بازدید 18333
رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و هنرمندان صداوسیما + تکمیلی:

اینکه امام گفتند صداوسیما دانشگاه است، تعارف نکردند

این دانشگاه بزرگ باید همچون قله ای عظیم و سرچشمه ای همیشه جوشان، زلالِ معارف الهی – انسانی – اجتماعی – فرهنگی و سیاسی را در زندگی مردم جاری سازد كه این جایگاه بسیار مهم، تكالیفی اساسی را در مقابل مسئولان، دست اندركاران و همكاران هنرمند صدا و سیما قرار داده است/ در برخی سریالها، نیازی به طرح اینگونه موارد ، اصولاً وجود ندارد و به هر حال مسائلی كه شرع مقدس لازم دانسته است، در تولیدات هنری كاملا رعایت شود.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۲ 03 July 2010
جمعی از مسئولان و هنرمندان سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند.

به گزارش «تابناک»، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و هنرمندان صداوسیما فرمودند: صداوسیما به ویژه بخش هنر نمایشی، بخش سریال و فیلم امروز برای ما از همیشه مهمتر است.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار صداوسیما را عمده ترین مرکز هدایت فکر دانستند و گفتند: اینکه امام گفتند صداوسیما دانشگاه است، تعارف نکردند.

ایشان تأکید کردند: انتظار از صداوسیما این است که درس های گوناگون زندگی به سمت مردم سرازیر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از كارگردانان، نویسندگان، هنرمندان و دست اندركاران مجموعه های نمایشی صدا و سیما، جایگاه رسانه ملی و بخصوص بخش «هنرهای نمایشی و فیلم و سریال» را، مهمتر از هر زمان دیگر دانستند و با تشكر صمیمانه از تلاشهای ارزنده مدیران و هنرمندان رسانه ملی در این زمینه افزودند: با استفاده ازامكانات سخت افزاری و نرم افزاری از جمله تاریخ و فرهنگ جذاب و پر فراز و نشیب ایران، می توان فاصله زیاد وضع موجود با وضع مطلوب را كاهش داد وپر كرد.

رهبر انقلاب اسلامی، هنرهای نمایشی را در "نگاه راهبردی به نقش رسانه در عرصه فرهنگ سازی"، بسیار تأثیرگذار خواندند وافزودند:  واقعیات نشان می دهد كه صدا و سیما و بویژه بخش هنرهای نمایشی، نقش بسیار مهمی در حال و آینده كشور برعهده دارند.

ایشان رسانه ملی را، مركز هویت فكری جامعه برشمردند و با اشاره به تعبیر حضرت امام خمینی درباره صدا و سیما افزودند: این دانشگاه بزرگ باید همچون قله ای عظیم و سرچشمه ای همیشه جوشان، زلالِ معارف الهی – انسانی – اجتماعی – فرهنگی و سیاسی را در زندگی مردم جاری سازد كه این جایگاه بسیار مهم، تكالیفی اساسی را در مقابل مسئولان، دست اندركاران و همكاران هنرمند صدا و سیما قرار داده است.

رهبر انقلاب اسلامی، استفاده دشمنان ملت ایران را از هنرهای نمایشی برای تأثیرگذاری در افكار عمومی، نشانه ای از ظرفیت عظیم اینگونه هنرها دانستند و خاطرنشان كردند: ملت بزرگ، زنده و هدفمند ایران، دارای پیام های ناب و سعادت آفرینی است و از این لحاظ نیز باید حقیقتاً در اعتلای هنرهای نمایشی اهتمام ورزید و در این زمینه سرمایه گذاری مادی و معنوی كرد.

ایشان، با اشاره به سخنان برخی هنرمندان در این دیدار درباره دغدغه های روحی و روانی در ساخت آثار هنری و نیز مشكلات ناشی از پرداختن به برخی انتقادات افزودند: روح هنرمند، لطیف و ظریف است اما هنرمندان در این زمینه حساسیت زیادی نشان ندهند و با اعتماد به نفس به كار بسیار مهم خود بپردازند.

ایشان در همین مقوله ، برخی دغدغه های هنرمندان را غیرواقعی دانستند و افزودند: بعضی ایرادهایی كه به سریالها و فیلم ها گرفته می شود درست است و مواردی وجود دارد كه لازم است حتما رعایت شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، عبور از خط قرمزهای اخلاقی ، دینی و فرهنگی را دارای ضررهای فراوان خواندند و خاطرنشان كردند: در برخی سریالها، نیازی به طرح اینگونه موارد ، اصولاً وجود ندارد و به هر حال مسائلی كه شرع مقدس لازم دانسته است، در تولیدات هنری كاملا رعایت شود.

ایشان، ترویج ارتباط غلط زن و مرد را از جمله مسائل كاملاً غیرلازم برشمردند و در تشریح مفهوم صحیح انتقاد به عنوان یك عنصر ضروری افزودند: به موازات طرح  نقاط منفی و تاریك جامعه، باید با طرح نقاط مثبت و ترسیم مبارزه شخصیتها و قهرمانهای سریال با زشتی ها و پلیدیها، بگونه ای عمل كرد كه در نهایت، آن نقاط منفی، طرد و مغلوب شوند چرا كه در غیر این صورت، طرح نقاط منفی، عملاً به نق زدنهای مكرر و سیاه نمایی تبدیل می شود و در جامعه یاس و نومیدی ترویج می كند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: در هر داستان  وسرگذشتی ،در چالش خیر و شر،  انگیزه های سالم موجود برای مبارزه با جریان شر نیز، هنرمندانه به تصویر كشیده شود تا فضای واقعی جامعه در ذهن مخاطب ترسیم گردد.

ایشان ایستادگی تاریخی ملت ایران در مقابل جبهه استكبار را منشا دشمنی صریح واشكار قدرتهای بزرگ با این ملت خواندند وافزودند: دوران كنونی  از لحاظ سیاسی دورانی استثنایی است اما بدون تردید ملت بزرگ ایران این گذرگاه دشوار را نیزپشت سر خواهد گذاشت و در هر حركتی از جمله آثار هنری و نمایشی باید واقعیت مسلم این دوران تاریخی، یعنی دشمنی  قدرتهای زورگو با ملت ایران را در نظر داشت و نقش خود را در مقابله با این دشمنی ایفا كرد.

حضرت آیت الله خامنه ای دروغهای فضاحت بار دشمنان ملت ایران را در زمینه دمكراسی – حقوق بشر و همكاری با ملتها یادآور شدند و افزودند: كسانی كه سلاح و مواد شیمیایی را برای جنایت آفرینی در حق ملت ایران، در اختیار صدام قرار می دادند امروز شبكه های به ظاهر فرهنگی تشكیل می دهند تا همان هدف را دنبال كنند و این واقعیت نباید از چشم كسی پوشیده بماند.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به تاریخ كهن این سرزمین ،ملت ایران را  از لحاظ تاریخی ملتی حقیقتاً عفیف و نجیب خواندند و با یاد آوری تلاش بی وقفه شبكه های بیگانه برای شكستن حریم عفاف و حجاب و ویران كردن بنیان خانواده در ایران افزودند: آنهایی كه با این ملت  ادعای دوستی می كنند با تولید فیلمهای سینمایی و تلویزیونی ضد ایرانی، دشمنی خود را با تاریخ و فرهنگ این ملت پرافتخار آشكار كرده اند  و در چنین شرایطی، هر كار نمایشیِ سیاسی، باید با هوشیاری كامل صورت گیرد تا در جهت اهداف دشمن نباشد.

رهبر انقلاب اسلامی در تشریح انتظار رهبری نظام از جامعه هنرمندان بویژه دست اندركاران عرصه های فیلم و سریال تأكید كردند: اگر شما در آثار خود با هوشیاری و دشمن شناسی، ایستادگی تاریخی ملت ایران را به زیبایی ترسیم كنید، خود ، قهرمان یك داستان حقیقی می شوید و اثر نمایشی شما نیز مطمئناً جذاب تر و گیراتر خواهد بود و این مسئله ای است كه از جامعه هنرمندان و بویژه هنرمندان فعال در صدا و سیما توقع می رود .

ایشان با قدردانی از تلاشهای فاخر و ارزشمند هنرمندان توانا ، و دست اندركاران سریالها و فیلم های تلویزیونی افزودند: در پشت هر لحظه این گونه آثار فاخر، دریایی از كار و تلاش و ابتكار و خلاقیت وجود دارد و باید واقعآً قدردان این گونه كارها بود.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین از آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، مدیران بخشهای مختلف رسانه ملی بویژه بخش هنرهای نمایشی صمیمانه تشكر كردند و افزودند: با وجود این تلاشهای ارزشمند ، میان وضع كنونی و آنچه باید انجام شود فاصله زیادی است كه می توان با استفاده از ظرفیتهای سخت افزاری ونرم افزاری و تلاش بیشتر برای اعتلای برنامه ها به خصوص برنامه های نمایشی این فاصله را كاهش داد و پر كرد.

در ابتدای این دیدار سیدعزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در سخنانی با اشاره به جایگاه رسانه ملی به عنوان یك دانشگاه عمومی كه وظیفه هدایت و مدیریت افكار عمومی را بر عهده دارد گفت: صدا و سیما نقش و جایگاه ویژه ای در عرصه مواجهه با جنگ نرم دشمن دارد و بر همین اساس، رسانه ملی مهندسی و مدیریت پیام در برنامه های مختلف از جمله برنامه های نمایشی را از طریق تعیین راهبردها، اهداف و اولویت ها در افق رسانه، بطور جدی در دستور كار قرار داده است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به نتایج نظرسنجی ها مبنی بر علاقه گسترده مردم به فیلم ها و برنامه های نمایشی تولید داخل، افزود: در 6 سال گذشته برنامه ریزی گسترده ای برای تولید و تأمین فیلم و سریال در داخل انجام و تلاش شده است. وی گفت با تعیین ضوابط خاص و تشكیل شورای راهبردی و استفاده از مركز نظارت صدا و سیما در مراحل تحقیق فیلم نامه، پیش تولید، تولید، و پس از تولید، سعی شده است در روند تولید برنامه های پرمحتوا و جذاب نظارتی دقیق انجام شود.

آقای ضرغامی با اشاره به بررسی سالیانه بیش از دو هزار طرح و فیلمنامه در شوراهای طرح و برنامه شبكه های مختلف سیما خاطرنشان كرد: در حال حاضر مجموع تولید سالیانه برنامه های نمایشی اعم از سریال، فیلم و انیمیشن در شبكه های ملی و استانی، دو هزار ساعت است كه در مقایسه با سال 82، پنج برابر شده است.

وی مجموع پخش برنامه های نمایشی، فیلم و انیمیشن در شبكه های داخلی و برون مرزی صدا و سیما را بیش از سی و سه هزار ساعت در سال بیان كرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال 82 به 9 برابر افزایش یافته است.

رئیس رسانه ملی میزان تولید و پخش سریالهای ایرانی را دو برابر سریالهای خارجی و تولید و پخش فیلم های ایرانی را 44 درصد فیلم های پخش شده برشمرد و خاطرنشان كرد: در 6 سال گذشته 20 سریال با موضوع انقلاب اسلامی تولید و پخش شده كه 2 برابر تولید تمامی سالهای قبل از این دوره است.

ضرغامی افزود: دهها اثر نمایشی دیگر نیز با موضوعات اعتقادی، نقد صهیونیزم، طرح و معرفی شخصیتهای برجسته ملی و دینی، دفاع مقدس، هشدارهای اجتماعی، جنبش نرم افزاری علمی، كار و كارآفرینی، ترویج كتابخوانی، دستاوردهای هسته ای، و روشنگری درباره جریانات انحرافی تولید و پخش شده است.

سیدعزت الله ضرغامی با یادآوری تلاشهای رسانه ملی در تعمیق و گسترش نهضت آزاداندیشی و بسط ایمان روشن بینانه دینی، به برخی اقدامات دیگر در رسانه ملی در حوزه فیلم و سریال از جمله تولید سریالهای بلند شبانه، ساخت 650 فیلم داستانی تلویزیونی در 6 سال گذشته، تجربه های جدید در حوزه طنز، افزایش تولید تله تئاتر، ساماندهی موسیقی در مجموعه های نمایشی، راه اندازی برخی رشته های جدید در مقاطع «كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا»، و راه اندازی شبكه مستقل فیلم و سریال به زبان عربی در ماههای آینده، اشاره كرد و گفت: رسانه ملی با گامهای استوار در میدان جنگ نرم ایستاده است و در این مسیر از تمام ظرفیت های فكری و هنری جامعه كمك خواهد گرفت.

وی بر لزوم حمایت بیش از پیش دستگاههای مختلف از صدا و سیما در عرصه جنگ نرم تأكید كرد و افزود: رسانه ملی برای ادای صحیح وظایف خود در این نبرد سخت و پیچیده و ورود به عرصه های جدید و نو، نیازمند حمایت نخبگان حوزه و دانشگاه، افزایش تحمل و انتقاد پذیری افراد حقیقی و حقوقی، پرهیز از تنگ نظریها و نگرشهای سطحی و عجولانه، و تفاوت قائل شدن میان خطاهای تاكتیكی و خطاهای راهبردی است.

همچنین در این دیدار تعدادی از كارگردانان، نویسندگان و بازیگران سینما و تلویزیون به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مختلف هنری پرداختند.

مسعود جعفری جوزانی كارگردان فیلم و سریالهای تلویزیونی از جمله سریال در چشم باد در صحبتهای خود به انتقاد از وضعیت سینما و عملكرد مسئولان هنری در این بخش پرداخت و گفت: در عرصه سینما زمینه لازم برای حضور فعال سینماگران مستقل و البته متعهد وجود ندارد و سینماگران یا باید به سلیقه نازل توزیع كنندگان، یا دستورات حزبی برخی مسئولان هنری و یا برخی كارهای افراطی تن دهند.

وی با تأكید بر لزوم عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی برای اعتلای فرهنگی در حوزه سینما، خواستار اعتماد مسئولان هنری به سینماگران امتحان داده، ایجاد فضای لازم برای ورود كارگردانان به عرصه های نو و مسائل روز جامعه، مشورت با سینماگران و هنرمندان، و پرهیز از تنگ نظری و اعمال سلیقه شخصی در عرصه هنر و سینما شد.

سیروس مقدم، كارگردان سریالها و فیلم های مختلف تلویزیونی و سینمایی نیز در این دیدار با اشاره به تأسیس روزافزون شبكه های ماهواره ای بیگانه برای اثرگذاری بر افكار عمومی گفت: صدا و سیما برای پیروزی در مقابله با هجوم سنگین فرهنگی بیگانگان، باید به امكانات مادی حقیقی و حقوقی كامل مجهز باشد.

این كارگردان سینمایی ـ تلویزیونی با انتقاد از برخی محدودیتها در پرداختن به «نقاط ضعف صنفها، سازمانها و گروههای مختلف اجتماعی» خواستار افزایش آستانه تحمل مسئولان و قشرهای مختلف اجتماعی شد.

محمدرضا ورزی از كارگردانهای سریالهای تلویزیونی از جمله عمارت فرنگی و سالهای مشروطه به ضرورت ارتباط مراكز پژوهشی با برنامه سازان صدا و سیما در سریالهای تاریخی اشاره كرد و گفت نیاز است مورخین طراز اول كشور به درخواست همكاری برنامه سازان تاریخی پاسخ مثبت دهند و به جای نقد پس از ساخت سریال، نظراتشان را هنگام فیلمنامه نویسی بیان كنند.

این كارگردان سریالهای تاریخی صدا و سیما با اشاره به نیاز به فضاهای خاص برای فیلمبرداری این سریالها افزود: ساخت شهرك تلویزیونی جدید و وسیع كاملاً ضروری است.

خانم پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون یكی از مسائل مهم عرصه هنری را مشخص نبودن جایگاه واقعی زنان در سینما و تلویزیون دانست و با انتقاد از رویكرد برخی فیلمها و سریالها به دلیل توجه نكردن به مسائل واقعی كشور گفت: در برخی از فیلم ها و سریالها فقط به مسائل و موضوعات پایتخت نشینان و برخی شهرهای بزرگ پرداخته می شود و توجهی به مسائل و موضوعات مورد توجه ساكنان دیگر شهرها و بویژه روستاهای كشور نمی شود.

شهاب حسینی بازیگر سریالها و فیلم های مختلف تلویزیونی و سینمایی نیز در این دیدار با اشاره به روزهای پایانی فیلمبرداری سریال شوق پرواز و پرداختن به زندگی سرلشكر شهید خلبان عباس بابایی در این سریال گفت: باید با پرداخت زیبا و هنرمندانه شخصیت بزرگان و نخبگان اجتماعی – سیاسی – علمی – فرهنگی – دینی و ورزشی، نسل جوان كنونی را در درك هویت ملی خود كمك كرد.

شهاب حسینی گفت: هنرمندان، سربازان عرصه فرهنگ هستند و باید همچون «رزمندگان شجاع، مبتكر و مصمم دفاع مقدس»، به وظیفه سنگین خود در عرصه فرهنگ عمل كنند.

محمدحسین لطیفی از كارگردانان سینما و مجموعه های تلویزیونی از جمله نردبان آسمان، وفا و روز سوم نیز با اشاره به تأثیر فیلمها و كارهای مذهبی و دینی بر مخاطبان، گفت ورود به این عرصه نیاز به شجاعت دارد و نباید به بهانه برخی ضعفها از ورود به ساخت فیلمهای مذهبی و دینی غافل شویم.

مشكلات فنی ساخت فیلمهایی با مضمون دفاع مقدس، ضرورت حمایت قانونی از حقوق مؤلفین و مصنفین حوزه فیلم و سریال، از دیگر محورهای سخنان این كارگردان سینما و سیما بود.

مهدی سجاده چی نویسنده سینما و تلویزیون از جمله نویسنده سریالهای خاك سرخ و شهریار با اشاره به جایگاه نویسندگان فیلم های سینمایی و تلویزیونی خواستار توجه بیش از پیش به این ضعف و برطرف كردن اشكالات قانون فعلی مالكیت معنوی شد.

وی همچنین شرایط كنونی سینما را نامناسب خواند و خواستار نگاه واقع بینانه و كارشناسی به مشكلات عرصه سینما شد.

در ادامه این دیدار ضیاءالدین دری نویسنده و كارگردان سریالها و فیلم های تلویزیونی و سینمایی با تشكر صمیمانه از توجه ویژه رهبر انقلاب به مسائل و مشكلات نخبگان هنری و فرهنگی گفت: جامعه ایران، جامعه ای متكثر و متنوع است و در چنین جامعه ای، جلب رضایت مردم و كاستن از شكاف فرهنگی قشرهای مختلف، وظیفه سنگین و پیچیده ای است كه رسانه ملی برای تحقق آن، نیازمند حمایت كامل است.

نویسنده و كارگردان سریالهای مختلف تاریخی از جمله كلاه پهلوی، فشارهای ناشی از اظهار نظرهای غیرتخصصی و محدودیت در باورپذیر كردن نقش های منفی را از جمله مشكلات اینگونه سریالها دانست و خواستار نوعی تغییرات در روش و اصول نظارتی دستگاههای ذیربط شد.

ابوالقاسم طالبی كارگردان تلویزیون و سینما از جمله سریال «به كجا چنین شتابان» گفت: فیلمسازان ضمن دغدغه دفاع از انقلاب اسلامی، پرداختن به چالشهای فراروی آن را هم ضروری می دانند اما هنگام انتقاد از برخی دستگاهها و نهادها با مشكلات زیادی مواجه می شوند.

این كارگردان افزود: اگر امكان آسیب شناسی از برخی مشكلات نباشد، مجموعه های تلویزیونی در نهایت كارهای متوسط و بدون خاصیت خواهد شد.

در پایان این نشست هنرمندان حاضر، از نزدیك با رهبر انقلاب اسلامی صمیمانه گفتگو كردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار