بازدید 4936

سازه غشایی در رویکرد معماری سبز و مدرن

در این مطلب سعی بر آن داریم تا شما عزیزان را با سازه غشایی و تاثیر مثبت آن بر حفظ محیط زیست و ایجاد معماری سبز آشنا نماییم .
کد خبر: ۱۰۸۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 14 October 2021

سازه غشایی در رویکرد معماری سبز و مدرن

سازه غشایی به دلیل شکل منحصر به فرد و نوع متریال به کار رفته در ساخت آن، ویژگی های کارآمدی در اختیار معماری سبز و مدرن گذاشته است.

از جمله این ویژگی ها می توان به مواردی مانند وزن کم و سبک سازه، عایق حرارتی بودن، امکان بازیافت و استفاده مجدد، طول عمر و ماندگاری بالا و ... اشاره نمود.

به همین جهت معماران در دنیای امروز برای حفظ محیط زیست و ایجاد طرح های خلاقانه در فضاهای شهری به استفاده از سازه های پارچه ای روی آورده اند.

نصب سازه غشایی در چه فضاهایی مناسب است؟

امروزه از سازه غشایی در محیط های مختلفی استفاده می کنند. پوشش نمای ساختمان، سقف استادیوم، سالن های ورزشی، سینماها، نمایشگاه ها، آلاچیق درون حیاط منازل و ویلاها، ایجاد سقف برای روف گاردن، رستوران های فضای باز، پوشش استخرها و ... تنها برخی از کاربردهای سازه چادری به شمار می آیند. این سازه ها علاوه بر سبکی و راحتی نصب، زیبایی بی نظیری به فضاها می بخشند.

در واقع هنگامی که نیاز به پوشش فضایی گسترده و وسیع در مدت زمان کم داریم و بودجه ما محدود است، بهترین انتخاب سازه غشایی خواهد بود. این سازه ها در فصل های گرم سال، سایه ای مطلوب برای افراد فراهم می آورند. در فصل های سرد نیز کاربرد آن ها به محافظت در برابر بارش برف و باران و بادهای سرد تغییر می یابد. علاوه بر این ها باید بگوییم زیبایی حاصل از نصب سازه های چادری در فضاهای مختلف به قدری خاص است که امکان چشم پوشی از آن وجود ندارد. به طوری که گاهی معماران تنها با هدف ایجاد منظره ای چشم نواز به استفاده از آلاچیق پارچه ای تمایل دارند.

مزیت سازه غشایی نسبت به دیگر سایبان ها چیست؟

حال که با سازه غشایی و کاربردهای آن آشنا شدیم، شاید این سوال پیش آید که مزیت استفاده از این سازه ها، نسبت به دیگر مدل های سایبان چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال پیشنهاد می کنیم موارد زیر را به دقت مطالعه کنید:

  • سازه های غشایی بسیار سبک و کم وزن بوده و خطر آن ها در مواقع بروز حوادثی مانند زلزله بسیار کم خواهد بود.
  • پارچه های به کار رفته در ساخت این سازه ها دارای تنوع زیادی در طرح و رنگ هستند.
  • انعطاف پذیری پارچه به عنوان اصلی ترین بخش سازه غشایی، امکان ایجاد طرح ها و فرم های خلاقانه در ساخت سازه را فراهم آورده است.
  • سازه چادری قابلیت استفاده به صورت ثابت و متحرک را دارد.
  • طول عمر سازه های پارچه ای بسیار زیاد بوده و بسته به متریال آن می توان تا 50 سال از این سازه ها استفاده نمود.
  • تمام متریال به کار رفته در ساخت این سازه ها، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند.

سازه غشایی در رویکرد معماری سبز و مدرن

شرایط نگهداری سازه غشایی چگونه است؟

اغلب پارچه های به کار رفته در ساخت سازه غشایی دارای قابلیت خود تمیز شوندگی هستند. به این ترتیب تنها با بارش باران و برف به راحتی تمیز خواهند شد. در مناطق خشک و بدون باران نیز می توان به کمک آب آن ها را تمیز نمود. به عبارت دیگر برای شستش این سازه ها نیازی به استفاده از مواد شوینده شیمیایی و آسیب رسان به محیط زیست نخواهید داشت.

میزان تحمل سازه غشایی در شرایط جوی مختلف چگونه است؟

یکی دیگر از مواردی که در ساخت سازه غشایی همواره نگرانی هایی به وجود می آورد، میزان مقاومت آن ها در شرایط جوی مختلف است. در واقع پارچه کششی مورد استفاده در ساخت آلاچیق پارچه ای در برابر عواملی مانند برف، باران و باد، بستگی به فرم ساخت آن ها دارد. به طور کلی سازه های چادری دارای دو مدل ثابت و متحرک هستند که میزان مقاومت آن ها به شرح زیر است:

  • سایبان های متحرک قادر به تحمل 15 تا 20 کیلوگرم وزن ناشی از برف در هر متر مربع هستند. همچنین در مواجهه با باد و طوفان هایی با سرعت 50 تا 120 کیلومتر در ساعت مقاومت می کنند.
  • سازه های غشایی ثابت معمولا از توان تحمل بیشتری نسبت به مدل های متحرک برخوردارند. به طوری که وزن برف را تا حدود 150 کیلوگرم بر متر مربع تاب می آورند. همچنین در برابر بادهایی تا 120 کیلومتر بر ساعت نیز مقاومت کافی را دارند.

مقاومت سازه غشایی در مقابل آتش سوزی چگونه است؟

اغلب پارچه های به کار رفته در ساخت سازه غشایی از استانداردهای بین المللی آتش سوزی برخوردار هستند. این استانداردها شامل مواردی از قبیل عدم ایجاد دود سمی، پخش نشدن شعله آتشف چکه نکردن پارچه هنگام آتش سوزی و ... می باشد. در واقع این پارچه ها در برابر حرارت مقاوم بوده و به سختی دچار آتش سوزی می شوند.

آیا سازه غشایی قابلیت عبور نور دارد؟

به طور معمول پارچه مورد استفاده در سازه غشایی دارای قابلیت نور است. به این ترتیب می توان طی روز از نور طبیعی خورشید در زیر سایبان ها بهره مند شد. در نتیجه در مصرف انرژی الکتریکی و ایجاد روشنایی مصنوعی نیز صرفه جویی خواهد شد. علاوه بر این ساختار این پارچه ها به گونه ای است که نور مستقیم خورشید را به طور پراکنده و چشم نواز در محیط پخش می کنند. در نتیجه مانع از آزار و ناراحتی بر چشم افراد خواهند شد.

آیا سازه غشایی قابلیت تعمیر را دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از مزیت های بزرگ سازه غشایی قابلیت تعمیر آن است. پارچه سقف این سازه ها دارای مقاومت زیادی در مقابل برخورد با اشیاء نوک تیز بوده و به راحتی دچار پارگی یا سوراخ نخواهد شد. با این حال در صورت آسیب دیدن و پاره شدن، می توان آن ها را تعمیر نمود. البته این مسئله بستگی به میزان پارگی و درصد آن هم دارد. به طوری که سوراخ های ریز به راحتی و در زمان کم تعمیر می شوند. اما برای آسیب های بزرگ فرآیند تعمیر پیچیده و سخت خواهد بود.

سازه غشایی در رویکرد معماری سبز و مدرن

مساحت پوشش دهنده سازه غشایی چگونه است؟

استفاده از سازه غشایی در پوشش مساحت های بزرگ هیچ محدودیتی ندارد. زیرا این سازه بسیار سبک وزن بوده و به راحتی می توان به کمک چهارچوب فلزی و کابل های ضخیم، آن ها در سطح گسترده ای به کار گرفت. در واقع هنگام نصب این سازه ها در فضاهای وسیع با کمترین میزان پی ریزی، فرمی زیبا و خیره کننده به دست خواهید آورد.

برای نصب سازه غشایی در محیط های باز و بزرگ تنها به مصالحی از قبیل اسکلت فلزی، کابل های ضخیم و قدرتمند، اتصالات فولادی، استیل و آلومینیومی نیاز خواهید داشت. در نهایت پارچه بر روی چهارچوب قرار گرفته و به کمک کابل ها فیکس می شود.

طول عمر سازه غشایی چقدر است؟

طول عمر سازه غشایی در گرو کیفیت و مقاومت پارچه های به کار رفته در ساخت آن می باشد. هر چه این پارچه ها از متریال بهتری تولید شده باشند و مقاومت بیشتری در شرایط مختلف آب و هوایی از خود نشان دهند. ماندگاری و طول عمر سازه نیز بیشتر خواهد بود. ضمن این که با استفاده از پارچه های مقاوم در ساخت سازه چادری می توان تا حد زیادی هزینه های تعمیر و نگهداری از سازه را نیز کاهش داد.

به طور کلی عمر سازه غشایی با توجه به نوع پارچه سقف و محل نصب آن، بین 5 تا 50 سال متغیر خواهد بود. البته امروزه اغلب این سازه ها با در نظر گرفتن طول عمر 25 ساله طراحی و ساخته می شوند.

دیکسون، فروشگاهی جامع برای خرید پارچه سازه غشایی

مجموعه دیکسون با برخورداری از تجربه طولانی خود در عرصه فروش انواع پارچه های سازه غشایی، سازه کششی، آلاچیق چادری، پارچه پی وی سی و ... به عنوان یکی از برترین فروشگاه های حال حاضر کشور شناخته می شود. جهت خرید و اطلاع از محصولات این فروشگاه می توانید از راه های ارتباطی زیر کمک بگیرید.

آدرس وب سایت: https://dickson.ir

تلفن های تماس: 02144545096 - 02144546335

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار