بازدید 22308
درخشش ورزشکاران جانباز و معلول ایران با اثبات شعار خودباوری

کاروان حاج‌قاسم ۸ طلایی شد/ تکرار طلاهای ریو سه روز مانده به پایان پارالمپیک توکیو

کاروان ورزش ایران در پارالمپیک توکیو، تنها دو نشان طلا تا تکرار بهترین عملکرد خود در این بازی‌ها فاصله دارد. پرتابگران طلایی ایران طی دیروز و امروز ورزش ایران را ۸طلایی کردند. حالا با احتساب شانس‌های باقیمانده در سه روز آتی می‌توان به ثبت نتیجه‌ای تاریخی امیدوار بود.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱ 01 September 2021

ورزشکاران جانباز و معلول ایران در آستانه رکوردشکنی تاریخی در پارالمپیک قرار گرفته اند.

به گزارش تابناک ورزشی، کاروان پارالمپیک ایران در توکیو ۲۰۲۰ امروز با کسب هشتمین مدال طلای خود در جدول مدال بازی‌ها به رتبه سیزدهم رسید که دو پله نسبت به جدول نهایی دوره قبلی بازی‌ها صعود را نشان می‌دهد، هرچند تا تکرار ۱۰طلای لندن ۲۰۱۲ هنوز دو نشان زرین فاصله است.

کاروان حاج‌قاسم ۸طلایی شد/ تکرار طلاهای ریو ۳روز مانده به پایان پارالمپیک توکیو

ایران در پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن عملکرد بسیار ضعیفی داشت و با پنج نشان طلا، در پایان مسابقات جایگاه ۲۲ را از آن خود کرده بود. طی یک دهه اخیر کاروان کشورمان با آمادگی بیشتری در این رویداد الهام بخش برای کل دنیا شرکت می‌کند تا نمادی از تلاش ملت ایران با وجود محدودیت‌ها باشد.

 

قدرت‌نمایی پرتابگر جیرفتی مقابل غول‌های سرشناس

صبح امروز سعید افروز پرتابگر نیزه ایران با پرتابی درخشان که رکورد جهانی را شکست، به ارزشمندترین نشان پارالمپیک دست یافت تا تعداد مدال‌های طلای کشورمان سه روز مانده به پایان رقابت‌ها با تعداد نهایی طلا در دوره گذشته مسابقات برابری کند. این در حالی ست که کاروان ورزش جانبازان و معلولان ایران هنوز در رشته های مختلف از جمله تیراندازی با کمان شانس کسب افتخارات بیشتر را دارد.

برای دستیابی به مدال طلای مسابقات پرتاب نیزه کلاس اف ۳۴ بازی‌های پارالمپیک توکیو، مدعی کم نبود؛ از چین و عراق گرفته تا فرانسه و کلمبیا، اما در بین تمام آنها، ستاره جیرفتی کاروان ایران چیز دیگری بود و نه تنها سکوی نخست را تصاحب کرد بلکه رکورد جهانی این رشته را نیز جابجا کرد.

کاروان حاج‌قاسم ۸طلایی شد/ تکرار طلاهای ریو ۳روز مانده به پایان پارالمپیک توکیو

روز گذشته هاشمیه متقیان بانوی پرتابگر ایرانی نیز با شکست رکورد المپیک به نشان ارزنده طلا رسید که نشان از آمادگی بالای قهرمانان رشته دوومیدانی به خصوص رشته های پرتابی ایران در این رده از مسابقات دارد.

 

شروع مدال آوری کاروان با وزنه برداری رقم خورد که ایران در این دوره امیر جعفری، روح اله رستمی، سامان رضی، سید حامد صلحی و منصور پور میرزایی را به توکیو اعزام کرد و امیر جعفری وزنه بردار دسته ۶۵ کیلوگرم توانست با کسب نقره نخستین مدال آور کاروان سردار دل‌ها شود. وزنه برداری که در پیش بینی کمیته ملی پارالمپیک برنز را برای وی متصور شدند.

پس از آن روح‌الله رستمی دومین وزنه بردار ایران در دسته منهای ۸۰ کیلوگرم پاراوزنه‌برداری با ورزشکارانی از چین، اوکراین، یونان، گرجستان، کلمبیا، ایتالیا و برزیل رقابت کرد. او در حرکت اول موفق به مهار وزنه ۲۲۵ کیلوگرمی شد و بعد از آن نیز وزنه ۲۲۸ کیلوگرمی را بالا برد. رستمی در سومین حرکت نیز وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی را بالا برد و با مهار این وزنه نخستین مدال طلای ایران در پارالمپیک توکیو را به نام خود ثبت کرد. هرچند رستمی بعد از قهرمانی درخواست رکوردشکنی داد در مهار وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی ناموفق بود.

حامدصلحی پور دیگر وزنه بردار ما در دسته منهای ۹۷ کیلوگرم دومین مدال نقره این رشته را کسب کرد .صلحی پور برای حرکت اول خود وزنه ۲۲۱ کیلوگرم را انتخاب کرد که در لیفت آن ناکام بود. او سپس یک کیلوگرم وزنه خود را افزایش داد؛ اما باز هم در ثبت آن ناکام ماند و کار برای وی سخت شده بود، ولی توانست در حرکت آخر خود، وزنه ۲۲۲ کیلوگرم را ثبت کند و به مدال نقره برسد.

سامان رضی چهارمین وزنه بردار ایران هم با مهار وزنه ۲۳۱ کیلوگرم نخستین برنز این رشته را در دسته ۱۰۷ کیلوگرم کسب کرد. وزنه برداری در ریو سه مدال ( ۲ طلا و یک برنز) کسب کرده بود.

در دوومیدانی ۱۶ ورزشکار( ۱۴ مرد و ۲ زن) امان‌الله پاپی، الناز دارابیان، هاشمیه متقیان، صادق بیت سیاح، علی‌اصغر جوانمردی، سعید افروز، سجاد محمدیان، علیرضا مختاری، سیامک صالح فرج‌زاده، حامد امیری، علی پیروج، مهدی اولاد، وحید علی‌نجیمی، امیر خسروانی، سامان پاکباز، نورمحمد آرخی اعزام شدند.

کسب نخستین مدال این رشته توسط امان الله پاپی در ماده پرتاب نیزه شروع شد که وی در کلاس ادغامی F۵۶ وF۵۷ در کنار ۱۲ پرتابگر دیگر رقابت کرد. او در پرتاب اول رکورد ۴۷.۷۴ متر و در پرتاب دوم حدنصاب ۴۹.۵۰ متر را ثبت کرد و رکورد جهان و پارالمپیک شکست. پاپی در پرتاب سوم ۴۹.۲۶ متر و در پرتاب چهارم ۴۹.۵۶ متر پرتاب کرد و باز هم رکورد جهان و پارالمپیک را ارتقا بخشید. هرچند در پرتاب پنجم پرتابی به طول ۴۷.۸۳ متر را ثبت کرد، حامد حیدری پرتابگر ایرانی الاصل تیم آذربایجان با حدنصاب ۵۱.۴۲ متر در پرتاب پنجم تمام رکوردهای پاپی را شکست. بدین ترتیب، پاپی نخستین نشان از جنس نقره را برای دوومیدانی کسب کرد.
پس از وی علیرضا مختاری دومین پارادوومیدانی ایران با هشت حریف از کشورهای دیگر رقابت کرد که با پرتاب ۸ متر و ۴۸ سانتی متر صاحب مدال دومین نقره دوومیدانی شد.

اما امیر خسروانی سومین پارادوومیدانی ایران با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر به اولین مدال طلای این رشته رسید. او در پرش اول خود خطا کرد اما در پرش دوم با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر هم رکورد شخصی اش را شکست و طلایی شد. این در حالی است که دوومیدانی در ریو ۲۰۱۶ توانست ۱۲ نشان (یک طلا، ۶نقره و پنج برنز) کسب کند.

جودو و چشمان مبهوت رقیبان به دو طلای ایران

وحید نوری، محمدرضا خیرالله‌زاده دو نماینده جودوی نابینایان اعزامی به این رویداد بودند که هر دو طلایی شدند. وحید نوری فرزند شهرری ملی پوش جودو نابینایان کشور با غلبه بر رقیب انگلیسی خود توانست مقتدرانه به مدال طلای وزن منهای ۹۰ کیلوگرم پارالمپیک برسد و محمدرضا خیرالله زاده جودوکار وزن به اضافه ١٠٠ کیلوگرم تیم ملی کشورمان در کلاس B۲ و در دیدار فینال پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو با غلبه بر چیکویدزه حریف سرسخت گرجستانی به مدال طلا دست یافت.

البته در المپیک ریو سه جودوکار اعزام شدند و مدالی هم کسب نشد، اما در این دوره جبران ریو شد. کاروان پارالمپیک ایران در پانزدهمین دوره بازی‌ها با کسب ۲۴ نشان (هشت طلا، ۹ نقره و هفت برنز) در جایگاه پانزدهم ایستاد.

شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از دوم شهریور ماه آغاز شد و کاروان ایران از بین ۱۰۰ سهمیه کسب شده با ۶۲ ورزشکار (۹ زن و ۵۳ مرد) در ۱۰ رشته جودو، قایقرانی، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، دوچرخه سواری، والیبال نشسته، دوومیدانی، تیراندازی، تیروکمان و وزنه‌برداری در این رویداد حضور دارد.

این رویداد چهاردهم شهریور به کار خود پایان می‌دهد و سه روز آتی می‌تواند برای ورزش ایران مدال‌ها و رتبه‌ای تاریخی را رقم بزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
خدا به داد مدال اوران برسه که احمتالا بعد از بازیها باید دستفروشی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
حتما تو زندگی خودت هم همین قدر بدبین هستی
اسم بی ربطی براشون گذاشتین الکی،کاروان حاج قاسم یعنی چی؟مگه رفتن مکه؟خودتون باعث تمسخروخنده میشین،اینهانمایندگان مردم ایران هستن،به حاج قاسم وتقی ونقی هم هیچ ربطی ندارن
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
ببخشید ؛ نقی جان
کاروان حاج قاسم ؟؟؟؟ مگه رفتن کربلا و مکه؟؟؟
تعجب داره هنوز مسولین میخوان جلوی ویروس رو یبگیرن.بجای این اقدامات تختهای بیمارستانی و کپسول و داو و امکانات رو بیشتر کنین.وا;سیناسیون رو که زود و درست انجام ندادین حداقل دیگه نگین جلوی ورود رو بگیریم.مگه هواپیما میخاد بیاد که جلوشو بگیریم.
یک ورزشکار چند وقت پیش یک مدال طلا گرفت یک هفته صداوسیما خودش رو کشت ،سیل پیام تبریک مسوولان و فیلم و عکس غیره،حالا چند تا بانو طلا گرفتند دریغ از یک پیام تبریک از سوی مسئولان،همه زبانشان قفل شده ....
سلام، دریغ از یک خبر در توییتر و یا فضای مجازی غیر فارسی . دوستان خبرنگار و آنهاییکه که به توییتر دسترسی دارید لااقل این مدال آوری ورزشکاران ایرانی را بولد کنید. خیلی از کشورها حتی امید به مدال آوری را بین ورزشکارانشون را توییت و تبلیغ میکنند ولی بسختی می‌توان خبری از مدال ورزشکاران ایرانی پیدا کرد.
کاروان حاج قاسم دیگر چه صیغه ای است که اینور و‌اونور تکرار میشود. منظور البته کاروان پارا المپیک کشورمان هست که در پارالمپیک ژاپن شرکت کرده است. چه کسی مجوز نهادن نام حاج قاسم به جای ایران را داده است؟ حاج قاسم سلیمانی رزمنده ای مؤمن بوده است که پرداختن به عملکرد ایشان و تشویق یا نقد این عملکرد در جای خود باید انجام شود. هیچکس را نمیتوان مترادف نام ایران دانست چه برسد به اینکه جایگزین آن شود. این هم میدانیم که رییس فدراسیون پارا المپیک ایران رزمنده ای سپاهی است که ارادت شخصی و صنفی به حاج قاسم دارد . اشکالی هم ندارد هرکس می‌تواند برای خود چنین تصمیمی برای ارادت و برداشت شخص از کسی داشته باشم ولی حق نامگذاری اینچنینی ندارد. حاج قاسم هم انسانی بوده است با نقاط قوت و ضعف و قابل نقد لذا بی جهت مقدس سازی نکنید ، آنچنان که دوران جنگ ( دفاع ) را مقدس شمرده اید. مقدس شمردن ذات دفاع هم اگر اندکی توجیه و منفعت داشته باشد اما ضررش از آن بیشتر بوده و میباشد. مثلاً تقدس دفاع چه ربطی به تقدس عملکرد افراد دخیل در آن داشته است که هنوز بعد از سی و چند سال از پایان آن هنوز افراد و اشخاصی که حتی در آن زمان منشأ خدمتی هم نبوده اند خود را پشت این تقدس فارغ از هر نقدی میدانند.
نام. سردار دلها. بر همه جا طنین افکن است. چه زیباست. کارون ورزشی ما. به نام سردار دلها. و قلبها. حاج قاسم ناگذاری کردند. و در واقع. ملت خواستار تداوم اینکارهای فرهنگی از دولت ضد فساد. ریس. جمهور محبوبمان هستیم
خدا قوت قهرمانان. دست مریزاد. در این هیاهوهای سیاسی ، همیشه مظلوم و گمنام هستید. خدا یارتان باد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار