بازدید 3243

کناره گیری فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان از سمت خود کناره گیری می‌کند و معاون او "توماس (تام) وست" بعنوان جایگزین او انتخاب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۳ 19 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از دو منبع آمریکایی اعلام کرد دولت آمریکا به زودی استعفای نماینده ویژه خود در امور افغانستان را اعلام خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، تام وست معاون خلیلزاد به عنوان جایگزین او انتخاب خواهد شد.
کناره گیری خلیلزاد کمتر از دو ماه از خروج آشفته و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که بدلیل این تصمیم دولت جو بایدن در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار و انتقادات بیشماری قرار گرفته است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر از چندین دهه خدمت خلیلزاد به آمریکا تشکر کرد و به تام وست به عنوان نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان تبریک گفت.
بلینکن در بیانیه‌ای نیز اعلام کرد: همانطور که زلمی خلیلزاد از سمت خود کناره گیری می‌کند من از چندین دهه خدمت او به مردم آمریکا تشکر می‌کنم. توماس وست که قبلاً به عنوان معاون نماینده ویژه فعالیت می‌کرد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: توماس وست که در تیم امنیت ملی جو بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما و از کارکنان شورای امنیت ملی بود، رهبری تلاش‌های دیپلماتیک را بر عهده خواهد داشت، به وزیر و معاون وزیر امور خارجه در خصوص امور آسیای جنوبی و مرکزی مشاوره خواهد داد و برای حفظ منافع آمریکا در افغانستان با سفارت ایالات متحده در دوحه که در امور افغانستان نیز فعالیت می‌کند، از نزدیک همکاری خواهد کرد.
خلیلزاد در سپتامبر ٢۰١٨ از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان منصوب شد. او سال‌ها هدایت گفتگو‌های آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات سازش با این گروه بود.
پس از نُه دور مذاکره، سرانجام در فوریه ۲۰۲۰ یک توافقنامه توسط خلیلزاد و «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان با حضور «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ به امضا رسید.
خلیلزاد در مذاکرات اخیر میان دولت موقت طالبان و هیات آمریکایی، اما حضور نداشت.
در زمان مذاکرات دوحه و عدم حضور خلیلزاد در این مذاکرات، رابرت هانتر سفیر پیشین آمریکا در ناتو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک درباره مذاکرات دوحه قطر و ترکیب تیم آمریکایی گفت: این هیات همچنین شامل زلمی خلیلزاد مذاکره کننده توافق ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ نمی‌شود چرا که او مقامی ارشد است که آمریکا در حال حاضر نمی‌خواهد چنین مقامی را به این مذاکرات اعزام کند.
هانتر درعین حال گفت: با توجه به برخی جنجال‌های سیاسی در آمریکا در خصوص نقش خلیلزاد، به خصوص به عنوان مذاکره کننده ارشد در دولت دونالد ترامپ و پس از آن در دولت جو بایدن، دولت بایدن ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که نقش او دیگر مفید نیست.
بر اساس گزارش ها، مردم افغانستان از خلیلزاد بعنوان چهره‌ای منفور یاد می‌کردند.
در سفر مرداد ماه سال جاری خلیلزاد به قطر، شماری از مردم و کاربران فضای مجازی افغانستان با انتشار عکس این نماینده افغان تبار وزارت امور خارجه آمریکا، او را چهره‌ای منفور در نزد افغان‌ها دانستند و خواستار برکناری اش شدند.
به گزارش ایرنا، "مصطفی ناصری" دانشجوی مقطع دکترا در آلمان با انتشار تصویر" خلیل‌زاد" نوشته است که این چهره منفور، در برابر کشتار غیر نظامیان توسط طالبان خاموش بود و اکنون که تعداد زیادی از افراد طالبان در بمباران‌ها کشته شده اند، نوشته است که گور‌های بیشتر باعث پیشرفت مذاکرات صلح نمی‌شود.
"آصف آشنا" سخنگوی سابق دولت وحدت ملی افغانستان و آگاه سیاسی نیز با انتشار عکس خلیلزاد نوشته است: این گرگ سالهاست که با رمه آشناست.
"حامد علمی" مشاور سابق رئیس جمهور‌ی افغانستان، خواستار کمپین وسیع برای برکناری "خلیل زاد" شده و از مردم خواسته است که در این کمپین شرکت کنند و از آمریکا بخواهند که شخصی دیگری را نماینده خود در امور صلح افغانستان کند.
روزنامه‌های افغانستان نیز به نقل از واشنگتن پست نوشتند تصاویری که این روز‌ها از افغانستان به جهان مخابره می‌شود، نشان دهنده تراژدی و بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکاست.
آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، در شرایطی مجبور به ترک این کشور شدند که حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه دارد و گروه طالبان توانست در مدت ۱۱ روز بر کابل مسلط و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری وقت افغانستان، مجبور به ترک این کشور شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار