بازدید 12931
۷

قبوض آب در روستا‌های کاشان جنجال به پا کرد

افزایش مصرف و تغییر تعرفه‌ها، قبوض سنگین آب را روی دست برخی روستاییان کاشان گذاشت.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 18 September 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، صدور قبض‌های چند صد هزارتومانی و میلیونی آب برای برخی مشترکین در روستا‌های کاشان، باعث نارضایتی و اعتراض آن‌ها شده است. کاربری این مشترکین در قبض، اقامتگاه خانگی تعریف شده که منظور همان اقامتگاه غیر دائم است و تعرفه مصرف آب آن در سال ۱۴۰۰ تغییر کرد. به این ترتیب مصرف آب بیش از میزان تعیین شده برای این کاربری به نرخ آزاد محاسبه می‌شود. اطلاع رسانی ضعیف آبفا از یک سو و سهل انگاری مشترکین در مدیریت مصرف آب آشامیدنی از سوی دیگر، سبب صدور چنین قبض‌هایی شده است.

استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز و دیگر مصارف غیر شرب و غیر بهداشتی و همچنین در برخی موارد شکستگی تاسیسات داخلی ملک، از مهمترین عوامل افزایش مصرف آب ذکر شده است.

طبقه‌بندی مشترکین
برای مشترکین خانگی ۱۰ طبقه مصرف تعریف شده که هر طبقه نرخ خاص خودش را دارد. در تعرفه خانگی تا مصرف ۵ متر مکعب آب در ماه رایگان محسوب می‌شود. از ۵ تا ۲۵ متر دارای تعرفه معمولی و از ۲۵ متر به بالا بد مصرف‌ها یا پرمصرف‌ها هستند. در این شرایط هر چقدر مصرف آب بالاتر باشد، مبلغ قبض هم سنگین‌تر است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای کاشان در گفتگو با همشهری در این باره می‌گوید: صدور قبض میلیونی برای مشترک خانگی در موارد خاص اتفاق افتاده است؛ برای کسانی که شکستگی یا هرز آب در خانه دارند یا مشترکین وسواسی هستند که بالای ۷۰ یا ۸۰ متر مکعب آب در ماه استفاده می‌کنند.

اقامتگاه‌های غیر دائم
مشترک خانگی همان اقامتگاه دائم است که در ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی برای اقامتگاه دائم ۲ چرخه را مشخص کرده است؛
۱. شخص در آنجا سکونت داشته باشد ۲. مرکز اداره امور مهم، مثل اینکه کسب و کار یا شغل فرد در آنجا قرار داشته باشد.

اما برخی از خانه‌های شهری و روستایی که شخص در آن‌ها اقامت دائم ندارد و آخر هفته‌ها یا ایام تعطیل به آنجا می‌رود، اقامتگاه غیر دائم محسوب می‌شوند. مانند خانه باغ‌ها و ویلا‌ها یا حتی خانه‌های روستایی.

محمد حسین خامه چیان با بیان اینکه در سال ۹۴ برای اقامتگاه غیر دائم تعرفه‌ای مجزا در نظر گرفته شد، می‌گوید: پس از پایش مشترکین، کاربری برخی خانه‌ها در همان ایام به اقامتگاه‌های غیر دائم تغییر کرد. این نوع کاربری در قبض با عنوان اقامتگاه خانگی تعریف شد که مشترکان آن را کاربری خانگی می‌دانند در حالیکه عنوان اقامتگاه، نشان دهنده همان اقامتگاه غیر دائم است.

تعریف تعرفه
تا سال ۱۴۰۰ تعرفه اقامتگاه‌های غیردائم برای مصرف هر متر مکعب آب، ۹۵۰ تومان بود و این اواخر به متری ۱۱۰۰ تومان رسید در حالی که تعرفه خانگی متری ۵۰۰ تومان بود.

خامه چیان در این باره نیز اظهار می‌کند: در سال ۱۴۰۰ دستورالعمل تغییر کرد. سقف ظرفیت مصرف آب برای یک اقامتگاه، ۷ متر مکعب در ماه در نظر گرفته شد که به ازای هر واحد تا مصرف ۷ متر مکعب آب، قیمت ۱۱۰۰ تومان منظور می‌شود. استفاده بیشتر از این مقدار به نرخ آزاد، یعنی هر متر مکعب ۱۳۳۰۰ تومان حساب می‌شود. این افزایش موجب صدور قبض‌هایی با ارقام بالاتر برای مشترکین پر مصرف شد. اما قبض میلیونی فقط برای یکی از مشترکین در روستای ساز صادر شد که ملک او دچار نشتی تأسیسات داخلی بود و در دو دوره متوالی ۴۲۰ مترمکعب آب مصرف کرد.

افزایش تعرفه برای همه.
اما افزایش قیمت تنها مربوط به اقامتگاه‌ها نیست. بلکه یک افزایش ۷ درصدی برای تمامی مشترکان اعمال شده است و یک افزایش ۱۶ درصدی برای مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف کرده‌اند.

محمدرضا اسدی، مدیرعامل آبفا شهرستان کاشان با اشاره به این موارد می‌گوید: تعرفه اقامتگاه دائم در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده و این تعرفه‌ها از ۲۵ خرداد سال جاری ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اگر فردی اقامت دائم خود در آن منطقه را ثابت کند، نوع کاربری مشترک را تغییر می‌دهیم، اظهار می‌کند: اکنون قیمت‌ها به جز اقامتگاه‌ها دائم برای مابقی با همان افزایش هفت درصدی اعمال شده است.

کاهش مصرف تنها راه حل پیش رو
معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای کاشان در پایان با بیان اینکه هیچ چاره‌ای جز کاهش مصرف آب نیست؛ صرفه جویی، بازچرخانی یا استفاده مجدد از آب، استفاده از سایر منابع غیر آشامیدنی مثل آب چاه یا قنات برای فضای سبز و استخر را به عنوان اصلی‌ترین راهکار صرفه‌جویی عنوان می‌کند.

خامه چیان می‌گوید: با وجود اقدامات فرهنگی و آموزش در زمینه مصرف آب، هنوز نتوانسته‌ایم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش مصرف آب داشته باشیم. اما بازدارندگی از طریق افزایش نرخ تعرفه‌ها بیشتر جواب داده است. به نحوی که مصرف آب کاربری‌های غیرآشامیدنی در تابستان امسال ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است.

کاشان ۱۸۰ هزار مشترک دارد که حدود ۹ درصد از این تعداد یعنی ۱۵ تا ۱۶ هزار اقامتگاه غیر دائم هستند. حدود ۸۰۰۰ از این اقامتگاه‌ها در روستا‌ها واقع شده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
سازمان آب قبض ها را با عنوان مسکونی دائم و مسکونی غیر دائم ثبت کنند تا مشترک بداند یعنی چه و ابهام نداشته باشد
از قبوض برق تهرانیها هم رو نمایی کنید
پرداخت قبض آب و برق در روستاها خیلی ناعادلانه ست روستائیان حیاط بزرگ و درخت و باغچه های زیادی دارند هر روز هم آبیاری می کنن ولی پول آب و برق نمیدن در صورتیکه کسانی که در تهران یاشهر زندگی می کنند ولی در روستا هم خونه دارند با وجودی که شاید سالی چند بار برن روستا ولی قبض آب و برقشون چندین برابر رویتائیان ساکن هست و این خیلی ناعادلانه ست
دقیقا، همه شهرنشینهای پولدار تو روستاها هم خونه زندگی دارن
قبض گاز شهرک صنعتی ناجی در زنجان 8-9 برابر شده و هیچ کسی هم پاسخگو نیست.
خیلی ناعادلانه
ده برابر آن اب را اگر در تهران مصرف کنیم جریمه نمی شویم ولی در روستا با اب چاه جریمه می شویم و با ابیاری قطره ای هم نمی توانیم درخت ابیاری کنیم و مجبوریم بخشکانیم .
. مجبوریم برای حمام و شتشو به تهران بیاییم و با اب تصفیه شده دوش بگیریم!
جناب دکتر رضایی اقتصاد مصرف یعنی این، به سمع ریسس جمهور محترم برسانید.
ناعادلانه هست والا نمی‌دونم اینایکه قانون مینویسند بیسوادوناشیند آخه کدوم عقل باورمیکنه که توروستا یه خانواده پاهای تابستان برنداونجا ساکن اونجا هستند ولی اشتغال درشهردارند بخاطرگرمای زیاددرتابستان کاشان خراب شده بچه هاشون میزند این سه ماه روستا حالا میادین خانواده 15لیتر آب کمترکه نمیتونه مصرف کنه چهارنفره دستشویی هم که تنها بره بیش ازاین می‌ریزند چه کنیم نمیشه دوتا زن هم بگیریم تواینهم موندیم چه خاکی باید به سربریزیم خونه هم که نیست چهارتا خشت گذاشتیم خونه میشه. مسئولین خودشون که توروستاخانه دارند چه خونه های بومی اون روستا هم نیستند آشنا دارند توسازمان آب اقامت دائم میزنند تو قبض براشون خدایا خودت مارابردارازاین دنیای نکبت ظالم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر