بورس سهامداران را غافلگیر می‌کند؟

کارشناسان معتقدند در ۶ ماه دوم سال، عواملی مانند نرخ ارز، تورم، نقدینگی، سیاست خارجی و سیاست‌های کلان اقتصادی دولت، بیشترین اثر را بر بورس خواهند گذاشت.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ 11 October 2021

به گزارش بورس تابناک، با توجه به افت و خیزهای بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته و عدم تاثیرپذیری آن از افزایش نرخ دلار و اخبار مثبت دیگر همچون افزایش قیمت نفت، انتظارات تورمی  و عدم جبران زیان بسیاری از سهامداران با چند نفر از کارشناسان به بررسی روند بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال پرداختیم.

صنعت پالایشی و پتروشیمی در نیمه دوم سال می‌درخشند

محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه از چه عواملی متاثر خواهد بود؟ اظهار کرد: در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه از عواملی همچون، تورم، نرخ ارز، سیاست وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و قیمت‌های جهانی متاثر خواهند بود.

او بیان کرد: یکی از عواملی که بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار است، قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها هستند. در حال حاضر قیمت‌های جهانی مخصوصا در محصولات پتروشیمی بسیار جذاب شدند و قیمت نفت نیز رو به بالاست؛ بنابراین می‌توانیم روند خوبی را در ۶ ماه دوم سال برای این دو صنعت متصور باشیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از دیگر عوامل مذکور متاثر بر روند بازار سرمایه، نرخ ارز است. در کوتاه مدت در حوزه برجام شاید توافقی حاصل نشود، در این صورت نرخ ارز نیز روند رو به بالایی خواهد داشت که این بر فروش شرکت‌های صادرات محور بورسی اثرگذار است.

دولت در نیمه دوم سال کسری بودجه را چگونه پوشش خواهد داد؟

صادقی مقدم در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی و تاثیر آن بر بورس گفت: از دیگر عوامل متاثر بر روند بازار سرمایه، سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص جبران کسری بودجه است. اگر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، کسری بودجه را از محل انتشار اوراق جبران کنند، در این صورت ما با حجم بالایی از اوراق مواجه می‌شویم و با فروش آن ریسکی به بازار سرمایه متحمل می‌شود. از طرفی جبران کسری بودجه از محل فروش اوراق سبب عدم کنترل نرخ ارز و رکود تورمی خواهد شد.

او بیان کرد: همچنین در صورت پوشش کسری بودجه با افزایش پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی، تورم را به شدت افزایش می‌دهد و این موضوع سبب رشد بازار سرمایه نیز می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ریسک‌های متحمل بر بازار سرمایه شامل، تغییر رئیس سازمان بورس، نرخ بهره بین بانکی، سیاست‌های وزارت صمت، وزارت کشاورزی و وزارت نفت است که هر یک می‌توانند روند بازار سرمایه را تغییر دهند.

نقدینگی ۴ هزار میلیاردی در راه است

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ چه عواملی شاخص بورس را به سمت پایین یا بالا خواهند کشید؟ اظهار کرد: بازار سرمایه عمدتا تحت تاثیر دو دسته عامل بنیادی و اتفاقات سطحی زودگذری است که از بعد روانی بر بورس تاثیر می‌گذارد. از جمله عوامل بنیادی اثرگذار بر بازار سرمایه متغیرهای کلان اقتصادی، نرخ ارز، نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی است. از بعد نقدینگی پیش بینی می‌شود که، روندی که در نقدینگی طی سالیان قبل طی شده به صورت شتابان ادامه یابد و نقدینگی به رقمی بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۰ برسد.

او بیان کرد: با توجه به سیاست‌های اقتصادی موجود، جهش خاصی را در نرخ ارز متصور نیستم و نرخ ارز یا ثابت می‌ماند و یا اگر بخواهد افزایشی را تجربه کند چندان ملموس نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بورس تورم است که امسال نیز رقم بالایی را در تورم متصور هستیم. احتمالا تورم به بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد که این موضوع بر روی ارزش دارایی و سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد موثر است.

او تاکید کرد: همچنین از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار سرمایه کسری بودجه دولت است. طبق آمارها از شهریور تا انتهای سال، دولت حجم زیادی اوراق در بازار سرمایه فروخته است که عمده خریداران این اوراق اشخاص حقوقی بودند و از جهاتی جلوی رشد بورس گرفته شد. چنانچه اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه در نیمه دوم سال به فروش برسد، به صورت خودکار جذابیت سایر بازارها کاهش می‌یابد و در بورس نیز شاهد رشد چشمگیری نخواهیم بود. در این صورت روند بازار سرمایه تا انتهای سال تقریبا به صورت ملایم خواهد بود.

بزرگترین موج اصلاحی بازار سرمایه به پایان رسید

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه از جنبه تکنیکالی به بررسی بازار سرمایه پرداخت و گفت: با توجه به سیستم "امواج الیوت" بر روی شاخص کل بورس می‌توان گفت، چرخه اصلاحی موج ۴ که معمولا بزرگترین اصلاح در این سیستم است، در اوایل خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده و وارد موج ۵ این سیستم شده ایم.

او بیان کرد: از نظر سیستم امواج الیوت، موج ۵ روندی صعودی دارد، ولی معمولا روند و شتاب آن کمتر از موج قبلی صعودی (موج ۳) است؛ لذا انتظار داریم، در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و همچنین سال بعد، روندی منطقی و مثبتی را از شاخص کل بورس تهران شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برآورد اینکه شاخص دقیقا به چه عددی می‌رسد، کمی دشوار است. زیرا با توجه به روی کارآمدن دولت جدید، موضوعاتی مانند روابط خارجی، بحث صادرات و واردات، نرخ ارز، تحریم‌ها و تولید ملی حائز توجه معامله گران بازار سرمایه شده است. گشایش یا عدم گشایش در هرکدام از این موارد، تاثیرات به سزایی در صنایع مختلف بورسی برجای خواهد گذاشت که شاخص کل نیز متاثر از این صنایع می‌باشد.

با توجه به نظرات کارشناسان می‌توان نتیجه گرفت که محتمل‌ترین گزینه برای بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال با توجه به متغیرهای تاثیرگذار بررسی شده، رشد به صورت متعادل و با شیب ملایم باشد و خبری از رشد و ریزشی مشابه سال ۹۹ که باعث غافلگیری سهامداران شد، در میان نیست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان