بازدید 10039

آیا اجبار به واکسیناسیون مخالف حقوق شهروندی است؟

به نظر می‌رسد با وجود همه‌گیری کرونا، عده‌ای در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. البته این مختص به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان چنین است. دولت‌ها هم بر اساس شرایط، قوانین تشویقی یا تنبیهی برای ترغیب مردم خود به تزریق واکسن در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 28 September 2021

پس از گذشت چندین ماه، سرانجام واردات واکسن کرونا در کشور سرعت گرفته و بر همین اساس، تزریق واکسن هم با شدت در جریان است؛ اما گفته می‌شود در برخی استان‌ها مانند فارس نزدیک به یک چهارم مردم واجد شرایط برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند. به نظر می‌رسد با وجود همه‌گیری کرونا، عده‌ای در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. البته این مختص به ایران نیست و در بسیاری از کشور‌های جهان چنین است. دولت‌ها هم براساس شرایط، قوانین تشویقی یا تنبیهی برای ترغیب مردم خود به تزریق واکسن در نظر گرفته‌اند.

به گزارش «تابناک» گفته می‌شود در ایران هم این کار انجام خواهد شد و به منظور اجبار مردم برای واکسیناسیون برخی خدمات عمومی فقط در قبال کارت واکسن ارائه می‌شود، مواردی مانند خدمات بانکی، خرید بلیت هواپیما و اتوبوس و ... همچنین براساس شنیده‌ها این افراد باید به هزینه خود و مرتب تست PCR انجام دهند.

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری درباره احتمال تضییع حقوق شهروندی و حقوق مدنی افراد در صورت ایجاد محدودیت‌های اعلام شده برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، در گفتگویی می‌گوید: «مساله کرونا، مساله‌ای عادی نیست. امنیت بهداشتی مردم بر عهده دولت است و، چون این اپیدمی فراگیر است، دولت می‌تواند برای کنترل آن وضع قانون کند.»

او با اشاره به قوانین قدیمی ایران برای کنترل بیماری‌های واگیر عنوان می‌کند: «ما از قبل از سال ۱۳۲۰ زمانی که بیماری‌های واگیردار متداول بوده، قوانینی را گذراندیم که هم‌اکنون هم حاکم هستند؛ برای نمونه اگر فردی بیماری واگیرداری داشته باشد و درباره آن اطلاع‌رسانی نکند و اقدامی برای درمان خود انجام ندهد و فرد دیگری این بیماری را از او بگیرد یا پزشکی بیماری واگیردار را در بیماران خود ببیند، اما آن را اعلام نکند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.»

احمدی در گفتگو با داتیکان در ادامه می‌افزاید: «این مساله هم همین حالت را دارد و از این بابت دولت مسئولیت حقوق عمومی را عهده‌دار است. مهمتر اینکه دولت‌ها با وضع قوانین می‌توانند فعل یا ترک‌فعلی را تعریف و عنوان مجرمانه به آن بدهند. از این منظر دولت از باب قوانین عامره حاکمیتی که برای حفظ و صحه دیگران دارد می‌تواند، گروه‌هایی را ملزم به رعایت بعضی از موضوعات از جمله همین واکسن‌زدن کند.»

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین با اشاره به اپیدمی کرونا در دنیا می‌گوید: «این موضوع تبدیل به یک مساله جهانی شده است. تقریبا همه کشور‌های دنیا درگیر این بیماری هستند و هر یک براساس فرهنگ یا نگاه حاکمیتی دستورالعمل‌هایی صادر می‌کنند. به عنوان نمونه آمریکا اعلام کرده هر فردی که اقدام به واکسن زدن کند، ۱۰۰ دلار به او داده می‌شود. برخی هم در صورت واکسن نزدن مردم برای آن‌ها مجازات تعیین کرده‌اند. ایران هم می‌تواند از این منظر قواعدی را در نظر بگیرد که احوال و رفتار یک فرد موجب ضرر رساندن به دیگران نشود.»

احمدی درباره افرادی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند و احتمال در نظر گرفتن مجازات برای آن‌ها عنوان می‌کند: «دولت اگر قانونی مصوب کند، می‌تواند مجازات برای افرادی که واکسن نمی‌زنند در نظر بگیرد. همان‌طور که گفتم فعل یا ترک فعلی که طی تشریفات قانونی تصویب شود طبیعی است که شامل افراد و لازم‌الاجرا می‌شود.»

این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: «اما در اینجا، دولت محدودیت‌هایی را در نظر گرفته که اگر واکسن نزدید، نمی‌توانید سوار هواپیما شوید یا بلیت اتوبوس و ... دریافت کنید. دولت در اینجا مجازاتی در نظر نگرفته است، بلکه از یکسری امتیازاتی افراد را محروم می‌کند تا بتواند اکثر مردم را در امنیت قرار دهد.»

احمدی همچنین با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و لازم‌الاجرا بودن این مصوبات تاکید می‌کند: «عنوان شده دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در حکم قانون است. البته من از این منظر ایراد دارم. به نظر من مراجع قانونگذاری نباید مدام گسترش داده شوند، چون قانون اساسی اعلام می‌کند که قوانین از مسیر مجلس می‌گذرد.»

او در ادامه می‌افزاید: «بهتر این بود که آقایان هر فعل و ترک‌فعلی را که مدنظر دارند از طریق قانون‌گذاری پیش ببرند. ظاهرا ایران همیشه تمایل دارد که کار‌هایی را از طریق زور انجام دهد و بر همین اساس هم احکام ستاد ملی مقابله با کرونا در حکم قانون است، کما اینکه در حال حاضر هم در حال اجرا شدن است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۷
اجبار به واکسیناسیون قطعا مخالف حقوق شهروندی نیست و طرح این موضوعات در داخل کشور نشان می دهد که ما تا چه اندازه اسیر مسایل بی اهمیت شدا ایم .
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
به شرطی که شهروندان در انتخاب نوع واکسن خود آزاد باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
کرونا یک بیماری بشدت مسری و خطرناک کشنده است

و اقلیتی متوهم نمیتوانند با نزدن واکسن

و شرکت در مراسم عمومی و تطاهرات و اربعین

باعث کشتار جمعی کسانی بشوند

که مراعات کرده اند و گناهی ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
در پاسخ به ناشناس ۱۴:۲۷، احیانا سفر به شمال و گردنه حیران و شرکت در کنسرت ابی که باعث کشتار جمعی نمیشه؟؟
تحقیقات نشان داده بود که واکسن سینوفارم برای افراد 50 سال به بالا اثر محافظتی زیادی ایجاد نمی کند. مسولیت این اشتباه بر عهده کیست؟
شما اثبات کن واکسن ضرر نداره ما 3 دوز بجای 2 دوز میزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
الان همه واکسن های دیگه ای که از بچگی زدی همین طور نبوده پرفسور ؟ واکسنآبله رو وای نستدن ده سال تحقیق کنن، سریع زدن و جواب هم گرفتن اصول همومنه مشکل اون دانشگاه آزاد واحد رودهن هست که دست امثال شما یک مدرک هم داده و توهم فهمیدن گرفتین
حقوق شهروندی؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چی هست؟
رفتن به شمال و انتالیا و عراق و اروپا و ... در اوج کرونا؟
ماسک نزدن و ول گشتن ؟
عدم رعایت پروتکلها؟
عدم رعایت فاصله اجتماعی؟
توی صف نون بودم یه عده عین وحشیها ریختن که نون بخرن من رفتم عقب.
نانوا و همون وحشیها ی به من هشدار می دادن که اگه نیایی جلو ما حقت را می خوریم و نونت را می بریم
این همون حقوق شهروندی است
فقط اجباري كنيد ممنون
هر فرد یا گروهی که با علم مخالفت نماید و ضرر اجتماعی و تلفات برای بقیه فراهم کند باید اول با زبان خوش و بعد باتوم ارشاد نمود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
مگر شما علم به نحوه عملکرد ویروس کرونا در ایجاد بیماری کووید-19 می دانید که اتهام مخالفت با علم را
میزنید؟
این همه اجبار توی این مملکت هست مثل اجبار در پوشش زنان , اجبار در روزه گرفتن , عدم دادن گواهینامه موتور به زنان , دوچرخه سواری بانوان و.... اونوقت وقتی نوبت به اجبار زدن واکسن میرسه میشه مخالف حقوق شهروندی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
من هم مانند شما موافق اجباری شدن واکسن یا محرومیت اجتماعی برای کسانی که خوددرای می کنند هستم اما انصاف بده روزه کجاش اجباری بوده
*****آیا اجبار به واکسیناسیون مخالف حقوق شهروندی است؟*****
++ چیزی هست بنام درک عقل فهم++
دولت بجای زور گفتن و اجبار الان فرصت دارد که از اساتید طب جدید و سنتی که مخالف واکسیناسون کرونا هستند و از اساتید طب جدید و سنتی که موافق واکسیناسیون کرونا هستند را در صدا و سیما در یک برنامه زنده بدون تهدید و اجبار دعوت کند تا این بزرگوارها دلایل خود چه مخالف و چه موافق را با مردم بیان کنند تا مشکل واکسیناسیون کامل حل شود وگرنه با تهدید و اجبار و ..... مشکل حل نمیشود
مثال ساده وزیر امور خارجه ایران چه نوع واکسنی زده که آمریکا آن را قبول دارد و چرا مردم از این واکسن نمیتوانند بزنند
هر شخص نسبت به بدن خودش مختار هست که چکار بکند . نهایتا دولت میتونه برای تهیه بلیت هواپیما یا اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی محدویت بگدارد .

درضمن هر وقت شما 5 تا واکسن مورد قبول دنیا رو اوردی و حق انتخاب به مردم دادی توقع داشته باش که همه برن واکسن بزنن .
این حقوق خوان بسیار ناشی و ذوق زده است واکسنهایی که مجوز اضطراری گرفته اند و عواقبشان در ده سال آینده مشخص می شود به اینها اضافه کنید حداقل 15000 مرگ و میر واکسن که خبرش از سایت وزارت بهداشت حذف شد
اجبار تزریق ماده شیمیایی نامشخص با عوارض نامشخص و مرگ و میر در کدام قسمت از قانون آمده است.خود وزارت بهداشت اعلام می کند واکسنها ایمنی کامل ایجاد نمی کند و باز هم پروتکل رعایت کنید کمی تقوا و دانش را دستمایه کار خود قرار دهید.
اونوقت چرا اینایی که بدون هیچ ماسکی یا رعایت فاصله گداری میرن کربلا و اربعین و دسته و روضه رو جلوشون رو نمیگیرین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا گسترش بیماری بعلت عدم واکسیناسیون ضایع کردن حقوق دیگران است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
آیا واکسن مانع ابتلا و گسترش ویروس است؟!
به هیچ وجه به واکسن و عواقب آناعتماد نداریم و نمی زنمیم
با توجه به اینکه واکسن زده ها نیز می توانند ناقل باشند بنابراین پیشفرض دیدگاه ایشان مردود است و هیچ دلیل عقلانی و منطقی بر اجبار و یا حذف برخی امتیازات نیست.
اجبار به واکسنی که مراحل اضطراری را می گذراند و هنوز بازخوردهای آن آنالیز نشده است، با عقلانیت سازگار نیست. کسانی که مایل اند واکسن بزنند نباید برای دیگران تعیین تکلیف کنند. ضمن اینکه ناقل بودن واکسن زده بیشتر است. قدری تحقیق کنید و انصاف بدهید
لطف کنید مناظره ای با حضور موافقان و مخالفان برگزار کنید. کمتر یک طرفه اظهار نظر کنید
قانون شده یه چماقی که فقط بر سر مردم عادی فرود میاد. جمع کنید قانون رو.
خیلی با نمکید!!!!!!در مواردی که رعایت حقوق شهروندان بیشتر جنبه فردی دارد و برای جامعه مضر نیست مانند نوع پوشش بانوان و حتی آقایان و بر گزاری مجالس جشن و سرور و... برایتان حقوق شهروندی اهمیتی ندارد ولی در این مورد که هر فردی که واکسن نزند می تواند عامل بالقوه ای برای مرگ خود و اطرافیان و کلا جامعه باشد یاد رعایت حقوق شهروندی افتاده اید؟
انگار ما چه حقوق شهروندی داریم که حالا دغدغه حقوق شهروندیمون بشه تزریق واکسن.
در همه مسائل رای اکثریت ملاک هست.
وقتی اکثریت مردم واکسن میزنن یعنی دوست دارن سریعتر به زندگی عادی برگردن.. و اینکه یه عده ای مخالفن و نمیزنند نباید باعث بشه زندگی کسایی که زدن هم مختل بمونه..
وقتیکه واکسن نزدن فردی باعث ایجاد خط برای افراد دیگر می شود جرم است اصلا
وقتی اختلاف نظر در مورد ضرر و کارایی واکسن کرونا وجود داره چرا باید اجباری باشه....اجبار کردن کار درستی نیست
این دقیقا همان مساله داروی تلخ ، کودک و والدین است . حاکمیت باید اعمال قدرت کند ، چون در همه دنیا جماعت مرتجع حضور دارند . کمتر از یک قرن پیش آبله کوبی ، یا 3 دهه گذشته فلج اطفال به همبن شیوه به پایان رسید
حقوق شهروندی؟ مگه هست؟ مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فردی که نمی خواهد واکسن بزند مختار است اما به شرطی که به هیچ عنوان در خانواده و جامعه حضور پیدا نکند برود در خارج شهر برای خودش یک آلونک درست کند زیرا احتمال فراوان دیگران را مبتلا میکند .
قوانین عامره= آمره: صحیح است. املای اشتباه در چنین متن پر بیننده ای موجب رواج غلط این کلمه خواهد شد
انجام هر اقدام پزشکی باید با رضایت شخص صورت گیرد.
خدا وکیلی این آقایی که به عنوان وکیل پایه 1 از او یاد کردید چقدر سواد داره. بله یک وقتی کسی بیماری واگیر دارد آن را پنهاد کرده به دیگران سرایت می دهد حق باشماست باید پاسخ بدهد. اما وقتی کسی کرونا ندارد و بدنش را هم بهتر از دیگران می شناسد و از زدن واکسن ابا دارد چرا باید مجازات شود. این حداقلی است که باید یک وکیل پایه 1 نه بلکه یک فرد عامی هم می داند. مشکل ما رسانه ها هستند که میکروفن دادن دست یک عده که هر چی دلشان می خواهد بگویند و بابت حرفشان هم به کسی پاسخ گو نباشند. مخلص کلام اینکه اگر واقعا به واکسن اعتماد دارد تعهد کتبی بدهید که عوارضش را می پذیریرید آن وقت ما هم می زنیم در غیر این صورت تهدید و اجبار فایده ای نداشته به نوعی بازی در زمین دشمن هم می تواند تلقی شود.
آقای حقوق دان توجه فرمایید قوانین عامره اشتباه است ((قوانین آمره ))
با نگاهی به کامنتها میشه فهمید، در فضای مجازی آغاز شده. فقط کامنت میذاری ده دقیقه صبر کن، بعد کامنت بعدیت رو بذار. من مخالف واکسن زدن نیستم ولی واکسن برکت و چینی و . . . اجباری، قطعا مخالف حقوق شهروندی هستش.
همه مراکز را باز کنید مدارس دانشگاه‌ها. افرادی که واکسن زده اند ایمن می‌مانند و آنها که نزده اند کرونا میگیرن دیگه خود دانند .هیچ خدمات اجتماعی و بهداشتی و بیمه ای هم بهشون تعلق نگیره .بیمارستان ها هم رایگان این افراد را پذیرش نکنند .واکسن زدن کجا و کرونا گرفتن کجا
اجبار به زدن واکسن مخالف حقوق شهروندی هست، اما حضور فرد واکسینه نشده و آلوده کردن بخش دیگری از جامعه هم عدم رعایت حقوق شهروندی همون بقیه هست!

حالا چه کسی میخواد تعادل و راه حل بده من که چیزی به ذهنم نمیرسه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر