بازدید 6397

فرانسه سفیرانش را از آمریکا و استرالیا فراخواند

فرانسه در اعتراض به همکاری زیرسطحی آمریکا و استرالیا، سفیرانش را از این دو کشور فراخواند.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۱ 18 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تارنمای نیویورک تایمز نوشت که وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیران این کشور در واشنگتن و کانبرا را در اعتراض به خبر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در مورد تامین زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا بدون مشورت با مقام‌های فرانسوی، فرا می‌خواند.

ژان ایو لودریان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم توسط امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گرفته شده است.

فرانسه در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا و در واکنش به حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی استرالیا، پنجشنبه (۲۵ شهریور) مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

لودریان وزیر خارجه فرانسه گفت که معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "اوکوس" اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" است.

وزیر خارجه فرانسه افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدام‌های ترامپ می‌اندازد.

در همین حال یک مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفت که آمریکا از تصمیم فرانسه متاسف و واشنگتن در این ارتباط با پاریس در تماس نزدیک بوده است. این مقام گفت که آمریکا برای حل اختلافات در روز‌های آینده با فرانسه در تعامل خواهد بود.

یک منبع دیپلماتیک در فرانسه نیز به این خبرگزاری انگلیسی گفت که نخستین بار است که پاریس سفیران خود را به این شیوه فرا می‌خواند. در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه هیچ اشاره‌ای به انگلیس نشده است. به گفته این منبع دیپلماتیک، فرانسه معتقد است که انگلیس به نحو فرصت طلبانه‌ای به این توافق پیوسته است.

این منبع افزود: ما نیازی به مشورت با سفیر خود (در انگلیس) نداریم تا از (رفتار لندن) سر درآورده یا در مورد آن نتیجه گیری کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار