رد پای چینی ها در اُفت بورس ایران

امروز قیمت سنگ آهن در بازار آتی به کف ۹۰ دلار سقوط کرد. در گفتگو با حمزه کریمی کارشناس و تحلیلگر بازار‌های جهانی به بررسی دلایل این سقوط قیمت سنگ آهن و تاثیر آن بر بورس ایران پرداختیم. کدام گروه‌ها از این سقوط متاثر خواهند شد؟
کد خبر: ۱۰۷۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳ 20 September 2021

به گزارش بورس تابناک، در معاملات جهانی امروز سنگ آهن در بازار آتی، قیمت این کامودیتی به کف ۹۰ دلار سقوط کرد.  

رد پای چینی ها در اُفت بورس ایران | چرا قیمت سنگ آهن سقوط کرد؟
 

در گفتگو با حمزه کریمی کارشناس و تحلیلگر بازار‌های جهانی به بررسی دلایل این سقوط قیمت سنگ آهن و تاثیر آن بر بورس ایران پرداختیم. کدام گروه‌ها از این سقوط متاثر خواهند شد؟

دلیل سقوط قیمت سنگ آهن چه بود؟

حمزه کریمی کارشناس و تحلیلگر بازار‌های جهانی گفت: عامل اصلی سقوط قیمت سنگ آهن چین است. سیاست‌هایی که چین در چند سال گذشته برای کنترل قیمت‌ها داشته است منجر به کنترل و کاهش قیمت‌ها شده است، اما نه به آن شکلی که چین انتظار آن را داشت.  

وی ادامه داد: البته دولت چین از سال ۲۰۱۶ استراتژی محدودسازی فولادسازان خود را دنبال کرده است و مانع رشد تولید فولاد خود شده است. کریمی افزود:، اما امسال ما شاهد رشد تولید فولاد در چین بوده ایم و دولت چین اجبار کرده است که فولادسازان این کشور حداقل ۱۸ درصد از تولید خود را در ماه‌های پیش رو تا پایان سال کاهش دهند.  

کریمی افزود: چین یک غول ساختمانی به نام اِوِر گرنت دارد که در مرحله ورشکستگی قرار گرفته است. این شرکت که یک مصرف کننده بزرگ در موضوع فولاد ساختمانی بوده است، همین مسئله روی بازار تاثیر گذاشته است و توانسته است روند قیمتی مس، آلومینیم و روی را نزولی کند.

این تحلیلگر بازار‌های جهانی اظهار داشت: احتمالا با کاهش عرضه بازار سنگ آهن مقداری به تعادل برسد، اما به هر حال دلیل اصلی سقوط قیمت‌ها همین سیاست‌های چین است که به عنوان نمونه هفته گذشته اعلام کرد که ۷ هزار بشکه از ذخایرش را آزاد می‌کند یا عرضه مس که چند هفته پیش انجام داد. به هر حال چین به دنبال سرکوب تقاضا است، اما نمی‌تواند آن گونه که باید موفق باشد چرا که در دوران پس از کرونا ما افزایش تقاضا را داریم در صورتی که تولیدات هنوز به سطح قبلی باز نگشتند!

کدام گروه‌ها از سقوط سنگ آهن متاثر خواهند شد؟

کریمی در این باره گفت: قطعا این ریزش قیمت سنگ آهن می‌تواند بر روی بورس ما نیز تاثیرگذار باشد چرا که یک تعدادی از شرکت‌های بورسی ما کامودیتی محور هستند و قیمت‌های جهانی بر روی آن‌ها تاثیرگذار است. گروه کانی‌های فلزی ما مانند شرکت‌های گل گهر، صنعتی و معدنی چادرملو، صنعتی و معدنی صبانور و ... که در ارتباط با استخراج و فرآوری‌های سنگ آهن هستند، از این سقوط قیمت متاثر خواهند شد. همچنین این مسئله می‌تواند روی شرکت‌های فولادی ما تاثیرگذار باشد. وی افزود: این تاثیر به نظر تاثیر بلندمدتی نخواهد بود و یک تاثیر کوتاه مدت است چرا که پیش بینی می‌شود دوباره قیمت‌های جهانی به تراز‌های بالاتری هم دست یابد.  

وی در انتها گفت: البته ریزش قیمت‌های جهانی با اصلاح شاخص بورس همراه شده است و می‌تواند مزید علت باشد. ولی اگر سهامداران به این نوسانات کوتاه مدت زیاد توجه نکنند و به دید یکساله به این شرکت‌ها نگاه کنند، قطعا شرکت‌های مذکور می‌توانند برای آن‌ها سودآور باشند.  

منبع: نبض بورس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر