بازدید 5949

بلینکن حمله به کشتی اسرائیلی را به ایران نسبت داد

وزیر خارجه آمریکا عصر روز دوشنبه در سخنرانی مجازی در شورای امنیت سازمان ملل حمله چند روز پیش به کشتی صهیونیست‌ها در دریای عمان را به ایران نسبت داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳ 09 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت دریانوردی حمله به کشتی صهیونیست‌ها در دریای عمان را به ایران نسبت داد.

وی در این سخنرانی مدعی شد: «یک کشتی تجاری که که در شمال دریای عرب (دریای مکران) در آب‌های بین‌المللی بود توسط پهپاد‌های انتحاری مورد حمله قرار گرفت. این حمله به مرگ دو نفر انجامید. بر اساس اطلاعات موجود ما اطمینان داریم که ایران این حمله غیرموجه را ترتیب داده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که این حمله بر مبنای الگوی برخی حملات تحریک‌آمیز دیگر صورت گرفته است.

بیلنکن این اقدامات را تهدید کننده آزادی دریانوردی، تجارت دریایی و جان انسان‌ها خواند و با خانواده‌های کشته‌شدگان اهل رومانی و انگلیس ابراز همدردی کرد و خواستار بازخواست کسانی شد که در این حادثه دست داشته‌اند.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر همان روز نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مرسر استریت در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری مرسر استریت بوده است.

آنتونی بلینکن و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

در واکنش به فضاسازی سیاسی صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های غربی، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات مطرح شده علیه تهران درباره این کشتی را بی‌اساس توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: «قابل توجه است که این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه‌ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است، سناریوسازی شده است».

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشور‌های منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته‌جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد».

بلینکن در ادامه سخنرانی مجازی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی نیز مورد تهدید قرار گرفته شده است.

وی گفت که واشنگتن به همراه دیگر کشور‌های اطراف دریای چین جنوبی هرگونه ارعاب و تهدید در این منطقه را رد می‌کند.

بلینکن گفت که برخی می‌گویند که موضوعات مربوط به دریای چین جنوبی ارتباطی به آمریکا یا کشور‌های دیگر ندارد، اما این به آمریکا ارتباط دارد و این موضوع مسئولیت هر کشور عضو سازمان ملل است تا از قوانینی که همگی با آن موافقت کردیم دفاع کنیم تا به راه حل مسالمت‌آمیز درباره منازعه‌های دریایی برسیم. تنش‌ها در دریای چین جنوبی یا در هر نقطه دیگر در اقیانوس‌ها پیامد‌های جهانی به همراه دارد.

وی درباره دریای سیاه نیز گفت که همچنن شاهد رویکرد خصمانه روسیه در قبال اوکراین هستیم که این موضوع در تجارت و دسترسی به انرژی اختلال ایجاد کرده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار