بازدید 9177
۱
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

سریال مختارنامه پس از یازده سال همچنان مورد توجه است/ جست و جوی کاربران در مورد میوه‌های پاییزی مثل شقاقل/ سوال پساواکسنی شهروندان؛ واکسن زده‌ها ناقلند؟ / کلوب بروژ چیست و چرا ترند شد؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «مختارنامه»، «واکسن اسپوتنیک»، «آیا کسانی که واکسن زده‌اند ناقل هستند؟»، «میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید»، «کلوب بروژ» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 17 September 2021

سریال مختارنامه پس از یازده سال همچنان مورد توجه است/ جست و جوی کاربران در مورد میوه‌های پاییزی مثل شقاقل/ سوال پساواکسنی شهروندان؛ واکسن زده‌ها ناقلند؟ / کلوب بروژه چیست و چرا ترند شد؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «مختارنامه»، «واکسن اسپوتنیک»، «آیا کسانی که واکسن زده‌اند ناقل هستند؟»، «میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید»، «کلوب بروژ» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

سریال مختار

مختارنامه یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق و چگونگی قیام او که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی امام حسین (ع) برمی‌خیزد، می‌پردازد. این سریال در ۴٠ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. شروع پخش این سریال در جمعه نهم مهر ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما بود.

شاید امسال مختار به صداوسیما حمله کند! - تابناک | TABNAK

این سریال بارها و در سال‌های مختلف مثل سال جاری همزمان با ایام دهه محرم و صفر از رسانه ملی بازپخش می‌شود و هر بار مخاطبان تازه‌ای پیدا می‌کند که در مورد بسیاری از تحولات فیلم سوال دارند و سوالشان را در گوگل مطرح می‌کنند.

اخیراً و در ۴۸ ساعت گذشته به صورت مشخص دو سوال «چرا پیامبر سمره بن جندب را نفرین کرد؟» و «پسر مختار پس از مرگ او چه کرد؟» مرتبط با این سریال بار‌ها در گوگل جست و جو شده است.

در پاسخ به سوال اول، توضیح اینکه سمره بن جندب از صحابی پیامبر (ص) بود که دختر او با کنیه «ام‌ثابت» همسر مختار بن ابوعبید ثقفی بود.

برخی منابع اشاره دارند که پیامبر (ص) و نیز امام محمد باقر (ع) او را لعن و نفرین کرده اند. برای اطلاع از سبک زندگی این شخصیت تاریخی به توضیحاتی که در سایت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقیل وجود دارد، اشاره می‌شود: معاویه برای توجیه کارهایش، افراد دنیاپرستی همچون سمره بن جندب که عنوان صحابی را یدک می‌کشیدند، به استخدام خود درآورد تا به نفع او حدیث جعل کنند. سمره همان کسی است که به بهانه رسیدگی به درخت نخلی که در خانه یکی از مسلمانان داشت، آنقدر او را آزرد که حدیث «لا ضرر» از پیامبر (ص) صادر شد. او چهارصدهزار درهم از معاویه گرفت تا حدیثی جعل کند و آیه ۲۰۷ سوره بقره را که درباره امام علی (ع) بود، در حق ابن ملجم جا بزند. معاویه او را والی بصره قرار داد و شیعیان و محبان اهل بیت (ع) را بسیار آزرد و کشت.

 

پاسخ تفصیلی

با این که معاویه، نسبت به فرزندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) ـ و نیز نسبت به صدها صحابى با سابقه، کمترین توجّهى نداشت، بلکه موجبات آزار و قتل آنان را فراهم مى ساخت، در عین حال براى آن که گفتار و کردارش به نوعى مورد قبول عامّه و پذیرش مردم قرار گیرد، مجبور بود براى توجیه کارهاى خود به استخدام افراد دنیاپرستى تن دهد که عنوان صحابى پیامبر(صلى الله علیه وآله) را با خود یدک مى کشیدند، تا بتواند با دامن زدن به این تفکّر که صحابى پیامبر بودن مساوى با حق گفتن و حق بودن است، خلاف کارى هاى خویش را توجیه نماید.

در همین راستا معاویه، افرادى چون «ابوهریره» و یا حتّى کسانى مثل «سمرة بن جندب» را ـ که هیچ سابقه روشنى در اسلام نداشتند ـ تنها به بهانه درک زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) جذب مى کند و آنان را در خدمت جعل احادیث به نفع خود به کار مى گیرد.

روحیّه اسلام ستیزى و حق ناپذیرى «سمره» را مى توان در داستان «حدیث لاضرار» بدست آورد.

خلاصه داستان چنین است: «سمره» براى سرکشى به یک درخت خرما که متعلّق به او بود، بدون اجازه وارد «بُستان» یکى از انصار مى شد. مرد انصارى که با خانواده اش آنجا زندگى مى کرد از وى تقاضا کرد تا پیش از ورود به منزل اجازه بگیرد، ولى سمره نپذیرفت. نزاع آنان بالا گرفت و مرد انصارى شکایت خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) برد. پیامبر(صلى الله علیه وآله) «سمره» را احضار فرمود و به او پیشنهاد کرد آن درخت را به چند برابر قیمتش بفروشد ولى سمره امتناع ورزید. پیامبر(صلى الله علیه وآله) درختى را در بهشت به جاى آن به او وعده داد، ولى سمره همچنان سماجت کرد و زیربار نرفت.

اینجا بود که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به مرد انصارى دستور داد تا درخت را از ریشه درآورد و پیش روى سمره بیفکند و فرمود: «لاَ ضَرَرَ وَ لاَ ضِرارَ فِی الاِسْلامِ».

«ابن ابى الحدید» به نقل از استادش «ابوجعفر» مى نویسد: «سمره» با گرفتن چهارصد هزار درهم از معاویه حاضر شد این حدیث را جعل کند که آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ...»، که در مورد حضرت على(علیه السلام) نازل شده است; در شأن ابن ملجم است.

کوتاه سخن این که «معاویه» از وجود «سمره» در دستگاه خویش سود بسیار برد و او نیز از معاویه پاداش خوش خدمتى هایش را مى گرفت و سرانجام به عنوان جانشین زیاد در بصره برگزیده شد، و این مرد تاریک دل، در بصره هزاران تن را به جرم دین دارى و عشق و ارادت به اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) به قتل رساند.

طبرى ـ مورّخ معروف ـ نقل مى کند که «محمّد بن سلیم» از «ابن سیرین» پرسید: آیا «سمره» کسى را به قتل رسانده است؟
پاسخ داد: «هَلْ یُحْصى مَنْ قَتَلَ سَمُرَةُ ابْنُ جُنْدَب؟ إِسْتَخْلَفَهُ زِیادُ عَلَى الْبَصْرَةِ وَ أَتَى الْکُوفَةَ فَجاءَ وَ قَدْ قَتَلَ ثَمانِیَةَ آلاف مِنَ النّاسِ»؛ (آیا مى شود تعداد کشته شدگان به دست سمره را به شماره درآورد؟! «زیاد» او را به جانشینى خویش در بصره قرار داد و وى هشت هزار تن را به قتل رساند).

طبرى مى افزاید: «زیاد» از سمره پرسید: آیا نترسیدى در این میان، بى گناهى را کشته باشى؟! پاسخ داد: اگر دوبرابر این تعداد را نیز مى کشتم، باکى نداشتم.

مردى به نام «ابو سوار عدوى» مى گوید: «سمره» فقط از قوم من در یک سپیده دم چهل و هفت تن از جمع آورى کنندگان قرآن را به قتل رساند.

با این که «سمره» براى رسیدن به منافع مادّى حاضر به هر جنایتى بود و سالیان درازى در دستگاه حکومت معاویه به توجیه جنایات وى و سران بنى امیّه اشتغال داشت، حکومتش بر بصره بیش از شش ماه دوام نیافت، هنگامى که حکم عزلش از جانب معاویه صادر شد، از روى خشم گفت: «لَعَنَ اللّهُ مُعاوِیَةَ! وَ اللّهِ لَوْ اَطَعْتُ اللّهَ کَما اَطَعْتُ مُعاوِیَةَ ما عَذَّبَنِی اَبَداً»؛ (خدا لعنت کند معاویه را! به خدا سوگند! اگر آن گونه که از معاویه اطاعت کردم، از خداوند اطاعت مى نمودم هرگز مرا گرفتار عذاب نمى کرد.

در پاسخ به سوال دوم نیز توضیح اینکه مختار چندین فرزند داشت که سرنوشت آنها به صورت اجمالی به شرح زیر است؛

فرزندان مختار

الحکم یا ابو محمد الحکم بن المختار

در رجال کشی از شخصی به نام ابو الحکم بن مختار ابن ابی عبیده ثقفی سخن رفته که با امام باقر(ع) دیدار داشته و مورد تکریم ایشان قرار گرفت. در کتاب ذوب النضار نیز از این شخص که در سن پیری بود نام برده شده است. در برخی منابع از این شخص به ابو محمد الحکم تعبیر شده که با امام باقر ملاقات داشت.

نویسنده معجم رجال الحدیث ذکر دو نام متفاوت توسط منابع رجالی برای چنین شخصی که با امام باقر(ع) ملاقات داشته را ناشی از اشتباه یا افتادگی در نسخه برخی از منابع رجالی می‌داند؛ اما برخی نیز گفته‌­اند ممکن است سخن از دو شخص بوده، یکی با نام حکم با کنیه ابو محمد و دیگری ابو الحکم که نام او ذکر نشده است. این شخص از اصحاب امام باقر و امام صادق(ع) برشمرده شده است.

ابراهیم بن المختار بن ابی عبیده

از دیگر فرزندان مختار به نام ابراهیم بن المختار بن ابی عبیده برخورد می‌کنیم که در ضمن سلسله سندی مربوط به روایتی در طب الائمه آمده است.

ابو امیة بن المختار بن ابی عبیده

از دیگر نام‌هایی که گویا نسبت او به مختار می‌رسد ابو امیة بن المختار است که بر اساس برخی گزارش‌­ها همسر ام سلمه دختر عبدالله بن عمر بود. به هر حال در منابعی که از او یاد شده، تنها به کنیه او اشاره شده و نام دقیق او را نیاورده‌اند.

جبر بن المختار

وی نیز از جمله کسانی است که در برخی منابع از فرزندان مختار به شمار آمده است.

أمّ سلمة بنت المختار بن‏ أبى عبید بن مسعود الثّقفى‏

وی همسر عبداللّه بن عبداللّه بن عمر بود که فرزندی به نام عمر بن عبداللّه بن عبداللّه را به دنیا آورد. او نیز به عنوان دختر مختار در برخی از منابع نام شده است.

نوه‌­های مختار

محمد بن ابی الحکم بن المختار

در برخی منابع از شخصی به نام محمد بن ابی الحکم بن المختار بن ابی عبیده سخن به میان آمده است و از اصحاب امام صادق(ع) شناخته شده که بر اساس نسب او می‌توان گفت که یکی از نوه‌­های مختار بود. اما صاحب قاموس الرجال او را محمد بن ابی الحکم بن المختار بن ابی عبید می ­داند. با وجود این، خللی در امکان انتساب این شخص به مختار وارد نمی‌سازد، چون در منابع کهن کنیه‌­ی پدر مختار ابوعبید، و ابوعبیده هر دو وارد شده است.

المختار بن هلال بن المختار

برخی منابع رجالی از شخصی به نام مختار بن هلال بن مختار یا مختار بن بلال بن مختار اشاره کرده‌­اند. او جزو راویانی دانسته شد که صفار از او روایت نقل کرده است. با وجود این، برخی مانند صاحب قاموس الرجال در وجود چنین شخصی تشکیک کرده اند.

بیشتر بخوانید

واکسن اسپوتنیک

واکسن اسپوتنیک وی، یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا تولید و در ۱۱ اوت ۲۰۲۰ توسط وزارت بهداشت روسیه به عنوان گام-کووید-واک ثبت شد. در دوم فوریه ۲۰۲۱، یک تحلیل مقدماتی از آزمایش‌های فاز ۳ انسانی این واکسن در لنست منتشر شده که نشان‌دهنده تأثیر ۹۱٫۶ درصدی بدون اثرات جانبی نامعمول بود.

اخیراً و به دنبال انتشار برخی اخبار در رسانه های ایرانی این واکسن دوباره بر سر زبان ها افتاده و در فضای مجازی داغ شده است.

عرضه واکسن ایرانی اسپوتنیک تا دوماه آینده - تابناک | TABNAK

مثل این خبر که رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد و بر اساس آن از بررسی واکسن اسپوتنیک لایت در کمیته علمی واکسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد و گفت: کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک لایت را بررسی و تایید کرد و مجوز مصرف اضطراری این واکسن نیز صادر شده است.

همچنین امروز خبر رسید که یازدهمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» شامل ۳۰۰ هزار دوز روز چهارشنبه گذشته در اختیار سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه قرار گرفت و دیروز به تهران ارسال شد که سبب شده بسیاری از کاربران دوباره ذهنشان متوجه این نوع از واکسن کرونا شود.

ناگفته نماند پس از اعلام رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر ابتلای بسیاری از حلقه نزدیکانش به کرونا حالا بسیاری از رسانه های جهان از کشف چندین خطا در فرایند ساخت واکسن اسپوتنیک وی در روسیه توسط سازمان بهداشت جهانی خبر می دهند.

بیشتر بخوانید

آیا کسانی که واکسن زده‌اند ناقل هستند؟

همزمان با افزایش آمار واکسینه شده های کرونا در کشور، حالا سوال های پساواکسنی در حال ترند شدن هستند، مثل این سوال که آیا کسانی که واکسن زده‌اند ناقل هستند؟

در پاسخ به این سوال، کوتاه سخن آنکه افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، هنگام تزریق واکسن ناقل این بیماری نیستند.

در ساخت واکسن به زبان ساده از تکه یا بخش هایی از این ویروس استفاده شده و این تکه ها یا بخش ها نمی توانند بیماری کرونا ایجاد کنند؛ بنابراین کسی که واکسن کرونا تزریق کرده، ناقل این بیماری نیست و جای نگرانی برای اعضای خانواده این فرد وجود ندارد.

ناگفته نماند در برخی موارد نادر، این احتمال هست که افراد قبل از تزریق واکسن آلوده شده اند و پس از تزریق واکسن علائم بیماری را نشان می دهند، پس این میان بیماری آنها ربطی به واکسن کرونا ندارد.

البته توصیه می شود افرادی هم که واکسن زده اند همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند تا از انتقال این بیماری به دیگران پیشگیری کنند.

میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید

همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز حالا برای بسیاری از کاربران فضای مجازی و شهروندان میوه های پاییزی مثل شقاقل مهم و به همین دلیل تعدادی از این میوه ها ترند شده اند. در ادامه توضیحات کاملی در مورد این میوه ها به مخاطبان ارائه می شود.

سریال مختارنامه پس از یازده سال همچنان مورد توجه است/ جست و جوی کاربران در مورد میوه‌های پاییزی مثل شقاقل/ سوال پساواکسنی شهروندان؛ واکسن زده‌ها ناقلند؟ / کلوب بروژه چیست و چرا ترند شد؟

کدو تنبل

البته بحث در مورد این میوه را باید با پاییزی بودن آن شروع کنیم. با اینکه مصرف برخی از خوراکی‌های دارای طعم کدو تنبل برای این فصل جالب هستند، مانند نوعی شیر، بیسکوئیت و خوراکی‌های دیگر، اما این گزینه‌ها به اندازه خوردن خود کدو تنبل سالم نیستند. بله، خود کدو تنبل قابل خوردن است، و کدو تنبل نارنجی، فقط برای پر کردن کلوچه، یا برای ساختن کله‌ای فانتزی برای مراسم هالووین و قراردادن شمع در داخل آن به عنوان فانوس (معروف به جک فانوسی)  به کار نمی‌روند.

رنگ نارنجی کدو تنبل نشان دهنده وجود بتا کارتن بالاست که نوعی از ویتامین آ. گیاهی است که برای قوه بینایی و سلامت پوست ضروری است. کدو تنبل دارای کالری کم برای هر فنجان کدو می‌باشد، اما پتاسیم، فیبر و ویتامین ث. بالایی دارد. ویتامین ث. و آ. در کدو حلوائی می‌تواند به سالم نگه داشتن ما در برابر تب فصلی که در فصل پاییز شروع می‌شود کمک کند. آنتی اکسیدان‌های کدو تنبل در کمک به کنترل قند خون و فشار خون، به طور ویژه قوی و اثر گذار هستند.

اگر می‌خواهید بیش از یک کدو تنبل بخورید، یک کدو تنبل کامل و تازه در این فصل خریداری کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. اگر کدو تنبل کنسرو شده می‌خرید مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده آن فقط خود کدو تنبل، بدون قند افزوده یا مواد نگهدارنده است. زمانیکه کدو تنبل را برای خرید انتخاب می‌کنید، می‌توانید آن را به سوپ یا خوراک‌های گوشت دار اضافه کنید یا آن را به صورت پخته مصرف کنید.

سیب

با اینکه سیب در کل سال در بازار وجود دارد، اما آن‌ها به عنوان میوه پاییزی در نظر گرفته می‌شوند و معمولا مصرف آن در این فصل توصیه می‌شود. همچنین، چه کسی دوست ندارد تا یک پای سیب خوشمزه در فصل پاییز بخورد؟

ممکن است این ضرب المثل قدیمی انگلیسی را شنیده باشید که «خوردن سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می‌کند» و این گفته واقعا صحیح است. سیب‌ها دارای فیبر و آنتی اکسیدان‌های بسیار بالا هستند. مشخص شده است که سیب برای جلوگیری یا کنترل چند بیماری، از سرطان، تا دیابت و بیماری قلبی، مفید است. راز همه این فواید برای سلامتی در چند آنتی اکسیدانی می‌باشد که در سیب وجود دارد مانند کرستین، کاتکین و فلاونوئیدها.

سیب می‌تواند به روش‌های مختلفی خورده شود، اما بیشتر برای زمانی که بیرون هستید یک خوراکی عالی قابل حمل است. می‌توانید سیب قطعه قطعه شده را به سالاد برای شیرین کردن آن اضافه کنید یا آن را با سس تند ترکیب کنید تا طعم شیرین و خوشمزه‌ای به دست آورید. انواع مختلف سیب را نیز بخورید زیرا هر نوع سیی دارای خواص مغذی متفاوتی است.

انار

با این که مصرف انار به اندازه سیب، متداول نیست، از میوه‌های سالم در سال‌های اخیر و به عنوان "میوه فوق العاده" قوی شناخته شده است. این میوه خاورمیانه ای، دارای اندازه‌ای در حد یک سیب است و حاوی دانه‌های رنگی قرمز است که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می‌باشد. دانه‌های شیرین آن می‌تواند به طور خام هم خورده شود یا آب میوه بسیار قرمز آن هم مصرف شود.

فواید مغذی انار به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی در آن، به نام پونیکالاجین و اسید پونیکیک است که قوی‌تر از آنتی اکسیدان‌های یافت شده در چای سبز یا قرمز است. این آنتی اکسیدان ها، شدیدا ضد التهاب هستند و می‌توانند به جلوگیری از انواع بیماری‌ها مانند سرطان تا آلزایمر کمک کنند.

اگر می‌خواهید انار را به رژیم غذایی تان اضافه کنید، بهترین راه، خوردن دانه‌های خام انار است. برخی از میوه فروشی ها، فقط دانه انار می‌فروشند که از انار خارج شده است. اگر انار کامل خریدید، از وجود دستمال کاغذی کافی در کنار خود مطمئن شوید زیرا عصاره آن، رنگ بسیاری قوی دارد. علاوه بر خوردن خود انار، می‌توانید دانه‌های انار را به سالاد اضافه کنید تا رنگ قرمز قشنگی ایجاد کند. با اینکه آب انار هم حاوی آنتی اکسیدان است، اما انواع تجاری آن دارای قند بسیار بالا است و در نتیجه باید به طور متعادل مصرف گردد.

هویج وحشی (شقاقل)

شقاقل، از سبزیجات ریشه‌ای سفید رنگ است که شبیه هویج می‌باشد. این نوع هویج به دلیل سالم بودن و داشتن بافت متراکم، می‌تواند همانند هویج مصرف شود.

شقاقل‌ها دارای کالری کمی هستند؛ اما به ازای هر فنجان از آن ها، شش گرم فیبر وجود دارد که نشان دهنده فیبر بسیار بالای آن‌ها است. فیبر، استثنائا برای هضم غذا، کاهش کلسترول و حفظ وزن مفید می‌باشد. شقاقل‌ها نیز حاوی مواد معدنی به دست آمده از خاک هستند که شامل پتاسیم، منیزیم، روی و آهن است. مواد معدنی، باعث ایجاد فواید بسیار زیاد برای سلامتی شما می‌شود. آن‌ها همچنین سرشار ار فولات هستند، ویتامینی که احتمال کمتر ابتلا به بیماری‌ها و نقص‌های مادرزادی را نشان داده است.

اگر می‌خواهید تا شقاقل تازه را به رژیم غذایی تان اضافه کنید، قبل از خوردن آن بایستی آن را پوست کرده و سر آن را همانند هویج ببرید. آن‌ها می‌توانند به سوپ و خورشت اضافه شوند یا به صورت پخته شده، بخار پز یا جوشانده مصرف شوند. همچنین می‌توانند جوشانده شده و مانند پوره سیب زمینی به صورت پوره در آیند.

زغال اخته

زغال اخته هم به اندازه کدو تنبل در فصل پاییز محبوبیت دارد، زیرا سس زغال اخته، یکی از غذاهای اصلی در روز شکرگزاری می‌باشد. تنها مشکلی که در مورد زغال اخته وجود دارد، این است که فوق العاده ترش مزه است و احتمالا اکثر افراد نمی‌توانند طعم طبیعی آن‌ها را تحمل کنند. البته، خوشبختانه، راه‌های سالم زیادی برای افزودن زغال اخته به رژیم غذایی تان در پاییز وجود دارد که می‌توانید از طعم آن لذت ببرید.

این میوه مغذی قوی، سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد. زغال اخته فوایدی برای درمان برخی از بیماری‌ها مثلا برای کم کردن خطر سرطان، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد. زغال اخته نیز اغلب به دلیل فوایدش در پیشگیری عفونت‌های مجاری ادراری و حفظ سلامت کلیه ها، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

زغال اخته به صورت خشک شده بسیار خوشمزه است، و خشک کردن آن‌ها باعث شیرین شدن آن‌ها مانند کشمش می‌شود. زغال اخته خشک شده می‌تواند به غلات یا به غذاهای پخته اضافه شود، اما می‌توانید همراه با آن شکر هم اضافه کنید تا کالری زیادی به غذای شما بدهد. همین قضیه برای آب زغال اخته وجود دارد که معمولا با آب میوه‌های دیگر مخلوط می‌شود تا طعم شیرینی به خود گیرد.

کدو زرد و سبز

این نوع کدو، از میوه‌های زمستانی مورد علاقه بیشتر افراد است. ظاهر آن دراز است و رنگ سبز مایل به زرد دارد. بعد از کباب کردن، شیرین می‌شود و طعمی شبیه ذرت خوشمزه تابستانی به خود می‌گیرد. می‌تواند به تنهایی یا ترکیب شده با انواع چاشنی‌ها خورده شود.

دارای فیبر بالا به مقدار شش گرم در هر فنجان است. بیشتر فیبر آن در پوست آن یافت می‌شود که بعد از پختن هم قابل خوردن است، پس پوست آن را دور نیاندازید زیرا می‌توانید همه چیز آن را بخورید. رنگ زرد آن نشان دهنده این است که حاوی ویتامین آ. و ث. است که این دو ویتامین برای کمک به سیستم ایمنی بدن مفید اند. همچنین سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم است.

این میوه دارای پوست نازکی است که این موضوع، پختن آن را نسبت به انواع دیگر کدو راحت‌تر می‌کند. می‌تواند به قطعات کوچک خرد شود و در خوراک استفاده شود یا در روغن با کمی دارچین سرخ شود تا شیرین شود یا می‌تواند همانند انواع دیگر کدوها، کباب و پخته شود. طعم آن نیز به اندازه کافی ملایم است به طوری که می‌تواند با جوجه یا گوشت‌های ترش دیگر ترکیب شود تا مخلوط شور و شیرین خوشمزه‌ای ایجاد کند.

کدوی اسپاگتی

کدو اسپاگتی، در سال‌های اخیر بسیار معروف شده است زیرا برخلاف اسپاگتی دارای کربوهیدرات کمتری است. بعد از پخته شده، گوشت کدو به رشته‌هایی شبیه اسپاگتی یا ماکارونی جدا می‌شود که سازگاری نشاسته‌ای شبیه پاستا دارد. طعم این کدو ملایم است به طوری که این چاشنی می‌تواند به راحتی، غذایی خوشمزه با کربوهیدرات کمتر ایجاد کند.

علت دیگر اهمیت و محبوبیت آن، کالری بسیار کم آن در مقایسه با پاستا یا غذاهای رشته‌ای مانند ماکارونی می‌باشد. یک فنجان از کدو اسپاگتی فقط ۴۲ کالری دارد در حالیکه یک فنجان پاستا، حدود ۲۵۰ کالری دارد. همچنین فیبر بالا و ویتامین آ، ث، ب. ۱، ب. ۲ و ب. ۳ می‌باشد. لوتئین و زکسانتین بالایی دارد که از آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث کاهش خطر ابتلا به از دست دادن بینایی با افزایش سن می‌شود.

یک کدو اسپاگتی می‌تواند پخته شود یا در مایکروویو تهیه شود. بعد از نرم شدن گوشت اش و کمی سرد شدن کدو، دانه‌ها را خارج کنید و از چاقویی برای خرد کردن کدو به رشته‌های به شکل ماکارونی استفاده کنید. می‌تواند با سس ماکارونی مورد علاقه تان از سس گوجه فرنگی با سیر تا سس آلفردو به صورت چاشنی در آید.

خرمالو

خرمالو، میوه پاییزی مورد علاقه اکثر افراد است. طعم خوشمزه آن از طعم میوه‌های متداول دیگر متفاوت است و این میوه فقط برای مدت زمان کمی در سال در بازار وجود دارد و همین باعث مطلوب‌تر کردن این میوه می‌شود. اگر با این میوه آشنائی ندارید، باید بدانید که یک میوه نارنجی به اندازه یک سیب کوچک تا متوسط است.

همانند میوه‌های خوشمزه دیگر پاییزی، رنگ نارنجی آن نشان دهنده وجود ویتامین‌های زیادی مانند ث. و آ. است. تانین بالای آن، یک آنتی اکسیدان قوی می‌باشد که کاهش خطر سرطان، بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا را نشان می‌دهد. بهتر است که تازه و خام مصرف شود، اما اگر بدانید که این میوه به جلوگیری از گیجی کمک می‌کند ممکن است بخواهید تا آن را به خوراک‌های پاییزی خوشمزه تان اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، منبع جالب بتا کارتن به دلیل رنگ بسیار نارنجی آن می‌باشد، اما این سیب زمینی‌ها فقط به رنگ نارنجی نمی‌باشند. آن‌ها می‌توانند سفید یا بنفش هم باشند، و انواع مختلف این سیب زمینی می‌تواند حاوی مواد مغذی بیشتری باشد.

یک سیب زمینی شیرین، بیش از ۲۰۰% ویتامین آ. مورد نیاز برای روز را تامین می‌کند. سیب زمینی‌های شیرین نیز سرشار از ویتامین ث، ویتامین ب. ۶، و چند ماده معدنی مختلف هستند. آن‌ها همچنین شاخص گلیسمی کمتری نسبت به سیب زمینی‌های معمولی سفید دارند، بدین معنی که قند خون را به سرعت بالا نمی‌برند. سیب زمینی‌های شیرین بنفش باعث کاهش فشار خون می‌شوند و به کنترل قند خون کمک می‌کنند - میزان فعالیت آنتی اکسیدان بالا را از خود نشان می‌دهند. خوردن ترکیبی از سیب زمینی‌های شیرین، که بیش از ۲۰۰ نوع از آن‌ها وجود دارد، فواید زیادی برای بدن شما دارد.

سیب زمینی شیرین می‌تواند پخته یا کباب شود و ساده خورده شود با اینکه طعم عالی با کمی کره پیدا می‌کنند که به جذب ویتامین‌های قابل حل در چربی مانند ویتامین آ. به بدن تان کمک می‌کنند. افزودن کمی دارچین یا جوز نیز به خوشمزه کردن طعم آن کمک می‌کند و آن‌ها می‌توانند به صورت پوره درآمده یا به خوراک‌ها یا سوپ ها، همانند سوپ اضافه شوند.

گل کلم

بی مزه بودن گل کلم باعث می‌شود که بتوانید به راحتی این سبزی را با هر غذایی ترکیب کنید. گل کلم، دارای کالری بسیار کمی است و فیبر بسیار بالایی دارد. ویتامین‌های ث، کا، ب. ۶ و فولات زیادی دارد و سبزی‌های فسفاته مانند گل کلم، فوایدی برای کاهش خط ابتلا به سرطان ریه و معده –روده دارند.

مزه گل کلم به صورت کباب شده و چاشنی با کمی پنیر پارمزان، شگفت انگیز است. می‌توانید آن را کباب کرده سپس به صورت پوره همانند پوره سیب زمینی در آورید. کباب کردن را می‌توانید انتخاب نکنید از آنجایی که این سبزی می‌تواند به طور خام یا به صورت ترشی خورده شود یا به سوپ، تاس کباب یا نوشیدنی‌های اسموتی اضافه شود زیرا فیبر زیادی دارد.

بیشتر بخوانید

 کلوب بروژ

باشگاه فوتبال کلوب بروژ یا کلوب بروخه، یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال در لیگ برتر بلژیک است که در شهر بروخه در کشور بلژیک قرار دارد. این باشگاه در سال ۱۸۹۱ تأسیس شده‌ است و بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه یان برایدل با ظرفیت ۲۹٬۰۶۲ نفر برگزار می‌شود.

سریال مختارنامه پس از یازده سال همچنان مورد توجه است/ جست و جوی کاربران در مورد میوه‌های پاییزی مثل شقاقل/ سوال پساواکسنی شهروندان؛ واکسن زده‌ها ناقلند؟ / کلوب بروژه چیست و چرا ترند شد؟

پاری سن ژرمن با حضور لیونل مسی در هفته اول از دور گروهی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به مصاف کلوب بروژ رفت و در این بازی میهمان بود و در نهایت به تساوی یک بر یک رسید.

عملکرد نه چندان خوب مسی در این بازی سبب شد تا تیم کلوب بروژ مورد توجه کاربران شبکه های مجازی در جهان و ایران قرار بگیرد.

توضیح اینکه این بازی اولین بازی فیکس لیونل مسی در پاری سن ژرمن بود، چون فوق ستاره آرژانتینی در بازی خود مقابل رنس به عنوان یار تعویضی به میدان آمده بود. همچنین بازی پی اس جی مقابل کلوب بروژ، اولین بازی مسی در لیگ قهرمانان اروپا در تیمی غیر از بارسلونا بود.

 مسی به طور کلی در بازی مقابل کلوب بروژ در چنگ مدافعان این تیم بلژیکی گرفتار شده بود و نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. فوق ستاره آرژانتینی تنها روی یک صحنه توانست ضربه ای خطرناک به سمت دروازه حریف بزند که آن ضربه هم به تیر دروازه اصابت کرد.

به صورت کلی اولین بازی لیونل مسی در لیگ قهرمانان اروپا آن طور که هواداران این فوق ستاره می خواستند و انتظار آن را داشتند، پیش نرفت چرا که مسی نتوانست درخششی در آن داشته باشد و به نظر می رسد که هنوز در ترکیب پی اس جی جا نیفتاده است و باید در این تیم هماهنگی های بیشتری صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
والله بخدا من تا حالا حتی یک دقیقه از مختارنامه را هم ندیده ام ! با وجود آنکه روزی حد اقل ۲ ساعت تلویزیون می بینم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار