بازدید 3913

چشم امید روستاییان چهارمحال به تانکرهای آبرسانی

باتوجه به ادامه روند خشکسالی‌ها، کاهش چشمگیر نزولات آسمانی در سال آبی جاری و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی بسیاری از منابع آبی به‌ویژه در مناطق روستایی خشک شده است و آب شرب مورد نیاز از طریق تانکر به مردم روستا می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۷۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰ 12 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اگرچه آب برای روستاییان به حقیقتی دست نیافتنی تبدیل شده و چشم امید روستاییان به تانکرهای آبرسانی است، اما این حقیقت را باید پذیرفت که در صورت مدیریت نکردن مصرف آب، آبرسانی با تانکر در آینده‌ای نزدیک به مناطق شهری نیز خواهد رسید و این معضل گریبان مناطق شهری را نیز می‌گیرد، بنابراین باید مدیریت مصرف از سوی مردم انجام شود تا با چنین معضلی مواجه نشویم.

مراد محمودی- معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آبرسانی سیار در روستاهای فاقد منابع آبی و روستاهایی که منابع آبی آن‌ها به دلیل خشکسالی‌های شدید به اتمام رسیده، انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها و بروز پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ روستای استان به وسیله تانکر به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود که تعدادی از روستاها، به دلیل خشک شدن منابع آبی و تحت پوشش نبودن شرکت آبفا، آبرسانی سیار به آن‌ها نیز انجام و هیچ‌گونه کوتاهی در رساندن آب به این مناطق انجام نمی‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این شرکت پروژه‌هایی برای خروج از آبرسانی سیار تعریف کرده است، تصریح کرد: ضریب بهره‌مندی آب در روستاهای چهارمحال و بختیاری حدود ۸۰ درصد است، همچنین آبرسانی ۹۵ درصد مناطق شهری و روستایی استان به وسیله منابع زیرزمینی انجام می‌شود و تنها پنج درصد مناطق شهری و روستایی از آب‌های سطحی برداشت می‌کنند.

وی گفت: شاید چهارمحال و بختیاری با کمبود منابع آبی مواجه باشد، اما آب موجود در دسترس از نظر کیفی مطابق استانداردهای آب شرب است و هیچ مشکلی از لحاظ کیفی وجود ندارد، به این معنا روستاهایی که با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند از نظر کیفی استانداردهای لازم را دارد، زیرا این موضوع به‌صورت روزانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی رصد می‌شود.

محمودی بیان کرد: باتوجه به اینکه اصلاح شبکه آبرسانی و خطوط انتقال آب از جمله راه‌های افزایش منابع آبی است، بنابراین اعتباراتی در آینده به این امر اختصاص داده خواهد شد، همچنین متناسب با اعتبارات، اصلاح شبکه‌های آبرسانی در مناطق شهری و روستایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها و روند خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: این احتمال وجود دارد که با ادامه روند پدیده خشکسالی و درست مصرف نکردن آب، بخشی از شهرهای بزرگ از جمله شهرکرد در آینده با تانکر به‌صورت سیار آبرسانی شود، بنابراین لازم است مدیریت مصرف در زمینه آب از سوی مردم انجام بگیرد تا به خوبی از تنش آبی رهایی یابیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری در خصوص وجود انشعابات غیرمجاز در روستاهای استان، گفت: به دلیل اینکه طی سالیان گذشته، روستاها از سیستم آب شرب برای کشاورزی استفاده می‌کردند، تعداد انشعابات غیرمجاز در مناطق روستایی زیاد بوده که شرکت آبفا شروع به پایش آن‌ها کرده است تا منابع آبی به طور اصولی ساماندهی شوند.

وی با اشاره به لزوم اجرای هر چه سریع‌تر پروژه آبرسانی بن- بروجن، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این پروژه نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری را پوشش می‌دهد و آبرسانی بسیاری از شهرهای استان به دلیل خشکسالی، از طریق آب‌های زیرزمینی جوابگو نیست، باید هرچه سریع‌تر این پروژه بسیار مهم به مدار بهره‌برداری برسد، البته امسال به خوبی مدیریت منابع آبی انجام شد که این احتمال وجود دارد سال آینده آبرسانی تعداد زیادی از شهرهای استان به وسیله تانکر صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس