بازدید 20553
۶
پیمانه اقتصادی

واکنش دلار به سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا/ ماجرای شایعه فروش سهام عدالت از امروز/ نظرسنجی درباره پیش بینی قیمت طلا/ ۸۰ درصد بودجه همسایه ایران ناپدید شد/ جزئیات چراغ سبز کوبا به بیت کوین

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ذخایر ارزی روسیه در یک هفته، ترکیه چقدر ذخایر ارزی دارد؟ ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی چقدر شد؟ تولید لوازم خانگی ۱۷ درصد افزایش یافت، گرانی در بازار طلای سیاه و هماهنگی وزرای اقتصاد و بهداشت برای ترخیص سریع دارو را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 28 August 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ذخایر ارزی روسیه در یک هفته، ترکیه چقدر ذخایر ارزی دارد؟ ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی چقدر شد؟ تولید لوازم خانگی ۱۷ درصد افزایش یافت، گرانی در بازار طلای سیاه و هماهنگی وزرای اقتصاد و بهداشت برای ترخیص سریع دارو را در بر دارد.

تداوم روند صعودی بورس پس از تشکیل کابینه

در حالی که هفته گذشته، شاهد صعودی بیش از ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس بودیم، امروز در ادامه روند مثبت هفته‌های اخیر، نماگر کل بورس در لجظه انتشار این پیمانه، بیش از ۲۲ هزار واحد رشد کرده و به رقم یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد رسیده است. /جزئیات بیشتر از معاملات امروز

ماجرای شایعه فروش سهام عدالت از امروز

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در مدت اخیر با ارائه گزارش‌های جذاب توسط شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، شاهد افزایش تقاضای خرید در این دسته از شرکت‌ها بودیم، از طرفی برخی دارندگان سهام عدالت اقدام به ثبت تقاضای فروش در سامانه مربوطه کرده بودند. لذا با توجه به شفاف شدن وضعیت حاکم بر اقتصاد و فضای سیاسی کشور مقرر شد در صورتی که سهامداران قصد بهره مندی بیشتر از منافع آتی دارایی‌های خود را دارند، جهت حفظ منافع این دسته از سهامداران فرصتی به منظور بازنگری درخواست‌های فوق داده شود. پس از اتمام فرصت اعلامی، در آینده و بسته به شرایط حاکم بر بازار، اقدام به واگذاری سهام‌های فوق به صورت بلوکی خواهد شد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ضمن رد خبر منتشره، مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه اعلام می‌شود که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار و به صورت بلوکی انجام خواهد شد. در پایان از فعالان بورسی تقاضا می‌شود، اخبار مربوط به بازار سرمایه را فقط از مراجع رسمی و متولی امر پیگیری کنند و توجهی به اخبار غیر موثق نداشته باشند.

افزایش ذخایر ارزی روسیه در یک هفته

بنا بر آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر ارزی خارجی و طلای این کشور در هفته منتهی به ۲۰ آگوست ۱.۸ میلیارد دلار رشد کرده است. طبق این گزارش میزان ذخایر روسیه در این هفته از ۵۹۳.۸ میلیارد دلار به ۵۹۵.۶ میلیارد دلار رسیده است. گفته می‌شود رشد اخیر این ذخایر مربوط به خرید از قبل برنامه‌ریزی شده ارزهای خارجی توسط بانک مرکزی و همچنین رشد نرخ ارزهای موجود در ذخایر روسیه در برابر دلار است. گزارش بانک مرکزی روسیه همچنین نشان می‌دهد، در سال ۲۰۲۰ میزان ذخایر ارزی و طلای این کشور ۷.۵ درصد جهش کرده و تا یکم ژانویه ۲۰۲۱ به ۵۹۵.۸ میلیارد دلار رسیده بود. میزان ذخایر ارزی خارجی و طلای روسیه در پایان ماه می به بالاترین رکورد تاریخ خود رسید و ۶۰۵.۹ میلیارد دلار شد. مقادیر بزرگی از این ذخایر صرف هزینه‌های مربوط به پاندمی کرونا شده است.

ترکیه چه قدر ذخایر ارزی دارد؟

بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد، حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه جولای به ۱۰۵.۸ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه قبل ۸.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۶۲.۶ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۶ میلیارد دلار بیشتر شده است. ذخیره طلا نیز با ۲.۴ میلیارد دلار افزایش به ۶۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.  

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه در سال های اخیر، مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده که در آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است. از سوی دیگر، بانک مرکزی ترکیه در نشست اخیر خود بر خلاف انتظار اولیه بسیاری از کارشناسان اعلام کرد نرخ بهره را بدون تغییر در سطح ۱۹ درصدی باقی نگه خواهد داشت. اغلب کارشناسان انتظار داشتند این نرخ بین ۰.۵ درصد تا یک درصد کاهش پیدا کند. هنوز نسبت به سال قبل ذخایر طلا و ارز ترکیه حدود پنج درصد کمتر است. با توجه به احیای نسبی از کرونا، انتظار می رود رسیدن به سطح ذخایر ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال جاری محقق شود. از سوی دیگر، خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه مدت، وام های ارزی، اوراق قرضه و سپرده های ارزی از کل ذخایر به دست می آید تا پایان این ماه به ۲۲.۷۱۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود ۱۷.۱ میلیارد دلار تعهد ارزی کوتاه مدت دارد که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

نظرسنجی درباره پیش بینی قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز بیشتر سرمایه گذاران خُرد و تحلیلگران وال استریت نسبت به روند قیمت طلا در هفته جاری ابراز خوش بینی کردند.

احساسات خوش بینانه نسبت به طلا اوج گرفته اما همچنان ابهامات فراوانی پیرامون این فلز ارزشمند وجود دارد. در این بین، بعضی از تحلیلگران می گویند قیمت‌ها نسبت به اخبار اقتصادی که هفته جاری اعلام می شوند، حساس خواهند بود. جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود برای سمپوزیوم جکسون هال هیچ برنامه روشنی برای تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه ارائه نکرد. پاول گفت پتانسیل این که بانک مرکزی آمریکا امسال برنامه خرید خود را تعدیل کند را می بیند؛ با این حال خاطرنشان کرد که همچنان ابهامات زیادی پیرامون پاندمی کووید ۱۹ و کرونای دلتا وجود دارد. به گفته تحلیلگران، اظهارات پاول بیشتر جنبه موافق سیاست پولی فعلی را داشت و اندکی فشار فروش روی دلار ایجاد کرد که برای طلا مثبت بود.

طبق جدیدترین نظرسنجی کیتکونیوز، اکثر تحلیلگران انتظار دارند روند صعودی روز جمعه طلا در معاملات هفته جاری ادامه پیدا کند. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۵۶ درصد به افزایش قیمت طلا و چهار نفر معادل ۲۵ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و سه نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۸۰۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۳۹۸ نفر معادل ۵۰ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۴۳ نفر معادل ۳۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۸۰ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند.

واکنش دلار به سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا

شاخص دلار با وجود سخنان مثبت رییس بانک مرکزی آمریکا ریزش کرد. به نقل از رویترز، سرانجام پس از مدت‌ها گمانه زنی، جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- تایید کرد که سیاست‌های حمایتی این نهاد در حال نزدیک شدن به پایان خود است. پاول با بیان اینکه قرار نیست نرخ بهره خیلی سریع افزایش پیدا کند، از برنامه ریزی برای مدیریت تورم خبر داد و افزود: آن طور که ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد، نرخ تورم در ماه‌های پیش رو از مقدار فعلی کمتر خواهد بود و یا دست کم ثابت می‌شود.

ارزش دلار در ماه آگوست به بالاترین سطح خود از نوامبر سال گذشته رسید. به گفته تحلیلگران، دلار در کوتاه مدت موقعیت خوبی برابر رقبایش خواهد داشت. با این حال هم به دلیل فعالیت نوسان گیران و هم به دلیل احتمال کاهش رشد اقتصادی آمریکا، ارزش دلار تاکنون موفق نشده در یک مسیر صعودی پیوسته قرار گیرد و ریزش‌های روزانه بالایی را به ثبت رسانده است. انتظار می‌رود در مواجهه با سویه جدید کرونا، آمریکا به زودی تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کند. آن طور که از اخبار موثق نتیجه گیری می‌شود، دولت بایدن از عملکرد جروم پاول، رییس کنونی بانک مرکزی آمریکا رضایت دارد تا جایی که طبق گفته منابع آگاه در وزارت خزانه داری، ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی حمایت کرده است. هنوز جو بایدن، رییس جمهور، گزینه خود را برای این سمت مهم اعلام نکرده، اما انتظار می‌رود که وی در روز جهانی کار گزینه خود را معرفی کند.

بر این اساس، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۹ واحد بسته شد.


۸۰ درصد بودجه همسایه ایران ناپدید شد

راشاتودی: طالبان پس از به دست گرفتن قدرت برای اداره کشور افغانستان تنها ۱.۶ میلیارد دلار بودجه دارند چراکه بانک‌ها و مؤسسات بین‌المللی کمک‌های خود را قطع کرده‌اند. در دو دهه اخیر، حدود ۸۰ درصد بودجه افغانستان توسط آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی فراهم می‌شد و حالا این پول‌ها بلوکه شده‌اند. هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد دسترسی افغانستان به منابع مالی آن را مسدود کرده است که این شامل ۳۷۰ میلیون دلاری می‌شود که قرار بود در اواخر این ماه به دست دولت افغانستان برسد.

دولت بایدن هم اعلام کرد که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا برای طالبان در دسترس نخواهد بود. طبق آن‌چه رسانه‌ها و مقامات دولت سابق افغانستان اعلام کرده‌اند حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های آمریکا بلوکه شده است. آلمان هم که یکی از بزرگترین حامیان مالی افغانستان بود کمک ۵۰۰ میلیون دلاری امسال خود را لغو کرده است. اتحادیه اروپا که اعلام کرده بود در چهار سال آینده ۱.۴ میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند، فعلاً این برنامه را تعلیق کرده است. لغو این کمک‌های مالی، کار طالبان را سخت خواهد کرد و تأثیری مستقیم بر زندگی شهروندان افغانی خواهد گذاشت. طبق اعلام کمیته امداد بین‌الملل حدود ۱۸.۴ میلیون افغانی نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

تحلیل های درون شبکه توسط موسسه گلس ند نشان می دهد، میزان فعالیت شبکه بیتکوین از زمان ریزش بازار در ماه می تاکنون نتوانسته است به قله جدیدی برسد؛ حتی با وجود آنکه بیتکوین در سی روز اخیر بیش از ۴۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. این مساله نشان می دهد، تمایل معامله گران به ویژه معامله گران با دید کوتاه مدت نسبت به بیتکوین بدبینانه تر و تمایل آن ها به سایر رمزارزها بیشتر شده است. شرکت ارایه خدمات پی پال به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های پرداخت جهان اعلام کرد، از این پس امکان نگهداری و خرید و فروش ارزهای دیجیتالی برای مشتریان این شرکت که ساکن انگلیس هستند فراهم شده است. شهروندان انگلیسی برای انجام مبادلات ارزهای دیجیتالی خود می توانند هم از وبسایت و هم از اپلیکیشن پی پال استفاده کنند. البته پی پال تاکید کرده در این زمینه تابع قوانین و مقررات نهادهای ناظر انگلیسی خواهد بود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۸۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

جزئیات چراغ سبز کوبا به بیت کوین

طبق قطعنامه‌ای که در روزنامه رسمی کوبا منتشر شده است، دولت این کشور رسماً ارزهای مجازی را برای پرداخت می پذیرد. در این قطعنامه آمده است بانک مرکزی کوبا می‌تواند استفاده از ارزهای مجازی را به خاطر منافع اجتماعی و اقتصادی مجاز اعلام کند. البته بانک مرکزی کوبا یکسری قوانین برای استفاده از این ارزهای مجازی در داخل کشور وضع می‌کند و اعطای مجوز به تامین‌کنندگان خدمات مربوط به این ارزها را کنترل خواهد کرد. این قطعنامه همچنین هشدار می‌دهد که عملیات مربوط به ارزهای مجازی نباید شامل فعالیت‌های غیرقانونی شوند. به نقل از تسنیم؛ با توجه به سخت‌تر شدن استفاده از دلار آمریکا در کوبا به خاطر تشدید تحریم ها علیه این کشور در زمان ریاست جمهوری ترامپ، ارزهای مجازی طی ماه‌های اخیر در میان مردم این کشور محبوب شده‌اند. مردم کوبا به خاطر تحریم های آمریکا به امکانات ویزا و مسترکارت دسترسی ندارند. وسترن یونیون، بزرگترین مرکز خدمات انتقال پول در دنیا هم انتقال دلار به کوبا را در نوامبر سال گذشته میلادی متوقف کرد. السالوادور اولین کشور دنیا بود که در سال جاری میلادی، ارزهای مجازی را قانونی اعلام کرد. مجلس این کشور بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی پذیرفته است و این قانون از ماه آینده میلادی اجرای خواهد شد.

تولید لوازم خانگی ۱۷ درصد افزایش یافت

معاونت طرح و برنامه وزارت صمت اعلام کرد تولیدات صنعتی طی ۴ ماه نخست امسال رشد چشمگیری داشته و در گروه لوازم خانگی شاهد رشد ۱۷ درصدی بوده‌ایم.

گرانی در بازار طلای سیاه

قیمت نفت روز جمعه در پی تعطیلی تولید در خلیج مکزیکو در آستانه وقوع یک توفند قدرتمند، دو درصد صعود کرد و بزرگترین رشد هفتگی در بیش از یک سال اخیر را رقم زد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۶۳ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش، در ۷۲ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۲ سنت معادل دو درصد افزایش، در ۶۸ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه بسته شد. این بالاترین قیمت نهایی نفت برنت از دوم اوت و بالاترین قیمت نهایی وست تگزاس اینترمدیت از ۱۲ اوت بوده است. نفت برنت برای کل هفته ۱۱ درصد و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۱۰ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد هفتگی هر دو شاخص از ژوئن سال ۲۰۲۰ به این طرف بود. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: معامله گران انرژی با انتظار برای اختلال تولید در خلیج مکزیکو و پیش بینی مقاومت اوپک پلاس برای افزایش بیشتر تولید با توجه به متاثر شدن تقاضا از موج جدید شیوع کرونای دلتا، قیمتهای نفت را بالاتر می برند.

هماهنگی وزرای اقتصاد و بهداشت برای ترخیص سریع دارو

وزیر اقتصاد در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، خواستار هماهنگی بیشتر برای تسریع در ترخیص دارو از گمرک شد. سید احسان خاندوزی امروز در حاشیه بازدید از انبار‌های گمرک فرودگاه امام (ره) در تماس تلفنی با دکتر بهرام عین اللهی از او خواست، هماهنگی‌های لازم را با سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز ترخیص دارو‌ها انجام دهد. خاندوزی گفت: خوشبختانه از نظر موجودی کالا مشکلی نداریم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بودجه ناپدید نشده تابناک بلکه آمریکا این پول رو بلوکه کرده تا دست طالبان و دولت تروریستی بهش نرسه که این پول بشه به سلاح و سر مردم بدبخت خالی بشه .
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
عزیزم طالبان هر قدر بخوا هد پول از راه تجارت مواد مخدر به دست می اورد مارکت جهانی مواد مخدر چند هزار میلیارد دلار است و افغانستان یکی از ارکان آن است مثل همیشه آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند اما زمین زدن یک بوفالوی وحشی بزرگ زمان می برد
اگه طالبات راه ابران را در رابطه با امریکا و جامعه جهانی طی کنه اقتصادش مثل ایران می شود
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
افغانی ها به قناعت و ساده زیستی عادت دارند پس چنین ملتی که اسیر شکم نیست هیچ وقت سر خم نخواهد کرد که تاریخ خود گواه این است.افغان ها تنها ملتی هستند که در ۲۰۰ سال گردن انگلیس،شوروی و امریکا را شکستند
یا ابا الفضل ..... خرج افغانستانم اضافه شد به خرجهای دیگمون !!!!!
افقانستان نگران نباشه بنزین و گازویل مجانی از ایران خواهد رسید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان