بازدید 59049

مداحی برای هایده و مهستی

آنقدر جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم شده است که مردم باور نمی‌کنند، فلان خواننده هم می‌تواند عزادار نوه پیامبر باشد. باور نمی‌کنند که فلان بازیگر هم می‌تواند در ماه رمضان روزه دار باشد.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳ 02 October 2021

به گزارش «تابناک»، مصطفی داننده در عصرایران نوشت: حاج اکبر مولایی از مداحان قدیمی پایتخت در یک برنامه اینترنتی که اتفاقا مجری آن هم محمد حسین پویانفر، مداح مشهور تهران است، درباره فضای محرم پیش از انقلاب می‌گوید: «هر هفته مرتب برای هنرمندان مشهور و خوانندگان جلسه روضه داشتم و هر هفته خانه یک‌ نفر مثلا خانه هایده، مهستی و دلکش روضه می‌خواندم.»

شبکه‌های اجتماعی پر شد از این بخش از گفت‌وگوی این پیرغلام امام حسین(ع). خیلی از ما شاید باور نمی‌کردیم که هایده و مهستی هم در خانه‌شان برای شهید کربلا روضه به پا می‌کردند.

البته تقصیری هم نداریم. چندصباحی است که دینداری و عشق به اهل بیت در ظاهر آدم‌ها خلاصه می‌شود.کسی اگر کمی ریش داشته باشد، یقه‌ای بسته و تسبیحی به دست داشته باشد، می‌گوییم او مومن است و اگر کسی خلاف این باشد در دسته بی‌دین‎‌ها قرار می‌گیرد.

همین تعجب امروز ما از روضه خانگی هایده برای این است که فکر می‌کنیم امام حسین فقط برای آنی است که جای مُهر بر پیشانی دارد.

آنقدر جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم شده است که مردم باور نمی‌کنند، فلان خواننده هم می‌تواند عزادار نوه پیامبر باشد. باور نمی‌کند که فلان بازیگر هم می‌تواند در ماه رمضان روزه دار باشد.

الان وقتی جوانی که ظاهر امروزی به نماز می‌ایستد، با خود می‌گویند، «به قیافه‌اش نمی‌خوره نماز بخونه!».

کاش می‌توانستیم به این مرحله از درک برسیم که دین‌دار و مومن بودن به تقواست و نه به ظاهر.

همین ظاهرگرایی‌ها باعث شده است که دین را ظاهری ببینیم. چه راست گفت مولوی در داستان موسی و شبان که «ما درون را بنگریم و حال را - كی برون را بنگریم و قال را؟»

خیلی از ما ایران را دوست داریم. برای امام حسین گریه می‌کنیم و چه اشتراکاتی بالاتر از این که ما در کنار هم باشیم و اینقدر با فاصله با هم زندگی نکنیم. دو قطبی‌‎های ایجاد شده در جامعه را ببیند تا متوجه این اختلاف شوید. در جامعه‌ای مثل ایران، آدم‌ها مثل تک درخت‌های در کویر از هم فاصله دارند.

چرا باید رفتن به ترکیه و کربلا تبدیل به یک نزاع اجتماعی در کشور شود؟پاسخ این سوال روشن است. چون نیازهای هم را درک نکردیم. فقط یاد گرفته‌ایم همدیگر را متهم کنیم. اعتقادی به احترام گذاشتن به حال یکدیگر نداریم.

دوست داریم همه مثل ما باشند. مگر همه کسانی که به جبهه رفتند و با عراق جنگیدند، مثل هم بودند؟ مثل هم فکر می‌کردند؟

مصاحبه این مداح قدیمی، تلنگر خوبی برای همه ما بود. ظاهر بین نباشیم، به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم تا ببینم چقدر حال دل جامعه خوب خواهد شد.

اگر یاد بگیریم که همه مثل ما نیستند، قطعا شاهد کم شدن ریا و ریاکاری در جامعه خواهیم بود. دیگر احتیاجی نیست برای گرفتن وام، و الضَّالِّينَ نماز را چنان بکشیم که نفس کم بیاوریم. کاش می‌شد در جای جای کشور این بیت حافظ را نصب کرد. «حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی/ دام تزویر مکن چون دگران قرآن را»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۶
این حرف درست اما خیلی دیر است. امروز ظرفین مورد خطاب شما کاملا در مقابل هم ایستاده اند. اگر باور نمی کنید، همین صدا و سیما را ببینید.
پاسخ ها
علی
| Spain |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
این همه میکی مداحی برای هایده و مهستی من نمیفهمم هایده و مهستی داره مهم و بزرگ میشه یا مداحی ولی بیشتر که فکر میکنن میبینم مداحی که از قدیم و ۴۵ سال پیش تو جمهوری اسلامی بوده وبزرک بوده ونیازی به بزرگ شدن نداره ولی هایده و مهستی نبودن پس بااین تبلیغ هایده و مهستی داره بزرگ میشه
آن زمانها ریاکاری و فریب و تملق و ظاهرسازی کمتر بود.خدا رحمت کنه بانوان هنرمند ایران بانوان هایده.مهستی و دلکش که ستاره های بی بدیل هنر ایران بودند.روحشان شاد و در آرامش ابدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
امام حسین برای احیای دین جدش شهید شد ، نه اینکه خانه هایده و دلکش برایش روضه بخوانند
بابااااااا ایول داری تابناک....
دیدم نسبت بهت 180 درجه بهتر شد.
اول فکر کردم اشتباه تیتر زدی. ولی دیدم این مطلب خیلی بجا و درست مطرح شد.
دمت گرم رفیق
آفررین بر این نقد اجتمایی
با سلام،
البته حدود 40 سال دیر متوجه شدید، ولی ممنون که مطرح کردید
دروغگو
چقدر فضای رسانه ای محدود شده که کاربران از اسم هایده و مهستی در تیتر خبر شگفت زده میشوند انها هم بنده خدا بودند و شهروند ایران
بله. دینداری به تقواست نه به ظاهر
سلام ما را به تقوا برسانید
سلام اصلا موضوعی مهم نیست که خواننده های کاباره ای بیایند کارشان را توجیه کنند با خواندن روضه و مداحی درباری و هنرپیشگانی چون پرویز پرستویی دفاع کند از همکاران قدیمش مثل بهروز وثوقی و بقیه که سوابقشان محرز بیایند ایران برای ادامه فعالیت . جای سوال است و تعمق در این افکار
اگر دردم یکی بودی چه بودی
عالی..سپاس
سلام حتما جناب مصطفی داننده از مداحی برای هایده و مهستی از سوی (مهستی،و هایده)با خواندن ترانه های خالطوری و غیر اخلاقی جناب ایشان را مستفیض مینمودند ، و این بده بدستان دو طرفه اتفاق میافتاد .
چه خوب تحلیل کردی
اما عده ای بخاطر منفعت قبول نکرده و نمی کنند
خدا این دوتا خواننده ی هنرمند رو با اون صدای مخملی و زیبارو بیامرزه مردم ایران کلا همیشه از رو ظاهر همه رو قضاوت کردن و میکنن،انشاالله که امام حسین شافع هممون باشه مخصوصا این دو خواهر
که چی؟
این ظرفیت امام حسینه
آفرین بر نویسنده این خبر که ترجیح داد خبر رو منتشر کنه نه سانسور، آفرین !
بله یکی از دردهای اجتماعی ما ظاهر گرایی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
الان مبینی یارو تو اول صف نماز یا جماعت باشه یا جمعه مثل انگل افتاده به جون ادمیزاد امروز یه چیزو خرید مثلا هزار تومن اونوقت میده دست ده برابرش اونهم به خداو پیغمر قسم میخوره اسمشم گذاشته مسلمون واقعی هزاران کارهایی نکرده واسه ریا بازی به مسجد ومدرسه پول میده که بگن فلانی عجب دستو دلبازیه وغیره مثلا یه نفر پول احتیاج داشته باشه صد تومن میده عوضش صد براب میگره درضمن هم میره همه جا جار میزنه فلانی پول نداشت من بهش پول دادام ولی زمان اونا این حرفها نبود همهچی برای رضای خدا بو زمان اونا خشکه سالی بود اصلا سابقه نداشت ولی لان نه اینطور نیست واسه خوردن اب پیدا نمشه اینو بدنید درکارهای ما برکت خدا نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
شما می شناسی حالا این دو تا کی بودن
خدا مي داند كساني كه ظاهري مذهبي ندارند ولي آزارشان به كسي نرسيده و حق و ناحق نكرده اند باعث تخريب دين نشده اند هزاران بار بهتر از كساني هستند كه ظاهرالصلاه هستند ولي حق الناس را زير پا مي گذارند و دروغ مي گويند و اختلاس مي كنند و كلا باعث نگرش منفي به دين مي شوند!
دینداری به تقواست!اما آیا هر کثافتکاری را شما میتوانید با برگطاری یه مجلس عزا برای امام حسین علیه السلام تطهیر کنید؟؟؟کدام امام حسینی اجازه داده وتائید کرده که به اسم خوانندگی و باصطلاح هنر؛آنهمه کثافتکاری صورت گیرد؟ آیا مرز تقوا و فجور و فسق نباید مرز خودی و غیر خودی باشد؟؟؟واقعا" انالله واناالیه راجعون!
همییشه بین روزه خوانان و خوانندگان رقابت بوده الان نوبت روزه خوانهاست.
آیا صرف روضه گرفتن برای امام حسین و ائمه معصومین علیهم السلام نشانه دینداری وتقواست ؟ خوانندگان وهنر پیشگان فاسد و هر انسان منحرفی که باعث انحراف جوانان و نوجوانان معصوم شده واو را باعمل خود به فسادکشانده قابل بخشش نیستند و عزاداریها و روضه خوانی ها مشکلی را حل نمی کند مگر با توبه واقعی به درگاه خداوند متعال . البته نظر نویسنده را در رفتارجامعه امروز ایران کاملاً قبول دارم .اما همه نباید با یک تحلیل مورد قضاوت قرارداد .
میشه بیاد بیارین واضع پارادایم خودی و غیر خودی کی بود؟
کی با تقسیم جامعه به خودی وغیرخودی و نخودی و بیخودی تیشه به ریشه ایران زد؟
خواننده فقط هایده
با سلام و احترام
من نمیدانم نگارنده این سطور چه کسی هستند و در چه رتبه ای از دین شناسی می باشند ولی فارغ از هر چیز باید بگویم که اگر کسی صفت مومن را داشته باشد قطعا در ظاهرش نمایان خواهد بود و اشخاص یاد شده در متن فوق چنین چیزی را نداشتند نه تنها ظاهر فیزیکی آنها بلکه افعال آنها در مسیر دین خدا و اعتلای شعایر اسلام نبوده اگر منظور نگارنده این است که رفتار اجتماعی را ملاک بدانند خوب این که در ادیان دیگر هم هست که در زمره روابط انسانی جای خواهد داشت که یکی از صدها فاکتور دین خدا میباشد لذا خود را به اشتباه نیندازید تا کسانی را تطهیر نمایید.
در ثانی نمی شود روضه امام حسین بر پا کرد و در بزم یزید شرکت داشت!!!!! ، ووووو که در این مقال نمی کنجد.
و السلام علی من اتبع الهدی
اصل بندگی یعنی اطاعت از دستورات بدون کم وکاست..بدون حجاب..خوانندگی کنی یعنی دو اصلی رو که خداوند منع کرده برای زن بذاری زیر پا...بعد عزاداری بر پا کنی
برای هم به به چه چه هم میکنید ...شیطان ۶۰۰۰ سال عبادت کرد اما امر خداوند مبنی بر سجده به آدم رو نپذیرفت و از درگاه الهی رانده شد
بی حجابی...شراب...غنا ...؟؟؟؟؟!!!!!
اللهم عجل لولیک الفرج
کاش می‌توانستیم به این مرحله از درک برسیم که دین‌دار و مومن بودن به تقواست و نه به ظاهر.
اینا به ما گفتن که قبل از انقلاب دین و ایمان نبود!!!! اینا گفتن ایمان فقط تو ریش خلاصه میشه و بس!!!
نقد نویسنده بسیار زیبا و به جا است و این خاصیت و اعجاز خون امام حسین ع هست که در طول تاریخ بسیاری از گنده لات ها رو هم به مسیر هدایت آورده ولی این نکته فراموش نشه که ارادت به امام حسین ع به تنهایی کافی نیست و این حرف مداح عزیز تایید بقیه کارهای خواننده ها نیست بلکه زیبایی ارادت به آقا امام حسین ع را نشان می دهد.
خوشا به حال روزی که مردم هر چی بودن رو بازی میکردن الان که هر کس هزار نقاب داره و هزار رو خودش هم خوش رو نمیشناسه
طلحه و ذبير هم كنار امام بودند بعد مقابل امام واستادند اين زنهاي رقاصه و مغنيه هم مثل طلحه و ذبير
خدا لعنتشون كنه
خداوند این دوخواهر را قرین رحمت ودربهشت خودجاویدان کند.
گریه وروضه اوناظاهرسازی بوده وگرنه بایدراه امام ومیرفتن
هنوز هم حالت معنوی که با شنیدن اجرای علی ای همای رحمت و ترانه سحرا وقت دعا واذانی که مرحوم هایده در آن اجراء کرده ، به آدم دست میده به همه مداحی های بعد از انقلاب می ارزه.
همه اسلام شناس شده انداینکه هایده ویامستی روضه برپامیکردندچه ریطی به ریش وتسبیح ولباس دارداسلام میگوییدظاهرادم مسلمان باباطنش یکی باشد نمی شودعرق خوردنمازهم خواندنمی شودهزاران جوان رامنحرف کردروضه هم داشت نمی شودمردم رابه جامعه سکولاردعوت کردمسلمان هم بودراه مستقیم خداشناسی چندتانبست .نمی شودزندگی لاکچری داشت بعدشعارمردمی بودن راسرداد نمیشودهمراه طاغوت ومرفعین بی دردبوددادازحسین(ع)زد
پاسخ ها
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
از اول دبستان هرسال دینی داشتیم تا سال آخر دانشگاه به اضافه هزخران ساعت فرمایشات روحانیون که تو۴یق اجباری بوده به اندازه خودمون یک چیزایی بلدیم از اسلام
نظرات گلچین شده و اونی که نویسنده دوست داره انتشار میدهید.. تابناک دنبال چی هستی ؟؟؟؟؟؟
خدا عاقبت ما را به خیر کند با این صداوسیمای ضرغامی که در فکر تطهیر همه در قبل از انقلاب اسلامی و تکذیب همه یاران امام پس از انقلاب اسلامی.
ترسم اینست که روزی هم بگویند اینها خمس و ذکات می دادند که هیچ، ایرباس ورود حضرت امام از فرانسه به ایران را اینها داده اند، شهید عراقی کیلو چند؟
شما یک سند در ساواک نمی بینید که اینها چنین کارهایی می کرده اند، در حالیکه سند می بینید از تمامی روضه خوانی ها و مجالس مذهبی انقلابیون، هم ساواک و هم شهربانی گزارش تهیه می کردند.
اصلاً بابا جان، اینها انقلاب کردنند، و آقای خمینی حق اینها را نداد؟؟!!، خاک بر سر ما که در صداوسیمایی که امام رحمت الله علیه می فرمودند: _*اما آنچه ما می توانیم، این است که می توانیم به وسیله دستگاه هایی که داریم، به وسیله همین صداوسیما، اسلام را آن طور که هست، معرفی کنیم. اگر آن طور که خدای تبارک و تعالی فرموده است، آن طور که در روایات و در قرآن ما هست، آن طور به مردم ارائه بدهیم و به دنیا ارائه بدهیم، همین خودش از هزارها توپ و تانک بیشتر می تواند مؤثر باشد».*_ می آیند تبلیغ امام حسین را با هایده و مهستی می کنند.
اینکه گفته می شود، مداحها یک جورایی مشکل دارند همینه، این بابا الان خیلی سن داشته باشه 75 ساله یعنی حداکثر آن زمان چهل و دو، سه سال داشته، خود حدیث مفصل بخوان از این قلب تاریخ، به نظر اگر سیدجواد ذبیحی هم زنده می ماند حتماً به عنوان بلبل صداوسیمای ضرغامی از او استفاده می کردند.
در صداوسیمایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی را از جنگ حذف می کند و هایده و مهستی را به روضه امام حسین می آورد.
چه انتظاری می شود داشت؟؟!!
1400/07/08
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
سلام خداوند آخروعاقبت همه ی مارا ختم بخیرکندالهی آمین ولی آیا شما به جز پوشش خواننده خانم هایده ومهستی خدا بیامرز گناه دیگری هم ازآنها باچشمان خود دیدی که اینطوردرباره ی آنها می گوبی واینطوردرموردیه خبرکه آنها م عزاداری می کردندواکنش نشان می دهید.آیا الان باپوشش درست گناه نمی شودباعزاداری بعضی حق دیگران خورده نمی شودبه راحتی گناه انجام نمیشود.پوششهای الان خیلی درست
ببینیت اونا مردمان خوی بودن اون که فوت کدن خدا بیا مرزه اونایی که خداوند عمر با عزت بده بهشون اونا وقت خوانده گی میکردن عوضش نه ریا کار بودن نه حقه بازبودن ونه دوزد بودن بقران اونا چشم بسته تو بهشتند در زمان اونا همه بی ریا مهربون از هر لحاض پاک پودن ازشون هرچی بگیم بازم کمه حیف حیف چه دوران خوبی بود همه باهم بودن همه جا ووو غیره افسوس چه فایده چه زود گذشت ان دوران دیگه برنمیگرده
تابی جون حرفای جدید میزنی ، به دلم داری چنگ میزنی
اخراج نشی صلوات
همه تیترها بوی جنگ میده
تابناک با اصلاح طلبها نتونستی خودتو نشون بدی الان هایده مهستی رو میکنی مشخصه اصلاح طلب با کدوم سمت بوده
حسین علیه اسلام کارش هایده بیاد بخونه از اونورم اواز بخونه
چه عجب دو کلام حرف حق .
خدا ما رو به چنین حالی برگردونه .خسته ایم
چرا تبلیغات سوع میکنید هم خر و میخواهید هم خرما هرکه گول حرفهای شما رو بخوره خیلی نادان تشریف داره
پاسخ به جناب آقا یا خانم علوی: حضرت امام ذین العابدین {ع} به خدا قسم اگر ابوذر آنچه درقلب سلمان است میدانست هرآینه اورا میکشت .{اصول کافی جلد 1صفحه401 بصایر الدرجات ص 45}این از آثار تفاوت میان درجه 9و10 ایمان است.
حالا که دست آنها از دنیا کوتاه است. پس این همه کینه برای چیست ؟
تابناک محترم سلام
با برجسته کردن این موضوع توسط شما و خبر انلاین و عصر ایران قصد گفتن چه چیزهایی را به من و مردم جامعه دارید؟؟
اینکه گناه کنید و مجلس برای امام حسین بگیرید و همین میشود خلوص روح؟؟ اینگونه باشیم؟؟
و یا ....
حرف دل خود را چرا نمی گویید؟؟ ما که از خودتان هستیم با این فرمان کجا می روید و چرا من دنبال شما بیایم؟؟
واقعا فکر نمی کنید امام حسین برای زنده کردن دین اسلام که بر اثر تحریف های ابوسفیانیها و امثالهم و ثروت اندوزی های از راه حرام مردم آن جامعه قیام کرد
انها مثل جامعه امروز ما مال بیت المال می خوردند و نماز می خواندند و در نهایت جلو امام حسین مقابله کردند
خدا همه ما را مورد لطفش قرار دهد و همچنین این دو خواننده را
ما جای خداوند نمی توانیم تصمیم و بخشش و هر کار دگر کنیم
اما تطهیر کردن دیگران هم راهی دارد که ابتدای ان خواسته فرد است نه اینکه فرد هنوز شعایر اسلام را انجام ندهد و شما و ما بخواهیم یک عمل فرد را بجای همه اعمال جا بزنیم
کاش ......
با عرض معذرت اين آقا أصلا هدف دين را نمىداند . يادم به يك دوست مصرى افتاد كه هر كارى ميكرد و اصرار داشت ماه رمضان نماز بخواند به جماعت وقتى ميپرسيدم ميگفت ميخواهم قسمتى از كارهايم خنثى شود.
خیلی جالب ما مردم هم قاضی و هم متهم هستیم از کجا معلوم که عده ای از شنیدن نام حمیرا ،مهستی و... برافروخته می شوند نزد خداوند و الله پاک از منو تو نقد کننده جایگاه برتر و بالا تری داشته باشند
اگر چنین بود چنان بوق و کورنا سر میدادند که نگو بوقش گوش فلک را کر میکرد اگر باشد در سطح چند ساعت یا دقیقه
بحث روضه وغیرروضه نیست من توخونه روضه بزارم ولی بعدش ی فسادی رودرمردم زنده کنم این روضه نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار