بازدید 5246

هایکو ماس: منتظر تشکیل دولت افغانستان هستیم

وزیر امور خارجه آلمان گفت: روند مذاکرات با طالبان در دوحه مهم است و سفیر ما به این مذاکرات ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۰۷۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶ 01 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر امور خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری خود در دوحه گفت: چالش‌ها با وجود پایان روند تخلیه در افغانستان همچنان ادامه دارد.

هایکو ماس ضمن تشکر از کمک‌های قطر درباره روند تخلیه شهروندان آلمانی و غیرنظامیان افغان از افغانستان تصریح کرد: به همکاری مستحکم کشور‌های همسایه افغانستان و سایر کشور‌های منطقه نیاز داریم.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: تضمین فعالیت فرودگاه کابل برای انجام اقدامات و فعالیت‌های بشردوستانه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این که بی ثباتی در افغانستان باعث انتشار و ترویج تروریسم می‌شود و به کشور‌های همسایه آسیب می‌رساند افزود: باید با طالبان مذاکره و راه حل از سرگیری فعالیت فرودگاه کابل را پیدا کرد. ما به رفتار طالبان و نه اظهارات و ادعا‌های این گروه نگاه می‌کنیم. امیدواریم طالبان به حقوق بشر پایبند باشد. روند مذاکرات با طالبان در دوحه مهم است و سفیر ما به این مذاکرات ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه آلمان همچنین افزود: ما منتظر تشکیل دولت افغانستان هستیم و به این مسئله توجه ویژه داریم و چند شرط را برای آن تعیین کرده ایم. مطمئنیم موضع جامعه جهانی در قبال افغانستان متحد خواهد بود.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: امیدواریم طالبان به وعده خود برای اجازه دادن به هر کسی که قصد خروج از افغانستان را دارد، عمل کند.

هایکو ماس ضمن اشاره به این که مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران افغان در معرض خطر هستند و ما پیشنهاد مهاجرت آنان به آلمان را پیشنهاد داده ایم تصریح کرد: نحوه تعامل با طالبان در آینده منوط به اقدامات این گروه است.

وزیر خارجه قطر نیز در این نشست خبری گفت: به رسمیت شناختن طالبان در حال حاضر در جدول اولویت‌های دوحه قرار ندارد، هر چند ما معتقدیم عزل و قطع ارتباط با این گروه از سوی جامعه جهانی کمکی به حل بحران نمی‌کند چرا که این روند، وضع فعلی را رقم زده است. ما کانال‌های ارتباطی را با همه طرف هایی که خواهان آن در افغانستان هستند، حفظ خواهیم کرد و سیاست ما در سال‌های گذشته همین بوده است.

گفتنی است ارزیابی اشتباه دولت آلمان درباره افغانستان که انتقادات گسترده‌ای را از طرف محافل سیاسی و رسانه‌ای متوجه دولت این کشور کرده بود، پس از انفجار خونین در کابل وارد مرحله جدیدی شد.

آلمان بعد از این انفجار اعلام کرد که عملیات تخلیه اتباع و نیرو‌های محلی وابسته به آن‌ها متوقف شده است. هنوز حدود ۳۰۰ تبعه و ۱۰ هزار نیروی محلی وابسته به آن‌ها در نوبت خروج از افغانستان هستند و وزارت خارجه آلمان توصیه کرده است، خودشان مسیر‌های خروج را ارزیابی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر