بازدید 6006

استاد علوم سیاسی: انقلابیگری خلاف عقلانیت نیست

دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: انقلابیگری نمی‌تواند خلاف مسیر عقلانیت باشد زیرا لازمه انقلابیگری رفتارهای عاقلانه است.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰ 04 September 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر سیدمحمدعلی تقوی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان مثال اقتصاد هم بخشی از عقلانیت است و بر همین اساس رفتار افراد انقلابی نمی‌تواند در تضاد با منطق اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خصلت انسان عقلانیت است و این ویژگی وجه تمایز انسان از سایر موجودات است و انسان در برخورد با مسائل مختلف نسبت به آن محاسبه گری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بخشی از زندگی انسان نیز بر اساس احساسات که یکی از ویژگی‌های انسانی است شکل می‌گیرد. انقلابها نیز وجه احساسی بیشتری دارند و به عبارتی بر امواج احساسات مردمی شکل می‌گیرند و به پیروزی نیز منتج می‌شوند، بر همین اساس با عقلانیت نیز تعارض ندارند.

وی افزود: به عنوان مثال، فردی ممکن است رفتار احساسی انجام دهد و ضررهای آن را نیز بپذیرد مانند اینکه فردی از والدین پیر خود پرستاری کند و درست است که این رفتار هیچ سود مادی برای فرد ندارد ولی شخص آن رفتار را حتی به رغم ضررهای اقتصادی برای خود قبول می‌کند.

دکتر تقوی ادامه داد: سیاست مبتنی بر عقلانیت است. در سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به اعضای هیات دولت سیزدهم نیز این موضوع از همین جهت مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت بر اساس رهنمودهای معظم له اگر انقلابیگری برخلاف عقلانیت باشد، در دراز مدت انقلاب با شکست مواجه خواهد شد و به همین دلیل زندگی عمومی باید مبتنی بر عقلانیت باشد زیرا انقلابها پدیده‌ای روزمره نیستند که هر روز رخ دهند.

این استاد علوم سیاسی افزود: ویژگی دستگاه بوروکراسی که بعد از انقلاب‌ها نیز شکل می‌گیرد بر اساس محاسبات عقلانی است.

رهبر معظم انقلاب ششم شهریورر ماه در نخستین دیدار با اعضای دولت سیزدهم "بازسازی انقلاب در همه عرصه‌های مدیریتی، انقلابی بودن همراه با عقلانیت، مردمی بودن و رفتن به میان مردم، توجه به عدالت در همه دستورالعمل‌ها، احیا و ترمیم اعتماد و امید مردم، ضرورت اجرای وعده‌ها و یکی شدن حرف و عمل مسوولان و مبارزه با بسترهای فساد" را از محورهایی عنوان کردند که باید اولویت کاری دولتمران و مسوولان قرار گیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از نکات مهم در مقوله تحول را "استفاده از خرد جمعی و عقلانیت" دانسته و گفتند در باب تحول باید از دیدگاه‌های نخبگان خارج از دولت، بدون در نظر گرفتن بحث‌های سیاسی و جناحی استفاده شود.

ایشان، حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش های "مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت‌رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخشها" را ضروری خوانده و در عین حال تأکید کردند که انقلابی بودن باید با عقلانیت، اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.

رهبر معظم انقلاب همچنین با تأکید بر اهمیت "فرهنگ و رسانه"، ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خوانده و حرکت انقلابی را به معنای حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت و نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب دانستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست