بازدید 16187
لزوم ورود نهادهای نظارتی برای صیانت از سرمایه مردم

موضوع فقط کشف چند ماینر در بورس نیست! / تخلفات گسترده‌ای که فقط نفع چندین نفر خاص در آن بود!

همچنین حرف و حدیث‌هایی درباره خرید‌هایی که مسئولان بورس در آن ممنوعیت دارند از طریق اکانت‌های دیگران وجود دارد که از قرار معلوم با همکاری چند شرکت سرمایه گذاری و کارگزاری خاص صورت گرفته است که در صورت ورود نهاد‌های نظارتی به این مساله اسناد و مدارک دال بر انجام این تخلفات نیز ارائه خواهد شد و...
کد خبر: ۱۰۸۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ 15 October 2021

موضوع فقط کشف چند ماینر در بورس نیست!/ تخلفات گسترده‌ای که فقط نفع چندین نفر خاص در آن بود!

دهه اول مهر بود که شرکت توزیع برق تهران بزرگ، از کشف ۸۲ ماینر در بورس تهران خبر داد؛ اتفاقی که پس لرزه های سنگینی به همراه داشت، اما گویا هر روز زوایای بیشتری از این اتفاق در حال نمایان شدن است که خیلی هم نیاز به جست و جو ندارد، بلکه می توان به وضوح در صورتجلسه کمیته ساختمان هیات مدیره بورس تهران آن را دید.

به گزارش «تابناک»؛ در پی مطرح شدن صحبت‌هایی مبنی بر کشف چند دستگاه ماینر در شرکت بورس، ابتدا مدیرعامل این شرکت این موضوع را رد و معاون سازمان بورس نیز اعلام کرد که این دستگاه‌ها شخصی نبوده‌اند؛ اما رفته رفته مشخص شد آقایان با علم و آگاهی سراغ چنین تصمیمی رفته اند و به جای تلاش برای جبران ضرر و زیان سهامداران فراوان و متضرر شدن بورس، تلاش کرده اند کسب و کار جدیدی به راه بیندازند؛ هرچند این همه ماجرا نیست!

طبعا انجام چنین فعالیتی خارج از وظایف تعریف شده برای بورس تلقی می شود و خود تخلفی بزرگ است، اما جالب اینجاست که در پاسخ هایی که آقایان برای مرتکب شدن تخلف ارائه کرده اند، به نکاتی می توان رسید که به کل صلاحیت این افراد را برای تصدی چنین کرسی هایی زیر سوال می برد، چون حتی از یک حساب و کتاب معمولی هم عاجزند و از قرار معلوم نمی توانند تفکیکی بین اعداد قائل شوند!

برای نمونه، بر اساس صورتجلسه منتشره از جلسه کمیته ساختمان هیات مدیره شرکت بورس تهران مصوب ۱۲ اسفند ۹۸، یکی از بند‌های دستور این جلسه، بررسی طرح رمز ارز مرکز داده بوده است؛ طرحی که در پایان مورد تایید اعضای وقت قرار گرفته و طی بند ۴ مصوبات، مقرر شده جهت انجام آزمایش پردازش هش (ماینر) تعداد ۵۰ دستگاه با اعلام مناقصه محدود تأمین و خریداری شود، اما در کمال تعجب ماینر‌های کشف شده برخلاف مصوبه ۸۲ عدد اعلام شده است!

از طرفی شرکت بورس تهران درباره کشف ماینر در این شرکت طی اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: هرچند شرکت بورس اوراق بهادار تهران ورود به حوزه رگولاتوری رمزارز را به عنوان یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال کرده بود، هیچ فعالیتی در زمینه استخراج رمز ارز در این شرکت وجود ندارد و موضوع پنهانی که عده‌ای مدعی کشف آن شده اند اساساً تکذیب می‌شود.

همان طور که ملاحظه می‌شود، در صورتجلسه بورس نصب ۵۰ دستگاه ماینر برای انجام آزمایش (فاز آزمایشی) عنوان شده که بر اساس گفته یکی از مدیران مطلع وقت شرکت بورس تهران، این اقدام مقدمه نصب هزار دستگاه ماینر بوده که تصمیم گیران وقت بورس، در پی هشدار‌هایی که در این زمینه به آن‌ها داده شده بود، اقدام به نصب این تعداد کرده اند که تفاوت بین اعداد ۸۲ عدد ماینر کشف شده با عدد ذکر شده در مصوبه (۵۰ ماینر) هم موید همین موضوع است.

اما، نکته مهم این است که تفاوت بین واژه‌های «آزمایشی» در مصوبه بورس و «تحقیقاتی» در اطلاعیه این سازمان پس از کشف ماینر‌ها را چطور می‌توان توجیه کرد؟ همان طور که پیشتر هم توضیح داده شد، آزمایش نقطه شروع یک مساله ادامه دار است، اما تحقیقات انجام یک کار برای استخراج داده و استفاده از دیتا و یافته به دست آمده است که انگار در دستپاچگی برای رفع و رجوع این مساله خلط شده است. ضمن اینکه قطعا و اساسا از ماین کردن برای استخراج «بیت کوین» تحقیقاتی به دست نمی‌آید، بلکه آقایان برای تحقیق درباره این مساله باید به بررسی چگونگی استفاده از فناوری «بلاکچین» و «هوش مصنوعی» و هزاران هزار تحقیقی که در این مساله انجام شده و با یک سرچ ساده قابل دستیابی است، می‌پرداختند.

منهای همه این مسائل، یکی از مدیران وقت بورس تهران در حوزه فناوری در خصوص تصمیمات مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت «مصوبه ۱۲ اسفند ۹۸» خطاب به آن‌ها گفته که «این صورتجلسه فاجعه بارترین صورتجلسه تاریخ بازار سرمایه بود که تمامی بند‌های آن نیاز به بررسی دقیق توسط سازمان‌های نظارتی دارد.» پیامی که صراحتا مسائل مطروحه پیرامون تصمیمات بورس را فراتر از آنچه در خصوص ماینر‌ها گفته می‌شود، عنوان می‌کند.

طی پیگیری‌هایی که خبرنگار «تابناک» در این خصوص انجام داده، از قرار معلوم حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص خریدها، قرارداد‌ها و فاکتور‌هایی که در این صورتجلسه عناوین آن ذکر شده وجود دارد که نیاز است سازمان‌های نظارتی خیلی جدی به مساله ورود کنند و دریابند که تصمیم گیران بورس که سرمایه مردم را گرفته و به خسارت و ضرر و زیان محض برای آن‌ها تبدیل کرده اند، چرا به جای پرداختن به کار اصلی شان (حفظ و ارتقای سرمایه گذاری مردم) به اموری پرداخته اند که نفع شخصی در آن داشته اند.

همچنین حرف و حدیث‌هایی درباره خرید‌هایی که مسئولان بورس در آن ممنوعیت دارند، از طریق اکانت‌های دیگران وجود دارد که از قرار معلوم با همکاری چند شرکت سرمایه گذاری و کارگزاری خاص صورت گرفته است که در صورت ورود نهاد‌های نظارتی به این مساله، اسناد و مدارک دال بر انجام این تخلفات نیز ارائه خواهد شد و افرادی که حاضر و ناظر این مساله بوده اند نیز می‌توانند اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۱
یهنفر زمان انتخاب گفته بورس رو دو روزه درست می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
اون یک نفر هم گفته سالی یک میلیون مسکن میسازیم!!!!!!! اینا سنگهای بزرگه که هیچگاه زده نمیشود
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
من سهامدار جز با ۶۰ درصد زیان آقا گول خوردیم درسی گرفتیم که به هیچکس اعتماد نکنیمممممممممم
هر دم ا این باغ بری می رسد!
چرا اینگونه گزارشها را منتشر می کنید در حالی که همگی می دانیم که در فساد برخی به مرحلۀ پساوقاحت رسیده اند و قرار هم نیست با فسار مبارزه شود . این وسط فقط اعصاب مخاطبتان را بیشتر خورد می کنید .
دم انتخابات خیلی حرف زدن یکی اینکه معیشت مردم اولویت هستش ....
با نفت بشکه ای هشتاد دلار باید سالی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم و زیر ساخت های کشور رو برای آیندگان درست کنیم.وقت مردم رو برای چندتا ماینر تلف نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
اگه تکلیف این ۸۰ تا ماینر معلوم نشه اون ۱۵۰ میلیارد هم لوتی خور میشه...
اینها همه رد گم کنی هست.. اقا بنده راضی هستم اصلا جای 82 تا، 820 تا نصب کنن و نوش جونشون... شما بگین این ناظر ها چه فساد هایی که نکردن! این باز و بسته کردن سهام ها، این عرضه اولیه ها.. این نفرات مشکوک سرخطی!!
پول این ماینرها و هزینه های جانبی آن باید از حقوق مدیران و اعضای هیات مدیره ای که در تصمیمات دخیل بودند کم شود تا درسی برای آیندگان شود
فساد و دزدی همه جا را برداشته باید فکر اساسی کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر