیچ نمی مونه با صورت سیلی اش رو سرخ نگه داشته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر