بازدید 16675
مرور روزنامه‌های یکشنبه هفتم شهریور

بازگشایی مدارس؛ سونامی مرگ در غلغله کرونا / اجلاسیه بغداد، شروعی بر حل مناقشات خاورمیانه/دولت جدید و چالش‌های پیش روی

احتمال بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه، کرونا، کسری بودجه و ثبات بازار موضوع بحث سران قوا، سرنوشت FATF همچنان مبهم، نشست دلار ۲۸ هزار تومانی در بازار خودرو، هفت نکته در باب توصیه‌های راهبردی رهبر انقلاب به دولتمردان، تکرار خاموشی؛ وسط کرونا؟ پایان باز کنفرانس منطقه‌ای بغداد، شاخص دو میلیونی بورس بازمی‌گردد؟ و گاز ایران به اروپا خواهد رسید؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۶ 29 August 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه هفتم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شدند که تاکید رهبر انقلاب بر بازسازی انقلابی و عقلانی در عرصه مدیریتی در دیدار با اعضای هیات دولت سیزدهم و تصمیمات جدید درباره مدارس در سال تحصیلی جدید و کنفرانس منطقه‌ای بغداد و تحلیل‌هایی درباره آن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 


دولت جدید وچالش‌های پیش رو

نبی‌اله عشقی‌ثانی، فعال سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: هجده وزیری که روز چهارشنبــه با رای بسیار بــالا وکم‌نظیر در دولت‌های گذشته حتی آن چند نفری که گمان می‌رفت، نتوانند رای کافی کسب کنند به جز وزیر آموزش وپروش از مجلس رای اعتماد گرفتند، قبای وزارت پوشیدند ودوان‌دوان خودرا به وزارتخانه‌ها رساندند ومشغول کار شدند که وعده‌های داده شده بسیار است وزمان کوتاه، دولت اولین روز کار رسمی خود را روز پنجشنبه، چهارم شهریور که مصادف با روز کارمند است، شروع کرد. ما نیز ضمن تبریک روز کارمند به کارمندان عزیز، از خداوند بزرگ برای این دولت پرانرژی دعای خیرخواهی وموفقیت می‌کنیم که کار سترگی را در دورانی بسیار سخت وپربحران شروع کرده است. اکنون کشور به‌شدت درگیر شیوع غیرقابل کنترل بیماری کروناست به صورتی که آمار فوت‌شدگان به حد دردناک پرتلفات‌ترین کشور‌ها رسیده است و غم ونگرانی در چهره همگان قابل مشاهده است. رئیس‌جمهورهم اولین روز کاررسمی دولتش را با بازدید از بهشت‌زهرای تهران شر‌وع کرد واز شاغلین در غسالخانه که در این ایام بیشترین فشار کاری را تحمل می‌کنند، تشکر وقدردانی کرد.

 

از طرفی در روز‌های اخیر ورود واکسن به کشور افزایش قابل ذکری داشته است وتعداد افرادی که موفق به تزریق واکسن شده‌اند، می‌رود تا افزایش خوبی داشته باشد. اما درگیر شدن تعداد بسیار زیاد بیماران کوید ۱۹ وعدم گنجایش بیمارستان‌ها، نبودن تخت خالی از یکسو وکمبود داروی بیماران کرونایی وقیمت بالای آن در بازار غیررسمی به‌خصوص عدم تکافوی سرم در بیمارستان‌ها، درحالی که سال‌هاست سرم در داخل کشور تولید می‌شود، همچنین در دسترس نبودن برخی دارو‌های حیاتی در کنار خستگی فزاینده کادر بیمارستان‌ها چالش‌های بسیار مهمی است که دولت جدید در آغاز کار خود با آن روبه‌روست. همه این‌ها در شرایطی واقع شده است که متاسفانه توصیه‌های مسئولان بهداشتی وستاد مقابله با کرونا مثل رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، عدم برگزاری مراسمات وتجمع‌ها ودورهمی‌ها از سوی عده‌ای مسئولیت‌نشناس کمتر مورد توجه واقع شده وبه‌خوبی رعایت نمی‌شود.

البته لازم است برای رعایت آن راهکار‌های تضمین‌کننده ومقررات بازدارنده وکنترل‌کننده وضع شود. موضوع بسیارمهم وچالش‌برانگیز دیگر افزایش قیمت‌ها وتورم لجام‌گسیخته‌ای است که این روز‌ها بر همه کالا‌ها اثر گذاشته وهمه چیز را تحت تاثیر قرارداده است. برون‌رفت از آن کار بزرگی است که تلاش تیم اقتصادی دولت و همکاری بنگاه‌های اقتصادی کشور و تعاملات بین‌المللی را می‌طلبد. همه این مباحث وعبورازاین چالش‌ها در روز‌های آغازین شروع به کار دولت جدید با وعده‌های داده شده به مردم که در انتظار مشاهده گشایشی در وضعیت موجود هستند در شرایطی واقع می‌شود که گروه بزرگی از مدیران عالی ومیانی دولت گذشته درحال انتظار برای جابه‌جایی خود با دولتمردان دولت جدید هستند. با عنایت به مجموعه این مسائل راهکارمنطقی استفاده از همه ظرفیت‌های مدیریتی کشوراست بدون توجه به اینکه آن اشخاص دارای چه نوع وابستگی جناحی وتشکیلاتی هستند. موضوع مهم توجه به توانمندی‌ها، دانش وکارآمدی وتجربه کافی برای اجرای مسئولیتی است که قرار است فردی آن‌را بپذیرد وتعهدی است که فرد مورد نظر به توسعه وپیشرفت کشور دارد. ان‌شاءا... که این خواسته و انتظار مورد عنایت تصمیم‌گیرندگان و دولت‌مردان واقع شود.

 

بازگشایی مدارس؛ سونامی مرگ در غلغله کرونا

محمدرضا محبوب‌فر مدرس دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه همدلی نوشت: اعلام بازگشایی مدارس همزمان با روند صعودی بیماری کرونا در کشور موجی از نگرانی‌ها در جامعه را پدید آورده است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی‌که کارشناسان و متخصصین مستقل و غیردولتی حوزه سلامت و اپیدمیولوژی، برخی اظهارات درباره کاهش ابتلا و بستری بیماران کرونا در کشور را قویاً رد و تکذیب می‌کنند، اظهار داشته است از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠درصد مدارس به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شوند. به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی سخنگوی ستاد ملی کرونا درخصوص افزایش میزان واکسیناسیون طی ماه‌های آینده، او را تهییج و ترغیب به‌بیان چنین تصمیمی کرده باشد. آقای رئیسی یا فراموش کرده است یا اطلاع کافی از این موضوع ندارد که امکان استفاده از رستوران ها، تئاترها، موزه ها، کتابخانه‌ها و باغ وحش‌ها و دیگر اماکن عمومی مانند مدارس و دانشگاه‍‌ها و همچنین حضور در تجمعات، تنها برای افرادی که دو دوز واکسینه شده‌اند، می‌تواند فراهم باشد و مجاز دانسته شود. به این ترتیب افرادی که هنوز واکسینه نشده یا یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، حتی با ارائه تست منفی کرونا، باید از این امکانات محروم گردند.


اعمال محدودیت‌های کرونایی همیشه با اما و اگر همراه بوده است، چراکه این محدودیت ها، رابطه مستقیم با میزان واکسیناسیون دارند. در همین حال، سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره بازگشایی مدارس اظهار کرده که مصوب شده است تا اهتمام بر بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری باشد و واکسیناسیون معلمان و والدین و سرویس مدارس و کادر مدارس انجام شود. علیرضا رئیسی همچنین درباره تأمین واکسن دانش‌آموزان ضمن اینکه گفته امکان تأمین واکسن برای آن‌ها از ٢کشور کوبا و چین در دستور کار قرار گرفته است، مدعی شده که «موضوع واکسیناسیون دانش آموزان نباید اصل قرار گیرد. اگر بخواهیم واکسن به دانش آموزان تزریق کنیم واکسیناسیون صرفاً برای دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای صورت خواهد گرفت و ما باید اطرافیان دانش آموزان را واکسینه کنیم هر چند باید توجه داشت این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی است.» در پاسخ به چنین اظهارات متناقضی می‌توان بیان داشت که آقای رئیسی به‌درستی می‌داند که آمار رسمی منتشر شده درخصوص بیماری کرونا در ایران، چون محرمانه و دور از دسترس حتی مراجع سلامت کشور است تنها نوک کوه یخ را نشان می‌دهد و براساس دو منبع و مرجع رسمی و تأیید شده اپیدمیولوژی از داخل خود دانشگاه علوم پزشکی تهران، آمار واقعی بیماری کرونا در کشور بین چندین برابر آمار موجود است.

اکنون سن ابتلا به کرونا کاهش یافته و علاوه بر گروه‌های سنی بالاتر از ۶۰ سال، فاجعه کرونا به کودکان و نوجوانان و جوانان رسیده است. بستری چهار هزار کودک و نوزاد مشکوک به کرونا در کرمانشاه فقط طی یک ماه یا جانباختن ۵۲کودک در اثر ابتلا به کرونا تنها طی یک سال‌ونیم گذشته و ابتلای هزار و ۸۰۰ کودک مبتلا به کرونا از ابتدای سال جاری در استان اصفهان اعتبار سخنان سخنگوی ستاد ملی کرونا را مورد تردید جدی قرار داده است.

عمده کودکان بستری نیز در سنین سه تا هشت سال قرار داشته‌اند و این آمار از این نظر نگران کننده است که قطعاً تعداد بیشتری از کودکان و نوزادان و حتی نوجوانان هستند که شناسایی نشده و مراجعه نکرده‌اند. ضمن اینکه برخلاف اظهارات آقای رئیسی، اکثریت بیماران شناسایی شده یا فوت شده در سنین زیر ۱۲ سال و زیر ۱۸ سال فاقد یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.
وعده واکسیناسیون عمومی و کامل کشور و تعیین روزشمار برای تحقق آن تا دهه فجر در بهمن ماه، با احتساب زمان ۱۶۰ روز و جانباختن روزانه حداقل ۶۰۰ نفر، تعداد تلفات بیماری را تا دو برابر یعنی ۱۰۰ هزار نفر مرگ افزایش خواهد داد. با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد با تغییر دولت، کرونا به مساله اول کشور تبدیل شده باشد، زیرا که همزمان با متوقف شدن پخش جلسات ستاد مدیریت مبارزه با کرونا از تلویزیون پس از روی کار آمدن دولت جدید، وزارت بهداشت و درمان و وزیر مربوطه به راحتی می‌پذیرد تعداد مرگ‌های کرونایی تا بهمن ماه دو برابر شود و علاوه بر آن درحالی‌که نیاز به واکسیناسیون جمعیت کشور با واکسن‌های معتبر خارجی که پیش‌تر مصرف آن‌ها در ایران ممنوع شده بود افزایش یافته است، همچنان وعده واردات این نوع واکسن‌ها توسط رییس جمهور و دیگر مقامات اتاق بازرگانی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

اجلاسیه بغداد شروعی بر حل مناقشات خاورمیانه


حسن بهشتی‌پورکارشناس سیاسی و تحلیلگر امور خاورمیانه طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: اجلاسیه بغداد ویژه حل مناقشات میان ایران و عربستان نیست که توقع داشته باشیم رییس‌جمهوری ایران شخصا در این نشست حضور داشته باشد. در صورتی که اجلاسیه‌ای میان سران ایران و عربستان و عراق بود و آقای رییسی در این اجلاسیه شرکت نمی‌کرد در آن صورت تبعات زیادی برای ما به همراه داشت، اما از آنجایی که اجلاسیه موضوعات مختلفی را در کنار حل مناقشات ایران و عربستان در منطقه دنبال می‌کند و عربستان هم در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت کرده، خوب است که جمهوری اسلامی ایران هم این ملاحظه را داشته باشد؛ بنابراین نشست بغداد مختص حل مناقشات ایران و عربستان نیست، اما فرصت مغتنمی برای حل مسائل بین ایران و کشور‌های عربی است. البته باید اول مشخص شود که طرف عربستانی چه برنامه و پیشنهاداتی دارد، سپس این پیشنهادات و مذاکرات به درصدی از پختگی و توافق بین وزرای خارجه طرفین برسد و در اجلاسیه بعدی در سطح سران به حل این مناقشات بپردازند، چرا که حضور رییس‌جمهور در جلسه‌ای که هیچ صحبت اولیه‌ای درباره حل مناقشات نشود و دستاوردی نداشته باشد وجهه خوبی ندارد.


ضمن اینکه مشخص نیست این اجلاسیه بغداد بتواند به صورت فوری مشکلات و مناقشات میان ایران و عربستان را حل کند. هر چند که دو نشست دیگر در سطح نیرو‌های امنیتی در عراق برگزار شده است، حالا در سطح وزرای خارجه این مذاکرات برگزار می‌شود و بعد از آن اگر دستاوردی داشته باشد به سطح سران کشور‌ها خواهد رسید.


نکته دیگر درباره اجلاسیه بغداد حضور ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در این نشست منطقه‌ای است که انتقاداتی به همراه داشته است. به دلیل کمرنگ شدن حضور آمریکا در غرب آسیا، فرانسه دنبال حضور پررنگ‌تر شدن فعالیت اقتصادی خود است. فرانسه به دنبال بازار‌های جدید و موقعیت جدید در منطقه خاورمیانه است و در سوریه و لبنان حضور داشته و دنبال این است که در شمال عراق و اقلیم کردستان از نفوذ قبلی خود استفاده کند و در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بازار فروش بیشتری داشته باشد. انگیزه فرانسه به بازاریابی و حضور گسترده در منطقه برمی‌گردد و ربطی به موضوعات سیاسی ندارد.


جدای از فرانسه، این موقعیت اجلاس بغداد برای کشور‌هایی مثل ایران و کشور‌های عربی فرصت مغتنمی است تا مشکلات را از نزدیک بررسی کنند و بتوانند آن‌ها را چهره به چهره مرتفع کرده و راهکاری برای حل مشکلات روابط ایران و کشور‌های عربی خصوصا عربستان و مصر پیدا کنند، چرا که حل این مساله و مشکل می‌تواند کمک بزرگی به صلح و ثبات و امنیت در غرب آسیا باشد. توجه داشته باشید که قطر در این اجلاسیه شرکت کرده است که در تعارض با منافع و رقابت با عربستان است. همچنین امارات در این نشست حاضر شده که روابط نزدیکی با عربستان دارد. از طرفی هم اردن که اخیرا روابطش با عربستان درباره موارد متعدد شکرآب شده بود، شرکت کرده است. مصر هم در این اجلاسیه حاضر شد؛ کشوری که بین کشور‌های عربی تعیین‌کننده و تاثیر‌گذار است؛ بنابراین حضور این کشور‌ها در اجلاسیه بغداد در سطح خوبی انجام شد و اگر اراده‌ای وجود داشته باشد این اجلاسیه می‌تواند شروع خوبی برای حل مناقشات منطقه خاورمیانه به حساب آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۶
با بدبختی بچه بزرگ کردیم حالا با باز شدن مدرسه ها اونارو بکشیم من هرگز اجازه نمیدهم بچم به مدرسه بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
جناب مخبر شما اول به وعده هایی که برای تولید ۵۰

میلیون دوز واکسن برکت در شهریور دلدید

عمل کتید

ساخت یک میلیون مسکن پیشکش تان !!!!!!؟؟؟
وقتی کسی به فکر سلامتی بچه های ما نیست! ما باید خودمون به فکر بچه هامون باشیم. تا همه واکسن نزنن من بچه ام را مدرسه نمیفرستم! کمتر از ۱۰٪ جامعه واکسن زدن، مدارس امکانات بهداشتی نداره حتی توالت‌ها صابون درست و حسابی نداره. در پاییز و زمستان هم که نمیشه پنجره ها را باز کذاشت! این کرونای لاندا هم که بیشتر بچه ها را مریض میکنه موجش در پاییز به ما میرسه! چرا اینقدر مردم را اذیت میکنید؟ همه کارشناسها میگن مدارس محل انتشار بیماری است شما در اوج مرگ و‌میر صحبت از بازگشایی مدارس میکنید؟! از جان مردم چی میخواهید؟!!!!
دفتر و کتاب زا که نمیشه هر روز الکل زد!!!!
همین که نوشتید خوب بود، ایشون تهییج شده، جوگیر شده یه چیزی گفته. باید کمپینی راه بیندازیم برای عدم فرستادن بچه ها به مدارس.
حالا این همه دانشمند تحویل جامعه دادیم بسه لازم نیست وسط این کرونا جوگیر بشیم
از اول کرونا جز برای ضروریات بچه م رو از خونه بیرون نبردم مگر عقلم رو از دست دادم الان بفرستمش وسط خطر؟
نه اینکه همه چی درست و سر جاشه که مدرسه ها رو باز کنیم؟
چقدر خوب که دولت و مجلس هماهنگ هستند. هماهنگ امار تلفات را لاپوشانی می کنند، هماهنگ شهر ها را از وضعیت قرمز خارج می کنند، هماهنگ بچه های مردم را به اغوش خطر می فرستند. دست همگی درد نکند با این همه هماهنگی.
میدونی مشکل کجاست الان من فهمیدم شما فقط زورتون به مدارس میرسه
درسته باید همه جا تعطیل بشه تا ویروس تموم شه ولی اشتباهه که بخاطر یه ویروس همه جارو تعطیل کنیم چون صدد در صد بیشتر از ویروس خرابی به بار میاره هم از لحاض جانی هم اقتصادی و...... حالا که شما دیدید زورتون به مدارس میرسه گفتید خب مدارس رو تعطیلی کنیم ولی الان ۲ ساله مدارس تعطیله کرونا تموم شده؟ اگه قرار مدارس تعطیل شه باید همه جا تعطیل شه چون تعطیلی یک جا هیچ تاثیری رو کرونا نداره یه خورده هم به فکر دانش اموزا باشیم کرونا فقط برای دانش آموزان نیست
تکلیف این دولت هم معلوم هست از همین ابتدا
یکی میخواد آب را چنان مدیریت کند دیگه قطعی آب و برق را نداشته باشیم با چه راهکاری خدا می داند
یکی میخواهد تا بهمن ماه 60 میلیون واکسن تزریق کند، با کدام واکسن خدا می داند
یکی میخواد تا اول مهر که کمتر از 20 روز باقی مانده کرونا را از مدارس و دانشگاه بیرون بیندازد چطور الله و اعلم
یکی میخواد با بودن این تحریم و کسری بودجه دولت که حتی توی دادن حقوق کارکنان و بازنشستگانش هم در مانده سالی چند هزار خانه مسکونی برپا کند از کدام پول خدا می داند
یکی میخواهد سالی چند میلیون خودرو تولید و صادر کند
والا با اون حرکت ناشیانه‌ای که وزیر خارجه هنگام عکس یادگاری نشان دادند امیدی به پیشرفت در روابط ایران با کشور های منطقه نیست.
*
*
کدام پدر و مادر عاقلی بچش رو میفرسته توی میدان مین ؟؟؟
مدرسه میشه قتلگاه بچه ها .
مگه بچه هامون رو از جوی آب پیدا کردیم بفرستیم مدرسه؟ بعدم نه این که مدارس خیلی گل به سر مردم زدن تا حالا! هیچ کس نمیفرسته
رفتن به دانشگاه ها و مدارس هیچ توجیهی از هیچ نوعی ندارد. متاسفانه البته.
کیهان فکر کرده هی درشت تیتر بزنه « دولت مردمی » ملت باورشون میشه که مردمیه! این برچسب رو با هیچ چسبی نمیتونی بچسبونی! خاتمی از بس محبوبیت داشت شد رییس‌جمهور محبوب، اونوقت هی بقیه رو اومدن با لقب محبوب تو اخبار آوردند اما کی باورش شد که اونها محبوبن؟! محبوبیت زورکی نمیشه! فقط خودتونو ضایع میکنین که چنین حسرتهایی دارین! :-d
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها