بازدید 16661

چرا مردم در ترکیه خانه می خرند؟

بنابر گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان فقط در ماه آگوست با خرید ۹۱۱ ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شدند. تا سال گذشته ایرانیان پس از عراقی‌ها دومین خریدار املاک در ترکیه بودند که امسال در جایگاه اول قرار گرفته‌اند. میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی ۲ سال گذشته ۱۵ برابر شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲ 18 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اطلاعات، فرار سرمایه همیشه در شرایط ابهام و بی‌ثباتی سیاسی شدت می‌گیرد. ابهام در امضا یا عدم امضای برجام، پیوستن یا نپیوستن ایران به معاهده‌های بین‌المللی اف.ای.تی. اف و پالرمو، لغو تحریم‌ها یا تمدید تحریم‌ها، رفع انسداد سیستم بانکی یا تداوم وضع موجود، حل شدن تنش‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی و نهایتاً رسیدن به ثبات اقتصادی یا تداوم بی‌ثباتی، پاره‌ای افراد و خانواده‌ها را به فکر مهاجرت می‌اندازد.

دقت در نحوه تبلیغات املاک در ترکیه، گرجستان، دوبی و اسپانیا نشان می‌دهد، یکی از مهم‌ترین محرک‌های ایرانیان برای خرید ملک در خارج دریافت مجوز اقامت دائم است؛ تبلیغی که به گفته رئیس اتحادیه املاک ایران، نوعاً دروغ و اغواکننده است و به قصد ترغیب و وسوسه افراد به خرید است. آنها با توجه به اینکه شرایط و ذهنیت مشتریان ایرانی را می‌دانند انگشت روی مهاجرت و اقامت می‌گذارند. برای همین است که خرید ملک ایرانیان در ترکیه طی ۲ سال اخیر ۱۵ برابر شده است.

بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی درباره پاره‌ای امور اقتصادی از جمله صادرات و واردات باعث شده بخشی از صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات احساس زیان کنند و با لطایف الحیلی، بخشی از درآمد ارزی حاصل از صادرات را به خرید ملک در خارج تخصیص دهند تا به کشور برنگردد و به سیستم بانکی عرضه نشود. درباره قاچاق کالا از داخل به خارج این امر عمومیت بیشتری دارد زیرا در قاچاق، اساساً چیزی ثبت و ضبط نمی‌شود و قاچاقچی به آسانی می‌تواند بخشی از درآمد خود را به خرید ملک اختصاص دهد تا هم پولشویی کرده و ردّی از منشاء پول برجا نگذارد، هم در نقطه‌ای و حوزه‌ای با ثبات سرمایه‌گذاری کرده باشد.

کوتاه سخن، در شرایطی که کشور در تحریم است و به شدت به سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه‌های موجود نیازمند، شدت گرفتن روند خروج سرمایه از کشور از عواملی که اشاره‌وار به آن پرداخته شد، برمی‌خیزد. دولت ناچار است برای کنترل و کاهش این روند، چاره‌ای و چاره‌هایی بیندیشد. قطعاً چاره کار نه جرم‌انگاری است و نه تصویب قوانین ممنوعیت و مجازات؛ باید عوامل ریشه‌ای این رخداد برچیده شود

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۶
باید عوامل ریشه‌ای این رخداد برچیده شود


صد سال بعدی
مردم بسیار قدر ناشناسی داریم.
چرا این مردم در اوج آزادی و رفاه کشور باز دارن میرن؟
مگه ما چی کم گذاشتیم بهشون
به همان دلیلی که بسیاری از مسئولین نظام و خانواده هایشان بر اساس اعلام وزارت اطلاعات تبعه بلاد کفر امریکا و اروپا هستند و در آنجا سرمایه دارند مردم هم در صورت داشتن سرمایه نسبت به خرید مایملک در خارج کشور از جمله ترکیه اقدام می کنند
بزرگترین مشکلی که در آینده ای نه چندان دور با آن روبرو خواهیم شد، کاهش ضریب هوشی است. با توجه به اینکه درصد قابل توجه ای از این افراد دارای بهره هوشی (IQ) بالایی هستند، لذا میزان بهره هوشی در متولدین سالهای آینده، پایین آمده و لذا کشور با فقر نیروی با استعداد روبرو خواهد شد.
برای فرار از شرایط درخشان و امیدبخش !!!! کشور بزرگ ایران...
آخه این چه سوال بی مزه ای هست که می پرسید؟!
اونایی که کمی تا قسمتی سرشون به تنشون می ارزه و به قول خودتون نخبه هستند یا نیروی کار متخصص و ماهر به واسطه تخصصشون از جهنمی که تو ایران برای ملت مفلوک درست شده فرار می کنن
اونهایی که دستشون به دهنشون میرسه و سرمایه ای دارن با خریدن ملک تو هرجایی به جز ایران سعی در فرار از مهلکه دارند
یه عده هم مثل من که نه از دسته اوله نه از دسته دوم، برای کمی دلداری دادن به خودش نشستن و دارن جواب سوالات مسخره شما رو که جوابشون البته از قبل روشنه رو میدن...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
براى رهائى از دست شما
به همان دلیل که مردم در افغانستان به هواپیمای امریکا اویزان می شدند
برای مردم آرامش فکری نمانده است
درست است که رفتن از ایران به ترکیه اشتباه است اما از این ستون به آن ستون فرج است
امیدوارم بالاخره یک عقل سلیم در اقتصاد پیدا شود این جمله آخر خیلی امیدوارکننده است
"قطعاً چاره کار نه جرم‌انگاری است و نه تصویب قوانین ممنوعیت و مجازات؛ باید عوامل ریشه‌ای این رخداد برچیده شود"
علت خرید خانه در خارج معلول عدم ثبات و آزادی های اقتصادی ، اجتماعی و تا حدودی سیاسی در ایران است !
چون قیمت لیر پایین است
در ۸ سال گذشته همه در حال برگشت بودند تو این یکماهه همه دارند فرار می‌کنند!!!!!!جل الخالق
اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه دروغ نیست، اطلاعات خودتونو بالا ببرید.
لطفاً جملات پارسی بکار ببرید
سالهاست در هیچ سایتی ندیدم به انگیزه های عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات به کشور سخن به میان بیاید و برام خیلی جالب توجه است که تابنک در این نوشته اشاره کرده است به ارز های حاصل از صادراتی که بجای برگشت به چرخه اقتصاد و تولید کشور صرف خرید خانه در ترکیه می شود...اما قابل توجه رسانه تابناک که طی چند دهه گذشته متاسفانه بخش عظیمی از ثروت این سرزمین بدلیل نقس سیستم برگشت ارز و دور زدن آن توسط صادرکنندگان بیش از 1000 میلیارد دلار از منابع ارزی این کشور که حاصل از دلار های صادراتی هست و یا ارزی که برای واردات با پروفورمای غیر واقعی چند برابر ارزش کالا اختصاص داده شد و راهی امارات و اروپا و ..شد ...سرمایه گذاری 600 میلیارد دلاری ایرانیان در امارات گواه قابل اتکایی است بر این موضوع...متاسفانه هنوز نیز صادر کنندگان و وارد کنندگان بدلیل ضعف سیستم نظارتی و کارشناسی به راحتی ارز شسته شده را راهی بانک های خارحی می کنند و افسوس که سرمایه های این مملکت اینگونه به تاراح می رود و تا کسی ورود کند صدا و فریاد وامصیبتا بلند میشئد که دولت در کار بخش خصوصی دخالت می کند دو لت باعث فرار سرمایه ها می شود اما ببینید چقدر هوشمندانه فریاد وامصیبتا سر می دهند فراری دهندگان سرمایه کشور شده اند دایه مهربانتر از مادر و با این ترفند سالهاست جریان خروج ارز از کشور ادامه دارد ....بنده بعنوان یک کارشناس تجارت خارجی که دارای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دارم حاضرم با یکی از همین فریاد زنان مناظره کنم و در همان مناظره اثبات می کنم با وجود سامانه های برگشت ارز نیز سالانه بیش از 20 میلیارد دلار فرار ارز از کشور داریم ...دقیق به منفذ ها اشاره خواهم کرد ببینم چه جوابی دارند .
ترکیه عشق مردم ایران
چون ایران مملکت بی ثبات است
همه چی نوسان داره
قمت سیمان نوسان داره
قیمت ارز نوسان داره
خودرو که روی موج نوسان هست
مرغ یک روز میپره روز بعد جوجه اضافه داریم
این نوع مدیریت رو همه بلد هستن ، اصلا نیازی به وزیر و کابینه نیست
چون میتونند بدون حجاب اجباری باشند .میتوانند به کنار دریا و کنسرت و بار و دانسینگ بروند بدون اینکه گشت ارشادی مانع آزادی های فردیشان شود.
واقعا؟! " دریافت مجوز اقامت دائم است؛ تبلیغی که به گفته رئیس اتحادیه املاک ایران، نوعاً دروغ و اغواکننده است "، چرا اینچنین آشکارا دروغ می گویید؟! همینطوری حرف زده اید که مردم بیشتر و بیشتر به خارج کردن سرمایه شان ترغیب شده اند.
اين از اثرات و برکات کليد مجعول روحاني است که بجاي چرخاندن زندگي مردم ايران زندگي مردم ترکيه را چرخاند و مردم و ملت خود را پيچاند.
واقعا در ايران چه خبر است؟ هزينه چه چيزي رو داريم ميديم؟
چون زندگی و ارامش و ازادی های مدنی و حقوق شهروندی در آن کشورها را انسانی تر می بینند و لازم نست برای دوچرخه و روسری و ورزش و رقص و شادی و هر موضوع انسانی دیگر گرفتار شوند
چون از دست تند روها که هر روز محدودیت ایجاد می کنند خسته هستند
چون پاسپورت ترکیه اعتبار بیشتر دارد
چون ثبات اقتصادی دارند
باز هم بگم ؟؟
خوش به حالشون
از نادانی هست ... ترکها با ثبات نیستند .. چند صباح دیگه با لگد پرتشون میکنن بیرون..
انشا الله
جان مردم را به لب اوردهيد
ملت بدبخت ، دولت های بی کفایت . مردم ول شده به امان خدا.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر