بازدید 24764

چرا مصوبه دولت درباره ۲۰۰ خانه اطراف حرم شاهچراغ نگرانی آفریده؟!

صحبت درباره ۲۰۰ خانه در اطراف حرم مشهور شاهچراغ است که به تاکید منتقدان طرح توسعه این حرم، تاریخی هستند و باید مورد مراقبت قرار گیرند، نه اینکه تخریب شوند، اما از دید دولتمردان، بایستی بررسی شود که کدامشان تاریخی هستند تا حفظ و مرمت شود و کدامشان تاریخی نیست و سد راه اجرای طرح توسعه شده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴ 20 October 2021
تابناک اجتماعی«کارگروهی مرکب از نماینده وزارت میراث فرهنگی و نماینده شهرداری شیراز و نماینده استاندار فارس نسبت به بازنگری در میراثی بودن ۲۰۰ خانه اطراف حرم حضرت احمد بن موسی (ع) اقدام و رای این هیات سه نفره لازم الاجرا است.»

به گزارش «تابناک»؛ آنچه خواندید، یکی از مصوبات سفر روز‌های گذشته آیت الله رئیسی و هیات دولت به استان فارس است که نگرانی‌هایی را در پی داشته و واکنش‌هایی را موجب شده است تا جایی که وزیر میراث فرهنگی و استاندار فارس را مجاب به ارائه توضیحاتی درباره راهکار حل مشکلات کشاورزان حریم پاسارگاد و همچنین مصوبه مرتبط با خانه‌های اطراف حرم نموده است.

آن گونه که عزت اله ضرغامی گفته، اظهارنظرش درباره کشاورزی در حریم پاسارگاد، نه به معنای حفر چاه در کنار مقبره کوروش، که در ضرورت اعتنا به مشکلات مردم و تدابیری برای حل مشکلات‌شان در کنار حفظ میراث فرهنگی بوده است؛ چارچوبی که به تاکید استاندار فارس، چارچوب مدنظر رئیس جمهور در بافت همسایه حرم شاهچراغ هم هست.

آن گونه که محمدهادی ایمانیه گفته، بنا نیست لودر پای بنای تاریخی گذاشته شود، بلکه مصوبه هیات دولت به معنای تخصیص اعتباری برای مرمت این بناهاست؛ ابنیه‌ای که به گفته استاندار، «آیت اله رئیسی معتقد است یادگار توانمندی و هنر تاریخ و تمدن این کشور است و به شدت باید مواظبت بشود که لطمه نخورد.»

صحبت درباره ۲۰۰ خانه در اطراف حرم مشهور شاهچراغ است که به تاکید منتقدان طرح توسعه این حرم، تاریخی هستند و بایستی مورد مراقبت قرار گیرند، نه اینکه تخریب شوند، اما از دید دولتمردان، بایستی بررسی شود که کدامشان تاریخی هستند تا حفظ و مرمت شود و کدامشان تاریخی نیست و سد راه اجرای طرح توسعه شده است.
 
تخریب خانه‌های تاریخی در محله اسکندریه واقع در پشت شاه‌چراغ در شهریور ۱۳۹۳

بنابراین هیات سه نفره‌ای تعیین شده تا این کار را به انجام برساند و به تاکید ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، این بافت ۵۷ هکتاری را تعیین تکلیف نماید، به گونه‌ای که آن بنا‌هایی که واقعا میراثی است، از دست ندهیم و سرمایه بدانیم و در عین حال بدانیم که همه نقاط این بافت هم میراثی نیست.

اما اگر قرار است بافت تاریخی مشخص شده و حتی مرمت شود، دلیل نگرانی‌ها از مصوبه هیات دولت در سفر استانی چیست؟ شاید سرراست‌ترین پاسخ به این سوال، طرح توسعه حرم مطهر باشد که در آن استثنایی به چشم نمی‌خورد و کل این بافت ۵۷ هکتاری را شامل می‌شود؛ طرحی که بعد از اعلام نظر هیات سه نفره باید تغییر کند و باید دید آیا اساسا امکان تغییرش وجود دارد یا خیر؟

به این موضوع، نامشخص بودن ملاک‌ها برای تعیین تاریخی بودن/نبودن این بافت و ۲۰۰ خانه مورد اشاره را هم باید افزود که نتیجه کار به آن بستگی دارد؛ مضافا اینکه اگر بافتی تاریخی باشد، هرگونه ساخت و ساز در اطراف آن هم مشمول قوانین و مقرراتی است که می‌تواند نتیجه را تحت الشعاع قرار داده و مانع از اجرای طرح توسعه حرم یا تعرض دوباره به حریم بافت تاریخی شود.

با مرور این موارد، اکنون کافی است سری به تاریخچه این ماجرا بزنیم و به عنوان مثال تخریب شبانه چندین خانه تاریخی در اطراف حرم در سال‌های گذشته را مرور کنیم که با مصوبه اخیر دولتمردان، چون زخمی کهنه سرباز کرده و خاطر همگان را آزرده می‌کند؛ تخریب خانه‌هایی که برخی شان ثبت ملی هم بودند، اما از یورش شبانه لودر‌ها جان به در نبردند تا طرح هر دستور کاری در خصوص این مشکل، حساسیت آفرینی کند.

وضعیتی که بی توجهی به آن، ایجاد نارضایتی از تصمیمات هیات سه نفره در آینده خواهد بود، مگر آنکه این ایده بسط یافته و از مصوبه کوتاه و تلگرافی هیات دولت در سفر استانی، به کار مفصل کارشناسی و همراه با شفاف سازی همه معیار‌ها و امور برای مردم گره بخورد؛ تدبیری که می‌تواند این اطمینان را به وجود آورد که قرار نیست به مانند قبل همه اختلاف‌ها با لودر و شبانه رفع شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
به چه بهایی باید بافت تاریخی و قدیمی شیراز رو نابود کنند هزار ساله حرم اونجاست و با بافت قدیم همسان بوده و موردی نداشته چرا تاریخ یک شهر قدیمی رو با این کارهامحو میکنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
به خاطر سود ز آغازادهها
درکرمان اثرثبت ملی مثل تخت درگاه قلی بیگ رادارندتخریب می کنند،این شیرازی هاچقدر نازنازیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
آقا رضا شما باید همان آقا رضای اصولگرای ...... باشید که قبلاً هم از افاضات شما دیده ایم.
توسعه چرا، همان فضای سنتی و گرم خیلی زیبا و خاطره اگیز است، در حفظ آن بکوشید، نیاز به توسعه فضای حرم شاهچراغ نیست. به جای کمیتها کیفیت را ارتقا بدهید.
متاسفانه شهرداری با همکاری شورای شهر همه این خانه ها را در سفر آقای ریسی نابود کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
برو اون حسن جونت با سیف جونتو تخزیب کن رئیسی تخریب شدنی نیست
چه خانه قشنگ و جالبی هم بوده. این ها تخریب می شن تا مشتی آهن و بتن به جایش بنشیند.
چندین سال قبل این زمینها و خونه ها رو مفت خریدن حالا که قیمتاش نجومی شده میخوان بکوبن پاساژ و هتل بسازن. اینا به فکر میراث فرهنگی اند؟ وقتی میگن تخت جمشید نماد ظلم و ستمه و ارامگاه کوروش مانع کشاورزیه چه انتظاری از بقیشون دارین؟
یه بار هم شده رای گیری کنید و ببینید اهالی اون شهر چه نظری دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
دوست عزیز میراث فرهنگی مربوط به کل نسلهاست نسل حاضر نمی تواند فرمان از بین بردن آنرا بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
من خودم یک شیرازی هستم. متاسفانه به علت بی توجهی مسئولین فعلی به آثار باستانی ایران (حتی تخت جمشید با آن عزمتش که آقای رئیس جمهور در سفر اخیرش به شیراز آنرا آثار ظلم خواندند و اگر از دستشان بر می آمد دستور به تخریب کامل آن می دادند) این منطقه که از قدیمی ترین مناطق شهر شیراز است تبدیل به یک منطقه بسیار نا مطلوب گردیده و انواع فساد در آن رواج یافته است. اگر از مردم شیراز نظر خواهی کنند باور کنید بر سر دو راهی قرار خواهند گرفت که چه جوابی بدهند. اما اگر میراث فرهنگی ( که البته به هیچ عنوان امیدی به آن نیست به ویژه با مسئول فعلیش) یا شهرداری منازل این منطقه را باز سازی و منابع فساد را از خارج کنند مطمئن باشید صد در صد مردم شیراز معتقد به حفظ این آثار هستند چون اجدادشان در آنجا زندگی کرده اند و خاطرات بسیاری از آن محله ها دارند.
ظاهرا در این دولت حفظ آثار تاریخی اولویت ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
همون دولت حسن جونت خوب بود. با سیف خوش باشید
چطوره آقای ضرغامی اطراف شاهچراغ ۲۰۰ خانه را از مردم میخرند و تخریب میکنن ولی پشت مقبره کوروش چاه آب کشاورزی حفر میکنند خوب به اندازه یک هکتار زمین آنجا را هم بخرند
عجب شاهچراغی شد برای یک عده ، محل ایجاد کسب و کار به قیمت از دست دادن فضای تاریخی شهر و محل زندگی یک عده.- تمام خاطرات دوران بچگی ما با این طر ح ها به فنا رفت. فقط کس میتواند این رو درک کنه که در ان فضا بدنیا امده و بزرگ شده و حیاط مسجد نو محل بازی کودکانه اش بوده و از طرف میدان احمدی رفت امد می کرده
توی دنیا دنبال یه بنای باستانی می گردن که کشف کنند و بهش پز بدن و درآمد زایی کنن ولی اینجا آثار باستانی رو صاف می کنند
این گونه مصوبات یکی از اشکالات سفرهای استانی است. جناب آقای رییسی باید بداند که راه انداختن هر طرح متوقف شده ای هنر نیست. بسیاری از طرحهایی که در سالهای گذشته شروع شده اند دارای اشکالات اساسی زیست محیطی، میراث فرهنگی و ... هستند و باید برای همیشه تعطیل شوند مثل طرحهای انتقال آب و برخی سدسازیها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
سواد و علم مدیریت درّ گرانبهاییه که اینجا گیر نمیاد
زمانی به فرانسه رفته بودم بناهای یه شهر کوچک را که قدیمی بود کلا حفظ کرده بودند و با اینکه هنوز مردمی در آن زندگی میکردند برق کشی نشده بود و درکنار آن شهر تاسیسات جدیدی برای جلب توریست با امکانات امروزی ایجاد کرده بودند
متاسفانه ایران بر عکس همه دنیاست ، در همه دنیا سیتی سنتر حفظ میشه تا به عنوان آثار تاریخی و باستانی مورد بهره برداری قرار بگیره در ایران بر عکی عمل میشه به اسم توسعه دارن ایران را خراب می کنند یک عده پیمانکار افتادند به جان این مرز و بوم
موضوع اصلا توسعه حرم نیست بلکه یک بیزنس است یعنی خانه های مردم به قیمت 3 تا 5 میلیون خریداری شده و پس از ایجاد صحن متری دویست تا سیصد میلیون تومان در قالب قبرهایی که نمونه اش در صحن فعلی در حال احداث است بصورت دو طبقه و سه طبقه فروخته خواهد شد !!! تجارت از این بهتر!!!
حرم شاه چراغ را از چشم مردم نیاندازید بگذارید همینجور زیبا و باصفا و مهربان برای ما بماند
چهل پنج سال پیش در سر دزک (کنار شاهچراغ) در خانه مادر بزرگم به دنیا آمدم، حال دیگر نه مادر بزرگی هست و نه خانه ای. خاطرات بچگی هایمان هم با این طرح توسعه دفن می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
آن موقع که خانه مادر بزرگت را می فروختی به این فکر می افتادی جناب
مگر این حرم در طول صدها سالی که از قدمتش می‌گذره، در هماهنگی کامل با بافت اطراف نبوده؟ مگر بده بستان حرم و بافت در روند تاریخ شکل نگرفته؟ مگر در صدها سال گذشته مشکل عملکردی داشته؟ مگر پاسخگوی تعداد کاربرانش نیست؟
چرا باید گسترش پیدا کنه تا مثل حرم امام رضا از بافت اطرافش جدا بشه و عملا تبدیل بشه به جدا از شهر و باف اطراف؟

چرا باید هزینه کلان بشه
اینط طور نیست که میراث فرهنگی اولویت چهارم یا پنجم باشه، بلکه آثار باستانی برای آقایون هیچ اولویت و ارزشی نداره
سلام بناهای تاریخی را باید بازسازی کرد نه اینکه نابود کرد چه اطراف حرم چه درپاسارگاد به چه بهانه‌ای آنها هویت ایران است
یادگار توانمندی و هنر تاریخ و تمدن این کشور است و به شدت باید مواظبت بشود که لطمه نخورد!!!!!!
شوخی می کنی می گفت این نشان دهنده بلایی است که سر پادشاه ها می اید. حالا چطور شده دستور داده مرمت کنند؟
برای حرم‌ها کاری جز توسعه بلد نیستن؟ ائمه و امام‌زاده‌ها زمین نمی‌خوان؛ به مسائل جدی‌تر برسید.
بزنید بکوبید این خرابه ها رو که شده محل تجمع معتادای متجاهر. هیج شهروند سالمی حاضر نیست توی این بیغوله ها سکونت کند .بزنید بکوبید ساختمان تمیز بسازید مردم زوج های جوان ساکن بشوند . روی خشت و آجر خرابه فرسوده چه تعصبی دارید شما ؟ مگه این تخت جمشیده ؟ یه خونه ای برای دویست سال قبل سیصد سال قبل الان فرسوده و ویرانه شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
باید تاسف خورد به این طرز فکر
هویت ملی مهمتره
پای پول وسط باشه برای مسئولین آثار باستانی که هیچ قران و دینم ارزش نداره
دراما اثار باكستانى و ميراث فرهنگى و موزه ها اگر مديريت درست شود تا ابد سرمايه سازند
تركيه مثال روشن است با اينكه يك هزارم ايران اثار باستانى و ميراث فرهنگى ندارد ولى با مديريت صحيح توريست ها را از سراير دنيا به تركيه ميبرند تا موزه ها و اثار باستانى را سير كنند
چرا آبادان رو نمی گید.راحت و با هیچ هزینه ای میشد ازش یه شهر موزه دراورد.بطوریکه با تبلیغ و جذب توریست دیگه حتی نیازی به فعالیت پالایشگاه نبود ولی با واگذاری منازل سامازنی نفت با قدمت صدسال وبیشتر ویک سری تصمیمات فاجعه بار و عوامفریبانه شد آن چیزی که نباید می شد.
بافت تاریخی شیراز از30سال پیش تخریبش آغاز شد ،و این تیر خلاص بود.دشمنان ایران وهنر و عقلانیت پیروز شدند.
از جمله بدترین معماری ها در مورد توسعه شاهچراغ صورت گرفته است. از 500 متری که به آن نزدیکتر شوی اثری از گنبد را نمی بینی!! و از 500 متر دور تر هم باید د رطبقات فوقانی ساختمان ها باشی تا گنبد در چشم انداز قرار گیرد. در حالی که معمولا این گنبد این بقعه ها و حرم هاست که تو را باید از فواصل دور به سوی خود بخواند!!
حالمون از توسعه مدل نا میزون اینا بد میشه، یک عده بساز بفروش در واقع تخریب کن، بافت تاریخی و مذهبی، باغات سرسبز، خانه های تازه ساخته شده، سلامت و امنیت و آرامش مردم در کوچه و محلات شده وسیله سود جویی یک عده بیشعور که فقط به جیب خودشون فکر می کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل