بازدید 18615
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

ترس عمومی به خاطر احتمال همه گیری ویروس نیپا در جهان/ افزایش سقف تسهیلات، مرابحه را ترند کرد/ ماجرای غزاله و آرمان همچنان بحث داغ رسانه هاست/ میلاد پیامبر اعظم (ص) مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی، چون «ویروس نیپا»، «مرابحه»، «ماجرای غزاله و آرمان»، «سالروز ازدواج پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س)»، «میلاد پیامبر (ص)» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۸۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 18 October 2021

جست و جوی ایرانیان در مورد نام و نشان دیوید تیلور آمریکایی/درگذشت فتحعلی اویسی مورد توجه کاربران ایرانی در گوگل/ قضای نماز آیات قضا؛ پرسش شهروندان ایرانی پس از زلزله چلگرد

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در هفته چهارم اردیبهشت اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»، در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی، چون «ویروس نیپا»، «مرابحه»، «ماجرای غزاله و آرمان»، «سالروز ازدواج پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س)»، «میلاد پیامبر (ص)» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

ویروس نیپا

ویروس نیپا Nipah virus نام یک گونه از سرده هنیپاویروس است و نام علمی این ویروس Nipah henipavirus است و ویروسی است از که از طریق خفاش‌ها منتقل می‌شود و باعث ایجاد آلودگی به ویروس نیپا‌ می‌شود، این بیماری دارای نرخ مرگ بالایی است. شیوع بیماری‌های زیادی ناشی از ویروس نیپا در جنوب و جنوب شرقی آسیا رخ داده‌ است.

                                                   ویروس نیپا می‌تواند همه‌گیری دیگری را رقم بزند؟

اخیراً و به واسطه هشدارهایی که درباره فراگیری این ویروس داده شده است، دوباره نگرانی ها در مورد ویروس نیپا در میان جامعه جهانی و به ویژه مردم ایران افزایش یافته است.

بر اساس تازه ترین اخبار، دانشمندی که یکی از مخترعان واکسن آکسفورد/آسترازنکا است، هشدار داد در حالی که جهان با کووید – ۱۹ دست به گریبان است، یک ویروس دیگر ممکن است همه گیری مرگبار بعدی را رقم زند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از یورونیوز، در حال حاضر هیچ درمان یا واکسنی برای این ویروس به نام «نیپا» وجود ندارد.

«دیم سارا گیلبرت» دانشمند مزبور گفت: اگر نوع دلتای ویروس نیپا وجود داشته باشد، ناگهان یک ویروس به شدت قابل انتقال با ۵۰ درصد نرخ مرگ و میر شیوع می یابد؛ بنابراین، ویروس نیپا چیست و آیا باید نگران باشیم؟

ویروس نیپا، ویروس جدیدی نیست و سال ها در کمین بوده است. در سال ۱۹۹۹، این ویروس پس از یافتن میزبانی در خفاش ها، سر از مالزی درآورد و سپس برای تغذیه از درختان میوه که از مزارع خوک ها آویزان بودند، متوقف شد.

خوک ها باقی مانده خفاش ها را خوردند و ویروس از خوک ها به انسان ها منتقل شد. تصور می شود که انتقال از طریق تماس محافظت نشده با تراوشات خوک ها یا تماس محافظت نشده با بافت حیوان بیمار روی می دهد.

حدود ۱۰۵ مالزیایی طی ۸ ماه پس از ابتلا به ویروس بعد از تحمل کما، تب و التهاب مغزی جان خود را از دست دادند. نیپا تقریبا ۴۰ درصد افراد مبتلا را به کام مرگ کشاند.

بیشتر بخوانید

مرابحه

در میان عقود اسلامی مثل جعاله، مزارعه، مساقات و... که بیشتر مورد توجه مردم و نظام پولی و بانکی قرار دارد، یک عقد دیگر به نام مرابحه نیز وجود دارد که میان بانک و مشتریانش و یا یک فروشنده و خریدار قابلیت اجرا دارد.

افزایش سقف اعتباری کارت مرابحه به ۲۰۰ میلیون تومان

زمانی که یک فروشنده قصد فروش یک کالا را دارد و قیمت تمام شده کالا را به خریدار می گوید و در عوض تقاضای مقدار مشخصی سود می کند، به این بهره کاری مرابحه می گویند. یکی از عقود اسلامی شامل فروش کالا به بهای معلوم به مشتری، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای کالا به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت شود، می شود.

مرابحه یکی از ابزارهای تأمین مالی اسلامی است و برای تأمین مالی تولید، سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، کشاورزی و معدنی است. همچنین این عقد برای حمایت از بازار سرمایه، انتشار اوراق صکوک و تأمین مسکن مورد استفاده قرار می گیرد.

در 48 ساعت گذشته و به واسطه خبری که پیرامون افزایش تسهیلات مرابحه منتشر شد، این واژه به صدر جست و جوهای کاربران شبکه های اجتماعی آمد.

خبر مورد اشاره حکایت از آن دارد که بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به لزوم انطباق مقررات ناظر بر کارت اعتباری مرابحه با شرایط و مقتضیات روز و با هدف تسهیل تأمین مالی خانوارها و کسب و کارهای کوچک و متوسط از این طریق، سقف اعتبار قابل تخصیص در قالب کارت اعتباری مرابحه به مبلغ دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) افزایش یافت.

بیشتر بخوانید

ماجرای غزاله و آرمان

ماجرای غزاله و آرمان که پیشتر نیز به آن پرداختیم، هنوز در صدر جست و جوهای مردمی و یکی از ترندهای داغ گوگل است.

تلاش برای نجات آرمان از پای چوبه دار

این موضوع از آن جهت مورد توجه کاربران در شبکه های اجتماعی است که بیم آن می رود در روزهای آتی، آرمان که متهم به قتل غزاله است، به دار مجازات آویخته شود.

تلاش ها برای جلب رضایت از اولیای دم بی سرانجام بوده است و خانواده غزاله اساساً تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند، رضایت بدهند.

البته آنها پیشتر گفته بودند که اگر آرمان به آنها دقیقاً بگوید با جنازه دخترشان چه کرده و نشانی از جنازه به آنها بدهد، پدر و مادر غزاله از خون دخترشان خواهند گذشت.

بیشتر بخوانید

سالروز ازدواج پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س)

روایت است که در روز دهم ربیع‌الاول زمانی که بیست‌ و پنج بهار از عمر پر برکت رسول خدا (ص) می‌گذشت، ایشان با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (س) پیمان زندگی مشترک را امضا می‌کند.

فرا رسیدن روز دهم ربیع الاول، حالا این رویداد تاریخی را نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

در مورد این واقعه تاریخی توضیح بیشتر اینکه پیوند مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه علیهاالسلام پیوندی الهی بود که در به ثمر رساندن رسالت عظیم و پرخطر پروردگار نقش عظیمی داشت و زمانی اتفاق افتاد که جهل و بت پرستی در شهر مکه رایج بود. خداوند نیز در سایه رحمت خویش در دل این دو زوج مهربان چنان محبتی ایجاد کرد که هرگز در این مسیر پر خطر، اندکی تزلزل و تردید بر خویشتن راه ندادند و استوار و محکم در این راه گام برداشتند.

تا در پرتو این کوشش کم نظیر، انقلاب عظیم محمدی به ثمر بنشیند و آزادی، آزادمنشی و حقانیت رسالت الهی ثابت شده و ندای لا اله الا اللّه بر قلب های خفته تاریخ تقدیم گردد.

امروز دهم ربیع‌الاول سالروز پیوند آسمانی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه است.

ترس عمومی بخاطر احتمال همه گیری ویروس نیپا در جهان/ افزایش سقف تسهیلات، مرابحه را ترند کرد/ ماجرای غزاله و آرمان همچنان بحث داغ رسانه هاست/ میلاد پیامبر اعظم (ص) مورد توجه کاربران در شبکه های اجتماعی

حضرت خدیجه (س)، به خانه‌ای می‌آید که زینتی جز حضور همیشگی ملائک ندارد؛ خانه‌ای که جز صدای محمد (ص)، هیچ موسیقی دیگری را نمی‌شناسد، خانه‌ای که افق‌های روشن آسمان، چشم به آستان بی‌آلایش آن دوخته‌اند.

 امروز حضرت خدیجه (س) به خانه حضرت محمد (ص) می‌آید تا یار رسول خدا باشد، نخستین زن مسلمان نام گیرد و مادر بانوی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها شود، او می‌خواهد در راه دین اسلام و پیامبر خدا همه مال و ثروتش را تقدیم کند.

۲۵ بهار از عمر پر برکت رسول خدا (ص) می‌گذشت که با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (س) پیمان زندگی مشترک را امضا می‌کند.

ابوطالب در مراسم ازدواج پیامبر اسلام و خدیجه که در حضور خویلد (پدر خدیجه) و عمرو بن اسد (عموی خدیجه) برگزار شد، خطبه ازدواج را چنین خواند: «سپاس پروردگار کعبه؛ او که ما را از نسل ابراهیم و فرزندان اسماعیل قرار داد و در حرم امن خود ساکن ساخت.

او ما را حاکمان خود قرار داد و به سرزمینی که در آن هستیم، برکت بخشید.

فرزند برادر من (محمد بن عبدالله) کسی است که هیچ مردی از قریش همسان و همسنگ او نیست، از همگان برتر است و در بین آفریدگان خداوند همتایی ندارد.

هرچند او مال و دارایی چندانی ندارد، آنچه مهم است این است که او به خدیجه اشتیاق دارد و خدیجه نیز به او مشتاق است.

پس او را به ازدواج محمد درآورید و مهریه او بر عهده من است؛ هر مقدار و هر وقت که درخواست کنید تقدیم‌تان می‌کنم و سوگند به پروردگار این خانه (کعبه) که محمد (از نعمت‌های خداوند) بهره‌ای فراوان دارد؛ دین او همه جا گسترده شده و بینش (نظر) او کامل و بدون عیب است.»
بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۵ --- مناقب آل ابیطالب الصحیح من سیرة النبی، ج ۲، ص ۱۱۰

بیشتر بخوانید

میلاد پیامبر (ص)

اهل تسنن دوازدهم ربیع الاول و شیعیان هفدهم ربیع الاول را سالروز میلاد با سعادت پیامبر مهربانی ها می دانند.

این اختلاف نظر در مورد سالروز تولید پیامبر (ص) که در آستانه فرا رسیدنش هستیم، حالا بحث و سوالی را در گوگل تحت عنوان مولود شریف کدام روز است؟ ترند کرده است.

به نظر می رسد این پرسش بیشتر یک پرسش مطرح از سوی مردم کشور افغانستان در گوگل باشد، اما به هر صورت و به همین بهانه توضیح اینکه میلاد پیامبر (ص) یا عید مولود (به عربی: مَوْلِدُ النَبِیِّ یا المولد النبوی الشریف)، سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص)، محمد بن عبدالله و یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است.

تاریخ دقیق ولادت پیامبر اسلام مشخص نیست و اهل سنت این جشن را در ۱۲ ربیع‌الاول برگزار می‌کنند و شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول را جشن می‌گیرند.

 اکثر مسلمانان و دولت‌های اسلامی این روز را جشن می‌گیرند و به خاطر تولد حضرت محمد (ص) به شادمانی می‌پردازند، خیابان‌ها را آذین می‌بندند و صدقات و خیرات می دهند.

اهل سنت در طول تاریخ و تاکنون مراسم میلاد پیامبر (ص) را نیک می‌شمرده‌اند و بسیاری از علمای اهل سنت (مانند ابن اثیر، ابن جوزی، شمس‌الدین سخاوی و ابن کثیر) کتاب‌هایی ویژه میلاد پیامبر (ص) نگاشته‌اند و حتی معتقدند مستحب بودن روزهٔ دوشنبه‌ها به خاطر یادبود میلاد پیامبر (ص) است.

شیعیان نیز در روز میلاد پیامبر (ص) با چراغانی کردن خیابان‌ها و دادن شربت و شیرینی به استقبال این روز می‌روند.

همچنین فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول که سالگرد ولادت پیامبر اسلام بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول که سالگرد ولادت پیامبر اسلام بنا بر روایات شیعه است، هفته وحدت نامگذاری شده‌ است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
حق را باید به خانواده مقتول داد و بی خودی زیاد موضوع را پیچیده نکرد! بهتر است قضاوت را در این مورد به خانواده مقتول بسپاریم که حتی نمی دانند چه دقیقا بر سر دخترشان آمده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
اگر خونواده مقتول نمی دونند چه بر سر دخترشان آمده پس چرا پس از ناپدید شدن دختر دفترچه بیمه او تمدید شده؟ نکنه پسره این کار را هم انجام داده؟ !!!
تا دیروز مردم باید از گزینه نظامی آمریکا میترسیدند الان از نوعها جدید ویروس کرونا
جنگ های نوین به راه افتاده
حالا ما خوک می‌خوریم که باید این همه نگران باشیم!
چینی ها یه ویروس جدید رو کردن !!!
ویروس مثل ماشین مدل آن عوض می شود
بهترین راه مبارزه با بیماری های ویروسی استفاده از از امواج ماورائ صدا است، هر ویروسی در یک طول موج رزونانسی از هم‌می پاشد و این امواج برای انسان با طول موج زیر صد بی خطر است.
کسی که قتل عمد کرده و حاضر هم نیست راستش را بکوید باید مجازات کرد...حالا این که مجازاتش چه باشد را باید جرم شناسها و جامعه شناسها تعیین کنند. این که مفهومی به نام اولیای دم وجود داشته باشد و یک خانواده مصیبت زده را در فشار قرار دهند که رضایت بدهید بسیار کار اشتباهی است. گیرم خانواده رضایت داد. آیا درست است یک همچنین جنایتکاری که حتی حاضر نیست راستش را بگوید که چگونه قتل را انجام داده فردا در جامعه آزاد بگردد؟ از کجا معلوم فردا دوباره بدتر از این کار را نکند؟ اینها بیماران سایکوپت هستند. نباید با ترحم های احمقانه سلبریتی گونه خانواده مقتول را تحت فشار گذاشت. مدعی العموم باید وارد شود.
وقتي كسي به عمد شخص ديگري را به قتل ميرسونه چرا نبايد مجازات بشه؟ چرا طرفداران به اصطلاح حقوق بشر فقط دنبال حمايت از مجرم و قاتل هستند؟ پس حق مقتول و خانوادش چي ميشه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان