بازدید 19140

چرا دفتر سازمان سیا در امور ایران تعطیل شد؟/ سرنوشت آیت الله مایک چه شد؟

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که سازمان جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA) دفتر مربوط به رسیدگی به امور ایران را تعطیل کرده است؛ دفتری که با سر و صدای زیادی با هدف ضربه زدن به ایران به ریاست آیت الله مایک در دوران مایک پمپئو ایجاد شد و اکنون پس از شکست در ماموریت‌های خود، پایان یافته است.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴ 09 October 2021

چرا دفتر سازمان سیا در امور ایران تعطیل شد؟/ سرنوشت آیت الله مایک چه شد؟

بین الملل تابناک: نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که سازمان جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA)، دفتر مربوط به رسیدگی به امور ایران را تعطیل کرده است؛ دفتری که با سر و صدای زیادی با هدف ضربه زدن به ایران به ریاست آیت الله مایک در دوران مایک پمپئو ایجاد شد و اکنون پس از شکست در ماموریت های خود، پایان یافته است.

این مرکز پیشتر از سوی «مایک پمپو» وزیر وقت خارجه آمریکا، آغاز به کار کرده بود و بنا بر اعلام نیویورک تایمز، اکنون مراکزی که بر مسائل مربوط به آسیای مرکزی و خاورمیانه متمرکزند، به امور ایران نیز رسیدگی خواهند کرد.

بازنشسته شدن آیت الله مایک

نیویورک تایمز با اعلام این خبر که مرکز رسیدگی به امور ایران، متعلق به آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا بسته شده است، از بازنشستگی مدیر این مرکز خبر داد که با نام «شاهزاده تاریکی» یا «آیت‌الله مایک» شناخته می‌شود.

شاهزاده تاریکی که نام او ازسوی آمریکا «مایکل دی آندریا» عنوان شده است، در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۷) از سوی دولت پیشین آمریکا به ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» برای ریاست مرکز رسیدگی به امور ایران متعلق به سازمان جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA) انتخاب شد.

انتخاب او در آن زمان بیانگر مواضع سختیگرانه دولت ترامپ در قبال ایران بود، زیرا مایکل دی آندریا در داخل این مرکز تلاش کرد که هرچه بیشتر رویکرد آمریکا درقبال ایران را شدیداللحن و تندخوتر کند.

او پیشتر سابقه‌ای طولانی در هدایت عملیات‌ مختلف برای مقابله با گروه القاعده و دیگر اهداف تروریستی داشت؛ از جمله مأموریت‌های او می‌توان ترور «شهید عماد مغنیه» از فرماندهان نظامی شناخته‌شده جنبش مقاومت حزب‌الله و همچنین ترور «اسامه بن‌لادن» سرکرده گروه تروریستی القاعده اشاره کرد.

آیت‌الله مایک در طول زمان حضورش در این دفتر کاملا مخفیانه کار می‌کرد و حتی زمانی‌که نقش‌های مهمی در هدایت نیروها را برعهده داشت نیز در خفا به سر می‌برد.

سازمان جاسوسی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز به طور کلی از نقش او، هویتش و فعالیت‌هایش صحبتی نمی‌کند. البته این نهاد آمریکایی، همواره او را به عنوان افسری یاد می‌کند که بیشترین نقش را در تضعیف القاعده داشته است.

همچنین به این دلیل که سازمان سیا تاکنون هیچ جزئیاتی از هویت، شخصیت و نقش مایکل دی‌آندریا در این سازمان منتشر نکرده است، آنچه تاکنون درمورد او در رسانه‌ها منتشر شده، تنها از زبان افرادی است که به شرط افشا نشدن نامشان جزئیاتی را از زندگی شخصی و کاری او در اختیار قرار داده‌اند. حتی نام او نیز، اگر واقعی باشد، تا پیش از انتصابش به عنوان رئیس مرکز رسیدگی به امور ایران، برای رسانه‌های آمریکایی ناشناخته بود.

پیشتر از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) آیت‌الله مایک، مدیر مرکز مبارزه با تروریسم سیا بود و او را با نام کوچک «راجر» خطاب می‌کردند. رسانه‌های آمریکایی نیز او را "نامرئی‌ترین" افسر اطلاعاتی سیا می‌شناسند و می‌گویند حدود ۶۰ سال دارد. همچنین گفته می‌شود او اعتیاد شدیدی به نیکوتین و استفاده از تردمیل دارد و جالب‌تر آنکه مسلمان است!

از طرفی گفته می‌شود که مایکل دی‌آندریا در ایالت «ویرجینیای شمالی» آمریکا به دنیا آمده است و چندین عضو خانواده او در دو نسل گذشته این خانواده از اعضای سیا بودند. وی در سال ۱۹۷۹ (همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران) در زادگاهش به استخدام سیا درآمد و در یکی از کمپ‌های آموزشی سیا در این ایالت مشغول یادگیری تاکتیک‌های اطلاعاتی شد.

برخی منابع خبری به نقل از همکاران او می‌گویند، در اتاق او مهر یا سجاده‌ای برای نماز خواندن وجود ندارد، اما بارها در دست او تسبیح دیده شده است! همچنین گفته می‌شود او در عین حال که از لحاظ اطلاعاتی خبرگی خاصی دارد، در محل کارش بسیار پرخاشگر است و در مجموعه سیا، کمتر کسی ترجیح می‌دهد برای او کار کند.

البته گفته می‌شود اکنون با بازنشستگی او احتمال دارد هویت این شخص آشکار شود و مباحث بیشتری درباره ماهیت کارهای او که همواره نهان بود، مشخص شود.

تمرکز سیا روی مقابله با چین

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند در «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) برخی تغییرات سازمانی با هدف تمرکز بیشتر واشنگتن روی مقابله با نفوذ چین اعمال شده است.

اصلی‌ترین تغییر سازمانی، تأسیس دفتری با مأموریت ویژه برای هدایت منابع سیا به سمت مقابله با چین است و این سازمان تصمیم گرفته به مقابله با قدرت روزافزون این کشور آسیایی بپردازد.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده میزهای ایران و کره شمالی در سیا به فعالیتشان پایان داده و مسائل این دو کشور بار دیگر در دفاتر منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و آسیای شرقی تحلیل  خواهد شد.

یک مقام ارشد سیا به نیویورک‌تایمز گفت اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشورها یا کم شدن از تهدیدهای ناشی از آنها نیست، بلکه بعد از بررسی عملیات‌ سیا، این جمع‌بندی حاصل شده که تحلیل این کشورها به عنوان بخشی از منطقه محل وقوع آنها نتایج دقیق‌تری به دست می‌دهد.

این تغییرات سازمانی در شرایطی اتفاق افتاده‌اند که روزنامه نیویورک‌تایمز در روزهای گذشته با انتشار چند گزارش از مقابله کارآمد جمهوری اسلامی ایران با روش‌های جاسوسی سیا خبر داده بود.

این روزنامه در جدیدترین گزارش خود روز سه‌شنبه نوشته بود، شمار زیادی از جاسوس‌های سیا دستگیر یا کشته شده‌اند و یا فعالیت‌هایشان لو رفته است. نیویورک‌تایمز نوشته، ایران و برخی کشورهای دیگر توانسته‌اند با شناسایی منابع اطلاعاتی سیا، آنها را به جاسوس‌های دوجانبه تبدیل کنند.

طبق گزارش این روزنامه، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکایی هفته گذشته به تمامی دفاتر سیا در سراسر دنیا هشدار داده‌اند که شمار نگران‌کننده‌ای از مخبران به کار گرفته شده دستگیر یا کشته شده‌اند.

نیویورک‌تایمز شهریورماه سال جاری هم گزارش داده بود عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تشکیل شبکه مخبران در ایران در نتیجه «عملیات ضداطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران ناکام مانده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند پیام مکتوب ارسال‌شده از سوی یک افسر سیا که مسئولیت تشکیل شبکه‌های جاسوسی در ایران را به عهده داشت در سراسر بخش‌های مقر مرکزی این سازمان اطلاعاتی در لانگلی طنین‌انداز شد: شبکه مخبران آمریکا تا حد زیادی مغلوب عملیات‌ ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد تهران شده بود و تهران، مانع تلاش‌ها برای بازسازی این شبکه شده است.»

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده، رژیم اسرائیل با فراهم کردن «اطلاعات موثق» درباره فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به آمریکا برای پر کردن این شکاف کمک کرده است.

به نوشته روزنامه آمریکایی، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، سوابق طولانی همکاری با یکدیگر دارند و این همکاری‌ها به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا به شدت افزایش یافت.

با وجود این، نیویورک‌تایمز مدعی شده این وضعیت پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که خواستار احیای توافق هسته‌ای برجام بود، تغییر کرد تا جایی که در بهار سال جاری، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی حتی تبادل اطلاعاتی با آمریکا را به دلیل «عدم اعتماد به دولت بایدن» متوقف کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۲
مگر ایت الله مایک در افغانستان کشته نشد ؟
شکست نخورده عزیزم! کار رو دادن به موساد که تو هزینه ها هم صرفه جویی کرده باشن.
واقعا نمیدونین یا خودتون رو زدین به کوچه علی چپ؟؟
دیگه خاورمیانه اهمیت قبلی خود را برای آمریکا ندارد، آمریکا خودش تبدیل به صادرکننده نفت شده است.
اینها پیامهای مثبت به ایران است. اگر این پیامهای مثبت را پاسخ ندهیم، ممکن است توپ در زمین ما قرار بگیرد و دنیا علیه مامتحد شود
پس شما مثل اینکه سال گذشته گفته بودین طالبان هواپیماش رو ساقط کرده و کشته شده.
چقدر اخبار متناقض هستند
چند وقت پیش همه رسانه های ایران گفتند که این آقا هواپیمایش در افغانستان سقوطا کرد و کشته شد ه!!!
دفترکدام سازمان بین المللی درایران تعطیل نشده؟
در خبرهای چند ماه قبل گفته شد در سقوط هواپیمای شناسایی امریکا در افغانستان بوده و سقوط کرده و گفته شد ممکنه زنده بدست طالبان یا نیروهای ایرانیافتاده باشد .
آیت مایک فقط یک سراب است. فقط یک قصه مهمل برای گمراه کردن است
شیطان بزرگ وظیفه شیطنت اطلاعاتی خودش ازایران را به عفریطه اش رژیم اشغالگر قدس وپادوی ایشان یعنی الهام علیف منتقل کرده وخودش باخیال راحت رفته اتحاد شوم دیگری راسامان دهد.
سازمان سیا پارسال اعلام کرد 50 درصد پرونده های جاسوسی که کشف میکنیم مربوط به چینه و ما اطلاع داریم که چین برنامه ای رو آغاز کرده که به تنهایی ابرقدرت دنیا بشه

من هم امیدوارم چین ابرقدرت بشه و پوز آمریکارو بزنه چون چین تنها به فکر منابع اقتصادیه و مثل آمریکا دنبال ضربه به فرهنگ کشورهای دیگه نیست
مگه این ایت الله مایک تو افغانستان کشته نشد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل