بازدید 9506
پس از سه سال از خروج واشنگتن از شورای حقوق بشر؛

آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگشت

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی، آمریکا را به عنوان یک عضو شورای حقوق بشر این سازمان انتخاب کرد.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷ 14 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل امروز اعضای جدید شورای حقوق بشر را برای یک دوره سه ساله که عضویت آن‌ها در این شورا از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب کرد.
با گذشت سه سال از خروج واشنگتن از شورای حقوق بشر سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، این کشور بار دیگر به عضویت این شورا درآمده است.
آمریکا در سال ۲۰۱۸ در دولت ترامپ به بهانه دورویی، ریاکاری و سوگیری علیه رژیم اسرائیل و به رغم جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین از این شورا خارج شد.
امریکا در زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق این کشور نیز به مدت ۳ سال از این شورا خارج شد، اما بار دیگر در سال ۲۰۰۹ و در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین به آن بازگشت.
بر اساس گزارش ها، رای گیری برای عضویت در این شورا در فضایی محرمانه انجام می‌شود، اما انتخابات رقابتی نیست، زیرا ۱۸ کشور برای ۱۸ کرسی شورا کاندید شده اند و آمریکا با ۱۶۸ رای موافق از میان رای ۱۹۳ عضو مجمع عمومی به عضویت این شورا برگزیده شد.
مجمع عمومی سازمان ملل همچنین قزاقستان، گامبیا، بنین، قطر، امارات، مالزی، پاراگوئه، هندوراس، لوکزامبورگ، فنلاند، مونته نگرو و لیتوانی را به عنوان عضو جدید شورای حقوق بشر انتخاب کرد.
عضویت کشورهایی، چون کامرون، اریتره، سومالی، هند و آرژانتین نیز دوباره تمدید شد.
لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در نیویورک مدعی شد که واشنگتن ابتدا بر وضعیت ضروری حقوق بشر در کشور‌هایی مانند افغانستان، برمه، چین، اتیوپی، سوریه و یمن تمرکز خواهد کرد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل که یکی از نهاد‌های سازمان ملل و از ارکان فرعی «مجمع عمومی» ملل متحد به شمار می‌رود، در مجموع دارای ۴۷ عضو است.
یک سوم از اعضای این شورا در نیویورک انتخاب می‌شوند و کشور‌ها فقط می‌توانند برای دو دوره متوالی سه ساله عضو باشند.
از این تعداد ۱۳ کرسی دراختیار کشور‌های آفریقایی، ۱۳ کرسی متعلق به کشور‌های اقیانوسیه و آسیا، ۶ کرسی به دولت‌های اروپای شرقی، ۸ کرسی آمریکای جنوبی و ۷ کرسی نیز در اختیار کشور‌های حوزه اتحادیه اروپا می‌باشد که مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در ماه ژانویه سال جاری میلادی به قدرت رسید، مدعی شده است که حقوق بشر را محور سیاست خارجی دولت خود قرار دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل