بازدید 19001
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

روایت یک حضور اتفاقی در انقلاب اسلامی ایران / تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / نیروی فراطبیعی یک مادر / پنج راه متفاوت برای کاهش استرس

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴ 14 September 2021

روایت یک حضور اتفاقی در انقلاب ۱۳۵۷ / تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / نیروی فراطبیعی یک مادر / پنج راه متفاوت برای کاهش استرس

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


روایت یک حضور اتفاقی در انقلاب اسلامی ایران

«دیوید بارنت / David Burnett» زمانی که برای گرفتن عکس‌هایی از سیستان و بلوچستان به ایران آمده بود، یک‌باره خود را در میان جمعیت انقلابی ایران در سال ۱۳۵۷ دید. روایت او را از این حادثه با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

 


تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا

ال اس دی امروز به عنوان یک مخدر شناخته می‌شود؛ اما پیش از آنکه این دارو از آزمایشگاه‌های سری سی‌آی‌ای خارج و تبدیل به یک قرص روانگردان بازاری شود، طی یک عملیات سری به نام «ام‌کی-اولترا» از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ توسط سی‌آی‌ای روی صد‌ها نظامی و غیر نظامی بی خبر آزمایش می‌شد. پیش از آنکه اسناد و مدارک این عملیات منتشر شود، افرادی که راجع به آن حرف می‌زدند دیوانه شمرده می‌شدند. اما حقیقت این بود که سی‌آی‌ای با روش‌های غیر اخلاقی، چون فریب مردم غیرنظامی توسط فاحشه‌ها یا مامورین عملیاتی که مخفیانه دارو را در نوشیدنی‌های مردم می‌ریختند، بدون اطلاع مردم روی آن‌ها آزمایش‌های دارویی انجام می‌دادند. آزمایش ای‌اس‌دی توسط سی‌آی‌ای بر این باور شروع شد که چین، روسیه و کره شمالی از ال‌اس‌دی برای شست و شوی مغزی سربازان آمریکایی استفاده می‌کنند و سی‌آی‌ای نمی‌خواست که از غافله عقب بماند. این ویدئوی محرمانه که سال‌ها بعد منتشر شد، یکی از این آزمایش‌ها را به تصویر کشیده است.

 


خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک

امیلیانو زاپاتا سالازار معروف به امیلیانو زاپاتا، رهبر و موسس ارتش آزادی بخش جنوب بود. او به خاطر نقش موثر خود در جریان انقلاب به یکی از قهرمانان ملی مکزیک تبدیل شده است. یک انتخابات مساله دار در سال ۱۹۱۰ دلیل اصلی شروع انقلاب مکزیک بود. پیش از آن در دوران حکومت پورفیریو دیاس مردم از جمله زاپاتا از فساد و زمین خواری او ناراضی بودند. اختلاف در انتخابات باعث شد زاپاتا با رقیب دیاس یک سیاستمدار به نام فرانسیسکو مادرو همکاری کرده و دولت دیاس را سرنگون کند، اما بعد‌ها به دلیل ناتوانی مادرو در اداره دولت روابط آن دو به تیرگی گرایید و زاپاتا از او جدا شده و حرکت خود را برای اصلاحات ارضی از سر گرفت و تا آخر عمر دست از مبارزه برنداشت. نهایتا بعد از سال‌ها فرار از دست دشمنان و مخالفان خود در سال ۱۹۱۶ در یک نقشه پلید بعد از تظاهر به این که می‌خواهند در حرکت او با همراه شوند، او را به شهر چینامکا دعوت و ترور کردند. بدن بی جان زاپاتا به شهر کواوتلا برده شد تا مرگ زاپاتا ثابت شود. گفته می‌شود به مردانی که زاپاتا را کشتند، تنها نیمی از آنچه به آن‌ها وعده داده شده بود پرداخت شد. فیلم زنده باد زاپاتا بر اساس سرگذشت وی ساخته شده است.

 


نیروی فراطبیعی یک مادر

فیلم کوتاه «نیروی فراطبیعی / BreakingPoint» به کارگردانی مارتین لپ، روایتگر نیروی فراطبیعی است که یک مادر برای زایمان نیاز دارد. گفته می شود، میزان فشاری که به بدن زن در زمان زایمان وارد می‌شود، برای شکستن استخوان کافی است. توان هیستریک یا توان عصبی پدیده ای نمایان‌گر قدرت انسان‌ها فراتر از آنچه به صورت طبیعی انتظار می‌رود است و معمولا زمانی که در خطر جانی قرار گرفته اند و مساله مرگ و زندگی‌ است، رخ می‌دهد. در این ویدیو شاهد زندگی بخشیدن مادری به فرزند و به دنیا آوردن او توسط مادر هستیم و به جای آنکه مسائل را در سطح معمول و رئال ببینیم، بیشتر وقایع را به شکل استعاری می‌بینیم و تمرکز بر سختی و چالش زایمان است که به شکل شرایطی دشوار درآمده و به مساله مرگ و زندگی تبدیل شده است. این ویدیو که در واقع روایتگر شدت فشاری است که یک زن در روند زایمان تحمل می‌کند، پروژه فیلم‌سازی دانشگاه فیلم‌سازی بادن ووتنبرگ آلمان بوده است.

 


پنج راه متفاوت برای کاهش استرس

دنیای امروز و روزهایی که در آن می گذرنیم پر از استرس است، مخصوصا برای بزرگسالان. اما تنها با انجام کارهایی بسیار ساده می‌توانید استرس خود را به سادگی کاهش دهید. در این ویدیو راه‌های متفاوت برای کاهش استرس با زیرنویس فارسی بیان شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیلیانو زاپاتا خدا رحمتش کن مرد خوبی بود واقعا برای مردم ایران نبود اون سخت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان