بازدید 8267
۴

شهرهای ایران سیاهپوش شد

چند روزی است که شهر حال و هوای محرم به خود گرفته است. داربست‌ها بالا می‌رود و ایستگاه‌های صلواتی در چهارراه‌ها و حاشیه خیابان‌ها برپا شده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵ 10 August 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران از برپایی تکایا و حسینیه‌ها و عزاداری‌های محرم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشت به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: در تکایا و حسینیه‌ها جنب‌وجوشی وصف‌ناشدنی به چشم می‌خورد و پرچم‌های سرخ و سیاه بر سر تکایا و برخی از خانه‌ها خودنمایی می‌کنند. بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها با پارچه‌های مشکی، سیاهپوش شده‌اند و بسیاری از مردم در تدارک تهیه ملزومات نذری‌هایی هستند که هرساله در این روزها توزیع می‌شود.

در حالی که کشور رنگ و بوی محرم به خود گرفته و عاشقان اباعبدالله در سراسر کشور برای برپایی سنت ماه محرم آماده می‌شوند، ویروس کرونا آن هم از نوع دلتا با قدرت همه‌گیری بالا در جامعه تاخت‌وتاز می‌کند و جان مردم را به یغما می‌برد. تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل است و اختصاص ۷۰ درصد از تخت‌های کل بیمارستان‌های کشور به بستری بیماران دلتا کرونا خبری دهشتناک است که روز گذشته دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد. آماری که از واقعیتی تلخ خبر می‌دهد. حالا اما کارشناسان حوزه بهداشت و مسئولین مستقر در ستاد ملی مقابله با کرونا که وظیفه حفاظت از جان تک‌تک افراد جامعه را به‌عهده دارند معتقدند در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان سنت دیرین عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران پاکش را به جای آورد و هم از ابتلا به کرونا جان سالم به در برد.

حقیقت این است که بسیاری از هموطنان در این روزها با توسل به سالار شهدا وسید جوانان بهشت، برای شفا و سلامتی بیماران بستری در بیمارستان دست به دعا می‌شوند و نذری پخش می‌کنند. اما آنچه در این باره از اهمیت بالایی برخوردار است توجه به این نکته است که تجربه ۱۸ ماه حضور میهمان ناخوانده در کشور نشان داده که مؤثرترین راه مهار این بیماری، رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دو روش استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی است. از این‌رو به نظر می‌رسد، افزایش توجه و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شاه‌کلید کنترل و مهار بیماری در کشور و شاهراه عبور از بحران موجود با حداقل آسیب است.

به اعتقاد کارشناسان، امسال هم باید تجربه موفق سال گذشته با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی تکرار شود. مراسم در مکان‌های باز و دارای تهویه برگزار شود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تحت هیچ شرایطی فراموش نشود. از سوی دیگر مقرر شده، امسال هم مثل سال گذشته ایستگاه‌های صلواتی دایر نشود و در عوض موکب‌های سلامت برای پخش ماسک و اقلام بهداشتی مورد توجه قرار ‌گیرد.

برگزاری مراسم خانگی در ایام محرم نیز یکی دیگر از خط قرمزهایی است که در پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسم محرم سال ۱۴۰۰ به آن اشاره شده است. چراکه طبق گزارش وزارت بهداشت، سویه هندی بیماری کرونا قدرت تسری و مرگ بسیار بالایی دارد و با توجه به سرعت بالای ابتلا به این بیماری، ضرروت تشدید محدودیت‌های بهداشتی و عدم برگزاری مراسم‌های خانگی با توجه به فضا و مکان سربسته بشدت احساس می‌شود.

موضوع دسته‌روی در خیابان هم یکی دیگر از مسائلی است که توجه بسیار می‌طلبد. رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا درخصوص برگزاری این مراسم اعلام کرده که این مراسم نباید به محلی برای تجمع عزاداران تبدیل شود و باید صرفاً به صورت محلی و محدود با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود.

وزیر کشور نیز روز گذشته پس از نشست با استانداران سراسر کشور درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عنوان کرد: با توجه به اینکه در طلیعه ایام محرم قرار داریم موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی با تأکید بر دغدغه‌های موجود درخصوص جان مردم اضافه کرد: ما هم دغدغه و نگرانی رعایت این پروتکل‌ها و هم اهمیت و احترام مناسک و اعمال ماه محرم را داریم. مردم همیشه در این ایام که ماه عاشقان اباعبدالله(ع) و یاران ایشان است، این عزاداری‌ها را به شکل اعتقادی برگزار می‌کنند. از این‌رو به استانداران توصیه شد به دستگاه‌های اجرایی استانی تأکید و نظارت کنند. علوم پزشکی هم باید به عنوان ناظر اصلی با هیأت‌ها، مسئولان هیأت‌ها، ریاست سازمان تبلیغات که مسئول اجرای پروتکل‌ها هستند، هماهنگی بسیار جدی داشته باشند که بتوانند براساس پروتکل ابلاغی هم مراسم و هم سلامت مردم را به صورت مناسب داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: هر کاری که انجام دهیم نهایتاً این مردم خوب ما هستند که مانند همیشه باید ما را یاری کنند تا بتوانیم این پدیده را مدیریت کنیم.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد همه عاشقان حسینی حتی آنهایی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند برای برگزاری شایسته این مراسم با سلامت کامل بایستی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به بهترین شکل و بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
البته به همیت مسئولان ، داره سیاه کرونایی هم میشه
کدام را باور کنیم شیب صعودی کرونا یا برگزاری مراسم
خیلی وقته کشور سیاه پوشه نه فقط تهران
شهرهاي ايران خيلي وقته سياه پوش شدند. بالاتراز سياهي هم رنگي نيست...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان