بازدید 164064

کاهش مصرف ۳ ماده غذایی از خطر زوال عقل می‌کاهد

به گفته محققان، داشتن یک رژیم غذایی مناسب مغر می تواند به بهبود عملکرد مغز و سلامت قلب کمک کند. جایگزینی غذاهای چرب و فرآوری شده با غلات کامل و سبزیجات سالم می تواند احساس سلامتی را حفظ کند.
کد خبر: ۱۰۷۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳ 20 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از دیلی اکسپرس، علل زوال عقل می‌تواند پیچیده باشد. سن شایع‌ترین عامل خطر زوال عقل است، به این معنی که افراد با افزایش سن به احتمال زیاد دچار نوعی زوال عقل می‌شوند.

انتخاب شیوه زندگی نیز می‌تواند بر احتمال ابتلاء به زوال عقل تأثیر بگذارد و این شامل رژیم غذایی نیز می‌شود.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که از طریق انواع غیرمعمول پروتئین در مغز ایجاد می‌شود.

برخی از پروتئین‌ها که آمیلوئید نامیده می‌شوند، در اطراف سلول‌های مغزی، پلاکی ایجاد می‌کنند در حالی که برخی دیگر به نام تائو باعث درهم پیچیده شدن سلول‌های مغزی می‌شوند.

با آسیب بیشتر سلول‌های مغزی، انتقال دهنده‌های عصبی (مواد شیمیایی که پیام‌ها را بین سلول‌های مغزی منتقل می‌کنند) کاهش می‌یابد و در نتیجه، به عملکرد کلی مغز آسیب می‌رسد.

یکی از اولین نواحی آسیب دیده، خاطرات فرد است، به همین دلیل است که افراد مبتلا به آلزایمر، گیج یا فراموشکار به نظر می رسند.

مشخص شده است که رژیم غذایی MIND (تلفیق رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی کاهش فشارخون موسوم به DASH) شروع زوال عقل را به تعویق می‌اندازد.

محققان و کارشناسان، برای جلوگیری از زوال عقل، اجتناب از مصرف سه نوع ماده خوراکی زیر را توصیه می‌کنند:

غذاهای سرخ شده

سعی کنید غذاهای سرخ شده از رستوران‌های فست فود را با غذاهای خانگی جایگزین کنید. در خانه برای سرخ کردن از روغن‌های مانند روغن زیتون استفاده کنید.

پنیر

رژیم غذایی MIND خوردن پنیر را کمتر از یک بار در هفته توصیه می‌کند. سعی کنید پنیر را برای موارد خاص نگه دارید.

کره و مارگارین

سعی کنید میزان مصرف کره و مارگارین را به کمتر از یک قاشق غذاخوری در روز محدود کنید. روغن زیتون با توجه به رژیم MIND انتخاب بهتری است.

محدود کردن مصرف گوشت قرمز و خوردن شیرینی مانند کیک و بستنی، نیز بخش مهمی از رژیم غذایی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۰
با شرایط اقتصادی فعلی و خالی شدن سبد خرید غالب مردم عادی ، عملا امکان مصرف مواد غذایی مورد اشاره خیلی کم شده ! مرسی از مسئولین که با ایجاد این شرایط بفکر جلوگیری از ابتلای مردم به آلزایمر هستند !!!! مرسی که هستید !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
مرسي از اينكه شما هم هستي تا سبد منفي بافي خالي نماند.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
برادر قبل الزایمر از گرسنگی خواهیم مرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
آقا یا خانم ناشناسی که نمیدونی از کلمه منفی بافی که احتمالا تازه یادش گرفتی کجا استفاده کنی...واقعا انتقاد بجای یک شهروند ایرانی از نظر جنابعالی منفی بافیه؟! منفی رو اونایی میسازن وساختن که مردم رو اینطور داغون کردن و جاهلانی مثل جنابعالی که حتی یه انتقاد ساده تو فضای مجازی رو هم نمیتونین تحمل کنین چون تامین هستین و بفکر منافع خودتونین،خدا میدونه چکاره ای....
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
استادی که شکوه یک هموطن را بعنوان منفی بافی، تلقی کرده، مشخصه که جیره خوارهمیشه در صحنه است و تا افرادی چون ایشان به این شغل پاچه خواری و جیره خواری مبادرت میورزند، اوضاع همینه
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
آقا یا خانم ناشناس، واقعا منظور شما از منفی بافی چیه؟ کدام حرف ایشون منفی بافی بود؟ انتقاد درستی کرد. اگر بنظر شما اشتباهه، لطفا با دلیل تابت کنید.
باسلام تغذیه خیلی از ما ایرانی ها که بسیار افتضاح است انهم بدلیل شرایط بد اقتصادی و گرون شدن اجناس من که خدایی بالا دوسال است که بچه هام لب به میوه و گوشت قرمز و گردوه و پسته و بادام و انجیر خیلی خوراکی های دیگه نزده اند ان شااله حق امثال من در گلوی آنهایی که حق خوری میکنن رو چنان میگیره که حتی آب هم از گلویشان پایین نرود باورکن فقط دلمو به این خوش کردمه
سلام این چه توصیه ای هست که شما روزنامه چی ها می‌فرمایید، لطفاً بگویید چه غذاهایی مصرف کنند
خیلی ممنون از راهنماییتون .فقط اگ پنیر صبحانه نشه بخوریم میشه بگین جایگزینش چیه،،؟؟!!!الان هم کره وهم پنیر رو محدود کردین؟؟!!!
لعنت به این وضعیت افتضاح لعنت خدا و کائناتش بر باعثین این همه گرونی کمرشکن و مغلطه گری..من واسه بچم نتونستم فلان میوه رو که تو میوه فروشی سر کوچه دیده بود بگیرم و این رو هیچ وقت فراموش نخواهم کرد هر چند امثال من و بدتر از من هم زیاد هیستن .... چرا تو مملکتی که اینهمه ثروت خدادادی و باغات میوه و...هست باید میوه ای که پایینترین قشر جامعه هم بتونه براحتی فراهم و استفاده کنه واسه عده زیادی حسرت و آرزو بشه.خدا از سرتون نگذره ....
به جای پنیر به این خوشمزگی شیر و نان خوبه دیگه ا فراموشی نمی گیریم
لعنت به کسی که این گرونی درس کرد ما که توکف خیلی خوراکی ها موندیم پنیر وکره رو حذف کنیم دیگه چی بخوریم روغن زیتون رو خیلیی خوب اومدین
سیر از گرسنه خبرنیست. رانت خواران مروت نیست
چی میگین بابا اینقدر شلوغش میکنین آنچنان از کشور خودتون بد میگین که انگار همه دنیا تو رفاه هستن میدونین چند صد میلیون انسان حتی به آب شرب هم دسترسی ندارن
مگه ما آدم نیستیم ارزانترین میوه رو می‌خریم به مقدار کم و شکر خدا میکنیم
خدایا شکرت خدایا ما رو ببخش هر چی به سرمون میاد از ناسپاسی ها مون هست
خدا لعنت کنه کسانی ک گرانی وتورم به وجود اوردن خانواده ما سه وعده فقط نان خشک میخوریم وماست وهرچ درامد داریم اجاره خونه وایاب وذهاب محل کار میدیم ازساعت۲بامداد تمام سطل زباله های سطح شهر میگردم شایدپس مانده سفره عیان بتونم پیدا کنم وشکم سیر کنم
سلام ارده وکره بادام زمینی بخورید
فقط خدا بداد همه برسد انشااله
ما از وقتی کرونا اومده صبحانه نمیخوریم بچه ها دیر بیدار میشن ناهارمیخوریم شامم یه چیزی سرهم میکنیم.خوبه یه وعده صرفه جویی میکنیم.تا بقیه به وعده هاشون اظافه کنن.
من که تاحالا هرچه نوشتم چاپ نشده. معلوم فقط برای سرکار گذاشتن مردم که بگندد . در ایران ازادی بیان است . به خودتان بیاید . ما پنجمین کشور ثروتمند جهانیم ولی از ۳ عضو خانواده باید همه کارکنند تا فقط زنده بمانیم. ما از مردن و کشته شدن نمیترسیم چون فقط جسممون در این دنیاست و هیچ لذتی نمیبریم .
اگر پنیر لیقوان که اصل باشه باضافه مغز گردو با چای و خرما بخوریم اثر آلزایمریش از بین میره البته هزینه هم سه برابر میشه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی