بازدید 38253
تاثیر شکست تلخ در توکیو بر پیروزی شیرین اخیر در چیبا

سلام به چهره‌ جدید والیبال ایران؛ ما زود برگشتیم!

دکتر فرزاد کفیلی
کد خبر: ۱۰۷۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱ 21 September 2021

۱۲ سال پیش در مانیل فیلیپین، تیم ملی والیبال با هدایت مرحوم حسین معدنی، ناباورانه فینالی را که در آن بار‌ها از ژاپن پیش بود، باخت و پس از این، تیم ملی با مربی ایرانی فینال آسیا را تجربه نکرد؛ پیروزی بر ژاپن در خاک کشورش با هدایت عطایی و کمک طلوع کیان، مهم ترین پیامش به دلال‌های مربیانی مثل ایگور کولاکوویچ بود؛ ایران نیازی به حضور شما و به باد دادن سرمایه ما ندارد.

سلام به چهره‌ی جدید والیبال ایران

بادی که پس از المپیک توکیو در والیبال ایران وزیدن گرفت، رخت تیم ملی مردان را بر تن چند ستاره جوان‌تر پوشاند. بعد از شکست مرحوم معدنی در فینال ۱۲ سال پیش، تیم ملی دیگر رنگ سرمربی داخلی را ندیده بود. خروج معروف، موسوی و غفور، خالی شدن تیم از کادر فنی پرتعداد مربیان خارجی و حذف برخی خدم و حشم‌ها، عزل سرپرست ۱۵ساله و در پی آن حذف پرواز‌های بیزنس کلاس و ولخرجی‌های قبل. نتیجه، اما فراتر از انتظار بود؛ قهرمانی ایران در آسیا و ارسال پیام‌هایی واضح به داخل و خارج کشور.

اول اینکه اعتبار کنار رفته ایران در المپیک و لیگ ملت‌ها تا حدودی احیا شد؛ نشان به آن نشان که سرمربی چند صد هزار دلاری روس گفته بود: «از لیمو نمی‌توان آب گوجه گرفت» و یک ماه پیش در ژاپن، سه بر یک به میزبان باخته بود، اما چطور شد که همین تیم با مهره‌های جوان‌تر ژاپن را در کشورش برد؟ این سوال خوبی برای پرسیدن از آلکنو و روزنامه‌نگاران و کارشناسان نزدیک به اوست.

تیم ملی والیبال با انتخاب‌هایی درست کمتر از سی روز در ایران تمرین کرد؛ کاپیتانی به بازیکن کم حاشیه و کاملی مثل عبادی‌پور سپرده شد. گروه‌بندی‌های مرسوم سال‌های اخیر کنار گذاشته شد و برای موقعیت‌های مختلف، بازیکنانی با قابلیت بالا روی نیمکت قرار گرفتند؛ ما در المپیک تیم زخم خورده‌ای بودیم که سرمربی‌اش جرات نداشت دریافت کننده قدرتی ذخیره را حتی یک امتیاز به زمین بیاورد. انتخاب‌ها آنقدر اشتباه بود که آلارم‌ها از دو ماه پیش از المپیک بلند شده بود.

سلام به چهره‌ی جدید والیبال ایران

در ژاپن کادر فنی ایرانی نبض بازیکنان تیم را در دست داشت؛ تا آنجا که می‌توان گفت در ده، پانزده سال اخیر، تیمی تا این حد در اختیار و هم‌دل نداشتیم. علاوه بر این، قهرمانی آسیا رونمایی از جواد کریمی پاسوری با ویژگی‌های منحصر به فرد هم بود؛ درخشش سوپراستار‌های جوانی مثل صابر کاظمی و میثم صالحی که همه چیزشان را زمین می‌گذاشتند و البته بازی گرفتن کادر فنی از بازیکن سخت و خاص بیست ساله، امیر حسین توخته. فراموش نمی‌کنیم شماره ۶ محمد موسوی بر تن علی اصغر مجرد به درستی نشسته بود.

حالا که نگرانی‌ها از تغییر نسل در والیبال کمتر شده، مدعیانی خواهند گفت شایسته‌تر از مربیان کنونی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی هستند، ولی برای مدتی صحبت از مربیان درجه چند خارجی مثل ایگور کولاکویچ نخواهد بود؛ مربی که بعد از باخت‌های ایران در المپیک در اینستاگرام برای بازیکنان و تیم ایران پست حمایتی می‌گذاشت، چون تصور می‌کرد فرصتی برای بازگشتش به ایران فراهم است، اما حالا و بعد از قهرمانی ایران، خبری از تبریک و احوال خوش مربیانی چون او نیست.

والیبال دلال‌هایی دارد که همیشه گزینه‌هایی از اروپای شرقی و ایتالیا روی میز مدیری می‌گذارند که هرچقدر در المپیک با آوردن ولادیمیر آلکنو به ضعف و خطا متهم شد، برای بار دوم قمار برنده‌ای روی مربی ایرانی داشت. محمدرضا داورزنی از فشار‌ ناکامی‌های اخیر تا حدودی خارج می شود و اگر تیم ملی جوانان ایران، هفته بعد هم در قهرمانی جهان ایتالیا نتیجه بگیرد، برای وزیر تازه کاری مثل حمید سجادی، مقابله با مدیر کهنه‌کاری مثل داورزنی جدالی سخت خواهد بود.

نویسنده: دکتر فرزاد کفیلی مفسر والیبال

سلام به چهره‌ جدید والیبال ایران؛ ما زود برگشتیم!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
کاش در اقتصاد هم اتفاقات خوبی به نفع مردم بیفتد
چرا فقط در ورزش ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
چرا فقط در ورزش ؟؟؟ چون عاقازاده ها حال ورزش کردن ندارن وگرنه ورزشمون میشد در حد ورزش مالدیو
فقط المپیک حالا دیر یا زود را کاری نداریم اگه چهار سال دیگه تو المپیک موفق بودید این موفقیت ها معنی داره
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
متاسفانه کارشناسان با یک برد و باخت سریع موضع گیری میکنند
حذف شدن از المپیک کجا و قهرمان آسیا شدن کجا

با چه عقلی این دو را با هم مقایسه می کنید ؟؟؟

تلاش همه کشورها حتی قهرمانان جهان برای موفقیت در المپیک است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
دقیقا
حالا خواهشا با یه مویز گرمیتون نکنه والیبال بالا پایین زیاد داره
ولی باید ممنون الکنو باشیم اگر مربی ایرانی در المپیک این نتایج را می گرفت بازیکنان قدیمی گردن مربی می انداختند اما حالا با راحتی از بازیکنان جوان استفاده شد
همیشه با یک قوره سردی میکنیم و با یک مویز گرمی،
آخر این همه توهین بی سند و بر طبل ملی گرایی کوبیدن فقط با بردن ژاپن درست است.
البته تیم کنونی و مربیان ایرانی و قهرمانی ارزشمندشان شایسته تقدیر است ولی آیا واقعا دانش و تجربه مربیان داخلی برای رسیدن به سکوی المپیک کافی هست؟؟؟
پس نقش این همه مربی خارجی در پیشرفت والیبال چه بوده است...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
قهرمانی آسیا غوره نیست، جانم
ماکه ازاین همه همدلی وغیرت لذت بردیم وبرایرانی بودنمان می بالیم . خودباوری ، توجه به جوانان شایسته این مرزوبوم باطعم مربیان ایرانی باکلاس نتیجه اش بازیهای باکیفیت ودرنهایت قهرمانی .
دکتر جوان اگر تیم والیبال ایران به حق به جایگاه فعلی رسیده و حرف اول را در قاره آسیا میزنه و در جهان هم حرف برای گفتن داره حاصل سالها استعداد یابی و زحماتی است که اهالی والیبال کشیدن و همچنین اثر مربیان تراز اول بین المللی هستش بخاطر همین شما هم هول نشو و فکر نکن کل والیبال ایران فقط تو همین بازی های آسیایی خلاصه میشه و بس. افق دیدت را باز تر کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
تایید می کنم به علاوه این که تقریبا همه مربی ها بر داربستی که ولاسکو بنا نهاد پا گذاشتند و حتی این تیم هم بعد از سالها از رفتن ولاسکو نتیجه کار های او هست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
زحمات اقای یزدانی خرم در زیرسازی والیبال
جوجه رو آخر پاییز میشمارند. کره جنوبی که تیم ارتش خودش را آورده بود. ژاپن هم با تیم کاملش نبود. فقط چین به احتمال نود درصد تیم اصلیش را که جوان‌گرایی هم کرده آورده بود. زیاد غره نباید شد. در بازیهای جهانی و المپیک عیار تیم مشخص میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
دوست عزیز تیم ایران هم تیمی پوست انداخته و کاملا جدید است. پس نباید این پیروزی را دست کم گرفت البته با نظر شما در مورد اینکه نباید غره شد موافق هستم
جوجه رو آخر پاییز می شمارند الان زوده اخوی
خوابیدن در باد قهرمانی آسیا با کادر قنی داخلی به سود والیبال ما نخواهد بود
کادر فنی داخلی در کوتاه مدت جواب میدهد ولی در دراز مدت بجواب نخواهد داد!
نظرم اینست با آوردن یک مربی طراز اول جهان در یک زمانبندی مشخص حداقل چهار ساله ضمن اآموزش و تدریس در کادمی والیبال از پایه و نونهالان و نوجوانان تا بزرگسالان
یست سی نفر هم از مربیان داخلی انتخاب به همراه مربیات لیگ زیر نظر این مربی خارجی در یک زمابندی مشخص وحداقل چهار سااله به صورت حرفه ای فعالیت و کار بکنند
و در تیمهای ملی هم زیر نظر این مربی خارجی از مربیان داخلی هم استفاده نمایند
قطعا برای المپیک بعدی و جام جهانی وجود مربی طراز اول خارجی لازم و ضروری است
انشالله که مغرور نشوند
از این تحلیل بسیار تعجب کردم. بازیهای بسیار خوب تیم ملی شایسته تمجید از مربیان و بازیکنان را دارد ولیکن مقایسه المپیک و جام ملتها بسیار با آسیایی فرق داره . در بزیهای آسیایی تنها تیم در سطح تیم ما ژاپن بود بالطبع هیچ فشاری روی بازیکنان تا مسابقه نهایی نبود. بازیهایی اخیر با مربی روس و نتایج به دست آمده را به هیچ وجه قابل تائید نمی باشد ولی با این ساده نگری و زحمات پیشینیان هم بسیار غیر حرفه ای هست و بیشتر احساسی تلقی میشود
کنار رفتن مافیای سعید معروف مایه موفقیت تیم و کادر فنی شد.
والیبال عشقه
تحلیلی بسیار سطحی! بزرگوار درست است الکنو نتیجه خوبی نگرفت اما همین مربی روس درهای جوانگرایی را باز کرد. هر چند بنده خود زیاد موافق مربیان خارجی نیستم. اما تاثیر آموزش ها و انتقال تجربیات آنها تاثیر به سزایی داشته است که ولاسکو نمونه ای از آنهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
ما نباید با جوان گرایی همه زحمات و تلاش های قدیمی ها را از بین ببریم اونها با بازی خوبشون تونستن برای جوانها انگیزه ایجاد کنن
باتشکر ازنویسنده کاش بعضی افراد میفهمیدن که نامها وخارجی بودن رمز موفقیت تیم نیست ومتوجه منظور نویسنده میشدند که حمایت کورکورانه از مربیان خارجی بدون شناخت وصرفن براساس گفته دیگران مبنای قضاوت درست نیست وبرای کم ارزش کردن قهرمانی اسیا به هرچیزی اویزان نمیشدن و...
نه موفقیت تک علیتی است و نه ناکامی! قضاوت عجولانه و غیرکارشناسانه راه به جایی نمیبرد. باید این تیم و کادر فنی در بازیهای جهانی و المبیک محک بخورد و عیارش سنجیده شود.
نه موفقیت تک علیتی است و نه ناکامی! قضاوت عجولانه و غیرکارشناسانه راه به جایی نمیبرد. باید این تیم و کادر فنی در بازیهای جهانی و المبیک محک بخورد و عیارش سنجیده شود.
هر کی میدونه ایرانی از ایرانی حمایت میکنه ما با امتیاز خیلی نزدیک ژاپن رو بردیم شک نکنید.... اون بازیکن و پاسور ژاپن نبودن اگه بودن ما میباختیم در صورتی که موسوی و غفور در اوج نبودن و پاسور جدید ما تاثیر گزار بود یعنی اگه ما به جای غفور و موسوی از جوانان استفاده میکردیم ژاپن رو میبردیم در ضمن عیار عطایی را در مقابله با لهستان ببینید ما با مربی ایرانی اصلا از پس لهستان هلند و برنمیاییم
درود بر جوانان با انگیزه و مربی ایرانی با انگیزه تر! وقتش رسیده بود والیبال پوست اندازی کند و با تیمی جوان و با انگیزه به ادامه راه بپردازد.
کاش اون بازیکنان مسن را که دیگه انگیزه و غیرتی برای بازی نداشتن قبل از لیگ جهانی مرخص کرده بودن.
وجود بازیکن سالاری در تیم باعث نتیجه نگرفتن شده بود.
لطفا همین طور الکی این بازیها رو بزرگ نکنین. خب خیلی خوبه که تیم نتیجه بگیره حالا چه با رملبی ایرانی چه خارجی. مهم نتیجه گیری و پیشرفت تیمه. اما عیار اصلی تیم تو رقابت های مهم و جهانی معلوم میشه. آیا اونجام تیم نتیجه خواهد گرفت یا نه ائن موقع میشه گفت.
انصافا این مجموعه نظرات کاربران تا این ساعت مجموعه ای قشنگ حاکی از نوعی فرهیختگی جمعی بنظر میرسد. احسنت به همتون
امیدوارم روز به روز بیشتر نظیر این مجموعه آراسته و پخته از نظرات رو د رهمه زمینه ها بويزه زمینه های اجتماعی شاهد باشیم
خود این نکته که چنین مجموعه نظراتی را ما هرگز در حوزه فوتبال نداشته ایم ٬ راهنمای خوبی برای یافتن مسیر درست در توسعه و پیشرفت در بخش های مختلف است.
تب سنج پیشرفت و توسعه همین چیز هاست
با سلام در ابتدا باید عرض کنم متاسفانه در کشور ما چه در حوزه سیاست ؛ ورزش و ... تا زمانی که کار به جای باریک نکشه خبر از خداحافظی نیست قطعا وبدون شک والیبال ایران مرهون زحمات افرادی همچون معروف ؛ موسوی ؛ غفور و ... می باشد ولی ایکاش این افراد 2 سال قبل در اوج خداحافظی می کردند و از تجربیات این عزیزان استفاده می شد همین جواد کریمی رو ببین نه تنها پاس بلکه سرویس خوب ؛ دفاع و اسپک هم میزنه با بها دادن به افراد جوان آماده لیگ ملتها میشویم و شک نکنید با انگیزه که از این تیم دیده میشه انشاا... خوش خواهد درخشید .
خداروشکر باند خوش خبر معروف افروزی تندروان زدن به چاک!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان