بازدید 5566

افزایش خسارت سیلاب گلستان به ۸۲۷ میلیارد ریال

طبق آخرین برآورد‌های انجام شده توسط تیم‌های ارزیاب، بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در روز‌های ۶ تا هفت مردادماه جاری به مزارع و باغ‌ها، راه‌های ارتباطی و منازل مردم شهرستان‌های گالیکش، گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، آزادشهر و مراوه‌تپه ۸۲۷ میلیارد و ۱۰۶ میلیون ریال خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۰ 04 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، بارش شدید و رگباری باران روز‌های ۶ تا هشت مردادماه جاری دربرخی نقاط گلستان بویژه نواحی شرقی آن که بیشترین مقدار این نعمت الهی با ۱۹۵ میلی‌متر در ارتفاعات گالیکش ثبت شد اگرچه شادمانی کشاورزان را به همراه داشت، اما خسارتی نیز به بخش کشاورزی، راه‌ها، معابر و تاسیسات شهری و برخی منازل مردم این منطقه وارد کرد که طبق اعلام فرمانداران کلاله و گالیکش، عمده این خسارات با ۳۱۳ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال و ۲۹۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به ترتیب مربوط به این ۲ شهرستان بود.

فرماندار گالیکش روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بارش شدید و رگباری باران که سبب جاری شدن سیلاب در روز‌های ۶ و هفت مردادماه جاری در برخی مناطق روستایی و ۲ نقطه شهری این شهرستان شد در مجموع ۳۱۳ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال به زیرساخت‌های گالیکش خسارت زد.

احمد تجری مفرد گفت که تخریب آسفالت، جاده‌های بین مزارع، خطوط انتقال لوله آب شرب، باغ‌ها و مزارع کشاورزی، تیر برق و مخابرات، شن ریزی و زیرسازی معابر، دیوار منازل و پرشدن کانال سیل بند از مهمترین خسارت سیلاب اخیر در روستا‌های فارسیان، لیرو، کیارام، پادلدل، سیجان، سندیکا، حسین آباد قربانی، یورت زینل، پنو، یورت کاظم، کریم آباد، قلی تپه، تلوستان، میرزاپانگ، فرنگ، آب پران، اسماعیل آباد، محمود آباد و خمیرآباد بخش مرکزی و روستا‌های قوشه چشمه، ترجنلی، پاسنگ بالا، قرق، کرنگ کفتر، منجلو، اجن قره خوجه، سرخن آباد و چقر بش قارداش بخش لوه گالیکش بوده است.

وی ادامه داد: طبق اعلام شهرداری گالیکش و صادق آباد بارندگی شدید این ۲ روز در مجموع ۴۰ میلیارد ریال به معابر شهری، زیرسازی، روسازی و ابنیه و پل این ۲ شهر خسارت زد.

به گفته تجری مفرد، سیلاب اخیر باعث خسارت ۱۰۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریالی به ۳۲ هکتار از زمین‌های زراعی گالیکش (۱۵ هکتار دیم و ۱۷ هکتار آبی)، چهار هکتار باغ، ۲۰ راس گوسفند، ۳۰ جایگاه دام، ۱۶۰ تن علوفه، ۱۰ کلنی زنبور عسل، ۷۰ کیلومتر جاده بین مزارع، یک ایستگاه پمپاژ، ۲ حلقه چاه، یک رشته قنات، ۴۰ کیلومتر کانال انتقال آب و ۲۰ بند سنتی کانال‌های آبیاری این شهرستان شد.

فرماندار گالیکش خسارت سیلاب به حوزه راه‌های این شهرستان را نیز ۳۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: در این رخداد طبیعی بخشی از پل تیمور دره فارسیان و پل لوه، یک کیلومتر از آسفالت جاده گالیکش - فارستان - کالپوش، ۳۰۰ متر آسفالت جاده لیرو و ۴۰۰ متر شانه راه تنگراه تخریب شد.

وی خسارت باران شدید روز‌های ۶ و هفت مرداد به حوزه آب و فاضلاب گالیکش را نیز ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، بنیاد مسکن را ۶۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، امور منابع آب را ۱۳ میلیارد ریال، واحد‌های بوم‌گردی را ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال، توزیع نیروی برق را ۲۰۶ میلیون ریال و آموزش و پرورش را ۲۵۰ میلیون ریال اعلام کرد.

همچنین طبق آخرین اعلام روابط عمومی فرمانداری آزادشهر، سیلاب اخیر به مزارع، باغ‌ها، دام و طیور و جاده‌های بین مزارع روستا‌های کاشیدار، وامنان و نراب بخش چشمه‌ساران این شهرستان درمجموع ۵۷ میلیارد ریال خسارت زد.

پیش از این نیز فرمانداران و مدیران شهرستان‌های کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گنبدکاووس در گفتگو با ایرنا، میزان خسارت باران شدید و وقوع سیلاب روز‌های ۶ تا هشت مرداد به بخش‌های کشاورزی، راه‌ها، معابر و تاسیسات شهری و برخی منازل مردم این خطه را در مجموع ۴۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعلام کرده بودند.

۶ شهرستان گالیکش، گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، مینودشت و آزادشهر حدود ۸۱۰ هزار نفر جمعیت دارند که در جریان بارندگی شدید، طغیان رودخانه‌ها و جریان یافتن سیلاب اواخر هفته گذشته متحمل بیشترین خسارت شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل