بازدید 16171

مکش وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان برای چند متر خانه/ تحریک سمت تقاضا با یک امیدواری ۱۵ ساله/ شورای پول و اعتبار از قیمت‌ها خبر دارد؟

وام‌گیرنده در پایان سال بیستم، ۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان به بانک برمی‌گرداند که با کسر یک میلیارد تومان اصل وام، یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان آن سود این تسهیلات خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۷۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶ 12 September 2021
مکش وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان برای چند متر خانه؟ / تحریک سمت تقاضا با یک امیدواری ۱۵ ساله/ شورای پول و اعتبار از قیمت ها خبر دارد؟
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ حدود ده روز دیگر، نیم سال نخست سال جاری به پایان می‌رسد. در این میان، آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران مربوط به پنجمین ماه سال است.
 
گزارشی که نشان می‌دهد، در مردادماه، میانگین قیمت مسکن در پایتخت نسبت به تیر ماه با افزایش ۳.۱ درصدی به رقم میانگین ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر مترمربع است، یا به عبارتی، ۳۱ میلیون تومان در هر مترمربع میانگین قیمت خانه در کلان‌شهر تهران است. رقمی که با یک حساب‌وکتاب ساده، نشان می‌دهد که هر فرد متقاضی برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری با میانگین قیمت کنونی، باید بیش از ۳ میلیارد تومان پول نقد در حساب بانکی داشته باشد؛ آن‌هم در مردادماه و از همه مهم‌ترین این رقم میانگین است و میدانیم که در بسیاری از مناطق تهران، قیمت‌ها بسیار بالاتر از رقم اعلام‌شده است؛ بنابراین شخص متقاضی خرید مسکن، باید نگاهی به تسهیلات بانکی در حوزه مسکن داشته باشد.
 
حال در این آشفتگی قیمت‌های بازار مسکن، هفته گذشته خبری از سوی مدیرعامل بانک مسکن رسانه‌ای شد که در نگاه اول، امیدواری را به افرادی که به دنبال خرید خانه هستند، بازگرداند. این خبر خوش و کوتاه از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و ارائه وام یک میلیارد تومانی خرید مسکن حکایت داشت؛ رقمی که با محاسبات فوق، به‌طور میانگین در تابستان ۱۴۰۰، حدود یک‌سوم پول مورد نیاز برای خرید یک خانه ۱۰۰ متری در تهران را تأمین می‌کند.
 
اما پرسشی که در ذهن بسیاری به وجود آمده، شرایط دریافت این وام و چگونگی بازپرداخت اقساط آن است و اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
 
در پاسخ به این پرسش ها باید گفت: تنها بانک تخصصی در بخش مسکن، چند روز قبل در خبری از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب سپرده پس‌انداز مسکن جوانان به یک میلیارد تومان خبر داد؛ بنابراین، دارندگان حساب پس‌انداز مسکن جوانان ـ که از سال ۱۴۰۰ اقدام به افتتاح این حساب کنند ـ در یک دوره انتظار ۵ تا ۱۵ می‌توانند از تسهیلات مرتبط با این حساب بهره‌مند شوند؛ نرخ سود این تسهیلات برای کسانی که ۵ سال ماهانه اقدام به واریز ۲۰۰ هزار تومان کنند، ۶ درصد است.
 
ولی در پایان سال پنجم (سال ۱۴۰۵) در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در شهر‌های بزرگ و مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت خواهند کرد.
 
نرخ سود این تسهیلات برای کسانی که در پایان سال پانزدهم اقدام به دریافت آن کنند، ۹ درصد است.
 
ارقام واریزی دارنده این حساب در پنج سال اول ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، در سال‌های ششم تا دهم هرماه ۳۰۰ هزار تومان و در سال‌های یازدهم تا پانزدهم نیز ماهانه ۴۰۰ هزار تومان است تا بتواند وام یک میلیارد تومانی را در پایان سال پانزدهم دریافت کند.
 
رقم وامی که از محل حساب مذکور (حساب پس‌انداز مسکن جوانان) به کسانی که در سال جاری افتتاح حساب کرده‌اند، داده می‌شود، در پایان سال پانزدهم (سال ۱۴۱۵) در تهران یک میلیارد تومان، کلان‌شهر‌ها ۸۵۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۷۰۰ میلیون تومان است.

مکش وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان برای چند متر خانه؟ / تحریک سمت تقاضا با یک امیدواری ۱۵ ساله/ شورای پول و اعتبار از قیمت ها خبر دارد؟
 

وام یک‌میلیاردی چند سال دیگر پرداخت می‌شود؟

 
سال گذشته هم شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان تا ۴۰۰ میلیون تومان در پایان سال پانزدهم موافقت کرده بود.
 
به‌ عبارت‌ دیگر، کسانی که سال ۱۳۹۹ این حساب را افتتاح کرده‌اند، در سال ۱۴۱۴ تنها ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن می‌گیرند، اما کسانی که سال ۱۴۰۰ این حساب را بازکرده‌اند، در سال ۱۴۱۵ یک میلیارد تومان دریافت می‌کنند!
 

اقساط ماهانه ۹ میلیون تومانی

 
بر اساس اعلام بانک مذکور، بازپرداخت تسهیلات یک میلیارد تومانی مسکن، بیست ساله است. با این حساب رقم اقساط آن ماهانه ۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۵۹ تومان خواهد بود. وام‌گیرنده در پایان سال بیستم، ۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان به بانک برمی‌گرداند که با کسر یک میلیارد تومان اصل وام، یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان آن سود این تسهیلات خواهد بود.
 
مکش وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان برای چند متر خانه؟ / تحریک سمت تقاضا با یک امیدواری ۱۵ ساله/ شورای پول و اعتبار از قیمت ها خبر دارد؟
 

پیشنهادی برای اثربخش بودن تسهیلات

حال با نگاهی به اطلاعات فوق، متوجه خواهیم شد که این وام قرار نیست در این ایام به افراد متقاضی پرداخت شود و متأسفانه در شرایطی که بازار مسکن به هر خبر اقتصادی واکنش نشان می‌دهد، با اعلام این موضوع از سوی بانک مسکن، یک‌باره شوک افزایش قیمت دوباره به بازار مسکن وارد شد و بسیاری از دلالان با ایجاد جو هیجانی و افزایشی، تأکید داشتند که موجی از تقاضا راهی بازار می‌شود، در صورتی‌ که این مساله اساساً امروز تحقق‌پذیر نیست و به پانزده سال دیگر برمی‌گردد.
 
اما آنچه دراین‌باره جای تأمل دارد، نحوه اثرگذاری این تسهیلات یک میلیارد تومانی در توان مالی یک متقاضی خرید مسکن آن‌هم در پانزده سال آینده است؛ موضوعی که تنها با نگاهی به روند تورم و نقدینگی در یک دهه اخیر، می‌توان برآورد کرد که این نوع سیاست‌گذاری از سوی شورای پول و اعتبار، تنها امید واهی به متقاضیان خرید مسکن در پانزده سال دیگر است و پیشنهادی که از سوی کارشناسان حوزه مسکن مطرح است، تغییر نگاه در این باره است.
 
کارشناسان مسکن معتقدند با توجه به روند تورم در اقتصاد کشورمان، مسلماً نمی‌توان امیدوار بود که پانزده سال دیگر، قدرت خرید وام یک میلیارد تومانی، بتواند گرهی از مشکلات خریداران مسکن آن‌هم قشر جوان باز کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذار حوزه مسکن و نظام بانکی، تغییر رویکرد داده و این نوع ارائه تسهیلات را به سمتی ببرند که شخص متقاضی دریافت وام، پانزده سال آینده، هنگامی‌ که قصد خرید خانه‌ای را داشت، بانک مسکن و یا هر بانکی در نظام مالی کشور، به قیمت روز بازار مسکن، درصد قابل توجهی از مبلغ خانه مورد نظر را بر اساس متر و معیاری که متعارف با میانگین روز قیمت مسکن است، به صورت وام به متقاضی خرید خانه ارائه کند. به عبارت دیگر و به عنوان مثال به جای اعلام سقف عدد مشخص ریالی یک میلیارد تومان، اعلام شود در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری معادل ۶۰ درصد از هزینه ساخت یا خرید مسکن توسط بانک در قالب تسهیلات به متقاضی ارائه خواهد شد.
 
در پایان باید به شورای پول و اعتبار و متولیان بانک مسکن یادآور شد در شرایطی که تسهیلات مسکن جوانان مطابق سال‌های گذشته بر تسهیلات خرید مسکن متمرکز شود، تنها منجر به تحریک سمت تقاضا بدون توجه به سمت عرضه شده و همین مساله می‌تواند زمینه افزایش قیمت مسکن را به وجود بیاورد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
متاسفانه همچنان شاهد ارایه طرح های عامه پسند و دهن پر کن و غیر کارشناسی هستیم بدون آنکه تبعات جانبی و حتی قابلیت اجرای آنها بررسی شده باشد !!!
پاسخ ها
مجيد گودرزي- فعال سياسي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
قيمت گذاري در بخش مسكن كاملا رها شده و كاملا بي قانون است و نمي شود براي آن برنامه ريزي كرد.
عجيب آنجاست كه اگر شما يك بسته چيپس را 1000 تومان گران بخري ميتواني به تعزيرات شكايت كني ، اما اگر فروشنده ملك و مسكن قيمت واحد خود را متري يك ميليارد دلار هم تعيين كند، شما نمي توانيد به هيچ كجا شكايت كنيد! و قانونگذار اين قيمت گذاري را مصداق گرانفروشي نمي داند. با آْنكه اين نياز مثل درمان ، يك نياز ضروري است

بيش از 110 سال از تاسيس اولين مجلس شوراي ملي مي گذرد اما هنوز حتي يك مصوبه در خصوص قيمت گذاري مسكن نداريم.

ما به مجلس «قانون بهاي تمتام شده مسكن »را پيشنهاد داده ايم.

اگر اين قانون مصوب و اجرايي شود، قيمت مسكن 40 تا 80 درصد كاهش خواهد يافت و ضمنا نسل فعلي و نسل هاي آينده براي هميشه بحراني بنام مسكن نخواهند داشت.

مسكن يك فاجعه ملي است با تبعات گسترده اجتاماعي.
تموم گرونی ها زیر سر همین بانک ها از جمله بانک مسکن هست که با افزایش وام به نوعی گرونی رو تثبیت میکنن و خودشون بزرگترین مسکن سازها هستن.....
۱۵ سال دیگه با یک میلیارد تومن میشه به سطل ماست خرید !!! ؟
طرحهای دهن پرکن و کارشناسی نشده و مطلقا غیرقانونی بل اجرا که صرفا بار تبلیغاتی دارند و البته بهانه لازم برای افزایش بیشتر قیمتها را به صاحبان ملک می‌دهد !!!
آیا واقعا این درک وجود نداره که ۱۵ سال دیگه این یک میلیارد تومن پول یه متر آپارتمان هم نمیشه ؟؟؟؟!!!
بهترین کار برای حل مشکل مسکن ، مالیات سالیانه و بسزار تصاعدی برای مالکیت ملک از هر نوعشه.
باید تملک املاک از حالت سود آوری به ضرر ختم بشه
یعنی برای هر کارت ملی مقدار معینی از مالکیت در سال از مالیات معاف باشه و مازاد اون مشمول مالزات تصاعدی سالیانه باشه .
مثلا اگه کسی یه آپارتمان یا خونه ۵۰ میلیاردی بنامش بود باید سالی ۵ میلیارد مالیات بده ..
پس یا باید از شر این ملک خلاص بشه و یا مالیاتشو بده ...
مالکیت بیش از نیاز باید رنج آور و ضرر ده باشه ، نه سود آور ...
قوانینش همین امسال وضع بشن و از دو سال دیگه اجرا بشن ..
این مالیات باید اونقدر بالا باشه که هیچ مالکی نتونه اونو روی قیمت ملکش ببره و از خریدار بتونه تامین کنه ..
تنها راه نجات مسکن در ایران همینه !!!

ممنونم
بجای این روش های بی ارزش کردن پول ملی
ارزش پول ملی و امید به زندگی را افزایش دهید:
فورا تحریمها را رفع کنید
پول نفت را در زیر ساختها و تولید مسکن و تکنولوژی تولید منابع پایدار مصرف کنید.
روابط با جهان را بهبود و اجازه ورود 1000 میلیارد سرمایه خارجی را برای نفت و گاز و خودرو بوجود آورید
دست از شعارهای بیهوده بردارید و به معیشت و فرهنگ مردم خدمت کنید . مردم خود به آخرت خود می رسند. شما نمیخواهد جهنم را با فقر و نداری به آنها بدهید.
تنها راه حل مشکل مسکن اینه که اونایی که مالک هستند برای مالک موندن بیش از حد نیازشون و بیش از سقف تعیین شده ، مالیات تصاعدی و سالیانه بدن ، نه اینکه برای صاحب مسکن شدن اونایی که مسکن ندارند تلاش کنین ..
باید مالکیت و مالک موندن توام با مشکل و هزینه باشه ، هزینه ای که حتی مولتی میلیاردرها هم از پس اون بر نیان ..
فرض کنیم که همین الان مجلس این قانون رو تصویب کنه و اونو از سه سال دیگه لازم الاجرا کنه ، قیمت مسکن به طرز وحشتناکی میاد پایین .
مثلا برای هر کارت ملی در ایران تا سقف کارشناسی قیمت روز ، مبلغ ۳ میلیارد تومن از مالیات معاف باشه و اگه خونه ای ۹ میلیارد هست ، میتونن اونو بنام افراد خانواده کنن و یا بفروشن تا مالیات ندن ..
از ۳ میلیارد تا ۵ میلیارد تومن ، مشمول ۱ درصد مازاد ، یعنی یک درصد از ۲ میلیارد تومن در سال ، معادل بیست میلیون تومن در سال .
برای ۵ میلیارد تا ۱۰ میلیارد تومن معادل ۳ درصد ، که با مالیات قبلی جمع میشه.
از ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومن ، معادل ۱۰ درصد و با احتساب مالیاتهای ارقام قبلی . و الا آخر ..

ممنونم
با این خبر فقط من فهمیدم پونزده سال بعد چقدر بدبخت تر از امروزیم که یک میلیارد به درد نمیخوره
مگه 15 سال دیگه با 15 میلیاردم میشه خونه خرید چه برسه به یک میلیارد
ادامه سیاست پوپولیسم
مشکل مسکن یا ساخت دولتی انمهم با نظارت کیفیت در تیراژ بالا حل میشود
پانزده سال دیگه با یک میلیارد تومن آدامس خرسی میدن
واقعا باید گفت مسئولین ما در همه زمینه ها نابغه اند و مشکلات جامعه را همینطوری حل می کنند که وضعیت ما اینقدر عالی است.
ای بابا اگر جوانان پول داشتن برای چی میامدن وام بگیرن مگر یک کارمند درماه چقدر حقوق دارد که بخواد ۹ میلیون قسط بده جای تاسف داره
چقدر زندگی و سخت میکنید برای ما بخدا دیگه طاقت نداری
بابت وام جوانان ۱ ملیاردی و پرداخت ۹ میلیونی و گرفتن وام در پانزده سال اینده ؟؟! چقدر کارشناسی شده برای اینکه قیمت مسکن را بالا ببرید در حال حاضر لطف کنید این سیستم را به کشورهای دیگر هم ارسال کنید تا انها هم بتوانند مثل شما به جوانان کمک کنند مثل اقای نمکی که طرز فکرش در تمام دنیا بکار کرفتن و نام خودشان را در تاریخ به ثبت رساندن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر