بازدید 11509
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

سخنرانی مارتین لوترکینگ: رویایی دارم / دیدار غیرنظامیان آلمانی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد / آخرین سفر کشتی تایتانیک در تصاویر قدیمی / تغییرات جوی زمین طی 20 سال / کیوتو از نمای نزدیک

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷ 16 September 2021

سخنرانی مارتین لوترکینگ: رویایی دارم / دیدار غیرنظامیان آلمانی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد / آخرین سفر کشتی تایتانیک در تصاویر قدیمی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

دیدار غیرنظامیان آلمانی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد

در دوران آلمان نازی اردوگاه‌های کار اجباری بسیاری ساخته شد که شرایط بد و اسفناکی بر آن‌ها حاکم بود. تعداد بسیاری از اقلیت‌های مختلف نژادی، سیاسی و مذهبی در این اردوگاه‌ها زندانی شده و مجبور به بیگاری در کارخانه‌های مختلف شدند. یکی از بزرگترین اردوگاه‌های کار اجباری اردوگاه بوخن‌والد بود. در سردر این اردوگاه نوشته شده بود: Jedem das Seine به معنی هرکسی را داشته‌اش، منظور از این پروپگاندای رژیم نازی این بود که افرادی که در این شرایط زندگی می‌کنند لیاقتی بیشتر از این ندارند. پس از آزادی این کمپ توسط نیروهای متفقین، غیرنظامیان آلمانی مجبور شدند تا به این اردوگاه آمده و از نزدیک فجایعی که در آن انجام شده بود ببینند. در این ویدیو تصاویری از وضعیت این اردوگاه که همزمان با ملاقات اجباری غیرنظامیان آلمانی تهیه شده است ببینید. غیرنظامیان در مواجهه با صحنه‌های دلخراش این اردوگاه پیوسته می‌گفتند ما خبر نداشتیم.هشدار این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.

 

 

آخرین سفر کشتی تایتانیک در تصاویر قدیمی

اگر فیلم «تایتانیک» را دیده باشید، با داستان این کشتی آشنا هستید. «آراِم‌اس تایتانیک / RMS Titanic» کشتی بخار بزرگی بود که در 15 آوریل 1912، در هنگام سفر از بندر ساوت‌همپتون انگلستان به نیویورک آمریکا به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و 1514 نفر از مسافران و خدمهٔ آن جان خود را از دست دادند. طراح اصلی این کشتی بزرگ، مهندس ایرلندی، توماس اندروز، و ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود. مدیر شرکت دریایی ستارهٔ سفید (صاحب کشتی تایتانیک)، بروس ایزمای، فرار کرد و زنده ماند. 710 نفر از 2224 نفری که در کشتی بودند، زنده ماندند. اکنون فیلم اصلی از راه افتادن کشتی تایتانیک به سفری که بازگشت نداشت را در «تابناک» می‌بینید. همچنین صحنه‌هایی از رسیدن نجات‌یافتگان به نیویورک و تجمع مردم نگران مقابل دفاتر وایت استار را تماشا می‌کنید.



سخنرانی مارتین لوترکینگ: رویایی دارم

مارتین لوتر کینگ جونیور رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود. نام او هنگام تولد مانند پدرش مایکل کینگ بود اما کینگ پدر نام خود و پسرش را بعد از سفری به آلمان تغییر داد. اینجا بود که او انتخاب کرد به یاد اصلاح طلب آلمانی مارتین لوتر خوانده شود. او که در یک خانواده متوسط در آتلانتا جورجیا به دنیا آمده بود اما در نتیجه سخت‌گیری های پدرش ابتدا لیسانس جامعه شناسی و سپس در اثر تمایلات مذهبی و رهبری فرقه باپتیست توسط پدر و پدربزرگش در رشته علوم دینی تحصیل کرد. و دکترای نظام الهیات گرفت. سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساونی حقوق سیاه‌پوستان و سفید‌پوستان که به سخنرانی رویایی دارم مشهور شده. در 28 اوت 1963 در برابر بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی ایراد شد. رویایی دارم یکی از مهم‌ترین و مشهورترین سخنرانی های تاریخ آمریکاست. ترجمه این سخنرانی را در سالروز ترور مارتین لوتر کینگ در ویدئو تابناک ببینید.

 

 

تصاویر ناسا از تغییرات جوی زمین طی 20 سال

ناسا تصاویری که طی مدت بیست سال از زمین توسط رادار تصویربرداری فضابرد مودیس خود گرفته است را منتشر کرده است. ناسا در سال 1990 اولین نوع از اینگونه رادارها را برای مطالعه بر اقیانوس ها و تغییرات جوی به فضا پرتاب کرد. تغییرات اقلیمی و جغرافیایی قابل مشاهده در این تصاویر اعجاب برانگیزند و شاید گواه بر اتفاقات اقلیمی در آینده باشند. این تصاویر جالب را با زیرنویس فارسی در تابناک ببینید.

 


رقابت بی‌قاعده پس از تخت گاز مک لارن 720 اس

«جرمی کلارکسون»، «ریچارد هموند»، «جیمز می» در برنامه «تور بزرگ / The Grand Tour» با استودیویی سیار، دور دنیا را می گردند و هر هفته خودروی جدیدی را بررسی می کنند. پیش از این گزیده سیزده قسمت فصل نخست این برنامه را در تابناک تماشا کرده‌اید و اکنون نوبت فصل دوم است. در چهارمین قسمت از فصل دوم گرند تور، پس از تخت گاز ریچارد هموند با مک لارن 720 اس، شاهد یک رقابت بی‌قاعده میان سه مجری این برنامه با آئودی تی تی آر اس و آریل نومند و ساخت یک ماشین آتش‌نشانی از لادا ریوا هستیم! گزیده‌ای از این قسمت را در «تابناک» با زیرنویس فارسی تماشا می‌کنید.

 

 

کیوتو از نمای نزدیک با کیفیت 4K

«کیوتو / Kyoto /京都市»یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ژاپن محسوب می‌شود که در گذشته پایتخت ژاپن نیز بوده ‌است. «قلعه نیجو / Nijo Castle»، «آراشی یاما / Arashiyama»، «ویلای سلطنتی شوگاکوین /Shugakuin Imperial Villa»، «قصر سلطنتی کیوتو /Kyoto Imperial Palace»، «قصر سلطنتی سنتو / Sento Imperial Palace»، «بازار نیشی کی / Nishiki Market»، «منطقه هیگاشی یاما / Higashiyama District»، موزه قطار کیوتو و «موزه ملی کیوتو / Kyoto National Museum» از جمله جاذبه‌های کیوتو است. کیوتو را از نمای نزدیک در قاب 4K می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کشتی تایتانیک اولین سفرش اخرین سفرش بود۔ ور اولین سفر غرق شد۔
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان