بازدید 7362
۱

ماموریت اصلی مجلس و وزیر جدید اقتصاد برای تسهیل فضای کسب‌وکار

از آنجا که مصائب اخذ مجوز، از اصلی‌ترین موانع پیش روی کارآفرینان و تولیدکنندگان است، بهبود محیط کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارت اقتصاد در چند سال گذشته بوده است.
کد خبر: ۱۰۷۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 11 September 2021

ماموریت اصلی مجلس و وزیر جدید اقتصاد برای تسهیل فضای کسب‌وکار

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این راستا وزارت اقتصاد با همکاری اتاق بازرگانی و تعدادی از دستگاه‌ها، اقدام به ایجاد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار نمود. هدف از ایجاد چنین مجموعه‌ای تسهیل شروع کسب‌وکار بود، اما درنهایت تنها تسهیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص صورت گرفت.
 
با این وجود هرچند این اقدام چندان با شرایط واقعی کشور متناسب نبود، اما همین اقدام حداقلی نیز تنها در ۵ مرکز استان کشور راه اندازی شد و درواقع عموم مردم ایران از این اقدام منفعتی کسب نکردند. در همین راستا دژپسند، وزیر سابق اقتصاد، راه اندازی پنجره واحد الکترونیک شروع کسب‌وکار را در طی سه ماه، در تیر ماه سال ۹۹ وعده داد. اما با وجود گذشت ماه‌ها از این قول وزیر، الکترونیکی کردن تعداد محدودی خدمت، که به صورت فیزیکی تمام هماهنگی‌های آن انجام شده است، بر زمین ماند.
 
هرچند دیوان سالاری کشور آنقدر آزاردهنده و مانع تراش است که ثبت شرکت سهامی خاص نیز تا قبل از ایجاد پنجره واحد حدود شش ماه طول می‌کشید، اما ثبت شرکت تنها یکی از هفتادخان شروع کسب‌وکار است. دیگر خان‌های شروع کسب‌وکار کسب، مجوز‌های متعدد و مختلف است. به‌نحوی که حتی برای ثبت شرکت در حوزه برخی از کسب‌وکارها، نیازمند مجوز است.
 
از اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد در دولت جدید برای رفع موانع از تولید، توجه به نیاز‌های واقعی محیط کسب‌وکار است که توسط تولیدکنندگان و کارآفرینان معرفی می‌شود. مقام معظم رهبری در همین راستا در دیدار با اعضای هیات دولت در مرداد ماه سال ۹۸، با ظرافت و ذکر جزئی دغدغه‌های کارآفرینان به‌خصوص در حوزه مشکلات مربوط به مجوزها، فرمودند:
 
«نگاه‌مان به تولیدکننده، نگاه مناسب و درستی نیست. من عرض میکنم نگاه مجموعه‌ی دولت و مسئولین کشور به آن فرد تولیدکننده، باید نگاه به یک رزمنده باشد؛ مگر نمیگویید «جنگ اقتصادی»، رزمنده‌ی این جنگ اقتصادی کیست؟ آن کسی که اقتصاد داخلی را تقویت میکند؛ اقتصاد داخلی هم عمدتاً با تولید تقویت میشود؛ پس این تولیدکننده را شما به چشم یک رزمنده نگاه کنید.... من بار‌ها در همین جلسه‌ای که با دوستان شما داشته‌ایم -چه جلسه‌ی دولت، چه جلسه‌ی اقتصادی که خیلی از آقایان حضور داشتید- بار‌ها این را گفته‌ام؛ یک تولیدکننده برای اینکه یک کاری را انجام بدهد و شروع کند، از هفت خوان باید عبور بکند؛ حالا من میگویم هفت خوان، در واقع گاهی از هفتاد خوان باید عبور بکند؛ قوانین، مقرّرات، این دستگاه می‌آید یک چیزی میگوید، آن دستگاه می‌آید یک چیزی میخواهد، آن دستگاه می‌آید یک مجوّزی [میخواهد]؛ چه لزومی دارد؟ این‌ها را جدّی باید وارد شد.»
 
مجلس شورای اسلامی با توجه به شعار سال، به طراحی یک طرح با موضوع اصلاح نظام مجوزدهی اقدام کرده است؛ مبدع اصلی این طرح، دکتر خاندوزی بوده است که هم‌اکنون به عنوان وزیر جدید اقتصاد و متولی اصلی بهبود محیط کسب‌وکار بوده و در انتظار برای تصویب این طرح در مجلس در روز‌های آتی بوده است تا به عنوان مجری این طرح، به تسهیل و بهبود محیط کسب‌وکار بپردازد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فقط کاهش مالیات به ۷ درصد!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس